Jámámmezisvýmipřáteliněkolikvelmišikovnýchaschopnýchlidí,kteřínapříkladpouzenedokončiliopravdudiplomku,neobhájilidiplomku,jinakmajízkoušky,všechno,alenemajívysokoškolskévzdělání.Takžepojďmesebavitiotěchtostudentech,kteřístrávilivelkoučástsvéhoživotanaškole,získalivědomosti,získaliznalosti,dostaliodtétospolečnostiněco,cobymohlivrátit,amohlibyfungovatamohlibyzískatnějakoupozici.Tosaméjepotomudvouletéhomagisterskéhostudia.Odělenístudiatadynebuduchtítpřílišhovořit.Celýtenproblémjeopravdukomplexníasložitý.Víte,mámpocit,žeonosetovšechnoodvíjítakéještěodjednévěci.Našespolečnostjeneuvěřitelnělpícínatitulech,papírechanavšemostatním.Víte,měkdysimaminkaučila,kdyžjsempřišelzeškolyaříkaljsem,jájsemtouměl,dostaljsemaletrojku,aAničkatoumělahůřadostalajedničku.Amámaminatovždyckyřeklajednoduchouvěc:"Nenídůležité,jakoumášznámku.Jedůležité,jestlitovživotěumíšamůžeštopoužít."Atosimyslím,žejeobecněplatné.Samozřejměžejenezbytné,abychomvědomosti,dovednosti,znalostiověřovali,abychomktomudalitencertifikát.Alepořádjsempřesvědčen,žemnohemdůležitějšínežmítvrucepapíraneuměttyznalostiadovednostipoužítjelépetenpapírnemítatydovednostiaznalostiúspěšněpoužívataužívat.Tojepřípadtřebatěchkolegů,kteřínemajístátnice,nemajíudělanoubakalářku,aleprostějsouskvělí,úspěšní,alenemajítovysokoškolskévzdělání.Jábohuželmusímzasebe-protožetonenístanoviskoklubu-alezasebemusímříci,žepodpořímnávrhnazamítnutísněmovníhotisku506vprvnímčtení,protožejsemstejnějakomípředřečníci,kteřítentonávrhpodporovali,přesvědčen,ženežserozběhnoutněkolikacestami,byťnakoncimožnánajdemenějakéspolečnéřešení,takjejednoduššíodsaméhopočátkukvalitněadobřespojitsílyapracovatnajednommateriálu.Mohlbychtadymítvýhradykvládnímunávrhu,kterýjepřipraven.NěkterévýhradyformulovalakolegyněValachováprostřednictvímpanapředsedajícího,tedyonatoformulovalaprostřednictvímsebesama,alejakjsempochopil,tojelépe,kdyžjetoprostřednictvímpanapředsedajícího.Nicméněpravdouje,ževládnínávrhjenastole,vládnínávrhjepředložen.Másvémouchy.Alemyslímsi,žesesnímdápracovat,dáseoněmdiskutovat,dásevéstdebata,dásevylepšit,dáseposílit.Alebudedobré,kdyžtakbudemečinitnajednomjedinémmateriálu.Protozasebesepřipojujiknávrhuzamítnutísněmovníhotisku506vprvémčtení.Děkujivámzapozornost.Místopředseda PSP Tomáš HanzelTakéděkuji.DalšímvpořadívobecnérozpravějepanposlanecIvoPojezdný.Prosím,máteslovo.Poslanec Ivo PojeznýMěčekáještěD1,takžesepokusímbýtstručný,abychsedneskaještědopůlnocidostalnaMoravu,pokudnebudounějakévětšíobtížespředjížděnímkamionů,cožjsme,mámdojem,dneskaneprobrali.Ministerstvoškolstvíamládeženavrhujezrušenípovinnématurityzmatematiky.Pokudsivzpomínám,takupravilpanministrsvůjnávrhzpočátkuroku,kdychtělisjednotittermínzavedenítétozkouškyvrůznýchtypechškolnajaro2022.Potomsetonějakýmzpůsobemposunuloahlavněztohodůvodu,žežácimatematicenerozumějí,neumějíjivpraxipoužívat.Problémyžákůmdělajípředevšímaplikovanéúlohyspojenéspraxí.Jeprýnejdůležitějšínejdřívezlepšitkvalituvýuky,apakuvažovatojejímzavedení.Jábychtakdocelanesouhlasilstím,žesematematikašpatněvyučuje.Myslímsi,žejedostatekhodin,kteréškolymají.Mámdojem,žejetoněcokolem200hodinročněvkaždémročníkuodtřetínebočtvrtétřídy.Takasichybanemusíbýtjenomutěchučitelůmatematiky.Alevzpomínámsinasvojibabičku,kterámivždyckyříkalalínámysljedílnaďáblova.Jestlitakytroškuchybynevidíme,nebonechcemevidětnastraněnašichdětí,žáků,čistudentů.Víme,žeexistujídvanázoryjakulaické,takodbornéveřejnosti.NajednéstranějenapříkladČeskástředoškolskáunie,Agrárníkomora,Ministerstvozemědělství,neboťsetotakétýkázemědělskýchškol.TeďsemichtělořícttakéPirátianěkteréostatníklubynapůl,alenebuduužnikohoprovokovattadyvtutohodinuapokročímkousekdál.NadruhéstranějeAsociaceředitelůgymnázií,Jednotačeskýchmatematikůafyziků,Hospodářskákomoraamnozídalší,kteřítvrdí,žetotorozhodnutímůževéstkzaostáváníČeskérepublikyzavyspělýmsvětem.KomentovalatotakypaníkolegyněValachová,kteráříkala,žeostatnízeměokoloČeskérepublikypovinnoumatematikumají.Mámdojem,přímoříkalaRakousko,Německo.Atosimyslím,ževprostorustředníEvropybymohlpronásbýtskutečněkonkurenčníproblém.Nicménětaodbornáilaickáveřejnostjetakpůlnapůl.Dneskajsmedostali-ajáneradvyužívámnějakýchmailů,zvláštěpokudjetoodpanaSárközihoaPedagogickékomory,alemusímtoříct-dostalijsmee-mail,kdesinásdovolujíupozornitnanepřesnouinformaci,kterousdělilpanministrškolstvíRobertPlaga.Jánevěřímtomu,žebynáschtělRobertPlagamystifikovat.Možnážespíšdošloknějakénepřesnostinezdůvodutoho,ženáschceobalamutit,alespíšemožnáreagovalnato,jakbytymaturitydopadly,dělalinějakývýzkum,pokudbymaturovalo100%maturantů,prokteréjematuritaodroku2021,resp.2022připravena.Čilipanministrřeklpřiposlednímprojednávánínovelyškolskéhozákonaohledněmaturit,ženeúspěšnostzmatematikyčinila24%.AlepodleoficiálníchstatistikCermatu,ajájsemsemimochodemnatodíval,činilačistáneúspěšnostprvomaturantůzmatematikyvjarnímměsíci2019pouze15,5%,cožjetedypoměrněvelkýrozdíl,apoopravnémtermínunapodzim2019tobylo11,7%.Žácimajípřitomkdispoziciještětřetítermín,takževýslednýpodílneúspěšnýchmaturantůzmatematikybudenakonecvýrazněnižší.Prosrovnáníuvádíčistouneúspěšnostprvomaturantůzčeskéhojazykaaliteraturyvroce201916,2%,tedyoněcovícenežvmatematice,zanglickéhojazykatodopadlonejlépe6,8%,alezněmeckéhojazyka33,6%,čilijetodvojnásobněhorší.Hlavnípříčinoujenesrovnatelněnastavenáobtížnostzkoušek.Tojánemínímhodnotit.Tojemožnávýplodfantazie.Nicménějetodůležitáinformace,kteroujájsemsiporovnal,apředpokládám,žepanministrpotomnatoreagovatbude.