Bylzdezmíněntakétenzákladnícílmaturitnízkoušky,kterýjeobsaženývjejímnázvu,tedymaturitaznamenádospělostiaabsolventigymnáziívtom19.stoletímívalinasvýchvysvědčeníchnapsáno,žebylishledánidospělýmikestudiuuniverzitnímu.Takžetímonizískaliprávovstoupitnauniverzitu,nikolivvšaknárok,muselisisamozřejměstudiumobvyklezaplatit.Kčemujetamatematikadobrá.Tosetadyotommluvízepředu,zezadu.Vyjadřujemesektomucelkemkaždýznássrůznýmipohnutkami.Jámusímkesvé,řekněme,asizřejmětížiavesvůjneprospěchpřiznat,žejsemučitelmatematiky,valnoučástživotajsemučilmatematiku,aťužnagymnáziu,nebopakteďvposlednídoběnavysokéškole,takneníasitajemstvím,žebudumatematikuchválit.Budujíchválitjakopředmět,kterýneníurčenktomu,abysejenomžácibiflovalinějakévzorečky,jakseněkdyodpůrciztématuritnízkouškysnažínámtadyvnuknout,žetonenípředmětprobiflování.Učíseřešitproblémy,učíseřešit,jakzačít,jakýnástrojpoužít,poznat,žedospělikvýsledku,aučísetenvýsledektakésprávněinterpretovat.Atomůžesloužitnejenomktomu,abyprošlitouklasifikacíúspěšněneboabypaknakonecudělalinějakouzávěrečnouzkoušku,alesloužíjimtoivživotě.Cosamozřejměmněhodněvadí,azaplaťpánbůh,tadyažnajednunebodvěvýjimkytonezaznělo,jeto,žemnohécelebrityanázorovítvůrcizpochybňujímatematikuřkouce,žesiceprošlimaturitou,trápilisetímvelikýmtrápenímapakužjinikdynepotřebovali.Někdytyposloupnosti,tečnykelipsám,neboderivace,nepotřebovali.Tojemožné,aleurčitěsenaučilijednuvýznačnouvěc,atojepracovitost.Prostěbeztépracovitostiskutečněvýsledkůvmatematicedosáhnoutmožnénení.Snadjenomnějakýgéniusodpánabohanadanýmůžepřednějakýproblémmatematickýpředstoupitavyřešitjejpouhýmjakýmsipohledemnaněj.Toaleneníobvykléanenítoisprávné.Čilipracovitostjevěc,kteráúplněnenívdnešníspolečnostitouhlavníhodnotou.Studentibybyliradši,kdybynemuselisetaktopracovitěasystematickypřipravovat.Majíradšipředměty,kterésedajínějakvykomunikovat,možnáspomocíinternetuzískatjakonějakénáměty,typakvtělitdorůznýchseminárníchprací,obvykletedyvíceménězručnězkopírovaných.Tomatematikabohuželpronineposkytuje.Jakmilesialemysamiodřeknemepovinnostzkouškuzmatematikypodstupovat,zbavímenašispolečnostjednézvýznačnýchhodnot,atojetosměřováníknějakémucíli,knějakémuzávěru.Taspolečnostsezdá,žejenasycena,všichnisi-většinou,všichnimožnáne,alevětšinasimyslí,ženavšechnomajínejenomprávo,aleinárok,žetennárokjeinamaturitnízkoušku,kterémusídosáhnout,jakkolivtřebajejichpředpokladyktomunejsoudobré.Čilijásetakéřadímmezity,kteřísepřimlouvajízato,abymaturitnízkouškazmatematikybylazachovaná.Dokázalbychsipředstavit-atadyivkontextusvýchpředchozíchvystupovánívminulémvolebnímobdobí,kdyjsmesektomutotakévyjadřovali,říkám,žebychklidněsneslvětšídiferenciaciutézkoušky.Náročnouzkouškunagymnáziích,možnáméněnáročnou,praktickyorientovanounaodbornýchškoláchatřebaklidně,ijaktoidneskajenatěchškolách,řekněme,zdravotnickýchneboryzespolečenskovědních,maturituučinitvolitelnou.Chtělbychzmínitmyšlenkupanaministra-tymetodickékabinety.Bylastímdobrázkušenostaúčastnaakcích,kterétehdypořádali,jakkolivtobylytyKPÚzprofanované,takvytvořilyurčitouvazbumeziučitelimatematikyadalyjimmožnostmeziseboukomunikovatacítiturčitoustavovskoupospolitost.Stejnětakbychchtěltadyocenitpanaministrazato,žesesetkalspředstaviteliJednotyčeskýchmatematikůafyziků,cožjeinstitucetrvajícíjižtedyvícenež150let,odroku1862,ažesnadaspoňvkoutěsvémyslijejichargumentyvnímáabudesejiminadálezabývat.Takžeznovaopakuji,můjnázorjeten,žebymělabýtzachovánamaturitazmatematiky,aprototímpádemsepřidámktěm,kteříbudoupředkládatnávrhynazměnutohoustanoveníojejímzrušení.Děkuji.Místopředseda PSP Vojtěch PikalDěkuji.AnynípanposlanecJuříček,případněbudenásledovatpanposlanecRais.Prosím,máteslovo.Poslanec Pavel JuříčekAno,děkuji.Dámyapánové,víte,jábychsenatoradšipodívalprostřednictvímtrhu,cosipřejetrh.MyjsmezhrubaasipředdvacetirokynaSdruženíautomobilovéhoprůmyslupřipravilitakovoukoncepcitechnickéhovzděláváníodmateřskýchškolekpřeszákladníškoly,přesstředníškolyavysokéškolyanakonecidoktorskéstudium.Stejnětaknakonectopakpřevzal,itadyturétorikutohotosměrutechnickéhovzdělávání,Svazprůmysluadopravy.Všichnipodnikatelé,všechnyfirmy,kterésměřujíktomu,codneskaČeskourepublikupodporuje,atojevlastněprůmyslajehonávaznéaparalelnípilíře.Uvědommesi,žeprůmyslděláproČeskourepublikuzhruba35%hrubéhodomácíhoproduktu.Adneskavzdělanostvoblastitechnickéhovzdělání,ikdyžodečtemeodtohotykvazitechnickéobory,kteréjsouvestředníchškolách,takvlastněvzděláváníjespíšjenomvoblastizhruba18%studentů,kteříjsouopravdutechnickyvzděláni.Ateďnavazujinato,coříkalnakonecitadypanprofesorVondrákprostřednictvímpředsedajícího,coříkalMartinKolovratníkanakoneccoříkalipankolegaVáclavKlausprostřednictvímpředsedajícího.Myněcoškolímeodmalaasnažímesetosamozřejmětechnickysměřovatktomu,abytabudoucnostČeskérepubliky,kterájemalinkázemičkanasvětě,amyjenmámešanciseuživitpouzevněkterémsměru,nevevšechsměrechtohovějířevzdělávání,kterýdneskaužmáme,takprobůh,topřecenenímožné,abychomodstoupiliprávěvevazběnato,kdyžpotřebujetenejenomvoborechprůmyslu,alepotravinářství,zemědělstvíanakonecivtěchprůmyslechstálevícedynamickyserozvíjejícíjakozdravotnictví,takpotřebujemeprostěmíttechnickoupřírodovědnouvzdělanostpodpořenoumaturitouzmatematiky.VšichnisitopřejítadyvČeskérepublice,všichniotomhovoříme.Amy,kteříjsmevzdělánivsedmdesátýchaosmdesátýchletech,taksipřecevšichnipamatujeme,jakjsmemělivysokénároky.Apokudtyvysokénárokynezměnímeapůjdemestáletoucestou,žeumožnímevysokoškolskévzdělání60%lidí,takkdemámetupřirozenouGaussovukřivku,kdevysokouškoloubyměliprojítopravdulidé,kteřínatomají?Amaturitazmatematikyjeprosímvássamozřejmějedenzpřirozenýchvýběrůafiltrůtoho,kdonatuvysokouškolusedostane.Tosipřiznejme.Topřeceneníšpatně,když20nebo30%studentůneudělámaturituzmatematiky.Notakprostěnatonemajíabudoupracovatnapříkladvoboruzdravotnísestra,alebezmaturityzmatematiky.Vždyťvčemjeproblém?Akorátnebudestudovatvysokouškolu,protožetenčlověknatoprostěneměl.Dalšívěcje,kdyžsenatopodívátezhlediskafilozofieazhlediskapsychologieosobnosti,takontologielidsképsychikyříká,žekdyžpostavítenějakouvyššíbariéru,takbifurkacelidskéosobnostipakukáže,žetubariérujsmeschopnipřekonat.Ti,kteříchtějí.Ti,kteřínechtějí,takjinepřekonají.Aleti,kteříchtějí,taknenívůbecproblém,abytumaturituzmatematikyudělali.(V sále je velice silný hluk.)