|

ps2017-039-04-004-023.ana

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2019-11-29 ps2017-039-04-004-023 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

23. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 378/2007 Sb., o léčivech a o změnách některých souvisejících zákonů (zákon o léčivech), ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 48/1997 Sb., o veřejném zdravotním pojištění a o změně a doplnění některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 581/ - prvé čtení

Date2019-11-29
Meetingps2017/039
Agenda Itemps2017/039/023
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/039schuz/s039135.htm

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.


index   4 < Page 5 > 6

Nepodceňujme tento problém. Je skutečně potřeba najít legislativní úpravu, která by omezila alespoň některé ty faktory, které ovlivňují nedostatek léčivých přípravků. A si cením toho, že tady pan ministr zmínil, že některé ty faktory nejsme schopni ovlivnit. To, že jsou dneska čím dál častější výpadky ve výrobě, to skutečně my legislativně neošetříme. Ale pokud pak ten léčivý přípravek je tady jenom v nějakém omezeném množství, tak bychom měli dbát na to, aby byl spravedlivě rozdělen mezi distributory a aby se dostal skutečně i regionálně k pacientům, aby to nebyla záležitost pouze řetězcových lékáren a aby to nebyla záležitost pouze některých větších zdravotnických zařízení. Pacient právo na to, aby dostal ten léčivý přípravek tam, kde ho potřebuje. To znamená, i v poslední lékárně, která je někde v zapadlém městečku. Klub KDU-ČSL podporuje snahu zlepšit stav v oblasti distribuce léků, zvláště těch nedostatkových, nicméně to provedení, které je navržené, považujeme za nedostatečné, diskutabilní a podpoříme ty návrhy, které budou směřovat k širší diskusi. Děkuji vám za pozornost. Předseda PSP Radek Vondráček vám děkuji, pane poslanče. A ptám se, zda je zde ještě zájem - paní zpravodajka chce vystoupit v rámci rozpravy. Poslankyně Hana Aulická JírovcováDěkuji za slovo. Víceméně vystupuji jenom proto, abych zopakovala svůj návrh na prodloužení lhůty k projednání ve výborech o 30 dnů, tedy na 90 dnů. A chtěla bych se možná ještě vyjádřit k předešlé rozpravě. My jsme věděli, když Ministerstvo zdravotnictví deklarovalo, že bude předkládat tento návrh, že bude docházet k těmto střetům názorovým, odborným atd. A jenom se přesně ukazuje, jaká vlastně značná problematická oblast v rámci léčiv je a kolik proudů v této oblasti a svých snah a dalších věcí, které na to mají vliv, jsou. To si myslím, že bychom si asi všichni v této Sněmovně měli uvědomit. Děkuji. Předseda PSP Radek VondráčekDěkuji vám, paní zpravodajko. Chválím za to, že jste to přednesla v rozpravě. Tak to být správně. A ptám se, zda ještě někdo zájem o vystoupení. Jestliže tomu tak není, končím obecnou rozpravu. Ptám se, zda je zájem o závěrečná slova. Pan ministr. Ministr zdravotnictví ČR Adam VojtěchDěkuji za slovo. se určitě nebráním jakékoliv diskusi. Na druhou stranu řekněme si zcela upřímně, tento zákon, jeho základní principy se projednávají zhruba rok. A skutečně ta odborná debata probíhá, ale je jasné, že prostě s některými se nemůžeme nikdy shodnout. A my si musíme říci: Jde nám o to - a tady to říkal pan poslanec Kaňkovský - aby lék měl distributor? Anebo nám jde o to, aby ho měl pacient? Jsou totiž dvě odlišné věci. (Hluk v sále.)Nemyslím si, že bychom tady měli být proto, abychom podporovali byznys distributorů. My jsme tady proto, abychom podporovali dostupnost léčiv pro pacienty. A to jsou dvě zásadní odlišnosti. Protože ne všichni distributoři mají na mysli dobro pacientů a chtějí skutečně ten lék dodat pro české pacienty. My ta data máme. Víme, že řada distributorů většinu toho, co získá od výrobce, vyveze. A pokud to není problém, tak jak to, že v posledních čtyřech kvartálech se opakovaně zvyšuje objem reexportu léků z České republiky? Na to jsou jasná data. Objem reexportů se zvyšuje, nikoliv snižuje. Právě proto, že ceny léků jsou výraznější než v zahraničí a že někteří distributoři léky raději vyvezou, než aby je dodali do českých lékáren. Tak to zkrátka je. To je prostě jednoznačné. A my poprvé - a není tady ani pravda, co bylo řečeno, myslím, panem poslancem Pawlasem, že tady není, nebude žádná povinnost. Naopak, ten zákon poprvé dává jasnou povinnost výrobci, aby zajistil lék pro české pacienty pod mnohamilionovou sankcí maximálně do dvou pracovních dnů do jakékoliv lékárny v České republice. Ne jako je to dnes, že tedy výrobce dále k distributorovi a distributor buď ten lék dodá do lékárny, nebo ho zkrátka vyveze. A že dnešní úprava reexportu funguje? Tak za prvé, to by ty reexporty nerostly v čase, a skutečně ta úprava reexportu dneska nefunguje. Je bezzubá, protože Státní ústav pro kontrolu léčiv, pokud chce řešit reexporty, tak je vždy řeší ex post. On je řeší ex post, když ten lék není dostupný. Nikoliv a priori, aby předem bylo zakázáno, že (se)ten lék nebude vyvážet, ale když se dozví, že ten lék je nedostupný, pak zakáže reexport. A to si nemyslím, že je zkrátka efektivní úprava pro zajištění léku. To je dobrá úprava skutečně pro ty vývozce, ale nikoliv pro české pacienty. Takže bychom si měli uvědomit, o co tady jde. Jestli tedy jde o podporu nějakého byznysu, anebo jde o dostupnost léčiv. A ten zákon skutečně řeší dostupnost léčiv. nemám problém vést debatu o detailech. Určitě ne. Nebráníme se , jsem i připraven podpořit prodloužení na devadesát dnů v projednávání na výboru, určitě to není žádný problém, ale zkrátka nemohu akceptovat ten výklad a interpretaci daného zákona. A znovu opakuji, dnes například ani v zákoně není lhůta, po kterou může být vlastně lék ve výpadku. I když je to ten výpadek ve výrobě, jak říká i pan poslanec Kaňkovský, což nemůžeme standardně řešit legislativou, ale my poprvé dáváme lhůtu maximálně 120 dnů v součtu za rok, kdy ten lék může být ve výpadku. To znamená, tlačíme na výrobce, aby obnovil výrobu daného léku. A dnes žádná lhůta není. Znovu opakuji, dnes, pokud bude výpadek ve výrobě a bude trvat rok, rok a půl, tak bude ten lék ve výpadku a nemůžeme s tím nic dělat a nejsme schopni jakkoliv toho výrobce postihnout. Dnes tam je ta lhůta maximálně 120 dnů v součtu za rok, a pokud toto nedodrží, tak dostane ten výrobce sankci od Státního ústavu pro kontrolu léčiv. Takže jsem přesvědčen o tom, že ten návrh v celku skutečně řeší dostupnost léků pro pacienty v celé České republice. Můžeme se bavit o detailech, můžeme se bavit o nemocničních lécích a podobně, s tím nemám problém, ale neříkejme, že tento návrh to neřeší, že neobsahuje něco, co tam reálně skutečně v tom zákonu je, a neříkejme, že tady funguje regulace reexportu, když víme, že reexporty se v čase zvyšují a že zkrátka se v tom točí miliardy. Ano, je to dobrý byznys, to nikomu neberu, chápu to, ale jsem tady pro pacienty. jsem tady proto, aby léky byly dostupné pro české pacienty. A věřím tomu tedy, že tento návrh také vy podpoříte, protože vám jde o to samé. Děkuji. Místopředseda PSP Vojtěch FilipDobré dopoledne, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, to bylo závěrečné slovo ministra zdravotnictví. Ptám se ještě zpravodajky, jestli zájem o závěrečné slovo. Není tomu tak. Končím tedy (obecnou rozpravu). Po skončené obecné rozpravě nemohu dát faktickou poznámku a budeme hlasovat o návrzích. Prvním návrhem je návrh na vrácení předloženého návrhu k dopracování, tak jak ho přednesl pan poslanec Kupka. O tom rozhodneme v hlasování číslo devadesát. Všechny jsem vás odhlásil, zagongoval jsem a posečkám, se ustálí počet přihlášených... Rozhodneme v hlasování číslo 90 o návrhu na vrácení předložené návrhu navrhovateli k dopracování. Zahájil jsem hlasování číslo 90. Ptám se, kdo je pro vrácení? Kdo je proti? Děkuji vám. Hlasování číslo 90. Z přítomných 154 pro 45, proti 49. Návrh byl zamítnut.

Download XMLDownload textDependenciesWavesurferNamed Entities