|

ps2017-039-08-005-902.ana

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2019-12-06 ps2017-039-08-005-902 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

Sloučená rozprava k bodům 29 a 30 /sněmovní tisky 645 a 506/

Date2019-12-06
Meetingps2017/039
Agenda Itemps2017/039/902
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/039schuz/s039328.htm

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.


index   13 < Page 14 > 15

Místopředseda PSP Vojtěch PikalDěkuji a nyní budeme pokračovat ve faktických poznámkách. Jako první pan poslanec Baxa, poté pan poslanec Výborný, poté paní poslankyně Černochová. Prosím, pane poslanče, vaše dvě minuty. Poslanec Martin BaxaDěkuji. tady tedy opravdu nechci zasahovat do přestřelky dvou vládních proponentů, bych tak řekl. Pan ministr není poslancem. Tak bych se bavil, kdyby se nejednalo o tak vážné téma. To jenom tak na okraj vašich vzájemných střetů, které tady zaznívají. jsem jenom chtěl reagovat krátce na ty argumenty těmi jednotlivými odbornými asociacemi. jsem záměrně ve svém proslovu je opravdu uváděl spíš jakoby příkladmo a ne jako základ argumentace, kterou pro to používám. Když tady paní kolegyně Valachová zmiňovala CZESHA, tedy českou asociaci školských asociací, tak ale musíme také paní kolegyňce prostřednictvím pana místopředsedy uvést to, že právě CZESHA souhlasí s tím, aby byla zachována volba mezi matematikou a cizím jazykem u státní maturity. A chtěl bych se také trošku tady ohradit proti tomu byť možná dobře míněnému argumentu, který tady uvedl pan poslanec Bartoň. Pane poslanče prostřednictvím pana místopředsedy, fakt bych si nedovolil tvrdit, že Asociace ředitelů gymnázií vedená paní doktorkou Schejbalovou se zastává tohoto systému jenom proto, že nevidí napravo a nalevo, jak se na gymnáziích snadno zvládá státní maturita. jsem s paní ředitelkou Schejbalovou opakovaně o tom mluvil, ona je prostě z principu přesvědčená o tom, že k maturitní zkoušce patří i povinná maturita z matematiky. A opravdu si nemyslím, že by bylo férové - a to zastává jiný názor, než zastávám - obviňovat AŘG z toho, že mají klapky na očích, jak se říká, a zastávají jenom jeden názor. Tak tolik argumentace těmi jednotlivými asociacemi. Děkuju. Místopředseda PSP Vojtěch PikalDěkuji a nyní pan poslanec Výborný, poté paní poslankyně Černochová, poté paní poslankyně Valachová s faktickými poznámkami. Prosím, pane poslanče. Poslanec Marek VýbornýDěkuji za slovo. Jak pozorně sleduji tu debatu, chtěl bych možná poprosit, protože ta přestřelka primárně je mezi koaličními partnery, a pochopil bych, že by se to mělo odehrávat za uzavřenými dveřmi nějaké koaliční rady ke školství a tam byste si to měli vyříkat. A jenom bych se připojil k tomu, co říkal kolega Baxa přede mnou, pokud jde o ta gymnázia a kolegyni Renatu Schejbalovou, moji bývalou kolegyni ředitelku a dnes předsedkyni Asociace ředitelů gymnázií, tak , osobně tady nesdílím ten názor, protože se snažím vnímat kontext celého problému nejenom úzce zaměřeného na gymnázia, ale tak gymnáziím rozumím. Samozřejmě, pro je primárně cílem kvalitní maturitní zkouška a tam by ta matematika patřit měla. Nicméně je potřeba vnímat i potom vyjádření CZESHA, které je opačné, atd. A ještě jednu věc jsem chtěl říci a ta mně teď vypadla z hlavy, ale možná, že se k dostanu, možná, že se k dostanu za chvíli. Týkalo se to... tak se omlouvám, pátek - jo, vím, co jsem chtěl říci, ano, jsem v obraze! bych chtěl poprosit kolegyni Valachovou zvlášť, pojďme zkusit omezit ty faktické poznámky. mám první, své první vyjádření k tomuto bodu. Protože jestli někdo od nás očekává rychlé řešení a rychlé jednání, tak jsou to ti studenti třetích ročníků a ředitelé škol. Oni dneska netuší, podle jakého modelu budou maturovat v příštím školním roce. A pro ředitele to je velký problém, protože dnes mají tvořit koncepci maturitní zkoušky pro školní rok 2020/2021 a nevědí, čím se mají řídit. Čili chápu to, že to tady nebudeme projednávat podle § 90 (upozornění na čas), ale pojďme zkusit tu debatu urychlit, přesunout ji potom na výbor a dojít k nějakému řešení (opětovné upozornění), na které čekají studenti a ředitelé. vás vnímám, pane místopředsedo. Děkuju, mějte krásné páteční odpoledne. Místopředseda PSP Vojtěch PikalDěkuji. Nebudu to brát jako návrh. Prosím paní poslankyni Černochovou. Poslankyně Jana ČernochováPane kolego, vypínejte lidi spravedlivě, prosím. Chci reagovat na to, co tady zaznělo z úst paní kolegyně Valachové, a dotklo se to, protože jsem starostka, která na starosti oblast školství. Dotkla se ta její připomínka o tom, že snad starostové tady nechtějí plnit nějaké příkazy, které z Ministerstva školství chodí. Paní Valachová prostřednictvím pana místopředsedy, vy jste byla hrobařkou českého školství. Za vaší éry bohužel starostové, ale i ředitelé škol a školek, tedy alespoň mohu mluvit za Prahu 2, měli plné mailové schránky různých slibů, deklarací, všeho, ale skutek utek. Vy jste se dokonce jednou účastnila nějakého setkání na Novoměstské radnici, kde si řada našich ředitelů doteď pamatuje vaše plané sliby. Takže buďte tak hodná a neberte si do úst starosty a starostky - dokonce jste zapomněla na starostky, zmiňovala jste jenom starosty, přestože si vždycky dáváte bacha, aby to bylo genderově korektní. Neberte si nás do úst! Protože skutečně kdybyste vy a předtím pan Chládek nechtěli po ředitelích nesmysly, tak by neměli žádné připomínky k tomu, že se tady prakticky ta legislativa mění každé dva roky, každé tři roky sem přichází někdo s nějakým novým návrhem. A to, že tady předvádíte vlastně souboj uvnitř koalice v přímém přenosu, to je vaše špatná vizitka vaší špatné práce. Místopředseda PSP Vojtěch PikalDěkuji za dodržení času. Děkuji za tu poznámku. Vynasnažím se, ale jsem benevolence sama. Seznámím sněmovnu s dalšími omluvenkami. Pan poslanec Skopeček se omlouvá od do konce jednání, pan poslanec Kaňkovský se omlouvá od do konce jednacího dne z pracovních důvodů. Prosím, paní poslankyně Valachová s faktickou poznámkou. Poslankyně Kateřina ValachováZmiňovala jsem starostky a starosty na zejména menších venkovských školách, vaším prostřednictvím, paní poslankyně, v žádném případě jsem je nechtěla urazit. Zmiňovala jsem, co slyším od matematikářů a matematikářek, že právě na těchto menších školách se s tímto potkávají. Takže jenom znovu připomínám, co jsem řekla. Co se týká zákonů, tak chci připomenout, že během funkčního období minulého všechny zákony procházely, pokud si to zkontrolujete, napříč politickým spektrem. Nebyla to nějaká vůle jedné koalice. Za třetí, zmínila jsem zcela korektně, že každý ministr, ministryně školství, se takhle vyjadřuji konzistentně, své úkoly a žádný to nemá jednoduché. Co se týká dnešní rozpravy, tak jsem zcela věcně řekla, jaký je platný stav, protože tady zaznívaly věci, které zkrátka nejsou pravda. No a naposledy, co se týká plnění mých slibů, co jsem řekla v rámci Poslanecké sněmovny nebo debat v rámci učitelů a učitelek, jsem vždycky dodržela. Mimochodem bez ohledu na funkci ministryně. A musím říct vaším prostřednictvím, pane předsedající, paní poslankyni Černochové, že určitě pravdu, že řadu slibů jsem nemohla splnit, protože jsem podala demisi. A musím vám říct, že samozřejmě když sleduji politickou kulturu v minulých letech, tak asi to byla chyba. Měla jsem plnit ty úkoly a nemusela jsem teď od své poslanecké kolegyně toto poslouchat. Na závěr bych chtěla říct, důrazně se ohrazuji proti tomu, že zase posouváte debatu odbornou na Sněmovně, kde hájím Sněmovnu jako poslankyně vůči určitým výrokům o svištění Sněmovnou apod., nebo schválení v prvním čtení, nebo snad to, že to je odpovědnost poslanců vůči návrhu, který tady byl takto tímto způsobem předložen, jako nějakou koaliční roztržku. (Upozornění na uplynutí času.)Ti, co to poslouchají, vědí, že podobně se vyjadřovali kolegové z klubu hnutí ANO, nikdo se nestal předmětem vašeho zájmu. Místopředseda PSP Vojtěch PikalDěkuji. Nyní pan poslance Bartoň s faktickou poznámkou, poté pan poslanec Vondrák, poté paní poslankyně Gajdůšková. Prosím. Poslanec Lukáš Bartoň bych jen reagoval na pana poslance Baxu. Určitě jsem se nechtěl vyhraňovat vůči paní Schejbalové, které si vážím, kterou jsem i pozval na seminář, který jsem organizoval. jsem chtěl upozornit na to, že problém u těch maturit není primárně na gymnáziích. Jsou to střední odborné školy. A tato rizika zmiňuje i expertní tým Ministerstva školství, který vyhodnocuje strategii 2020 a na tato rizika upozorňuje. Upozorňuje i na to, že žáci při volbě se budou vyhýbat maturitním oborů na středních odborných školách, ačkoliv mají předpoklady na to, že by je vystudovali, ale pouze ze strachu, že by je nedokončili. Takže rozevírají se zde nůžky a budou raději volit cestu buď gymnázia, nebo cestu učňovského školství. Je to ohrožení pro střední odborné školy, stejně tak to konstatuje i CZECHA. Místopředseda PSP Vojtěch PikalDěkuji. Prosím pana poslance Vondráka s faktickou poznámkou, poté paní poslankyně Gajdůšková. Prosím. Poslanec Ivo VondrákDobré odpoledne. k panu poslanci Výbornému prostřednictvím předsedajícího. Ale ten chaos v tom jestli a jak bude vypadat maturita, ten jsme my teď otevřeli touhle diskusí. Ten zákon platí. Ten je připravený. Ale my ho teď zpochybňujeme. A to je to, co si myslím, že je na tom ještě to nejhorší, že vlastně znervózňujeme ty děti, že teď fakt nevědí, co se bude dít. A si myslím, že tohle je spíš o tom, jestli jsme se rozhodli před nějakými lety a máme průběžné zprávy, které o tom hovoří, že se to nějakým způsobem se připravuje, tak pak nerozumím, proč najednou musíme narychlo všechno zrušit a vytváříme možná i falešnou iluzi, že se to zruší. nevím, takhle rozhodne Parlament. Ale dle mého názoru tato diskuse je to, co de facto vytváří nestabilitu na těch středních školách, co s tou maturitou vůbec bude. Děkuji.

Download XMLDownload textDependenciesWavesurferNamed Entities