|

ps2017-039-01-004-008.ana

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2019-11-26 ps2017-039-01-004-008 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

8. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 62/2003 Sb., o volbách do Evropského parlamentu a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 336/ - druhé čtení

Date2019-11-26
Meetingps2017/039
Agenda Itemps2017/039/008
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/039schuz/s039016.htm

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.


index   3 < Page 4 > 5

Tolik asi obecně k tomuto a se k těm návrhům potom ještě podrobněji vrátím. Čili jsou zde dvě skupiny návrhů ode mne. Jedno je ten návrh na řešení povinné pětiprocentní volební klauzule, která je zbytečně diskriminační vůči menším stranám a vlastně ohýbá volební systém z přímé poměrné volby, tak jak by měla být, v něco méně poměrného. A ty druhé návrhy se týkají našich občanů v zahraničí, kteří mají vztah k České republice, mají vztah k Evropské unii, jsou to přece jenom světoobčané a myslím si, že by měli mít právo volit v evropských volbách, podobně jako to mají občané jiných evropských států. Pro ty občany je velice obtížné se jinak těch voleb zúčastnit, protože by vlastně museli cestovat tisíce kilometrů do České republiky. Nejdříve, aby si tady případně vyřešili věci ohledně trvalého bydliště a zjistili, ve kterém okrsku vlastně tentokrát hlasují. A potom podruhé, aby mohli hlasovat. To skutečně není něco, co bychom po nich rozumně mohli žádat. A i pokud bychom zavedli jenom ambasádní volbu, tak bych se chtěl zastat korespondenční volby, kdy v tom zahraničí skutečně jsou státy, kdy korespondenční volba běžně funguje, je s tím hluboká zkušenost a není žádný důvod, abychom to nemohli zvládnout i my. Ti občané jsou na to často zvyklí ze svého zahraničního prostředí. A pokud by volili na ambasádách, budou muset dvakrát, případně i třikrát cestovat tisíce kilometrů, nejdříve, aby si vyřídili zapsání do seznamu voličů, a podruhé, aby provedli samotný akt volby. To znamená prostě hodiny v letadle, tisíce kilometrů cestování. To zase není otevřenost a přístupnost k volbě, jakou by si náš občan v dnešním 21. století měl pěstovat. Volba poštou není žádná novinka, je to věc 19. století. Prosím, pojďme se posunout v tomto alespoň do 19. století. Děkuji za pozornost. Místopředseda PSP Petr FialaDěkuji, pane místopředsedo. To byla poslední přihláška do podrobné rozpravy. Nikdo se dále nehlásí, podrobnou rozpravu končím. Je zájem o závěrečná slova? Byl jsem informován předcházejícím řídícím schůze, že se jedná o podrobnou rozpravu. (Místopředseda Pikal mimo mikrofon informuje, že vystupoval v obecné rozpravě.)Pane místopředsedo, ale můžete se přihlásit, pokud chcete. Přihlásil jste se, ještě jsem neukončil rozpravu podrobnou, takže můžete vystoupit. Místopředseda PSP Vojtěch PikalDěkuji velice, pane předsedající. si to potom ověřím ve stenozáznamu, jestli jsem tak unavený , nebo co se děje. Nicméně abych se přihlásil k těm jednotlivým pozměňovacím návrhům podrobně. Na prvním místě je to sněmovní dokument 3594, to je snížení volební klauzule z 5 procent na 3 procenta v evropských volbách v České republice. Jak jsem říkal, je to vlastně pod tou přirozenou klauzulí, která se pohybuje někde mezi 3,1 a 3,4 procenta. Je to skutečně drobná změna, kdy se číslovka 5 nahrazuje číslovkou 3. A jde v zásadě o to, aby nebyl volební systém poměrný do Evropského parlamentu v České republice zbytečně diskriminační vůči menším stranám, tak, aby ta volební soutěž byla prostě rovná a poměrná, jako být. Není žádný důvod pro to, abychom zde měli klauzuli pětiprocentní, protože na evropské úrovni se nesestavuje vláda, a vůbec se nesestavuje na základě toho, jaké zastoupení tam mají čeští europoslanci. Takže není žádný důvod stavět tuto umělou překážku vstupu politických stran do Evropského parlamentu. Čili to je pozměňovací návrh, který najdete pod sněmovním dokumentem 3594. Jako další je zde potom doprovodné usnesení, které se podle zvyku načítá jako pozměňovací návrh, čili je to sněmovní dokument 3595 a je to doprovodné usnesení, kdy by se Sněmovna měla usnést na tom, že z důvodu zavedení povinné uzavírací klauzule pro některé členské státy Poslanecká sněmovna nesouhlasí s rozhodnutím Rady 2018/994 ze dne 13. července 2018 jako celkem, byť implementuje některá ustanovení tohoto rozhodnutí. Tohle je ten případ, kdy my nemáme jinou možnost, jak vyjádřit nesouhlas s těmi články, které nemusíme implementovat, než tím, že řekneme, že s nimi nesouhlasíme. Protože prostě v tom procesu nikde jinde se nedá najít způsob, jak vyjádřit nesouhlas. Proto jsem se rozhodl pro tento zvláštní způsob doprovodného usnesení. Věřím, že ho pochopíte. A jak říkám, opět je to něco, kdy Evropská unie, resp. větší evropské strany vytvářejí zbytečné bariéry pro to, aby udržely svoji většinu, která se jim stejně hroutí. Takže si myslím, že to je zbytečný boj proti něčemu, co není potřeba. A opět se zde odvolám na to, že volba do Evropského parlamentu by měla být poměrná, být přímá, co nejlépe kopírovat rozložení názorů v evropské společnosti tak, aby byli občané co nejlépe zastoupeni poměrně těmi lidmi, které si skutečně chtějí zvolit. A pak je zde návrh, sněmovní dokument 3621, což je pozměňovací návrh, který zavádí korespondenční a prezenční volbu v zahraničí. To znamená za prvé možnost našich občanů, aby mohli v evropských volbách hlasovat na ambasádách, protože to aktuálně nemohou, přestože to je poměrně běžná záležitost. A za druhé i to, aby mohli hlasovat korespondenčně v zahraničí. Čili ti čeští občané, kteří mají dlouhodobý pobyt v zahraničí, aby mohli v evropských volbách hlasovat korespondenčně. Jak jsem říkal, jde o to, že náročnost volby je v zahraničí často velice obtížná, jsou to skutečně hodiny v letadle a tisíce kilometrů cestování, nemalé náklady a často musíte na ten úřad dvakrát nebo třikrát. Takže korespondenční volba, kde skutečně nehrozí nějaký obrovský únos nebo změna volebních výsledků, ale je to prostě nějaká podaná ruka našim občanům v zahraničí, že na nezapomínáme a že bychom byli třeba rádi, kdyby se někdy k nám vrátili, protože tato země nezůstává pozadu a nezůstává pozadu např. za ostatními evropskými státy, které svým občanům korespondenční volbu umožňují. A pak je zde - čili to byl sněmovní dokument 3621, korespondenční a prezenční volba v zahraničí. A pak je zde sněmovní dokument 3622, což je pouze prezenční volba v zahraničí, tzn. pouze možnost hlasování na ambasádách. To je ověřený způsob, který používáme ve volbách prezidenta nebo ve volbách do Poslanecké sněmovny v zahraničí. Zde navíc nejsou komplikace s tím, kterému kraji se hlasy přičtou. Prostě máme jeden volební obvod, takže není žádný komplikovaný důvod, proč by nemohla proběhnout volba na ambasádách stejně, jako probíhá do Poslanecké sněmovny. Aspoň toto minimum k vyrovnání hlasů našich občanů v zahraničí vůči hlasům občanů jiných evropských států v zahraničí bychom myslím mohli provést. Čili to byly všechny pozměňující návrhy. Děkuji vám za pozornost. Děkuji, pane předsedající, děkuji panu ministrovi a sejdeme se nad nimi ve třetím čtení. Místopředseda PSP Petr FialaDěkuji. Myslím, že tím jsme se vyrovnali s tou nejasností, která zde vznikla. A ještě jednou připomínám, že jsme na konci podrobné rozpravy, a ptám se, jestli se někdo ještě hlásí do podrobné rozpravy. Nehlásí, takže podrobnou rozpravu končím a ptám se, zda je zájem o závěrečná slova. Nemá ani pan ministr, ani pan zpravodaj. Pan ministr přece jenom . Prosím, máte slovo.

Download XMLDownload textDependenciesWavesurferNamed Entities