ps2017-039-08-001-027.ana Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2019-12-06 ps2017-039-08-001-027 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(10.00 hodin) Proto tenhle spor v podstatě nejde vyřešit . Potravinářská inspekce se odvolává na to , že legislativa neumožňuje tyhle věci od sebe oddělit . Zároveň říkají , že by ty sankce potom musely být zcela určitě větší , a proto musí používat tzv . absorpci , tzn . kumulování pokuty do jedné částky . Ovšem v tom sporu výrobce - prodejce to potom nejde vyřešit . Museli bychom asi změnit i správní řád , a to nevím , jestli by byla vůle Sněmovny něco takového udělat . Já bych moc prosil Ministerstvo zemědělství nebo předkladatele , zda by opravdu nezvážili spíše se soustředit na producenty dvojí kvality než na jejich prodejce . A v případě , že bude prodejce zároveň producentem nebo výrobcem , pak se ho to samozřejmě bude týkat také . Ale považuji za mylné soustředit se a pokutovat a sankcionovat prodejce , kteří nemají šanci vědět , co výrobci uvnitř Evropské unie případně vyrobí , a je to možné kvalifikovat jako potravinu dvojí kvality . Já to shrnu . Je zcela evidentní , nebo není úplně jasné , že trefujeme správně . Myslím si , že by to mohlo vést až k tomu , že v zásadě některé potraviny nebudou na trhu České republiky vůbec , čímž bychom ochuzovali českého zákazníka . A zároveň nejsou jasná kritéria , podle kterých bude posuzována dvojí kvalita . Není také jasné , a koneckonců to tady pan kolega předřečník Holomčík říkal , jak je to s nakládáním s potravinou v případě udělení sankce . Ten zákon to nijak neupravuje . Jak se bude nakládat s potravinou , kterou Státní zemědělská a potravinářská inspekce při kontrole označí jako potravinu dvojí kvality . Možná pan ministr na to bude mít odpověď . V rámci rozhodnutí o sankci může Státní zemědělská a potravinářská inspekce rozhodnout o stažení potraviny . Záleží na tom , jestli bude při nálezu dvojí kvality platit jako doposud , že pokud jde o zdravotně nezávadnou potravinu , má třeba " jenom " špatnou etiketu , není dobře označena , a přitom půjde o potravinu jako takovou kvalitní , zda bude předávána potravinovým bankám , či nikoliv . A také není jasné , kdo a jak případně bude kompenzovat obchodníkům případnou škodu způsobenou výrobcem , pokud bychom tedy se soustředili na sankcionování prodejce , a ne výrobce . Tolik aspoň za mě v tuto chvíli k tomuto návrhu zákona . A těším se na případnou reakci pana ministra . Děkuji za pozornost . Místopředseda PSP Vojtěch Filip Dobré dopoledne , vážené paní poslankyně , vážení páni poslanci , členové vlády , budeme pokračovat . Než dám slovo další přihlášené , paní poslankyni Richterové , konstatuji omluvy došlé předsedovi Poslanecké sněmovny , a to Jany Krutákové celý den z pracovních důvodů dnes a paní poslankyně Tereza Hyťhová mezi 9 . a 10 . hodinou ze zdravotních důvodů . Nyní paní poslankyně Olga Richterová , zatím poslední přihlášená do rozpravy . Prosím , paní poslankyně , máte slovo . Poslankyně Olga Richterová Děkuji za slovo . Vážení přítomní členové vlády , vážené kolegyně , vážení kolegové , já bych ráda avizovala , že k tomuhle zákonu praxe ukázala , že by byl potřeba ještě jeden malý bod změny . A sice jde o to , že tento zákon upravuje i fungování potravinových bank , a to , komu se vlastně ty potraviny z potravinových bank mohou poskytovat . Vím , že většina z vás , kteří se věnujete zákonu o potravinách a tabákových výrobcích , se zkrátka věnuje jiným aspektům této legislativní normy . S kolegou Radkem Holomčíkem komunikujeme s Ministerstvem zemědělství , aby se našla shoda řešení dvou věcí . Jedna je snadná : Jde o to , že zkrátka dnes je definováno v tomto zákoně , že odběratelem těch bezplatných potravin , které jsou ještě bezpečné , ale jinak kdyby nebyly v potravinové bance , tak by byly zničeny , a takto mohou pomáhat , že odběratelem těchto potravin musí být klient sociálních služeb . Takže jeden cíl pozměňovacího návrhu bezesporu bude odstranit tuto zbytečnou povinnost podepisovat smlouvu , stát se registrovaným klientem sociálních služeb , protože ty potraviny je často potřeba poskytnout lidem , co další pomoc nepotřebují . Jde čistě o to , aby se dostaly k potřebným , musí být poskytovány bezplatně , je na to velmi propracovaný systém potravinových bank , ale není potřeba , aby tito lidé byli registrovanými klienty sociálních služeb . Takže na tomto , domnívám se , bude naprostá shoda , že je to věc , kterou praxe ukázala , že to je zbytečná bariéra v tom mít možnost dát skutečně tomu potřebnému člověku , který se nepotřebuje registrovat jako klient sociálních služeb , protože nic jiného než tu potravinu nepotřebuje , tu možnou pomoc . Bohužel , je to smutné , ale takovými klienty jsou třeba osamělí senioři . Druhá věc , tam vím , že to bude o něco diskutabilnější , a proto to schválně takto říkám , abychom do toho druhého čtení tu debatu stihli , že je vlastně dnes definováno , že ten druh organizací , které mohou s potravinami z potravinových bank nakládat , jsou organizace tzv . humanitární , nebo charitativní . Ale ony jsou to také organizace veřejně prospěšné . A teď ta pointa : stejně nakonec ty konkrétní organizace , které mají to povolení , určuje Ministerstvo zemědělství . Je to v gesci ministerstva . A já bych jenom ráda mluvila o tom , jestli by nebylo účelné se bavit o tom , zda by namísto definice tou humanitárností , charitativností neměla být definice veřejnou prospěšností . Aby to mohly poskytovat veřejně prospěšné právnické osoby . Zase , stále by finální rozhodnutí bylo na ministerstvu , nicméně byl by trošku širší okruh organizací , které by mohly tuhle pomoc poskytovat , mohly by o zařazení do té zprostředkující sítě požádat . Tak to je stručně za mě a děkuji za pozornost . Místopředseda PSP Vojtěch Filip Děkuji paní poslankyni Richterové . Nyní paní poslankyně Kateřina Valachová v rozpravě . Prosím , máte slovo . Poslankyně Kateřina Valachová Vážený pane předsedající , já bych chtěla využít příležitosti , protože samozřejmě mně záleží na tom , aby dvojí kvalita potravin v České republice neměla místo , a chtěla bych ocenit ministra zemědělství , že právě díky němu začne tento zákaz , a díky této novele , kterou projednáváme , platit podstatně dříve než v rámci dvouleté transpoziční lhůty evropské směrnice . Ještě jednou díky , můžu dát do toho i trošku emocí , samozřejmě mně na tom záleží jako mamince , takže ještě jednou - díky , pane ministře ! Tento zákon je tedy především důležitý pro mě , ale také pro všechny občany a občanky v České republice z hlediska boje s dvojí kvalitou potravin . A já věřím , vážená Poslanecká sněmovno , že je naším cílem přinést spotřebitelům férové zacházení . Zaručit jim , že budou mít možnost vybrat si výrobky stejného složení nebo vlastností , jaké se prodávají na západ od našich hranic . Také oceňuji profesionalitu Státní zemědělské a potravinářské inspekce a věřím , že je to právě ta správná instituce , která toto zaručí . Takže ještě jednou díky a samozřejmě vybízím Poslaneckou sněmovnu , abychom tuto novelu projednali co nejrychleji . Místopředseda PSP Vojtěch Filip Děkuji paní poslankyni Kateřině Valachové . Ta byla zatím poslední přihlášená do rozpravy . Ptám se , kdo se hlásí z místa . Nikoho nevidím , rozpravu končím . Ptám se na závěrečná slova - pane ministře ? Ano , prosím , máte slovo .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities