|

ps2017-039-09-002-297.ana

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2019-12-17 ps2017-039-09-002-297 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

297. Návrh zákona, kterým se mění některé zákony v oblasti daní v souvislosti se zvyšováním příjmů veřejných rozpočtů /sněmovní tisk 509/5/ - vrácený Senátem

Date2019-12-17
Meetingps2017/039
Agenda Itemps2017/039/297
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/039schuz/s039352.htm

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.


index   5 < Page 6 > 7

Poslanec Jan SkopečekDěkuji pěkně. Velmi krátce bych naopak chtěl poprosit Poslaneckou sněmovnu, podpoří senátní verzi zákona, protože pokud umíme počítat, tak je zřejmé, že jedna z těchto verzí prostě Poslaneckou sněmovnou přijata bude. si myslím, že vždycky je lepší mít nižší daně než daně vyšší. Senátní návrh míří tím směrem, opravuje tu původní vládní verzi a snižuje to daňové zatížení, které chce vláda nadělit lidem pod stromeček. Přestože máme jedno z nejvyšších daňových břemen v historii a i podle dat Ministerstva financí složená daňová kvóta v příštím roce vzroste na rekordní úroveň, přesto paní ministryně Schillerová a hnutí ANO naděluje občanům České republiky k Vánocům pod stromeček další zvýšení daní. Bohužel jsme ten spor tady v Poslanecké sněmovně prohráli. Pamatujeme si tu argumentaci. odmítám ty první věty paní ministryně, kterými vždycky ten zákon uvádí, že je to zákon, který ambici snížit spotřebu alkoholu, cigaret a hazardu. Není to pravda. samotný ten název zákona ukazuje, k čemu sloužit. Ten zákon sloužit k dalšímu brakování peněženek daňových poplatníků. Vládě nestačí vybrakovat rezervy, teď bude rozprodávat státní hmotné rezervy, bude brakovat rezervy pojišťoven a chce si sáhnout i do kapes daňových poplatníků. Proto prosím, když jsme to s levicovou vládou v Poslanecké sněmovně prohráli a daně se zvyšovat budou, podpořme alespoň verzi, kde to zvýšení nebude tak vysoké. A alespoň například u toho poplatku za vklad do katastru nemovitostí si myslím, že to jednoznačnou logiku. Všichni vidíme, jaké jsou ceny nemovitostí, jak je složité se pro mladé rodiny dostat k vlastnímu bydlení. Vláda odmítá byť třeba zrušit daň z nabytí z nemovitosti, což by byla určitě ze strany státu určitě dílčí pomoc těm, co čelí dneska velmi drahým nemovitostem a velmi drahému bydlení. Ale ještě jim zvyšovat o tisícikorunu vklad do katastru mi přijde úplně neuvěřitelné, že si to vláda vůbec v době, kdy historicky nejvyšší daňové příjmy z titulu ekonomického růstu, že si vůbec dovoluje tohle navrhovat a ještě více házet klacky pod nohy zejména mladým rodinám, které ve velkých městech čelí skutečně velmi vysokým cenám bytů. Paní ministryně argumentuje inflací, to je hrozně kouzelné. myslím, že inflace nerostla o 100 %, tak, aby se mohl zvýšit ten poplatek o 100 %, ale paní ministryně argumentuje tou inflací, jen když se to hodí. Když jsme se tady bavili a spolu s Piráty jsme navrhovali zvýšení základní odečitatelné položky daně z příjmu fyzických osob, která rovněž nereaguje na inflaci, nezvyšuje se její relativní výše, vzhledem k růstu inflace klesá, a automaticky tak zvyšuje daňové břemeno daňovým poplatníkům, tak paní ministryně financí na inflaci jako argument v tuto chvíli zapomněla a používá ho takto utilitárně jenom ve chvíli, kdy se to hodí pro vyšší daně. Takže prosím, to, že vláda naděluje pod stromeček daňovým poplatníkům vyšší daně, je jasné, ale pojďme ten dáreček alespoň vylehčit tím, že to zvýšení nebude tak vysoké, jak navrhuje vláda, a schvalme senátní verzi. Děkuji za pozornost. Místopředseda PSP Vojtěch FilipDěkuji panu poslanci Janu Skopečkovi. Nyní pan poslanec Miroslav Kalousek se svým vystoupením k tématu. Prosím, pane poslanče, máte slovo. Poslanec Miroslav KalousekDěkuji za slovo. Dámy a pánové, bych při této příležitosti rád osvěžil vaši paměť u velmi důležitého dokumentu, kterým je programové prohlášení vlády, v tomto případě v oblasti financí, kde se vláda zavazuje, jak se bude chovat celé volební období. Citát první: "Prosazujeme stabilní a předvídatelné daňové prostředí. Změny soustavy daňových zákonů budou prováděny pouze několika málo souhrnnými novelami, a to" - prosím zpozorněte - "a to s dostatečným odkladem účinnosti." To je v programovém prohlášení vlády. Tady nezbývá, než konstatovat, že vláda by do vysvětlivek měla dát, že dostatečný odklad účinnosti u daňové legislativy jsou dva týdny. Protože máme 16. prosince, účinnost zákona je předpokládána k 1. lednu, v tuhle chvíli ještě žádný trafikant, ještě žádný obchodník s lihovinou a celá řada dalších podnikatelů v podstatě netuší, s čím počítat k 1. lednu. V tom jsou ještě vánoční svátky, ale vláda pravděpodobně pokládá dva týdny za dostatečný odklad účinnosti. To je možnost číslo jedna. Možnost číslo dvě je, že vláda tady vědomě porušuje programové prohlášení vlády, což je pravděpodobnější varianta. Citace druhá, velmi kratičká věta: "Ctíme princip daňové neutrality." Všichni víme, co je to daňová neutralita. Když někde něco zvýším, tak to jinde snížím, abych měl na konci nulu. To je daňová neutralita. No ale byť vláda ve svém programovém prohlášení říká, že tento princip ctí a tak se také bude chovat celé čtyři roky, tak my jsme teď chvíli před schválením vládního návrhu zákona, kterým se mění některé zákony v oblasti daní v souvislosti se zvýšením příjmů státního rozpočtu. Paní ministryně tady dokonce několikrát vyčíslovala, jaký to bude mít dopad do vyšší daňové kvóty i do vyšších příjmů státního rozpočtu. Takže nectíte princip daňové neutrality. Vy v programovém prohlášení slibujete, že podnikatelům v rámci předvídatelného čitelného prostředí zajistíte dostatečnou legisvakanci, a pak neváháte a nestydíte se jim poskytnout pouze 14 dní. Vy ctíte daňovou neutralitu, abyste poté zvyšovali daně. Takže v tomhle případě si dovoluji mít první dotaz na paní ministryni, a myslím, že před hlasováním bychom si ještě odpověď zasloužili. Proč, když v tolika jiných případech se odvolává na programové prohlášení vlády, proč v tomto případě své programové prohlášení vláda vědomě porušuje a vůbec to nevadí? Jednoduché vysvětlení. Například - nebereme programové prohlášení vážně. To bych pochopil, to je argument. Potom nechápu, proč zase v jiných případech se vláda na to programové prohlášení odvolává. Druhý dotaz, který bych si dovolil mít na paní ministryni, je, jaký je v případě senátního pozměňovacího návrhu u pojišťoven, jaký je rozpočtový dopad vůči vládnímu návrhu. se přiznám bez mučení, mně se nestává často, že bych nedokázal ten rozpočtový dopad spočítat s přesností na plus minus deset patnáct procent, ale tady to prostě opravdu neumím. Nevím, týká se to podrozvahových účtů, ke kterým nemám přístup, ale prostě nedokážu spočítat ten rozpočtový dopad a myslím si, že tu informaci od Ministerstva financí bychom si zasloužili. Protože pokud Ministerstvo financí k tomu pozměňovacímu návrhu nějaké stanovisko, tak zcela jistě spočten ten dopad. Takže kdybych vás směl, paní ministryně, požádat o odpovědi na tyto dvě jednoduché otázky, byla byste velmi laskavá. Jinak stanovisko poslaneckého klubu je velmi jednoduché. Kdybychom měli volbu mezi tím, že se neschválí nic, a senátním návrhem, tak chceme to nic a odmítáme senátní návrh. Tuto volbu bohužel nemáme. Jsme v situaci, kdy můžeme doufat, že většina z nás bude mít přece jenom rozum a schválí tu méně dramatickou a méně nesmyslnou verzi, kterou je verze senátní, a proto poslanecký klub TOP 09 - jak říkával pan premiér Nečas v blahé paměti - se skřípěním zubů podpoří senátní návrh. Pokud by tento návrh neprošel, je naprosto vyloučeno, že bychom hlasovali pro sněmovní verzi. Děkuji za pozornost. Místopředseda PSP Vojtěch FilipDěkuji panu poslanci Miroslavu Kalouskovi. Nyní mám před sebou faktickou poznámku Jana Hrnčíře a přednostní právo paní poslankyně Věry Kovářové. Nyní tedy pan kolega Hrnčíř s faktickou poznámkou. Máte slovo, pane poslanče.

Download XMLDownload textDependenciesWavesurferNamed Entities