|

ps2017-039-08-001-027.ana

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2019-12-06 ps2017-039-08-001-027 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

27. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 110/1997 Sb., o potravinách a tabákových výrobcích a o změně a doplnění některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony /sněmovní tisk 502/ - prvé čtení

Date2019-12-06
Meetingps2017/039
Agenda Itemps2017/039/027
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/039schuz/s039318.htm

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.


index   3 < Page 4 > 5

Proto tenhle spor v podstatě nejde vyřešit. Potravinářská inspekce se odvolává na to, že legislativa neumožňuje tyhle věci od sebe oddělit. Zároveň říkají, že by ty sankce potom musely být zcela určitě větší, a proto musí používat tzv. absorpci, tzn. kumulování pokuty do jedné částky. Ovšem v tom sporu výrobce - prodejce to potom nejde vyřešit. Museli bychom asi změnit i správní řád, a to nevím, jestli by byla vůle Sněmovny něco takového udělat. bych moc prosil Ministerstvo zemědělství nebo předkladatele, zda by opravdu nezvážili spíše se soustředit na producenty dvojí kvality než na jejich prodejce. A v případě, že bude prodejce zároveň producentem nebo výrobcem, pak se ho to samozřejmě bude týkat také. Ale považuji za mylné soustředit se a pokutovat a sankcionovat prodejce, kteří nemají šanci vědět, co výrobci uvnitř Evropské unie případně vyrobí, a je to možné kvalifikovat jako potravinu dvojí kvality. to shrnu. Je zcela evidentní, nebo není úplně jasné, že trefujeme správně. Myslím si, že by to mohlo vést k tomu, že v zásadě některé potraviny nebudou na trhu České republiky vůbec, čímž bychom ochuzovali českého zákazníka. A zároveň nejsou jasná kritéria, podle kterých bude posuzována dvojí kvalita. Není také jasné, a koneckonců to tady pan kolega předřečník Holomčík říkal, jak je to s nakládáním s potravinou v případě udělení sankce. Ten zákon to nijak neupravuje. Jak se bude nakládat s potravinou, kterou Státní zemědělská a potravinářská inspekce při kontrole označí jako potravinu dvojí kvality. Možná pan ministr na to bude mít odpověď. V rámci rozhodnutí o sankci může Státní zemědělská a potravinářská inspekce rozhodnout o stažení potraviny. Záleží na tom, jestli bude při nálezu dvojí kvality platit jako doposud, že pokud jde o zdravotně nezávadnou potravinu, třeba "jenom" špatnou etiketu, není dobře označena, a přitom půjde o potravinu jako takovou kvalitní, zda bude předávána potravinovým bankám, či nikoliv. A také není jasné, kdo a jak případně bude kompenzovat obchodníkům případnou škodu způsobenou výrobcem, pokud bychom tedy se soustředili na sankcionování prodejce, a ne výrobce. Tolik aspoň za v tuto chvíli k tomuto návrhu zákona. A těším se na případnou reakci pana ministra. Děkuji za pozornost. Místopředseda PSP Vojtěch FilipDobré dopoledne, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, členové vlády, budeme pokračovat. Než dám slovo další přihlášené, paní poslankyni Richterové, konstatuji omluvy došlé předsedovi Poslanecké sněmovny, a to Jany Krutákové celý den z pracovních důvodů dnes a paní poslankyně Tereza Hyťhová mezi 9. a 10. hodinou ze zdravotních důvodů. Nyní paní poslankyně Olga Richterová, zatím poslední přihlášená do rozpravy. Prosím, paní poslankyně, máte slovo. Poslankyně Olga RichterováDěkuji za slovo. Vážení přítomní členové vlády, vážené kolegyně, vážení kolegové, bych ráda avizovala, že k tomuhle zákonu praxe ukázala, že by byl potřeba ještě jeden malý bod změny. A sice jde o to, že tento zákon upravuje i fungování potravinových bank, a to, komu se vlastně ty potraviny z potravinových bank mohou poskytovat. Vím, že většina z vás, kteří se věnujete zákonu o potravinách a tabákových výrobcích, se zkrátka věnuje jiným aspektům této legislativní normy. S kolegou Radkem Holomčíkem komunikujeme s Ministerstvem zemědělství, aby se našla shoda řešení dvou věcí. Jedna je snadná: Jde o to, že zkrátka dnes je definováno v tomto zákoně, že odběratelem těch bezplatných potravin, které jsou ještě bezpečné, ale jinak kdyby nebyly v potravinové bance, tak by byly zničeny, a takto mohou pomáhat, že odběratelem těchto potravin musí být klient sociálních služeb. Takže jeden cíl pozměňovacího návrhu bezesporu bude odstranit tuto zbytečnou povinnost podepisovat smlouvu, stát se registrovaným klientem sociálních služeb, protože ty potraviny je často potřeba poskytnout lidem, co další pomoc nepotřebují. Jde čistě o to, aby se dostaly k potřebným, musí být poskytovány bezplatně, je na to velmi propracovaný systém potravinových bank, ale není potřeba, aby tito lidé byli registrovanými klienty sociálních služeb. Takže na tomto, domnívám se, bude naprostá shoda, že je to věc, kterou praxe ukázala, že to je zbytečná bariéra v tom mít možnost dát skutečně tomu potřebnému člověku, který se nepotřebuje registrovat jako klient sociálních služeb, protože nic jiného než tu potravinu nepotřebuje, tu možnou pomoc. Bohužel, je to smutné, ale takovými klienty jsou třeba osamělí senioři. Druhá věc, tam vím, že to bude o něco diskutabilnější, a proto to schválně takto říkám, abychom do toho druhého čtení tu debatu stihli, že je vlastně dnes definováno, že ten druh organizací, které mohou s potravinami z potravinových bank nakládat, jsou organizace tzv. humanitární, nebo charitativní. Ale ony jsou to také organizace veřejně prospěšné. A teď ta pointa: stejně nakonec ty konkrétní organizace, které mají to povolení, určuje Ministerstvo zemědělství. Je to v gesci ministerstva. A bych jenom ráda mluvila o tom, jestli by nebylo účelné se bavit o tom, zda by namísto definice tou humanitárností, charitativností neměla být definice veřejnou prospěšností. Aby to mohly poskytovat veřejně prospěšné právnické osoby. Zase, stále by finální rozhodnutí bylo na ministerstvu, nicméně byl by trošku širší okruh organizací, které by mohly tuhle pomoc poskytovat, mohly by o zařazení do zprostředkující sítě požádat. Tak to je stručně za a děkuji za pozornost. Místopředseda PSP Vojtěch FilipDěkuji paní poslankyni Richterové. Nyní paní poslankyně Kateřina Valachová v rozpravě. Prosím, máte slovo. Poslankyně Kateřina ValachováVážený pane předsedající, bych chtěla využít příležitosti, protože samozřejmě mně záleží na tom, aby dvojí kvalita potravin v České republice neměla místo, a chtěla bych ocenit ministra zemědělství, že právě díky němu začne tento zákaz, a díky této novele, kterou projednáváme, platit podstatně dříve než v rámci dvouleté transpoziční lhůty evropské směrnice. Ještě jednou díky, můžu dát do toho i trošku emocí, samozřejmě mně na tom záleží jako mamince, takže ještě jednou - díky, pane ministře! Tento zákon je tedy především důležitý pro , ale také pro všechny občany a občanky v České republice z hlediska boje s dvojí kvalitou potravin. A věřím, vážená Poslanecká sněmovno, že je naším cílem přinést spotřebitelům férové zacházení. Zaručit jim, že budou mít možnost vybrat si výrobky stejného složení nebo vlastností, jaké se prodávají na západ od našich hranic. Také oceňuji profesionalitu Státní zemědělské a potravinářské inspekce a věřím, že je to právě ta správná instituce, která toto zaručí. Takže ještě jednou díky a samozřejmě vybízím Poslaneckou sněmovnu, abychom tuto novelu projednali co nejrychleji. Místopředseda PSP Vojtěch FilipDěkuji paní poslankyni Kateřině Valachové. Ta byla zatím poslední přihlášená do rozpravy. Ptám se, kdo se hlásí z místa. Nikoho nevidím, rozpravu končím. Ptám se na závěrečná slova - pane ministře? Ano, prosím, máte slovo.

Download XMLDownload textDependenciesWavesurferNamed Entities