|

ps2017-030-09-008-244.ana

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2019-06-18 ps2017-030-09-008-244 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

244. Financování sociálních služeb - reálná situace

Date2019-06-18
Meetingps2017/030
Agenda Itemps2017/030/244
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/030schuz/s030278.htm

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.


index   4 < Page 5 > 6

Místopředseda PSP Tomio OkamuraDěkuji také za dodržení času a nyní s přednostním právem požádám o vystoupení paní ministryni Alenu Schillerovou a připraví se pan poslanec zpravodaj Marek Výborný. Prosím. Místopředsedkyně vlády a ministryně financí ČR Alena SchillerováDěkuji za slovo, pane místopředsedo. Dámy a pánové, téma týkající se financování sociálních služeb je bezesporu mimořádně závažné. Rezonuje veřejným prostorem a naprostou prioritu, protože se dotýká těch, kteří se bez pomoci státu neobejdou, a věřte, že naše vláda to určitě . Vláda problematiku financování sociálních služeb a sociální práce v žádném případě nepodceňuje, což dokázala, tak jak tady bylo řečeno paní ministryní práce a sociálních věcí, na včerejším přijatém usnesení vlády k dofinancování sociálních služeb pro rok 2019. však věřím, že naším společným cílem je jasně identifikovat a pojmenovat problém, oprostit se od politicky motivované emocionální rétoriky a nalézt naprosto konkrétní řešení, které se po shodě, doufám, podařilo najít nyní, a budeme ho hledat i do budoucna. Všichni víme, a jsem to tu řekla opakovaně, že financování sociálních služeb je, a předpokládáme, že i nadále bude, vícezdrojové, a nelze proto očekávat, že neustálý růst nákladů na sociální služby bude z většinové části vykrýván ze státního rozpočtu. Shodneme-li se na tomto, že objektivně měřitelným argumentem jsou čísla, tak si dovoluji připomenout, že za posledních pět stouply daňové příjmy obcí o 33 %, absolutně se jednalo o nárůst o 56,1 mld. a také rozpočtová predikce pro rok 2019 počítá s meziročním růstem 6,9 %, což představuje 15,7 mld. , a v letech 2020 a 2021 očekáváme další nárůst daňových příjmů přes 4 % ročně. Obdobně příznivě se vyvíjejí příjmy krajských samospráv. V roce 2019 růst předpokládáme vyšší o 7,5 %, v absolutním vyjádření je to 5,2 mld. . Všichni zajisté víme, že čísla a fakta jasně potvrzují, že sociální politika ještě nikdy nebyla ze strany státu podporována více než v posledních letech, přičemž aktuální rozpočet na rok 2019 je v tomto ohledu rozpočtem naprosto rekordním. to tady znova opakuji. Prostředky na sociální služby v letošním roce činí 15,7 mld. , což je o 4,5 mld. více než před dvěma lety a o 800 mil. více než v roce předešlém. Znova opakuji, že oproti roku 2014, kdy začaly růst dotace na sociální služby, 2014 - předtím nám klesaly, i klesaly, došlo v letošním rozpočtu k nárůstu o 104 %. Podíl dotací ze státního rozpočtu na financování sociálních služeb zároveň jen mezi roky 2015 a 2017, a teď prosím pozor, vzrostl z 26,7 % na 50 %. Takže stát se v roce 2017 podílel částkou 50 %. Teď je to samozřejmě ještě o něco více. Opakovaně zde zaznívá kritika - a to je výsledek, to jsem tady říkala, nechci se opakovat, takže budu říkat jenom fakta, která tu nezazněla. Opakovaně zaznívala kritika o nedostatku finančních prostředků v sociálních službách. Nebudu tady opakovat to, co řekla paní ministryně práce a sociálních věcí. Včera jsme se dohodli na miliardě, ona tady podrobně vysvětlila, proč tu miliardu v žádném případě nezpochybňujeme, a vysvětlila i, jakým způsobem nastaví čerpání z operačního programu Zaměstnanost. A proč bychom neměli prioritně využít evropské peníze? My budeme čerpat české národní? A druhým dechem budete vyzývat k vyrovnanému státnímu rozpočtu? Takže si myslím, že evropské peníze vždycky musí mít přednost. A vy teď předjímáte, že to nevyčerpáte? teď to víte, když tady vytvoří Ministerstvo práce a sociálních věcí maximální předpoklady pro čerpání? Řekněme si to s odstupem. Ale bych chtěla ještě promluvit spíš o jiné věci. My jsme včera na vládě nepřijali v tom usnesení jenom řešení peněz a vlastně zmínku o urychlení čerpání operačního programu Zaměstnanost, kde se podařilo paní ministryni realokovat tyto peníze, ale my jsme se také bavili o tom, že Ministerstvo práce a sociálních věcí připraví analýzu do konce srpna, a to bude to, co bude velmi zajímat, a tady je prostor spolupracovat. Jakým způsobem pomáháte věci, pane předsedo Výborný? Kromě toho, že dehonestujete ministryně vlády, obviňujete je z podvodu a útočíte na státní rozpočet, abyste sbíral laciné politické body? To je jediné, co děláte! Pomohl byste víc tím, kdybyste spolupracoval, protože tato vláda nerozlišuje to, v jakém dresu je příslušný hejtman. Nám to je jedno. My přistupujeme ke všem stejně, je to za hnutí ANO, za sociální demokracii nebo za KDU-ČSL. Úplně stejně, protože ti hejtmani řídí hejtmanáty, řídí krajská území a jsou tam pro lidi. A musí být lhostejno, v jakém jsou dresu. A vy byste měli pomoct! A pomoct tím, že budete spolupracovat na hledání pravdy. kontaktuje x různých lidí, všichni prosí o anonymitu nebo mi píší a upozorňují na zneužívání těchto dotací. Jsou to mnohdy velmi tristní příběhy. Čili se ptám - máme takovou jistotu, že se dostávají ty peníze k potřebným, anebo nám končí kdovíkde? A to jsou všechno věci, které, doufám, že odhalí ta analýza. A na tu čekám a s tou byste měli pomoct místo toho, že útočíte na vládu a urážíte tady ministryně, které na rozdíl od vás hledají řešení. V minulých vystoupeních jsem opakovaně upozorňovala na to, že řešení financování nelze hledat pouze v navyšování objemu prostředků, které jsou na sociální práci a sociální služby distribuovány, ale v tom, jakým způsobem jsou rozdělovány. A to je to, co bude zajímat a bude to zajímat naši vládu. Není také pochyb o tom, že financování sociálních služeb musí být založeno především na takových mechanismech, aby účastníci systému, to znamená klient a poskytovatel služeb, se měli důvod chovat efektivně, účelně a hospodárně. Klient mít neoddiskutovatelné právo rozhodnout, jakým způsobem své peníze i prostředky, kterými mu stát přispívá na pokrytí zvýšených životních nákladů souvisejících s jeho hendikepem, zrealizuje, které služby si nakoupí. My jsme v roce 2006 opustili systém dotace na lůžko. Pojďme diskutovat, jestli nebyl spravedlivější. Začali jsme s tímto systémem dotačním, který nás přivedl tam, kde teď jsme, k tomu, že tady každé jaro hrajeme kolorit tlaku na státní rozpočet, aniž bychom hledali podstatu problému. Takže jestli chcete být konstruktivní opozice, pomozte v tom hledání problému. Jste v regionech, pomozte nám zjistit, kam ty peníze putují a jestli skutečně putují k těm nejpotřebnějším, protože to je to jediné, co naši vládu bude zajímat. Děkuji vám za pozornost. (Potlesk poslanců hnutí ANO 2011.)Místopředseda PSP Tomio OkamuraNyní přečtu omluvy. Do konce jednacího dne se z pracovních důvodů omlouvá pan poslanec Dominik Feri, dále se omlouvá pan ministr dopravy Vladimír Kremlík do konce jednacího dne z pracovních důvodů, dále se omlouvá pan poslanec Vojtěch Munzar od hodin do konce jednacího dne z pracovních důvodů a omlouvá se paní poslankyně Monika Jarošová od hodin z pracovních důvodů do konce jednací doby. Nyní tady mám dvě faktické poznámky, tři. Takže žádám o vystoupení pana poslance Mikuláše Ferjenčíka a připraví se pan poslanec Marian Jurečka. Vaše dvě minuty, pane poslanče. Prosím, máte slovo. Poslanec Mikuláš FerjenčíkDěkuji za slovo, pane předsedající. jsem chtěl jenom stručně konstatovat, že za posledních pět let došlo k nárůstu příjmů centrálního rozpočtu o 29 %, takže ten nárůst příjmů na centrální vládě je srovnatelný se samosprávami. Myslím, že není úplně korektní používat ten procentuální nárůst u samospráv jako argument, proč jim centrální vláda nechce dát peníze, když na centrále také těch peněz razantně přibývá.

Download XMLDownload textDependenciesWavesurferNamed Entities