Poslanec Ivo PojeznýDovoltemizareagovatnapanakoleguBartoně.Právětosimyslím,žekdybysitoosvojilvládnínávrh,panministrsitovzalzasvé,takprávěmohlivytvořittukategoriiúplnéhostředníhovzděláníbezmaturityanebylbytoasižádnýproblém.Předpokládám,žetentýmodborníkůontammá,abystímněcoudělali.Apokudbysitovzalizasvé,takjetoúplněbezproblémů.Jinaktashodajetamveliká,aprotositakymyslím,ženeníažtakvelkýproblém,kdybytentovášnávrhsezamítlteďvprvnímčteníapokračovalosespolupracíprávěsMinisterstvemškolství.AještěkpanukoleguVondrákovi.Jánevím,jestlibychudělalmatematiku,zkoušeljsemtopředdvěmalety,podařilosemnětosodřenýmaušima,českýjazykjsemdělalexcelentněpřesinternet,možnážetobylotakyklidemupočítače,žejsemnebylvtomstresujícímprostředí,alejetotakytřebatím,žejsemhumanitnězaměřený,žemnějebližšítřebaFrantišekGellner,AntonínSova,KarelČapeknežtřebaderivaceapod.Tímneshazujisamozřejměžádnéhomatikáře,sámjsempovinněmuseldělatmaturituzmatematiky,myjsmebylipůlnapůltřída,nicménětehdy,nagymnáziutobylo,mámdojem,žepolovinadostalaněcobližšíhočtverce,ostatnídostalijedničky,paktakyvypadalojejichstudium,kdošelnatechnickésměry,naVUT,taktobylitijedničkáři,nebonaarchitekturu,tihumanitnězaměřeníšlinapajdáky,nafilozofiiapod.Taktodřívbyloamyslímsi,žetonebylošpatné,akdybychomsektomuvrátili-třebajetoprávětamožnostdisputacesministrem.Děkuji.Místopředseda PSP Tomáš HanzelJáděkujiavtutochvílimáslovopanministr.Ministr školství, mládeže a tělovýchovy ČR Robert PlagaDěkujizaslovo.RychláreakcenaIvaVondráka.Jájsemvnímaltennávrhtak,žejerozdílmezitím,kdyžněkdomázákladnívzdělání,apotomtonenízaodsezení,alejetozato,kdyždosáhnetěchvýsledků,absolvuječtyřirokyaneudělámaturitu.Takjsemtovnímaljá.Ajátamtenrozdílvnímám.Žejerozdíl,jestliseněkdosnaží,dělátypostupnékroky,aleneudělátovelkéfinále.Aletotojepřesnětavěc,kdemůžemeotomvéstserióznídebatu,amyslímsi,žetenideálnípůdorysješkolskývýbor.Ajátadysamozřejměnavrhujivpřípadě,žeprojdenávrhnazamítnutítohodruhéhonávrhu,takjsempřipraventutodebatuvést.Kdyžtotadypadlo,byljsemktomuvyzván,takjájsempřipravenseotétozáležitostibavit,protožeskutečnětenrozdíljeasizjevnýanemásmysl,abyněkdo,kdojenomvefináleneuspějezjakýchkolidůvodů,skončiljakoten,kdoseotoaninepokusilaneprošeltěmičtyřmistupni.Nenítotak,žebytoodseděl,stačiloabsolvovattyčtyřiroky,aleabsolvovatnějakýmzpůsobem,tzn.svysvědčením.Takjsemvnímaltuiniciativu.AteďjenomreakcenapanaposlanceVáchu.Ano,ktéorganizaciMinisterstvaškolství,tobydělalněkdojiný,nežposuzovaltuvašižádost.Alesamozřejměpokudze105%nebonavýšenío5%toněkdovzalkrát0,95,takváso0,25%poškodil,zacožsevámomlouvám.Alepřípravumaturitníchtestůjednotnýchpřijímačekmánastarostiněkdojiný.Místopředseda PSP Tomáš HanzelTakděkuji.VobecnérozpravěvystoupípanposlanecAntonínStaněk,připravísepanposlanecIvoPojezný.Prosím,máteslovo.Poslanec Antonín StaněkDěkuji,panepředsedající.Váženékolegyně,váženíkolegové,dovoltemi,abychsetakéalespoňkrátcevyjádřilkpředkládanýmmateriálům.Azačalbychasijednouúvahou.Maturitavminulostibylaastálejepodmínkouprovstupnavysokouškolu.Všichni,kdojsmeabsolvovalivysokoškolskéstudium,takvíme,žejezásadnímzpůsobemodlišnéodtoho,jakýmzpůsobemsestudujenaškoláchstředních.Nastředníškolejsouznalosti,vědomostistudentůprůběžnězkoušeny,prověřoványastudentiseučívícečiménězhodinynahodinu,připravujíseprůběžně.Vysokoškolskéstudiumjealeotom,žestudentdocházínapřednášky,nacvičení,naseminářeanakoncisemestruskládározsáhlejšízkoušku.Musíprokázatschopnostzvládnoutvětšípenzumsvýchznalostí,vědomostí,uměttoodprezentovat.Prototakéomaturitěsehovořilojakoozkoušcezdospělosti,otom,žemladýčlověkdokážetakovýmtozpůsobemzvládnoutrozsáhlejšíobsahučiva,dokážehourčitýmzpůsobemdátdosouvislostí,dokážesnímpotompracovat.Protosetakévminulostidobříučitelésnažilivysvětlitrodičůmažákům,ženapř.tenčionennenízcelajasněstudijnítyp,protožeprávětutoschopnostnemáabylbymnohemlépeuplatnitelnýamnohemšťastnější,kdybyšeljinoucestou,aťužstředníodbornéškoly,neboučiliště,kdebymohlvyniknout.Aprávěvtakovémtypuzkoušky,jakojematurita,jávidímtenzásadnípřechodmezitoustředníškolou,kteráještěnavazujenazákladní,atím,čímmábýtpročlověkaškolavysoká.Tadysprávnězaznělo,žemnohoztoho,coveškolemáme,coseučíme,takvelmičastovpraktickémživotěnevyužijeme.Jásám,kdyžsivzpomenunasváškolníléta,takjsempřemýšlelnadtím,pročdělámveškoletočiono,protožetopřecenebuduvživotěpotřebovat.Cestyparadoxůjsoualenevyzpytatelné.Kdyžjsemkončilstředníškolu,takjsemsimyslel,žebudupomaturitě-mimojinézmatematiky,kteroujsemmělpovinnou,zčeskéhojazyka,chemiearuskéhojazyka-pokračovatnavysokéškolevoboruchemie,matematika.Ukázalose,žetapříležitostnenastala,ajájsemporocepůsobenívpodnikuvýpočetnítechnikydělalpřijímacízkouškynavysokouškoluvoboručeskýjazykaspolečenskévědy.Dalobyseříci-naprostoodlišnépředměty.Alestředníškolaměpřipravilaopravdukomplexně,dokázaljsemsevoboutěchtořekněmeodlišnýchskupináchzorientovat.Protojsempřesvědčen,žeustupovatodmaturityzmatematiky,ustupovatodsnahyzkoušetapřivéststředoškolákyktomu,abyprokázalischopnostkomplexníhopochopeníučiva,ješpatnácesta,jetoslepácesta.Anemásmyslčekat,jestlisenámzlepšízpůsob,jakýmsematematikaučí,neboneučí,protožejásimyslím,ževčeskémškolstvíjespoustakvalitníchučitelůmatematikynazákladníchastředníchškolách.Jetootom,jakýmzpůsobemspolupracuješkola,rodiče,žák,jestlisivycházejívstříc.Amyslímsi,žetatocestajecestousprávnou,anikolivustupovatazjednodušovattensystém.KnávrhukolegůPirátůvesněmovnímtisku506aktédebatě,jestliuzákonitstřednívzdělání,neboneuzákonit.Jástímsamozřejměnemámproblém,protožesivelicevážímčasu,kterýstudentiveškolestráví,čtyřirokytampravidelnědocházejí,prošlitěmidílčímizkouškami,jedenpodruhém,anazávěrseprokáže,žejediné,cojimchybí,jetřebataschopnostkomplexnězvládnoutcelépenzumučiva,přednéstho,předložithoauspět.Alejáseptám,pročtedystejnýmzpůsobemneuvažujemeivoblastivysokoškolskéhovzdělání.Protožepokudsenemýlím,takstudenti,kteříabsolvujítřirokybakalářskéhostudia,šestsemestrů,majíuzavřenýročník,splnilivšechnypodmínky,majíjítkbakalářskézkoušceaobhájitbakalářskoupráci,můžesestát,žeiutétozkouškyneuspějí,apak,pokudsenemýlím,nemajívysokoškolskévzdělání,nemajíbakalářskévzdělání.Aleabsolvovališestsemestrů-třirokyživota.