ps2017-034-06-002-031.ana Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2019-09-25 ps2017-034-06-002-031 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(11.20 hodin) Místopředseda PSP Vojtěch Filip Děkuji panu poslanci Radku Kotenovi . Nyní pan kolega Jan Hrnčíř , připraví se paní kolegyně Krutáková . Prosím , pane poslanče , máte slovo . Poslanec Jan Hrnčíř Děkuji za slovo . Vážený pane předsedající , vážené kolegyně a kolegové , vládní návrh zákona , kterým se mění některé zákony v oblasti daní v souvislosti se zvyšováním příjmů veřejných rozpočtů , sněmovní tisk č . 509 , nemůžeme podpořit , protože i přes slib této vlády v programovém prohlášení , že nebude zvyšovat daně , tento návrh zákona výrazně zdražuje život občanům . My v SPD chceme naopak lidem život zlevňovat . Tento vládní návrh mimo jiné skokově zvyšuje spotřební daň na alkohol a tabák včetně pěstitelského pálení , zvyšuje zdanění z hazardu , zavádí zdanění výher z loterií a sázek nad 100 tisíc korun , aniž by se řešilo , jaké měl sázející náklady , než vyhrál . Ruší také osvobození zemního plynu používaného v domovních kotelnách od daně z plynu , což povede ke zdražení vytápění cca 400 tisícům domácností , také třeba domovům důchodců apod . Zvyšuje se také na dvojnásobek poplatek za vklad do katastru nemovitostí , i když tu máme i nesmyslnou daň z nabytí nemovitosti . Toto všechno v době , kdy máme historicky nejvyšší hospodářský růst , a tím i nejvyšší daňové výnosy . Paní ministryně Schillerová na rozpočtovém výboru řekla , že Čechům v posledních letech stouply mzdy , a tedy i jejich kupní síla . To je do značné míry pravda . Také s tím narostl i výběr daní . Ale vládě to stále nestačí . Na druhou stranu se zdražilo téměř vše - bydlení , energie , potraviny , služby a další . To je potřeba také říct . Proto navrhujeme navýšení základní slevy na poplatníka a slevy na manžela podle zákona o dani z příjmů , a to na 27 400 korun ze současných 24 840 korun . Toto navýšení reaguje na soustavný růst minimální mzdy i průměrných mezd v posledních letech . Zvýšení je navrženo minimalisticky , tak aby nedošlo k fatálnímu ohrožení příjmů státního rozpočtu , a zároveň kompenzuje zejména pro pracující občany skokové zvýšení spotřebních a dalších daní obsažených ve vládním návrhu tohoto zákona . Navrhujeme také navýšení částky pro osvobození příležitostných příjmů . Zákon o dani z příjmu umožňuje , aby zdanění nepodléhal příležitostný příjem , který v ročním součtu nepřesáhne částku 30 tisíc korun . Typickými příjmy jsou nájmy movitých věcí , příjmy z pěstitelství , chovatelství či prodeje nepotřebného majetku např . maminkami na mateřské dovolené . Patří sem např . i příjmy z provozu malých výroben elektřiny do 10 kW , ke kterým není vyžadována licence udělovaná Energetickým regulačním úřadem . Limit pro nedanění příležitostných příjmů ve výši 30 tisíc korun byl zaveden v roce 2014 , přičemž od té doby došlo k navýšení cen movitých věcí , stejně jako obecnému nárůstu cen a inflace . Účelem pozměňovacího návrhu je proto navýšit částku , do jaké se příjmy formou přivýdělku nemusí danit , na 36 tisíc korun . Odhadovaný výpadek příjmů do státního rozpočtu bude naprosto marginální , oproti čemuž stojí posílení finanční situace rodin s nízkými příjmy či důchodců , kteří si příležitostným prodejem zlepšují svoji životní situaci . Dále navrhujeme snížení daně z příjmu pro malé firmy , podobně jako v sousedním Slovensku . Totiž daňová zátěž v České republice patří mezi nejvyšší v Evropské unii . Snížení daně pro malé společnosti , jejichž roční příjem nepřesáhne částku 3 miliony korun , umožní ušetřené finanční prostředky investovat do dalšího podnikání , které v konečném důsledku bude pozitivním přínosem pro českou ekonomiku . Malé firmy a podniky jsou jedním z důležitých pilířů fungujícího hospodářství , a proto je nezbytné je podporovat . Výpadek v příjmech státního rozpočtu , který nastane po schválení předloženého návrhu , lze efektivně kompenzovat jinými daňovými opatřeními , kterými může být vyšší míra zdanění nadnárodních korporací nebo zavedení účinných pravidel pro odliv zisku z České republiky . Doufám , vážené kolegyně , kolegové , že naše návrhy podpoříte . Děkuji vám za pozornost . (Potlesk poslanců SPD.) Místopředseda PSP Vojtěch Filip Děkuji panu kolegovi Hrnčířovi . Nyní paní poslankyně Jana Krutáková , připraví se pan poslanec Radek Holomčík . Prosím , paní poslankyně , máte slovo . Poslankyně Jana Krutáková Děkuji za slovo , pane předsedající . Dobrý den , dámy a pánové . Dovolte mi , abych vás seznámila se svým pozměňovacím návrhem k vládnímu návrhu zákona , kterým se mění některé zákony v oblasti daní v souvislosti se zvyšováním příjmů z veřejných rozpočtů . Můj pozměňovací návrh je jednoduchý : v části první čl . I je uveden novelizační bod k § 4 zákona o dani z nemovitých věcí a je zde uveden výčet pod bodem k ) pozemků a využití pozemků , kde budou osvobozeny mimo jiné i krajinotvorné prvky od daně z nemovitých věcí . Navrhuji , aby v bodě 3 byla ještě doplněna slova " skupina dřevin na ostatních plochách " . Moje odůvodnění je následující : Zemědělci požadují , aby byla snížena pozemková daň z tzv . krajinných prvků . O tom , že krajinné prvky jsou důležité , se v poslední době neustále hovoří . Jsou to prvky , které zadržují vodu v krajině , zabraňují erozi a poskytují také útočiště zvířatům a rostlinám . Navrhovanou změnou dojde ke zrušení povinnosti placení daně za krajinotvorné prvky na všech druzích ploch , tedy i na plochách ostatních , a dojde tak k odstranění složitého dokazování , zda uvedená plocha je , či není vyloučená ze zemědělského a jiného ekonomického využití . V podrobné rozpravě se potom přihlásím k tomuto svému pozměňovacímu návrhu . Děkuji . Místopředseda PSP Vojtěch Filip Děkuji paní poslankyni Janě Krutákové . Dalším vystupujícím je pan poslanec Radek Holomčík , připraví se pan poslanec Václav Klaus . Prosím , pane poslanče , máte slovo . Poslanec Radek Holomčík Děkuji za slovo . Vážené dámy , vážení pánové , dovolte mi , abych vám tady představil dva své návrhy . Jeden je pozměňovací návrh a druhý je návrh doprovodného usnesení . Ten pozměňovací návrh je poměrně jednoduchý . My už jsme ho jednou s kolegou Ondřejem Polanským podávali . Týká se domácího vaření piva . V současné době , pokud chcete vařit doma pivo , tak máte roční limit 200 litrů , musíte to hlásit Celní správě a musíte vést a archivovat evidenci deset let . Ten náš návrh - původně jsme podávali návrh na navýšení na 2 000 litrů , zrušení povinnosti ohlášky a zrušení povinnosti evidence , nakonec po nějakých diskusích , které se tady už minule vedly , jsme tam ponechali povinnost ohlášení orgánům daňové správy a zkrátili jsme dobu povinnosti vést resp . archivovat evidenci z deseti na tři roky . Co zůstává , je to zvýšení limitu ze 200 litrů na 2 000 . To množství bylo diskutováno . Zaslechl jsem tady několik připomínek , že je to strašně moc a že to nedává smysl . Ono to samozřejmě smysl má . Jednak v rovině principiální - my v podstatě neděláme nic jiného , než nějakým způsobem harmonizujeme domácí vaření piva s domácí výrobou vína . Vinař si může vyrobit 2 000 litrů vína . Samozřejmě má další omezení vycházející z vinařského zákona , ale to je jiná diskuse , jiná věc . Takže jedním z těch smyslů je harmonizovat domácí vaření piva s domácí výrobou vína . A ta druhá věc je v podstatě logická , nebo spíše věcná . Limit 2 000 litrů je v podstatě nastavený tak , aby se tomu domovarníkovi nestalo , nebo s velkou pravděpodobností nemohlo stát to , že ten limit přesáhne , ale zároveň aby to nebylo lukrativní z hlediska nějakého nelegálního prodeje . Je to podle našeho názoru i podle diskusí , které jsme vedli s lidmi , kteří se domácí výrobou piva zabývají , vlastně nějaká rozumná hranice , tak aby byly splněny ty dvě podmínky .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities