ps2017-035-08-007-017.ana Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2019-11-05 ps2017-035-08-007-017 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(18.40 hodin) Konečně další věc , kterou bych ráda zdůraznila , je i možnost 50 tisíc , a to jako předsedkyně petičního výboru můžu potvrdit , podpisů , čili velmi nízký počet hlasů , který již umožní , aby se nastartoval celý proces celostátního referenda , čili jsme tam snížili původní představy o tom , že by to mělo být hned 400 , 500 , 800 tisíc podpisů . Stačí 50 tisíc , proces bude zahájený , Ústavní soud řekne : ano , otázka je legitimní , z hlediska Ústavy ústavně konformní , pokračujte . A pak těch 400 tisíc podpisů , ke kterým se připočítá těch 50 tisíc , si myslím , se sežene již relativně snadno . Je také pro to dostatečně dlouhá doba . Čili vidíte , že ten návrh , jak ho nakonec přijal ústavně - právní výbor , je opravdu návrhem mnoha kompromisů . Já jsem do posledního okamžiku doufala a stále doufám , že nás bude pět , kteří pro něj budeme hlasovat , protože jedině tak máme šanci , a doufám také , že ty naše vstřícné kroky k určitým ústupkům budou opětovány i ze strany SPD , protože naše srdeční záležitost to je jistě také . Dovolte mi tedy koncem obecné rozpravy , kterou jsem si nijak předem nepřipravila příliš systematicky , a navíc jste mi většinu již vzali , milí předřečníci , vyslovit závěr , že přeji nejenom politikům , ale hlavně českým občanům a občankám , aby se konečně toho celostátního referenda dočkali , aby v něm mohli vyjádřit svoji vůli , až se budou zase hlasovat nějaké otázky , které rozdělují společnost , a abychom měli i určitý signál v případě , že referendum nedopadne tak , že bude většina pro , nebude závazné , ale bude nám vodítkem v našem politickém rozhodování , přinejmenším jak statisíce občanů vyjádřily svůj názor . Je to vlastně státní reprezentativní výzkum politické volby voličů . A myslím , že i my politici bychom se potom podle toho měli řídit bez ohledu na naše politické body , protože jsme tady koneckonců od toho , abychom zastávali , prosazovali a obhajovali vůli těch , kteří nás zvolili . Já přeji další , už méně turbulentní průběh legislativního procesu . Doufám ve vstřícnost , a dovolte mně , abych vyzvala i SPD , aby se připojili k těm , kteří nebudou říkat , že jde o nefunkční zákon , protože je to funkční zákon . Nicméně z naší strany bych také doporučila ostatním čtyřem politickým stranám , které chtějí přijmout tento návrh , aby byly vstřícné a kompromisní do určité hranice , která je pro nás akceptovatelná . Děkuji . Místopředseda PSP Tomio Okamura Děkuji . Nyní přečtu jednu omluvu . Pan poslanec Přemysl Mališ se omlouvá dnes od 17.30 do konce jednacího dne z rodinných důvodů . Nyní tedy vystoupí v obecné rozpravě pan poslanec Marek Benda , předseda ústavně - právního výboru , a připraví se místopředseda Sněmovny Vojtěch Filip . Prosím , máte slovo . Poslanec Marek Benda Vážený pane místopředsedo , vážené dámy , vážení pánové , děkuji panu místopředsedovi za oslovení jako předsedy ústavně - právního výboru , ale nevystupuji jako předseda ústavně - právního výboru , vystupuji jako poslanec zvolený za ODS Marek Benda s tím , co vám chci v tuto chvíli sdělit . Dobře víte , že náš názor k referendům obecně je velmi skeptický , nepokládáme za nezbytné , aby Ústava upravovala obecné referendum , jasně jsme to v minulosti deklarovali . Pokud je nějaký důležitý zájem , pak je možné přijmout zvláštní ústavní zákon o konání referenda a všechny tyhle tanečky , které se tady odehrávají , jsou jenom jakýmsi pokusem se tvářit , že chceme předat nějakou moc lidu , který podle mého názoru , a tady překvapivě v podstatě souhlasím s panem kolegou Okamurou , vůbec nefunguje a fungovat nebude . Já bych to rád ukázal na konkrétním textu návrhu , který přijal na základě právě podnětu v podstatě vyjednavačů sociální demokracie , ANO a Pirátů ústavně - právní výbor a který bych tady rád okomentoval , zejména článek 2 , který máte před sebou , kde se říká , že v referendu lze podle tohoto ústavního zákona rozhodovat o věcech vnitřní nebo zahraniční politiky státu s výjimkou rozhodování - zdůrazňuji to zahraniční politiky státu - kde jsou věty , které říkají : porušení závazků - ale o čem se rozhodovat nesmí - porušení závazků , které pro Českou republiku vyplývají z mezinárodního práva , členství České republiky v mezinárodní organizaci nebo instituci , a to evidentně i kladné i záporné , anebo vyslovení souhlasu s vypovězením nebo ratifikací mezinárodní smlouvy podle článku 10 a Ústavy České republiky . To znamená , že z mezinárodní politiky mi tam podle mě zůstává jenom vyhlašování války , to je tak asi věc , kterou by bylo možné referendem v České republice provést . Všechny ostatní včetně toho , že chceme směřovat tam či onam , chceme být kamarádi s tím nebo oním , v zahraniční politice fakticky provést nelze . To se mi zdá pak zbytečné tam psát , že tam vůbec máme mít něco o rozhodování o zahraniční politice . Pak řekněme , že smíme rozhodovat jenom otázky vnitřní , a otázky zahraniční vůbec do textu nevkládejme . Stejně tak pokládám za nesmírně sporné ustanovení článku 9 , to jest závaznost rozhodnutí přijatého v referendu . Rozhodnutí přijaté v referendu zavazuje vládu po dobu volebního období Poslanecké sněmovny , v němž se referendum konalo , nejméně však po dobu tří let ode dne oznámení výsledku hlasování v referendu . Vláda toto rozhodnutí v rámci své působnosti provede . Dokonce odstavec druhý říká , že rozhodnutí přijaté v referendu zavazuje obě komory Parlamentu po dobu volebního období Poslanecké sněmovny , v němž se referendum konalo , nejméně však po dobu tří let ode dne oznámení výsledku hlasování v referendu . Obě komory Parlamentu po tuto dobu nepřijmou usnesení , které by bylo v rozporu s rozhodnutím přijatým v referendu . Mně to nedává vůbec žádný smysl . Zavazuje Poslaneckou sněmovnu i vládu , a to dokonce i za situace s tím dovětkem " nejméně tři roky " . Kdyby to bylo " nejvýše tři roky " , tak to ještě pochopím , ale " nejméně tři roky " , tak se tím zřejmě chce vyjádřit , že to zavazuje i Poslaneckou sněmovnu , případně Senát , případně vládu , která vzejde z voleb , které se konaly až po tom referendu , mezi kterými se něco odehrálo , politické subjekty kandidují s nějakým programem , nějak to dopadne a budeme se stále ještě tvářit , že jsou zavázány tím předchozím rozhodnutím o referendu . Kromě toho , že je to samozřejmě nevynutitelné , protože nedonutíte nikdy poslance , senátory , a dokonce ani členy vlády nějakým způsobem hlasovat , můžete jim maximálně možná zakazovat , že nesmí přijmout něco , co je v rozporu , ale když to přijmou , tak jsem stejně zvědav , co by se stalo , jestli by to Ústavní soud zrušil , ale to by možná zrušit mohl . Rozhodně nedonutíte nikdy komory Parlamentu , aby něco pozitivně přijaly . Ale zdá se mi naprosto nesmyslné , abychom řekli : zavazuje to i orgány , které mezitím už prošly volbami . Upřímně řečeno , podívejme se dneska na to , co se odehrává ve Spojeném království kolem brexitu . Tam je přece naprosto zásadní problém v tom , že politická reprezentace si myslí , nebo alespoň její většina si myslí něco jiného , než co bylo odsouhlaseno v referendu , a všechny tanečky s odcházením , neodcházením , jedním , druhým , třetím kolem dohadování s Evropskou unií vycházejí z toho , že tam prostě není většina , která by chtěla uskutečnit to , co si odhlasovali občané v referendu .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities