|

ps2017-034-06-014-031.ana

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2019-09-25 ps2017-034-06-014-031 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

31. Vládní návrh zákona, kterým se mění některé zákony v oblasti daní v souvislosti se zvyšováním příjmů veřejných rozpočtů /sněmovní tisk 509/ - druhé čtení

Date2019-09-25
Meetingps2017/034
Agenda Itemps2017/034/031
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/034schuz/s034212.htm

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.


index   12 < Page 13 > 14

Místopředseda PSP Vojtěch PikalTaké děkuji, děkuji za ty dva návrhy. Jsou zde dvě faktické poznámky. Jako první paní poslankyně Langšádlová, která se přihlásila elektronicky, poté pan poslanec Juříček, který se přihlašoval z místa. Prosím, paní poslankyně. Poslankyně Helena LangšádlováDěkuji za slovo, pane místopředsedo. jsem si velmi s potěšením poslechla opět excelentní projev pana kolegy předsedy klubu ODS. A opravdu to říkám vážně. Zbyněk Stanjura je znám svým analytickým myšlením, logickým myšlením a je radost ho poslouchat. Ale o to více - jsme v podrobné rozpravě u daňového balíčku. Ale naprosto nechápu, kde se tam zase sebral brexit. A ještě s takovým pohledem, který s analytikou a logickou nemá vůbec nic společného. Bylo tady řečeno, my jsme se rozešli se Slovenskou republikou, na to asi nikdo nejsme hrdí, že k tomu došlo. Ale to, jak k tomu došlo, s velkou úctou. A teď ta Evropská unie, no ona zkrátka nechce se rozejít takhle pěkně. Proč se nechce rozejít tak pěkně jako my? Proč jim to tak hezky nejde? Vždyť to je analogicky ta samá situace! No není, pane kolego! Tam je ta situace jiná v tom, že zkrátka tam budou pravděpodobně dva celní a obchodní režimy, a tudíž těžko lze garantovat, že tam zkrátka nebude hranice. V této situaci opravdu je potřeba hájit členský stát Irsko, protože Evropská unie je založena na solidaritě. Víte, ten váš přístup je takový - my jsme vlastně tak trošku proevropští, ale žádnou příležitost, abychom si do Evropské unie kopli, nepropásneme. Místopředseda PSP Vojtěch PikalDěkuji za dodržení času. Tato poznámka reagovala na předchozí rozpravu. Než pozvu dalšího řečníka, elektronicky se přihlásil pan předseda Stanjura. Elektronické přihlášky mají podle usnesení Sněmovny přednost, pane poslanče (Juříčku). Nicméně tak vás seznámím s omluvenkami, které se tady zatím nakupily. Takže chápu, že pan poslanec Juříček dostává přednost (od poslance Stanjury), nicméně předtím omluvenky. Omlouvá se nám paní poslankyně Nevludová, a to od hodin do konce jednacího dne. Omlouvá se pan poslanec Španěl mezi a z důvodu jednání. Omlouvá se paní poslankyně Kozlová mezi a . hodinou. Omlouvá se pan poslanec Staněk mezi 17. a 21. hodinou z rodinných důvodů. Omlouvá se pan poslanec Hrnčíř mezi a z důvodu jednání a omlouvá se pan místopředseda Okamura mezi do konce jednacího dne z pracovních důvodů. Omlouvá se pan poslanec Svoboda od hodin do konce jednacího dne z pracovních důvodů. Omlouvá se paní poslankyně Levová od do konce jednacího dne z pracovních důvodů. Prosím pana poslance Juříčka. Poslanec Pavel JuříčekDěkuji. Dámy a pánové, kolega Zbyněk Stanjura prostřednictvím předsedajícího částečně pravdu. Ale tak jak to někdy bývá, protože není technik, je ajťák původem a dneska je více ekonom a politik, tak neví některé souvislosti. jsem o nich tady několikrát hovořil. A určitě si elektroauto nekoupím, protože se právě chovám ekologicky. Nicméně neříkám, že elektroauta nemají budoucnost. Možná jenom částečnou, protože mají svá omezení. Takže to omezení musíme vidět právě v tom, že především v molekule lithioiontové a těch nejmodernějších magneziokřemíkových bateriích je 24krát méně energie než v molekule dieselu. A za předpokladu, že budeme akceptovat poslední laboratorní výsledky německých laboratoří, které říkají, že EURO6 s AdBlue NOXy nula a 80 gramů CO2 max., tak pak se budeme chovat ekologicky, když budeme jezdit na diesel. Elektromobilita ještě řadu různých dalších nevýhod, protože např. potřebuje sedmkrát víc energie na výrobu samotného elektromobilního auta. Nikdo neví, co budeme dělat s těmi karcinogenními prvky v těch bateriích, což je především stroncium, kadmium. A jenom jsem to chtěl doplnit, protože když tedy tady kolega Zbyněk Stanjura prostřednictvím předsedajícího oslovil, tak abychom si říkali ne polopravdy, ale abychom si říkali pravdy. A to, co on říká z hlediska možnosti řekněme podpory České republiky anebo vlády ohledně těch tří roků - (upozornění na čas). Tři roky odpis aut, co se týká deseti let prodloužený odpis stanic, vím samozřejmě, z jaké dílny to existuje - Místopředseda PSP Vojtěch PikalPane poslanče, vypršel vám čas. Bohužel vám musím odejmout slovo. Poslanec Pavel JuříčekDěkuji. Nicméně (smích v sále)nemá to vazbu do státního rozpočtu teď. Místopředseda PSP Vojtěch PikalNyní pan předseda Stanjura s faktickou poznámkou, poté pan poslanec Ferjenčík. Poslanec Zbyněk Stanjura jsem dal přednost panu poslanci Juříčkovi, protože jsem tušil, že budu na něj reagovat. My jsme si asi špatně rozuměli. s tím, co říkal pan poslanec Juříček, kromě komentářů k mým pozměňujícím návrhům vlastně souhlasím. Nejsem žádný fanoušek elektromobility. Jenom popisuji realitu. to bylo rozhodnuto. Nerozhodneme to sami v České republice, kolik jich musí naše automobilky prodat. To je taky pravda, to si musíme říct. A jsem říkal, že Německo se rozhodlo. Tak buď se budeme tvářit, že to máme v rukou, a nebudeme žít v reálném světě, a pak ty naše podniky budou penalizovány, anebo ne. Souhlasím s tím, že to dopad na státní rozpočet. Ale neznám státní podporu bez dopadu na státní rozpočet. Jedině jako je pochvala před nastoupenou jednotkou nebo fotka s premiérem do alba. Ale to plnění těch cílů nijak nepomůže. K paní poslankyni Langšádlové. jsem (nesroz.)brexitu, když jsem hodnotil návrh vlády zvýšit daně, aby byl rozpočet s deficitem 40 miliard. Že když se nezvýší, nebudou. A říkal jsem, že v návrhu rozpočtu podle mne nejsou zohledněna rizika, v tomto případě ne vnitrostátní, ale evropská, a to je ochlazující se ekonomika a riziko divokého brexitu s dopadem na evropskou, ale i českou ekonomiku a s rizikem snížených příjmů. No a pak jsem si neodpustil komentář, a to není analýza, to byl komentář k tomu, jak hodnotím vyjednávání sedmadvacítky s Velkou Británií. Může mít na to jiný pohled, ale si na tom svém komentáři trvám. To nebyla analýza, to byl komentář. Ale podstatou poznámky bylo, že podle mého návrh státního rozpočtu nezohledňuje možná rizika, která jsou mimo Českou republiku, abych popravdě řekl. Tak jsem se k tomu v tom svém vystoupení dostal. A jsem i říkal otevřeně, že jsem o tom debatoval se zástupci automobilového průmyslu, pro pana poslance Juříčka prostřednictvím pana místopředsedy. myslím, že to je legitimní, pokud s nimi debatuji. Oni mi ty návrhy představili, nám připadaly sympatické, my jsme debatovali dva měsíce (nesroz.). (Upozornění na čas.)Rozhodli jsme se, že ty pozměňující návrhy podáme. Místopředseda PSP Vojtěch PikalDěkuji a nyní pan poslanec Ferjenčík, poté paní poslankyně Langšádlová. Prosím, dvě minuty. Poslanec Mikuláš FerjenčíkDěkuji za slovo, pane předsedající. bych se chtěl stručně v reakci na kolegu Juříčka zeptat, jestli by tedy nebylo lepší, aby hnutí ANO místo zvyšování daní splnilo svůj volební slib a doručilo těch 2 000 miliard korun z lithia pro naše lidi. Protože to vy jste měli na billboardech, slibovali jste 2 000 miliard z lithia pro naše lidi, a místo toho, abychom dostali byť jen jednu miliardu z lithia, tak tady zvyšujete daně. Místopředseda PSP Vojtěch PikalDěkuji a nyní prosím paní poslankyni Langšádlovou s faktickou poznámkou, která je v tuto chvíli poslední. Prosím. Poslankyně Helena Langšádlová opravdu jenom velice krátce. I v tom komentáři zkrátka ta analogie naprosto neodpovídá, ta situace je jiná. My bychom měli být rádi, že Evropská unie se zastává malých zemí, jako je Irsko, protože i my patříme ke středně velkým zemím. A je to důkazem toho, že EU se nezastává jenom těch největších, ale opravdu i malých a středních zemí. A k elektromobilitě. Dovolte mi jenom krátkou poznámku. Evropská unie nikde nehovoří o žádných elektromobilech. Tam jsou stanovena jenom snížení emisí pro celé flotily, tam se nejedná o to, že by EU říkala, kolik elektromobilů nebo nemá která automobilka vyrábět. Jakým cílem k tomu dojde, to je opravdu na . Místopředseda PSP Vojtěch PikalDěkuji a nyní se vrátíme do podrobné rozpravy a prosím pana poslance Luzara, který je přihlášen. Prosím, pane poslanče. Poslanec Leo LuzarVážený pane předsedající, děkuji za slovo. Po dlouhé rozpravě objasňující mnoho věcí politických, ekonomických, ale i mezinárodních, se dostáváme k jádru věci. Jenom si dovolím jednu drobnou poznámku vůči výčitce, že tento náš rozpočet, popř. daňový balíček, nezohledňuje rizika brexitu. Ale když to slyším od euroskeptické strany, tak by měla říkat, že naopak příjmová stránka našeho rozpočtu nereaguje optimisticky na brexit, protože to je přece výzva pro ty státy, které opouštějí Evropskou unii, aby se chopily ekonomické výhodnosti takového osamostatnění se. Ale to jsem si dovolil takový malý exkurz na opačnou stranu. Dovolte mi, abych se nyní přihlásil k sněmovním dokumentům, k tisku 509, který dneska projednáváme. Podal jsem čtyři pozměňovací návrhy, ale přihlásím se pouze k třem z nich, a to k číslu 3437, k tisku 3455 a k tisku 3439. Děkuji za pozornost.

Download XMLDownload textDependenciesWavesurferNamed Entities