ps2017-034-08-002-220.ana Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2019-09-27 ps2017-034-08-002-220 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(10.40 hodin) Takže já se vrátím k našemu názoru na tuto problematiku . Plnou politickou odpovědnost za nominanty nese ministr . Je na jeho uvážení , zda osloví někoho přímo a jmenuje . Zda si udělá jedno , dvě , tři výběrová řízení . Jednokolové , dvoukolové . A je na jeho zvážení , zda bude respektovat nebo nebude respektovat doporučení těchto výběrových komisí . Takže na tom konkrétním příkladu Českých drah je vidět , že není důležité , jestli formálně provedeme výběrové řízení . Já lituji všechny ostatní účastníky toho výběrového řízení , protože udělali křoví minimálně na jedno místo v představenstvu . Dobře . Dejme tomu , že o to druhé místo proběhla regulérní soutěž . Ale o to jedno místo , které bylo volné , proběhlo tzv . výběrové řízení , protože to místo už bylo plné ! Dopředu ! A pokud ten zákon schválíme , tak se nic na této praxi nezmění . Pokud se ministr rozhodne , že tam chce svého člověka , tak ať si ho tam dá . Ale ať nese plnou politickou odpovědnost za jeho výkon v té funkci . Protože co my tímhle vyrábíme ? Za prvé tato stínová výběrová řízení budou probíhat nadále . Neříkám , že vždy , ale mohou . Ale současně dáme alibi tomu ministrovi . On zinscenuje stínové výběrové řízení , jeho favorit čirou náhodou vyhraje - ta náhoda je v uvozovkách , ono to v tom stenozáznamu pak není úplně poznat , takže to jsou uvozovky . Čirou náhodou vyhraje , on ho jmenuje , s odvoláním na tento zákon . Když pak ten člověk selže ve své funkci , co řekne ten ministr ? To ne já , to byla ta výběrová komise , ti mi ho doporučili . To je i v případě Českých drah . V tomto případě pokud selže - já si to nepřeji , ale pokud selže nový generální ředitel v české evropské funkci , co nám řekne ministr dopravy Kremlík ? Vždyť on vyhrál to výběrové řízení . Tu odpovědnost nesou ti členové , kteří to posuzovali . A já jsem jim věřil . Já jsem jenom potvrdil , resp . nechal jsem potvrdit , protože stát tam má většinu v Českých dráhách , že jo , takovou malou většinu , sto procent . To znamená , má tam úplně všechno . A ta výběrová komise nese odpovědnost . Já nic , já ministr ! Proto se u tohoto návrhu zákona zdržíme , protože tu problematiku neřeší . A skončím tím , čím jsem začal . Mnohem podstatnější je debata o vlastnické politice státu . Já jsem v minulých týdnech interpeloval tři ministry vlády , kde je největší podíl těch státních účastí . Já - přestože to byla spíše informativní interpelace , dostal jsem informace , které jsem požadoval - tak já vám slibuji , že vyslovím s těmi interpelacemi nesouhlas . A můžeme o té problematice debatovat aspoň v rámci písemných interpelací . Byly to rezorty Ministerstva financí , Ministerstva průmyslu a obchodu a Ministerstva dopravy . A díky tomu , že vyslovím nesouhlas s jejich odpovědí , tak nám vytvořím prostor pro debatu o vlastnické politice státu ještě předtím , než začneme psát paragrafy . Takže to opravdu považuji za mimořádně důležité . Děkuji . Místopředseda PSP Vojtěch Filip Děkuji panu předsedovi klubu ODS . Nyní je přihlášen pan poslanec Tomáš Martínek . Prosím , pane poslanče , máte slovo . Poslanec Tomáš Martínek Děkuji . Vážené dámy , vážení pánové , chtěl bych také jenom říci , že jsem rád , že se návrh tohoto zákona dostal do třetího čtení tohoto návrhu zákona , který jsme v obdobné podobě také předkládali . Jsem rád , že došlo i k nějakému kompromisu na pozměňovacím návrhu , který předkládáme společně s panem Vondráčkem , panem Michálkem a panem Jurečkou . Stejně tak jsou připraveny případné ještě další pozměňovací návrhy , pro které lze hlasovat , které mohou ještě zpřísnit současné znění toho návrhu i daného kompromisu . Takže samozřejmě vás žádám o podporu . A samozřejmě budu hlasovat i pro kompromisní návrh , protože si myslím , že je to i tak zlepšení stávajícího stavu i původního vládního návrhu zákona . Děkuji za pozornost . Místopředseda PSP Vojtěch Filip Děkuji . Nyní ještě s faktickou poznámkou pan poslanec Jakub Michálek . Potom zpravodaj v řádné přihlášce - ještě v rozpravě . Máte slovo , pane poslanče . Poslanec Jakub Michálek Děkuji za slovo . Já jsem chtěl říct prostřednictvím vaším , pane předsedající , panu kolegovi předsedovi Stanjurovi - nepředbíhejme . Máme tedy ještě ten výbor pro personální nominace . A jsem velmi zvědav na to , jak posoudí případ generálního ředitele Českých drah . My ten zápis budeme sledovat s velkou pozorností , aby vypořádal všechny výhrady , které byly vzneseny , a ujistil nás , že ten člověk , který byl vybrán , tak je , nebo spíše není nejlepším kandidátem na tuto pozici , a aspoň měl kvalifikační předpoklady . Místopředseda PSP Vojtěch Filip Děkuji za dodržení času k faktické poznámce . Nyní pan zpravodaj ještě v rozpravě . Prosím , pane poslanče , máte slovo . Poslanec Leo Luzar Děkuji za slovo , vážený pane předsedající . Dámy a pánové , nechtěl jsem zneužívat funkci zpravodaje , chtěl jsem se přihlásit touto formou diskuse . Tento zákon je kompromisní zákon . Nelíbí se mi trošičku argumentace , která tady zazněla ohledně alibi . To alibi si ministři budou vždycky hledat . Ale je tady aspoň naznačen klasický postup výběrového řízení , klasický postup toho , jak ty funkce jsou obsazovány . A jeho dodržení je někde dáno . A je možno ho kontrolovat . Ten minulý postup , který je obecně uplatňován , toto neumožňoval . A pokud bych měl vašim prostřednictvím , pane předsedající , ke kolegovi Stanjurovi , to alibi by fungovalo , pokud by to bylo hned následně po jmenování toho člověka , kdyby propadl úplně z nějakých důvodů . Ale samozřejmě ohledem času každý v té řídicí funkci , nebo v té manažerské funkci , popř . dozorčí funkci , podle typu , kde bude , bude reagovat na aktuální věci . Z toho se ministr prostě vyvléct nemůže , že tam má své lidi , kteří zastupují stát , pokud je to státní , popř . polostátní organizace . A nemůže se zbavit zodpovědnosti jak za tu politiku , která sice nebude asi přímo definována ze zákona , to znamená tu vlastnickou politiku státu , ale ani za ty lidi , kteří tam zastupují stát . A to by si ministři vždycky měli uvědomovat . Já si myslím , že si to uvědomují , že když přebírají ministerstva , tak to ministerstvo má nějaké podniky , má nějaké zastoupení v těchto podnicích a musí dbát na názor a zájmy státu , protože tam ti lidé nejsou sami za sebe . To je zase apel na druhou stranu těch , co hovoří o tom , že tam mají být samí odborníci , že to mají být lidé jenom z tohoto odborného pohledu . No ne . S tím bych nesouhlasil . Oni jsou tam za český stát . Za ministerstva . Mají razit politiku státu v těchto organizacích . A to je základ . A samozřejmě ta odbornost k tomu přináleží . To je logické . Ale nerad bych se dočkal toho , že jenom z jejího odborného pohledu třeba na energetiku bude blokovat energetickou politiku státu v tomto podniku . To bych velice nerad , abychom se dočkali této situace , kdy člověk , který je nominant státu , by takhle postupoval . Protože on je přece odborník v té oblasti a on předává , dává větší důraz na environmentální situaci , kterou on jako odborník obhajuje oproti zájmu státu . Čili ona je ta vyváženost , a hledat v tom zastoupení a v té politice i v tomto zákoně bude na budoucnosti a uvidíme , jak se bude vyvíjet . Samozřejmě tento zákon , ten návrh , je apelem . Je apelem , kterým veřejnost poukazovala na ty minulostní - použiji - li výkaz aféry , asi ano , je to možné použít . Ty minulostní případy , které se děly a které znevěrohodnily mnohé členy v orgánech . Z druhé strany chci upozornit na to , že tady máme nejenom ty řídicí a výkonné , ale máme tady i dozorčí orgány . A tady zopakuji dlouhodobou politiku Komunistické strany Čech a Moravy , že my trváme na tom , aby v dozorčích orgánech byla v rámci státních a polostátních podniků zastoupena celá šíře politického spektra této Sněmovny , abychom měli informace a měli možnost dozorovat , zdůrazňuji dozorovat , výkon státu v těchto organizacích , protože to je jedna z povinností nás politiků , a politiků opozice dvojnásob , abychom hlídali výkon práva státu v těchto organizacích . Děkuji . Místopředseda PSP Vojtěch Filip Děkuji panu zpravodaji . V rozpravě je ještě přihlášen k faktické poznámce pan poslanec Marian Jurečka . Prosím , pane poslanče , máte slovo . Poslanec Marian Jurečka Děkuji . Tak já v mnohém , co tady zmiňoval kolega Stanjura , musím souhlasit . Ten zákon není dokonalý . Ten zákon není schopen stoprocentně zajistit , že někdy v budoucnu od přijetí tohoto zákona ministr neudělá chybu , nebo případně tam bude ministr alibista , který se bude zaštiťovat podobně , jak tady bylo zmíněno . Ale ten zákon zavádí například i takové možnosti , že třeba ten výbor pro personální nominaci bude moci toho uchazeče odmítnout . Například v minulosti třeba odsouzený , pokud se nepletu , Karel Březina , který byl odsouzený za trestný čin , který souvisel s výkonem jeho funkce v Pražské plynárenské , tak tento zákon , když to říkám na tomto konkrétním příkladě , bude dávat tu pravomoc , že ten výbor takového člověka vůbec nebude prodávat . Odmítne ho prostě . Takže není to , že by ta norma neměla vůbec žádný smysl . Jak jsem zmiňoval ve svém předchozím vystoupení , nějaké mantinely to dává .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities