ps2017-034-08-001-018.ana Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2019-09-27 ps2017-034-08-001-018 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(9.50 hodin) Ale já bych tady rád představil svůj pozměňovací návrh . Je to návrh , který se dotýká § 7 , tedy dražby povolenek a využití výnosů z dražby . Jedná se mi o to , že skutečně není rozumné tak dramaticky omezovat náklady na zateplování , protože je připravována spousta opatření , spousta programů . Od roku 2022 budou zateplovací programy rozšířeny i na rodinné domy , také na vládní budovy , to znamená , že pokud to snížíme radikálně , tak se vystavujeme nebezpečí , že ekonomickou páku , kterou zateplování je , lidé jsou ochotní , obec a stát jsou ochotné do zateplování investovat , když dostane dotaci , bychom nebyli schopni použít , protože zastropování by bylo příliš přísné . Takže navrhuji , aby to bylo zastropováno částkou 10 mld . , aby tam byla vložena ještě slova " v platném znění " . Skutečně si myslím , že naše ekonomika nebude v dobré kondici , pokud nebudeme používat zateplovací páku , jak ji můžeme použít . Je to tisk 3339 . Předseda PSP Radek Vondráček Děkuji . Paní poslankyně Mračková Vildumetzová . Připraví se pan poslanec Munzar . Poslankyně Jana Mračková Vildumetzová Děkuji za slovo , vážený pane předsedo . Vážené kolegyně , kolegové , já bych si tady také dovolila stručně uvést pozměňovací návrh , který , troufnu si říct , není pouze za mě , ale i za mé kolegy poslance jak z Karlovarského , tak Ústeckého kraje , protože víte , že tyto kraje jsou strukturálně postižené , a právě z výběru emisních povolenek jde nejvíce finančních prostředků do státního rozpočtu . Jak tady již zaznělo , cena emisní povolenky se každý rok zvyšuje . Je to určené burzou , a v roce 2017 byla cena emisní povolenky 144 korun , v roce 2018 už to bylo 399 korun . Od roku 2013 byl příjem do státního rozpočtu v rámci emisních povolenek zhruba 32 mld . a z Ústeckého a Karlovarského kraje jenom v minulém roce odešlo do státního rozpočtu 8 mld . Chtěla bych říct , že Ústecký a Karlovarský kraj jsou strukturálně postižené kraje , a to především svými ukazateli . Jsou na tom nejhůře z hlediska HDP , jsme pořád pod hranicí 75 % , troufla bych si říct i pod 65 % . Máme nejhorší vzdělanostní strukturu , máme největší odliv obyvatel . A jsem také velmi ráda , že v tuto chvíli to řeší Ministerstvo pro místní rozvoj programem Restart . Přesto tím , že dochází k neustálému nárůstu ceny emisních povolenek , v těchto regionech hrozí , především tedy zdůrazňuji v Karlovarském kraji , že útlum těžby může přijít v daleko dřívějším horizontu , než jak je plánováno a na jaké jsou zásoby uhlí . Bude to mít obrovský vliv na region , protože dneska jsou tam zaměstnány tisíce lidí a region na to musí být připraven . Karlovarský kraj má v současné době založenou takzvanou uhelnou platformu , kde připravuje koncepci , protože kraje na případný útlum těžby musí být připraveny a musí to být připravený řízený proces . Také děkuji panu ministrovi Brabcovi a panu ministrovi Havlíčkovi , že vyslyšeli naše slova a zřídili uhelnou komisi i na centrální úrovni , kde jsou zastoupeny všechny kraje : Karlovarský , Ústecký i Moravskoslezský . Přesto si myslím , že pokud bude uhelná komise v budoucnosti rozhodovat o časovém horizontu , kdy by k případnému útlumu těžby v České republice mělo dojít , a řekla jsem to jasně , protože jsem také členkou této uhelné komise , že k tomu musí být zároveň to B , co s těmi regiony bude . Ten proces musí být připravený a řízený ve všech oblastech . Proto jsem přesvědčena o tom , že tím , že nejenom z našich regionů odchází finanční prostředky , odchází ze všech regionů , ale z těchto dvou regionů v největší míře , protože dnes 50 % finančních prostředků z emisních povolenek putuje , a zaznělo to tady , na Ministerstvo životního prostředí v rámci Zelené úspory na zateplení budov , tak druhých 50 % míří na Ministerstvo průmyslu a obchodu . Pozměňovací návrh , který v tuto chvíli předkládám , spočívá v tom , že těch druhých 50 % by mělo mířit do regionů , odkud finanční prostředky odchází , to znamená , pokud odejdou 2 , 5 mld . z Karlovarského kraje , tak by se 2 , 5 mld . měly do Karlovarského kraje vrátit . Dohled by nad tím mělo Ministerstvo financí , které by schvalovalo jednotlivé projekty , které by se týkaly restrukturalizace a infrastruktury , které by byly spojené s jednotlivými regiony . To za moji stranu . V podrobné rozpravě se přihlásím k tomuto pozměňovacímu návrhu . Děkuji vám za pozornost . Předseda PSP Radek Vondráček Děkuji , paní poslankyně . Omlouvám se panu poslanci Zahradníkovi , který se přihlásil s faktickou poznámkou ještě předtím , než jsem dal slovo paní poslankyni . Nyní má možnost zareagovat na debatu . Po něm další faktická poznámka , pan poslanec Pražák . Zřejmě se jedná o omyl . Prosím , máte slovo . Poslanec Jan Zahradník Děkuji , pane předsedo . Dámy a pánové , já jsem čekal , že na moji nekorektní poznámku ohledně 102 % HDP bude nějaká reakce . Udělal to pan Čižinský , reagoval na to . Chtěl bych vás , pane předsedo , poprosit , abyste vzkázal panu Čižinskému , že poznatek jsem nezískal jako známý klimaskeptik tím , že jsem pilně surfoval po internetu a tam jsem našel výzkum Stanford University a teď vás tady s ním otravuji a snažím se vám ho nějak předložit . Ten odkaz i samotná zmínka na ten fakt nárůstu HDP na hlavu je součástí důvodové zprávy k tomuto zákonu , kterým se tady právě zabýváme . Ten nám sem předložil pan ministr Brabec . Čili nositelem této informace je ten nejpovolanější ochránce klimatu a ochránce životního prostředí , pan ministr Brabec . Takže jsem si jenom dovolil tlumočit něco z jeho důvodové zprávy . Předseda PSP Radek Vondráček Děkuji , pane poslanče . Slovo dám panu poslanci Munzarovi , který je přihlášen do rozpravy . Poslanec Vojtěch Munzar Děkuji , pane předsedající . Než představím svůj drobný pozměňovací návrh , tak mi dovolte , abych se vyjádřil k systému jako takovému . Vy o mně dobře víte , a už jsem to tady říkal v prvním čtení , že nejsem příznivcem systému emisních povolenek , a to ne proto , že by mi nezáleželo na životním prostředí , ale proto , že tento nástroj , který se sice tváří jako nástroj ochrany životního prostředí , je pro mě ve skutečnosti umělý finanční derivát , který uměle zvyšuje náklady pro zařízení , a tedy konečnou cenu pro spotřebitele . A důvod , proč tomu tak je , je vetknut přímo vedví (v ledví) toho navrhovaného zákona , protože je to zvyšování přerozdělování peněz prostřednictvím státu . Jestli je to skutečně nástroj ochrany životního prostředí , se můžeme podívat na už zmíněné centrální zásobování teplem , které tady zmínil můj kolega Zahradník , protože 40 % domácností je napojeno na centrální zásobování teplem a postupně může takto uměle se zvyšující cena vést k tomu , že se lidé začnou odpojovat od centrálního zásobování teplem , a my si můžeme klást otázku , zda je ekologicky příznivější a ekonomicky efektivnější než centrální zásobování teplem mít u každého domu malou decentralizovanou jednotku na výrobu tepla . Samozřejmě je to otázka a je to na delší diskusi . Každopádně pro mě je to další dodatečné zdaňování spotřeby energií . Na tomto zákoně je vidět , že se tady de facto tvoří takový nový medvěd , na kterého se vrhli tři hráči v České republice . Je to Ministerstvo průmyslu a obchodu , Ministerstvo životního prostředí a také třetí hráč , Ministerstvo financí , které si chce také uzmout svůj díl z medvěda do bezedného státního rozpočtu . Můžeme mít pochybnosti , nebo někdo má jistotu , že ty prostředky takto sebrané budou v každém okamžiku využívány efektivně , ale to dnes nevíme .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities