ps2017-039-09-002-297.ana Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2019-12-17 ps2017-039-09-002-297 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(15.30 hodin) Další oblastí , kterou Senát vrací s úpravami , je zdaňování tzv . technických rezerv upravených podle zákona o rezervách pro zjištění základu daně z příjmů . Tyto pozměňovací návrhy jsou obsaženy v bodech pět a šest pozměňovacích návrhů Senátu . Návrh zákona schválený v Poslanecké sněmovně jednak v rámci novela zákona o daních z příjmů zdaňuje v prvních dvou zdaňovacích obdobích záporný rozdíl mezi výší upravených rezerv v pojišťovnictví podle zákona č . 593 , ve znění účinném ode dne účinnosti tohoto zákona , a zůstatkem rezerv ve znění účinném přede dnem nabytí účinnosti tohoto zákona . Návrh vládní předpokládal zdanění tohoto záporného rozdílu , resp . navýšení toho výsledku hospodaření tak , aby v každém z těch dvou prvních let to bylo vždy o 50 % . To jednorázové zdanění , o tom mluvila paní ministryně , má dle důvodové zprávy vynést do veřejných rozpočtů asi 10 , 5 mld . korun . Jednorázové zdanění rozdílu mezi výší tzv . účetních rezerv a rezerv podle směrnice Solventnost II je velmi kontroverzní , ale Senát tento záměr nemění . Jenom podotýkám , že některá připomínková místa včetně České národní banky požadovala , aby to jednorázové zdanění se rozložilo do více let . Na jednání přímo s úředníky Ministerstva financí Česká národní banka prosazovala tříleté období . Nakonec v zákoně jsou pouze dva roky . Paní ministryně zde obecně mluvila o definici technických rezerv . Ona je to velmi expertní záležitost , těžko se to vysvětluje , a i jsem si to vysvětloval velmi podrobně se zástupci České asociace pojišťoven . Tím pozměňovacím návrhem , který je zpřesňující , nikoliv že by měl aplikační problémy - to se vždycky řekne , když nějaký ministr nechce něco přijmout , že by to znamenalo aplikační problémy . Pak by musel říci , jaké konkrétní aplikační problémy by to mělo . Naopak ten zákon , ten pozměňovací návrh , který byl přijat v Senátu , zpřesňuje dosavadní dikci . Ano , jako daňově uznatelný výdaj také zahrnuje i tzv . nezasloužené pojistné , jehož účelem je pouze zajistit , aby byla výnosy z pojistného časově rozlišeny . Zároveň ten pozměňovací návrh vylučuje také dvojí zdanění zahraničních stálých provozoven při využití metody zápočtu daně zaplacené v zahraničí . Je nesmyslné , aby stálá provozovna , nebo aby pojišťovny , které mají stálou provozovnu v zahraničí , nebudu jmenovat tu konkrétní pojišťovnu , aby platila daně na Slovensku i daň v tuzemsku . Víceméně by byla postižena dvojím zdaněním . Tak to přesně odstraňuje ten senátní návrh zákona , nebo ten pozměňovací návrh , který by údajně měl nějaké aplikační problémy . Opak je pravdou ! To , co bylo schváleno , bude mít velké aplikační problémy . Posledním pozměňovacím návrhem uvedeným v bodě čtyři je návrh , který sice nebyl doporučen výborem garančním , ale byl načten až na jednání Senátu , a má logiku , má jaksi vnitřní logiku , je návrh na zvýšení hranice pro odepisování technického zhodnocení nehmotného majetku na částku 60 tis . korun , čímž bude odstraněna jednak disproporce mezi účetními předpisy a zákonem o dani z příjmů . Dle novelizovaných účetních předpisů byla stanovena hranice pro odepisování technického zhodnocení u nehmotného majetku 60 tis . korun , u hmotného 40 tis . , avšak hranice vstupní ceny tohoto zhodnocení pro daň z příjmů , teď mluvím o technickém zhodnocení nehmotného majetku , zůstává ve výši 40 tis . korun . To je disproporce a zjevný nesmysl , který se Senát snaží napravit . Vážené paní poslankyně a páni poslanci , Senát vrátil tento návrh zákona s pozměňovací návrhy , které pouze odstraňují nějaké stávající disproporce v současném zákoně a většinou navrhují nějaké změny u těch zákonů , které jsou tím daňovým balíčkem upravovány nebo měněny . Ano , navrhuje prostě zrušit ty části návrhu zákona , které buďto s daněmi vlastně fakticky vůbec nesouvisí - což jsou ony správní poplatky - a zatěžují občany dalšími náklady na službu státu , což není vůbec potřeba , nevím , že by to byla potřeba , anebo jsou to části , jejichž výsledné znění vlastně vůbec neodpovídá deklarovanému záměru vlády . To se týká vlastně vypuštění té části u daně z hazardních her . Schválením těchto pozměňovacích návrhů nedojde k žádným komplikacím , ani k žádným velkým , ani malým dokonce dopadům na veřejné rozpočty . Návrh na vrácení zákona s pozměňovacími návrhy podpořilo 56 senátorů , přičemž žádný ze senátorů nebyl proti . To svědčí o významné podpoře senátorů napříč senátorskými kluby . Ještě snad jednu noticku k tomu zákonu o dani z hazardních her , který navrhujeme zrušit , tu novelu . Paní ministryně zde užívala , nebo zde mluvila o dopadech 900 mil . korun . Ale to jsou dopady , které se týkají toho vládního návrhu , který přeci nebyl vůbec přijat . Já nevím , kolik by byl dopad , myslím pozitivní dopad na veřejné rozpočty z toho návrhu , který byl přijat tady v Poslanecké sněmovně . Myslím si , že by to byla tak nula . Vy jste , paní ministryně , vycházeli z toho , že budou některé ty méně , ty středně nebezpečné hry zvýšeny sazbou na 30 % , a jinak vlastně u všech her se zvyšovala ta sazba z 23 na 25 % . Na to máte spočteno těch 900 mil . Jenomže ono to dopadlo úplně naopak . Zvýšily se pouze , a vy to dobře víte , sazby , nebo jedna sazba daně z loterií , jejíž příjem - kde je nejméně prosázených částek , a u všech dalších oproti vládnímu návrhu se vlastně ta sazba snížila . Takže to nemůže být , paní ministryně , 900 . Já nevím , kolik to je , ale nemůže to být 900 mil . Já tedy věřím , že Poslanecká sněmovna bude tyto odpovědné návrhy akceptovat . Jsou to návrhy jak ve prospěch daňových poplatníků , fyzických i právnických osob , a jsou skutečně zároveň velmi šetrné vůči veřejným rozpočtům . Děkuji za pozornost . (Potlesk poslanců ODS.) Místopředseda PSP Vojtěch Filip Dobré odpoledne , vážené paní poslankyně , vážení páni poslanci , členové vlády , budeme pokračovat . Děkuji panu senátoru Vilímcovi . Nyní požádám zpravodaje garančního výboru , rozpočtového výboru , pana poslance Milana Ferance , jestli se chce vyjádřit . Pokud tomu tak není , otevírám rozpravu a mám s přednostním právem přihlášeného pana místopředsedu Tomia Okamuru a další kolegové Ferjenčík , Skopeček a Miroslav Kalousek jsou připraveni . Prosím , pane místopředsedo , máte slovo . Místopředseda PSP Tomio Okamura Vážené dámy a pánové , tzv . vládní daňový balíček , který do Sněmovny vrátil Senát , je skutečně slepenec několika zjevně nesystémových zvýšení daní . Když pominu předvolební slib hnutí ANO , že nebude zvyšovat daně , což flagrantně tímto daňovým balíčkem porušuje , tak daně jsou bezesporu v prvé řadě jedním z hlavních příjmů země a současně jsou ale daně pákou , kterou stát ovlivňuje ekonomiku a chování občanů .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities