ps2017-036-01-001-001.ana Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2019-10-25 ps2017-036-01-001-001 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(11.30 hodin) Já myslím , že schopný ministr financí by jistě dokázal s 90 miliardami korun navíc hospodařit efektivně , že by dokázal i z těch 90 miliard něco ušetřit , tak aby nemusel navrhovat v době růstu schodkové rozpočty . Bohužel máme vládu , jakou máme . Paní ministryně se rozhodla , že státní rozpočet nevezme vážně , že ho nechá tak jako proplout , že s ním nic strukturálního dělat nebude a že se zaměří pouze na to vybrat co nejvíc a přerozdělit co nejvíc takovými hloupostmi , jako je třeba žákovské jízdné . My samozřejmě chceme jít cestou opačnou , chceme snižovat daně , nechceme připouštět , aby tu fungoval takový šlendrián , že se daně budou schvalovat až poté , co se schválí státní rozpočet , přestože s těmi penězi státní rozpočet počítá . My si myslíme , že v době vyšší inflace je potřeba lidem život zlevňovat . Proto přicházíme s několika pozměňujícími návrhy . Já představím zhruba tři pozměňující návrhy . Ten , na který bych chtěl upoutat vaši pozornost , je opakované zvýšení základní slevy na poplatníka , které už jsme tu jednou s kolegy Piráty předkládali při projednávání jiné daňové legislativy . Tehdy jsme použili s panem kolegou Ferjenčíkem argument vyšší inflace a růstu reálných mezd a snažili jsme se paní ministryni vysvětlit , že základní sleva na poplatníka se neměnila od roku 2008 . Od roku 2008 je na úrovni necelých 25 tisíc . Snažili jsme se ji přesvědčit , že jak růst reálné mzdy , tak růst minimální mzdy , ale i inflace za tu dobu zaznamenal poměrně výrazná čísla a že díky tomu reálná úroveň té základní daňové položky výrazně poklesla . Jiná průměrná mzda byla v roce 2008 , jiná průměrná mzda je v roce 2019 , ale základní sleva na poplatníka je stále stejná . Samozřejmě dochází k faktickému zvyšování mezní daňové sazby , které poplatníci daně z příjmů fyzických osob čelí . Pokles nastává dvěma kanály . Jednak se samozřejmě navyšuje podíl základní mzdy nebo základního příjmu , který podléhá zvýšené efektivní sazbě , a jednak samozřejmě i rostoucí inflace dále snižuje reálnou hodnotu nominálně nezměněné výše základních slev . Nejen že klesá díky růstu průměrné mzdy relativní význam té slevy s ohledem na rostoucí příjmy obyvatel , příjem podléhá vyššímu základu daně , ale dochází i k reálnému snižování samotné výše té základní slevy právě inflací . My jsme s panem kolegou Ferjenčíkem , byť jsme takto argumentovali , byť jsme to měli spočítáno , tak jsme neuspěli u paní ministryně při projednávání té předchozí daňové legislativy , nevzala ten argument rostoucí inflace a rostoucích reálných mezd vážně a tento pozměňující návrh , který by přinesl okamžitě lidem peníze navíc do peněženek každý měsíc , tady zabila při tom projednávání předchozí daňové legislativy . Ale to jsme ještě netušili s panem kolegou Ferjenčíkem , že paní ministryně si ten náš argument půjčí , že si ho vezme a že ho přepíše do daňového balíčku , se kterým dneska přichází . Jediná změna , která nastala oproti nám s kolegou Ferjenčíkem , je , že paní ministryně ten argument použila opačným směrem a použila ho pouze u spotřebních daní a argumentovala , že ty zvýšené daně a ty zvýšené reálné mzdy snižují samozřejmě relativní výši těch spotřebních daní , a že je potřeba tedy zvýšit . No my jsme na jednu stranu měli radost , že tu naši argumentaci používá , že se inspirovala , začali jsme se rychle začítat do té novely zákona , do navržených bodů a doufali jsme , že tento argument , který je platný , paní ministryně použije i v takových věcech , jako je léta neměnná základní sleva na poplatníka nebo jako je roky neměnná hranice - limit pro registraci k platbě daně z přidané hodnoty , protože ty se neměnily ještě déle , než se neměnily spotřební daně . Nicméně bohužel jsme v té ministryní financí připravené novele zákonů tuto věc nenašli . Čili paní ministryni se argument vyšších reálných mezd , vyšší inflace hodí v případě , kdy může zvyšovat daně , kdy to pro ni bude znamenat další příjmy státního rozpočtu , ale kdyby měla konzistentně tento logický argument použít i na takové věci , jako je základní sleva na poplatníka nebo limit k registraci podnikatelů k platbě DPH , tak je paní ministryně k tomu hluchá , tento argument neslyší a vede si svou a využívá ho jenom v případě , že se jí to hodí . A jí se to hodí jenom ve chvíli , kdy to znamená další zvýšení daní , další zdražení života a další příjmy do státního rozpočtu . Další věcí , kterou i kdybych připustil , že je potřeba s tou závislostí bojovat , a i kdybych připustil , že je potřeba aktualizovat ty spotřební daně , navýšit podle inflace , tak podle mého názoru neplatí jednoduchá primitivní logika toho , že zvýšíme - li spotřební daně na alkohol nebo na tabák nebo na hazard , že to automaticky povede k tomu , že lidé začnou méně pít , začnou méně kouřit a začnou hrát v menším objemu hazardní hry . Já si myslím , že takto jednoduše skutečně svět nefunguje , a každý ekonom vám řekne , že zejména u produktů , jako jsou cigarety , alkohol nebo hazard , funguje tzv . neelastická poptávka po těchto produktech . Ta neelastická poptávka česky znamená to , že zvýšíme - li cenu cigarety o 10 % , litru alkoholu o 10 % a zdraží - li se to konečnému spotřebiteli , tak on na to nereaguje stejným relativním poklesem spotřeby tohoto produktu . Pro něj jsou cigarety a alkohol sice dražší , on se bude snažit alespoň o trošku tu spotřebu snížit , ale nikdy ji nesníží o tolik , o kolik byla zvýšena ta cena alkoholu nebo cigaret . No a co se stane ? Ve chvíli , kdy takový člověk , který si nemůže odpustit z jakéhokoli důvodu , ať už větší , nebo menší množství cigaret a alkoholu a bude muset za jednotku toho alkoholu nebo cigaret zaplatit vyšší cenu , tak mu samozřejmě z jeho disponibilního příjmu zbude menší část na jiné produkty , na produkty , které bychom třeba chtěli podpořit . Takže my naopak tím , že zdražíme alkohol a cigarety takto skokovým způsobem , můžeme přispět k tomu , že nezlepšíme situaci těchto lidí , nezlepšíme situaci v krizových sociálních skupinách , ale tu situaci ještě zhoršíme , protože lidé , kteří si neodpustí alkohol a cigaretu , prostě za ně zaplatí více a budou mít méně peněz např . na koníčky svých dětí , na zdravou výživu , na sportování , na obědy ve školách . Já jsem i při projednávání ve výborech a hned poté , co Ministerstvo financí s tímto záměrem přišlo , kolegové z rozpočtového výboru mně to potvrdí , tak jsem velmi apeloval na Ministerstvo financí , aby provedlo alespoň nějaký elementární výpočet , aspoň nějakou elementární úvahu toho , jakým způsobem se zejména v těch sociálně rizikových skupinách zachovají ti lidé poté , co jim velmi výrazně zdražíme život , protože zkrátka ať se nám to líbí , nebo ne , konzumují produkty , u kterých bychom byli rádi , že ta spotřeba by byla nižší . Jeden z dalších pozměňujících návrhů , který jsem podal , byl na zvýšení sazby spotřební daně u lihu , a to z mnoha důvodů . Jeden ten důvod je právě to , že se bojím té neelasticity poptávky , která podle mě povede k tomu , že prohloubíme tu nedobrou situaci v těch ohrožených sociálních skupinách . Ale těch důvodů je více . Také proto , že už dneska je líh coby druh alkoholu nebo lihovina coby druh alkoholu zatížen oproti ostatním druhům , jako je pivo , víno , neúměrně . Když srovnáme , jak je zatíženo pivo , když srovnáme , jak je zatíženo daněmi víno , a když srovnáme lihoviny , tak ty lihoviny jasně vedou .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities