|

ps2017-034-04-002-214.ana

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2019-09-13 ps2017-034-04-002-214 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

214. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 266/1994 Sb., o dráhách, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony /sněmovní tisk 326/ - třetí čtení

Date2019-09-13
Meetingps2017/034
Agenda Itemps2017/034/214
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/034schuz/s034118.htm

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.


index   3 < Page 4 > 5

Místopředseda PSP Vojtěch FilipDobré dopoledne, vážené paní poslankyně, vážení poslanci, budeme pokračovat. Nyní tedy po panu poslanci Polanském paní poslankyně Dana Balcarová ještě v rozpravě ve třetím čtení. A žádám sněmovnu o klid, abychom všichni dobře věděli, co bude předmětem hlasování. Máte slovo. Poslankyně Dana BalcarováDěkuji za slovo, pane předsedající. Vážené dámy, vážení pánové, bych se chtěla zmínit o dvou pozměňovacích návrzích, které míří na kácení dřevin kolem tratí. velmi dobře chápu zájem SŽDC, která myslí na to, aby bezpečnost vlakové dopravy byla vysoká, aby stromy neohrožovaly tuto dopravu. Jen bych chtěla upozornit na to, že současný zákon, jak drážní zákon, tak zákon o ochraně přírody a krajiny, na to pomýšlí a umožňuje SŽDC v případě, že nějaké stromy ohrožují dopravu, reagovat. (V sále je hlučno.) se obávám možnosti plošného kácení okolo tratě i ve svazích nad tratí. Myslím si, že to je velké ohrožení. V tuto chvíli víme, jak vypadají české lesy, a jakékoliv takovéto robustní zásahy by se mohly negativně podepsat ještě zhoršením tohoto stavu. Takže vás žádám, abyste zvážili, v tuto chvíli tedy jsou kolize bezpečnost dopravy a ochrana stromů a dřevin kolem trati a ve svazích kolem nich. Děkuji. Místopředseda PSP Vojtěch FilipDěkuji paní kolegyni Balcarové. Nyní mám dvě faktické poznámky. První je pan poslanec Marian Jurečka, potom paní poslankyně Helena Langšádlová a řádně přihlášený pan kolega Adamec. Prosím, pane poslanče, máte slovo. Poslanec Marian JurečkaDobré dopoledne, vážený pane předsedající, kolegyně, kolegové, pane ministře. Dovolte mi jenom stručně reagovat, protože i v minulém volebním období jsem měl možnost, tehdy jako ministr zemědělství, setkávat se právě s problematikou kácení dřevin v okolí drážních těles. A bohužel docházelo v praxi často k tomu, že Správa železniční dopravní cesty uložila vlastníkům okolních pozemků, například podnikům povodí, aby provedli vykácení některých dřevin, které ohrožovaly bezpečnost provozu na dráze a ohrožovaly bezpečnost strojvedoucích a i cestujících. Nicméně vzápětí přišlo naprosto opačné rozhodnutí orgánů ochrany životního prostředí, které říkalo, že se nic v této lokalitě kácet nemá. Dokonce jsme k tomu měli i schůzku mezi resorty a hledali jsme cestu, jak v těchto případech postupovat, protože najednou stál vlastník toho pozemku, v tomto případě to byl konkrétně třeba ředitel povodí, který říkal: mám dvě rozhodnutí orgánů státní správy, která jdou proti sobě, a podle čeho se mám rozhodovat? Podle toho, kdo mně uloží vyšší sankci? Nebo podle toho, jestli se tedy rozhodnu vyjít vstříc větší bezpečnosti cestujících? Takže si myslím, že bychom tady měli jako poslanci, byť nám leží na srdci ochrana životního prostředí, krásných lokalit, například údolí Orlice, kdo jezdí na Moravu, ale prostě přece jen, když si uvědomíte, že tam stojíte jako strojvedoucí v rychlosti 120 160 kilometrů v hodině a můžete ten strom potkat, tak se dívejme na to v tomto případě větší prioritou, optikou bezpečnosti. A si dovolím říct, že tady podpoříte návrh, který tady je v případě pozměňovacího návrhu pana poslance Ferance, dává určitou logiku. Děkuji. (V sále je stálý hluk.)Místopředseda PSP Vojtěch FilipDěkuji za dodržení času k faktické poznámce panu kolegovi Jurečkovi. Nyní paní poslankyně Langšádlová. A zase ještě, než vám udělím slovo, požádám sněmovnu o klid. Mohu respektovat diskusi uvnitř sálu například zpravodajky nebo předkladatele, ale všichni ostatní, pokud diskutujete jiné téma, než je zákon o dráhách, tak prosím v předsálí. Tak ještě počkáme... Děkuji. Máte slovo. Poslankyně Helena LangšádlováDěkuji za slovo. navážu na to, co zde říkal můj kolega Marian Jurečka. Straně TOP 09 mimořádně záleží na stavu životního prostředí i na stavu lesů a věřím, že to prokážeme i při hlasování o lesním zákoně, nicméně taky nám záleží na bezpečnosti. A my jsme tady měli za rok třeba 1 500 nehod, které byly způsobeny pádem větví nebo stromů přímo do kolejiště. (Hluk přetrvává.) si myslím, že ten pozměňovací návrh F12 je opravdu uměřený, že hovoří jenom o těch stromech, které by mohly zasáhnout přímo kolejiště, že hovoří i o kácení, rozhodně se nejedná o úpravu, která by vedla k tomu kácení například ve svahu nad tím, nic takového tam není. A opravdu si myslím, že i když nám velmi záleží na stavu lesů, na stavu životního prostředí, že otázka bezpečnosti nám také nemůže být lhostejná, a proto podpoříme pozměňovací návrh pod písmenem F12. Děkuji. Místopředseda PSP Vojtěch FilipDěkuji za dodržení času k faktické poznámce. Nyní tedy pan poslanec Ivan Adamec, přihlášený do rozpravy, v tuto chvíli poslední. Máte slovo. Poslanec Ivan AdamecDěkuji, pane předsedající. Kolegyně, kolegové, pane ministře, budu trochu stručný. Navážu na své dva kolegy, kteří tady hovořili o kácení dřevin u tratí. musím říct, že na hospodářském výboru proběhla na toto téma široká diskuse, protože životní prostředí podle je téma všech moderních stran a hnutí. Kvalita životního prostředí je téma dneška a všichni máme zájem na tom, aby životní prostředí pro nás a pro naše děti bylo to nejlepší a zachovali jsme ho v takovém stavu, aby se žilo tady našim potomkům dobře. Nicméně ta diskuse proběhla tak, jestli podpořit tvrdší návrh paní kolegyně poslankyně Matušovské, která ho nakonec stáhla, anebo umírněnější návrh pana kolegy Ferance, který byl kompromisem a výsledkem těch jednání na hospodářském výboru. A musím říct, že tady zazněla jedna nepravda. SŽDC jako organizace o to moc nestojí, o tuto pravomoc, protože ono to stojí peníze! Řekněme si na rovinu, že to prostě není zadarmo, stojí to peníze. Takže víceméně tato aktivita vznikla na základě poslanecké aktivity v hospodářském výboru a SŽDC nakonec souhlasila, ale velmi, velmi nerada. Takže říkejme, jak to je, skutečně bezpečnost na dráze podle je priorita, je hezké mít krásné stromy, ale když ho potkáte s tím vlakem, tak rozhodně pak to není moc hezký pohled. Takže jenom na vysvětlení. Děkuji za pozornost. A jinak asi tady dneska k tomu návrhu zákona padlo skoro všechno. jsem zvědavý, jak se popasujeme s procedurou, jsem zvědavý na pana zpravodaje, jak to bude zdůvodňovat, opravdu se na to těším a věřím tomu, že to hlasování projdeme bez nějakých těžkých zádrhelů. Děkuji za pozornost. Místopředseda PSP Vojtěch FilipDěkuji panu poslanci Ivanu Adamcovi, zatím byl poslední přihlášený do rozpravy. Ptám se, jestli se ještě někdo hlásí. Pan zpravodaj se hlásí, kolega Kolovratník. Máte slovo, pane zpravodaji. Poslanec Martin KolovratníkDěkuji za slovo, pane předsedající, dobré dopoledne. jsem se o něj hlásil déle, nakonec jako zpravodaj zkusím využít své vystoupení k tomu, že shrnu i reakce na předřečníky, na kolegy, kteří se tomuto zákonu věnují. Za prvé, je to zákon, který - v uvozovkách - Sněmovna dráhám, Ministerstvu dopravy trochu dluží, on sem byl zaslán na konci listopadu 2018, téměř před rokem, tak jsem moc rád, že dnes zvládneme třetí čtení. To za prvé. Za druhé chci poděkovat kolegům z hospodářského výboru. Těch pozměňovacích návrhů bylo jak v první fázi před druhým čtením, tak i nyní kolem padesáti. Bylo to opravdu velmi složité k projednání. Nakonec ve většině případů jsme ve shodě a je tam logicky, tak jak vždy, několik nejasností nebo neshod a těm se právě věnovali moji předřečníci. Velmi krátce k oněm vlečkám, pozměňovacímu návrhu A2. Tady lze z strany říci, nebo konstatuji a vidím ten problém, takže je to do velké míry spor právníků, právního výkladu o překladu evropské směrnice. Když ten problém zjednoduším do obyčejné lidské řeči nebo do zkratky pro novináře a média, je to o tom, jestli soukromé vlečky, soukromé areály, jestli na - v uvozovkách - uvalíme jho takzvané veřejné infrastruktury, kde i ten soukromník musí dávat prohlášení o dráze, nechávat si schvalovat, který žadatel tam bude jezdit - nebude přes Úřad pro přístup k dopravní infrastruktuře - to je vlastně ten původní návrh Ministerstva dopravy, anebo jestli akceptujeme návrh hospodářského výboru, kde říkáme, že v takovém areálu by soukromník měl mít právo si rozhodovat o svém majetku, o svých tržních a obchodních vztazích. A jako pojistka pro ty, kteří se třeba bojí, že jim vlečka bude znepřístupněna, tady musíme říci, že již stávající evropská legislativa toto znemožňuje. Pokud existuje pouze jedna jediná kolej třeba mezi dvěma vlečkami nebo veřejnou sítí a depem, musí ze zákona být případnému žadateli zprovozněna.

Download XMLDownload textDependenciesWavesurferNamed Entities