ps2017-036-04-001-001.ana Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2019-11-06 ps2017-036-04-001-001 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(10.40 hodin) Místopředseda PSP Petr Fiala Vážený pane předsedající , já se obrátím na pana ministra Zaorálka a obrátím se na něj přímo , nikoliv vaším prostřednictvím , protože k němu mluvím jako k členovi vlády teď , nikoliv jako k poslanci . Pane ministře Zaorálku , i kdybyste křičel ještě dvakrát tak hlasitě , tak nebudete mít pravdu . A nebudete mít pravdu ani v té obsahové argumentaci , kterou jste použil , a to vám chci připomenout . Vy jste řekl , že vláda má přece právo si prosadit rozpočet a stejně tak má právo si zvýšit daně a že mezi tím existuje jakési rovnítko . A to prostě není pravda . V české Ústavě a v českém právním systému , stejně jako je to v jiných evropských zemích , existuje zvýhodnění vlády , tedy výkonné moci při projednávání rozpočtu . I u nás takové zvýhodnění existuje . Postupuje se jiným způsobem , časově i z hlediska způsobu schvalování . A má to jeden dobrý důvod . A tím se to liší od toho schvalování daní . Rozpočet má skutečně umožnit vládě vládnout a rozpočet se schvaluje na rok , zatímco jakékoliv zvýšení daní má dlouhodobý dopad , dokud to dalším zákonem není změněno . A proto mezi to nelze dávat rovnítko . Zvýšení daní je z tohoto hlediska mnohem závažnější . A proto je to standardním zákonem . A nemá to ty výhody , jaké má rozpočet . Takže nemíchejte tu hrušky s jablky , nemaťte tady veřejnost , a dokonce snad i vládní poslance . Ano , u rozpočtu máte jako vláda určité výhody , ty vám dává Ústava , ty vám dávají zákony . Je to tak všude v Evropě . Ale u daní toto neplatí ! Protože daně mají dlouhodobý dopad na občany , a proto se to musí projednávat jako standardní zákon . (Slabý potlesk zprava.) Místopředseda PSP Vojtěch Filip Nyní mám faktickou poznámku pana poslance Mariana Jurečky . A upozorňuji , že budu postupovat podle § 59 odst . 4 . Prosím , pane poslanče , máte slovo . Poslanec Marian Jurečka Děkuji . Vážený pane předsedající , kolegyně , kolegové , já bych měl technickou poznámku a reakci na vystoupení pana ministra Zaorálka . A chtěl bych se zeptat - a tady teď dám paralelu . Já jsem v roce 2016 v únoru byl tehdy na jednání koaliční rady , kde byl tehdy předseda této Sněmovny Jan Hamáček , dnešní předseda sociální demokracie , a ten nám na té koaliční radě , je tady několik pamětníků toho jednání , řekl , že nepřistoupí k tomu , aby okamžitě se stanovil tehdy už v té poměrně vyhrocené debatě pevný den a pevný čas na hlasování ve třetím čtení , ale řekl , že navrhuje ten mezikrok , aby se dal ještě prostor dalším poslancům v rozpravě vystoupit na to omezení vystoupení maximálně dvakrát , maximálně deset minut . Tak já se vás ptám , pane ministře , proč tento krok neuděláte také jako vládní koalice ? A nerozumím také tomu , když tady před zhruba rokem stál premiér vlády Andrej Babiš , tak říkal , že chce se všemi politickými stranami hledat v klíčových věcech konsenzus . A tady několikrát zaznělo , že je tady možný konsenzus při zvážení některých pozměňovacích návrhů . A já opravdu třeba nevidím hájitelné v rámci tohoto daňového balíčku to , že říkáme , že veškeré poplatky v rámci katastru nemovitostí , to znamená i refinancování hypotéky a změn u hypoteční banky domácnosti zaplatí se zvýšením o sto procent . To rozhodně není fér . A neviděl jsem tu vůli koaliční vlády přijít za opozicí a říct : Tak se pojďte bavit , které věci z toho daňového balíčku podpoříte a které ne . Děkuji za pozornost . Místopředseda PSP Vojtěch Filip Děkuji za dodržení času . Nyní Petr Bendl s faktickou poznámkou . Poté pan Zbyněk Stanjura . Máte slovo k faktické poznámce . Poslanec Petr Bendl Hezký dobrý den . Kdysi , už je to pár let zpátky , jsem zažil , kdy nám Poslanecká sněmovna nedala příležitost jako hejtmanům se vyjádřit k problematice , která hýbala tehdy Českou republikou , protože jsme tady chtěli vystoupit a levicová většina nám tehdy hlasováním neumožnila , ani jednomu hejtmanovi tehdejší doby , vystoupit třeba ve zkráceném čase na jednání Poslanecké sněmovny . Odcházel jsem odsud rozmrzele a říkal jsem si : Ano , asi na to nemám právo . Sněmovnu holt nezajímá názor hejtmanů tehdy . A odešli jsme odsud , aniž by aspoň jeden z nás tady mohl vystoupit . Dneska jsem podruhé zažil možnost , že se nemohu vyjádřit k projednávanému zákonu . A zdůrazňuji , že jsem jenom jednou přihlášen . Jsem mezi těmi čtyřiadvaceti , kteří zde chtěli vystoupit , a to právo vystoupit k tomuto zákonu jste mi sebrali svým hlasováním . Jenom proto , že je vás tady víc . Myslím si , že tohle je princip , který není možné přijmout . Já jsem se zcela řádně přihlásil do rozpravy . A není paragraf , který by mně to zakázal . Místopředseda PSP Vojtěch Filip Nyní pan předseda klubu ODS Zbyněk Stanjura . Máte slovo , pane předsedo . Poslanec Zbyněk Stanjura Děkuji za slovo . Jsem rád , že jsme v rozpravě . Opravdu , že ta hrozba , že v deset hodin rozprava je pryč . Ta rozprava byla otevřena minimálně dvěma způsoby . Za prvé promluvil ministr vlády , tím otevírá rozpravu k bodu . Za druhé . Poslanci se hlásí s faktickými připomínkami a je jim uděleno slovo . To znamená , předpokládám , že až domluvíme my s přednostními právy , přijde na řadu pan poslanec Feri , pan předseda Rakušan , pan poslanec Munzar atd . , protože rozprava . . . Ano , bylo tady jakési usnesení Sněmovny , že v deset se má hlasovat . To už je překonané . Je 10.45 . Bohužel ho Sněmovna nenaplnila . To se někdy stává . Myslím , že to je chyba - teď nevím koho , jestli pana předsedajícího , nebo někoho jiného . Myslím si , že je to dávno pryč . Nemůžeme se (nesrozumitelné) usnesení . A jsem skutečně rád a chci poděkovat vládní většině , že umožnila a umožňuje tuto rozpravu . Pan ministr Zaorálek řekl , že se ty naše řeči nedaly poslouchat . Pane ministře , já to beru osobně . Zkuste se podívat do stenozáznamového vystoupení , já jsem to rozdělil podle těch jednotlivých návrhů zákonů , které vaše vláda chce změnit , podle mě jsem byl naprosto věcný . Některé kroky jsem podpořil , některé jsem kritizoval , případně jsem zdůraznil nějaké pozměňovací návrhy . Ano , pro někoho je to možná únavné . Já jsem si ale nevymyslel , že v jednom tisku máme deset zákonů . A mluvil jsem ke všem . Možná jste nestačil sledovat nebo jste měl jiné povinnosti , ale jsem si jistý , že když vám to spolupracovníci vytisknou , tak jsme schopni vést racionální politickou debatu o každém z těch zákonů , o každé části toho vystoupení , které jsem tady měl . Tím jsem si naprosto jistý . A jsem si jistý , že stejně postupovali i kolegové z našeho poslaneckého klubu . Takže pokud budete říkat , že ty řeči se nedají vydržet , tak já nevím , k čemu máme mluvit . Když mluvíme věcně , konkrétně , obhajujeme pozměňovací návrhy , některé podpoříme , některé nepodpoříme . Já myslím , že to byla normální debata . Relativně krátká na deset projednávaných zákonů . Ale říkám , teprve příští středu to bude pět měsíců , kdy to teprve do té Sněmovny přišlo . Není chybou opozice . A nemůžete si vykládat , protože máte většinu , že našim úkolem je čtyři roky tady mlčet , mlčet a vesele hlasovat pro vládní návrhy . Naši voliči si to prostě nepřejí ! Já už jsem to říkal minulý týden . Jestli si vaši voliči přejí zvýšení daní , plníte jejich přání , já to respektuji . Naši voliči si zvýšení daní nepřejí , my plníme jejich přání a děláme všechno pro to , abychom vás přesvědčili , abyste to nedělali . To je normální politický zápas o daně , pravice - levice . Ano , levice chce zvyšovat daně , chce čerpat všechny možné rezervy . Pravice tomu brání . Co je na tom nenormálního ? Proč by to mělo být směšné na té Sněmovně ? Co by bylo směšné , to , po čem voláte . To byla Národní fronta . Přišel tady jeden soudruh , něco řekl a všichni soudruzi byli pro . Pak se jednou dva zdrželi , a byli hrdinové protikomunistického odboje . Tak nějak to bylo . To by bylo směšné . Ale pokud tady hájíme zájmy a názory našich voličů , tak to směšné není . Můžeme spolu nesouhlasit , můžeme vršit argumenty pro a proti , ale směšné to není . Směšné je , když většina Sněmovny si neumí zorganizovat chod Sněmovny . A směšné a smutné je , když porušuje zákon , místo aby to lépe zorganizovala , případně udělala dohodu s opozicí tak , aby to platilo k 1 . 1 . A k tomu rozpočtu . Mluvil o tom pan předseda Fiala . To zvýhodnění každé vlády je i v tom , že rozpočet projednává jenom dolní komora Parlamentu . To je přece pravda . Za druhé . I návrh rozpočtu na příští rok proběhne standardním způsobem . Jsem si jistý , že 27 . listopadu proběhne druhé čtení , zazní moře , mnoho desítek pozměňovacích návrhů , a jsem si jistý , že 27 . listopadu , pokud to vláda neudělá proto , aby mi ukázala , že nemám pravdu , to druhé čtení bude ukončeno , a ve středu , o týden později , teď mám pocit , že to je 4 . prosince podle harmonogramu , budeme hlasovat ve třetím čtení a nakonec rozpočet bude schválen , protože vláda má tady většinu . Neexistuje žádná spojitost mezi daňovým balíčkem a rozpočtem na rok 2020 . Nikdy jsme jako opozice neřekli , nebo aspoň jako občanští demokraté , že nepodpoříme rozpočet z důvodu , že není schválen daňový balíček . Naopak . Ta částka není . . . (Odmlka pro hluk v sále.) Místopředseda PSP Vojtěch Filip Já požádám sněmovnu o klid , abychom se dostali k závěru , tedy k hlasování o proceduře . Poslanec Zbyněk Stanjura Ne , pane místopředsedo . Jsme v rozpravě . Místopředseda PSP Vojtěch Filip Já vím , že jsme v rozpravě ! Ani žádný ministr nemusel otevírat , jak jste tady řekl , protože rozprava ještě k hlasování nebyla ukončena , přestože to bylo navrženo . Já jsem zatím respektoval jednací řád ! (Potlesk, smích a pobavení z lavic Pirátů.) Ano , do této doby jsem se nedopustil žádného porušení jednacího řádu jako předsedající .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities