ps2017-036-01-001-001.ana Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2019-10-25 ps2017-036-01-001-001 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(9.30 hodin) Mimo jiné jde o to , že právě rezervy dle Solvency II jsou , jak předkladatelé , tedy my , pozměňovacího návrhu upozorňujeme , nesouměřitelné s koncepcí účetních rezerv jako takovou . To je bez ohledu na to , zda jde o rezervy z pojišťovnictví , či o jiné rezervy . Dle rezerv Solvency II jsou vtěleny položky , které právě u všech ostatních poplatníků jinak snižují základ daně . Tento koncepční rozdíl je patrný zejména u životního pojištění . Proto naše navrhovaná úprava oproti vládnímu návrhu . Dalším argumentem Ministerstva financí je , že navrhovaná úprava by měla značně selektivní dopady na jednotlivé pojišťovny a zajišťovny . Pojišťovny poskytující zejména neživotní pojištění by měly přísnější a komplikovanější režim , zatímco pojišťoven poskytujících převážně životní pojištění by se navrhovaná změna dotkla jen okrajově . Navrhovaná úprava dále nezahrnuje odpočet odložených pořizovacích nákladů , podle důvodové zprávy v zájmu kompromisu . I když při připomínkovém řízení bylo toto označováno za zcela zásadní problém a Ministerstvo financí tuto připomínku zohlednilo a odložené pořizovací náklady do kalkulace zahrnulo . A náš protiargument je , že jde o kompromisní návrh , který odstraňuje pouze některé z technických nedostatků vládního návrhu . Vytýkat kompromisnímu návrhu , že je kompromisní , je přinejmenším zvláštní . Péče , kterou Ministerstvo financí projevuje o neživotní pojišťovny , je v tomto ohledu zvláště dojemná . Dalším argumentem v nesouhlasném stanovisku Ministerstva financí je , že výsledek je tedy zcela nekoncepční řešení , které na jedné straně pro polovinu případů konstatuje potřebu řešit potenciální daňovou optimalizaci , a na druhé straně pro druhou polovinu případů konstatuje opačné . A náš protiargument zní : K žádné daňové optimalizaci nedochází . Toto je pouze ničím nedoložené tvrzení Ministerstva financí . Pozměňovací návrh napravuje nejhorší dopady nekoncepčního návrhu Ministerstva financí a také neřeší všechny jeho nedostatky . Nejlepším řešením by bylo samozřejmě návrh Ministerstva financí odmítnout . Dalším stanoviskem , tedy nesouhlasným , k našemu pozměňovacímu návrhu Ministerstva financí je záležitost , která se týká technických podrobností . Legislativní návrh úpravy je nepřesný a neodpovídá záměru uvedenému v důvodové zprávě a z čistě technických důvodů není možné , aby byl takto schválen . Nemá žádné opodstatnění , aby byl rozdíl mezi počátečním a konečným stavem rezervy počítán i u rezerv na životní pojištění , když podle záměru se u nich má vycházet z účetnictví . V tomto případě by měla být jako doposud daňově uznatelná tvorba těchto rezerv a veškeré další úpravy už vycházejí z účetnictví . Také řešení zdanění zahraničních pojišťoven neodpovídá předkládanému závěru . Tolik konstatování Ministerstva financí . A náš protiargument zní : Pozměňovací návrh napravuje nejzávažnější dopady návrhu Ministerstva financí . Nemá žádné nedostatky , které by bránily jeho schválení , a ani Ministerstvo financí žádné takové neuvádí . Mimo jiné regulace daňové uznatelnosti , kde část rezerv je uznávána v zaúčtované výši a část podle jiného regulativu , je obdobná stavu před rokem 1999 , kdy se tvorba neživotních rezerv limitovala 60 % z předepsaného pojistného a životní rezervy se za daňové braly v zaúčtované výši . Jinak ponechání účetního režimu pro rezervy v životním pojištění zcela plyne z formulace navrženého § 6 . Dále ministerstvo uvádí : V článku 5 byla upravena definice technických rezerv pouze pro poplatníky se sídlem na území České republiky , nikoliv však pro poplatníky se sídlem na území jiného členského státu Evropské unie nebo Evropského hospodářského prostoru a na území státu , se kterým má Česká republika uzavřenou mezinárodní smlouvu upravující technické rezervy . Pro tyto dvě skupiny poplatníků by tedy zůstal platný režim stanovený v návrhu zákona , což zřejmě nebylo smyslem pozměňovacího návrhu . Zde je náš protiargument velmi krátký a jasný . Návrh toliko akceptuje domácí úpravu ve státě zřizovatele . Úmyslem pozměňovacího návrhu je napravit největší nedostatky návrhu zákona Ministerstva financí , které se týkají životního pojištění . A v neposlední řadě uvádím argument Ministerstva financí : Pozměňovací návrh dále nemění definice přírůstku rezerv v pojišťovnictví a úbytku rezerv v pojišťovnictví , a tyto pojmy tedy i nadále zahrnují změnu rezerv na životní i neživotní pojištění . V článku 3 potom upravuje body 11 a 12 tak , že se základ daně bude podle § 23 odst . 3 písm . a ) bodu 19 , případně § 23 odst . 3 písm . c ) bodu 11 zákona o daních z příjmu upravovat o úbytek , případně přírůstek rezerv v pojišťovnictví v rozsahu , ve kterém nejsou zaúčtovány podle právních předpisů upravujících účetnictví . Tímto se zřejmě chce dosáhnout toho , že z úbytku rezerv v pojišťovnictví budou vyloučeny rezervy na životní pojištění , které se stanoví podle předpisů upravujících účetnictví , a základ daně se o ně bude snižovat podle § 24 odst . 2 písm . i ) zákona o daních z příjmů . Přesnější by bylo stanovit , že přírůstek a úbytek rezerv se vztahuje pouze k technickým rezervám v oblasti neživotního pojištění . A náš argument ke stanovisku Ministerstva financí . Hospodářský výsledek bude vždy ovlivněn změnou stavu rezerv . Otázkou je , zda , resp . v jaké míře bude tato změna daňově uznatelnou , což náš pozměňovací návrh jasně definuje . Změna stavu je rozdíl mezi počátečním a konečným stavem dané položky za dané zdaňovací období . Je tedy potřeba jasně stanovit , že daňově uznatelným výdajem je v případě životních rezerv změna stavu rezerv podle účetnictví , a v případě neživotních rezerv se účetní změna stavu nahradí hodnotou spočtenou z rozdílu počátečních a konečných stavů rezerv podle stanovené Solvency ll . Ministerstvo závěrem konstatuje , že přijetí pozměňovacího návrhu způsobí , že se nedosáhne očekávaných daňových příjmů . Ano , v tom má Ministerstvo financí zřejmě pravdu . Tady žádnou výhradu k tomuto nemáme .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities