|

ps2017-030-09-008-244.ana

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2019-06-18 ps2017-030-09-008-244 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

244. Financování sociálních služeb - reálná situace

Date2019-06-18
Meetingps2017/030
Agenda Itemps2017/030/244
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/030schuz/s030278.htm

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.


index   2 < Page 3 > 4

Za čtvrté. Co se týká druhé miliardy, a to je myslím ta zásadní otázka, tam chtěly kraje dofinancovat výpadek z evropských peněz na individuální projekty. Vyčísleno to bylo, jak jsem uváděla, na 900 mil. korun. A zde mají kraje k dispozici 1,5 mld. korun nad rámec své dílčí alokace. Vidíte, že celá ta výzva 8,08 mld. korun, každý kraj dostal svoji částku, se kterou může během sedmi let hospodařit, a 1,5 mld. je nad rámec této sumy. Nesouhlasím tedy s kritikou pana poslance Výborného, že ředitelé se k těmto financím nedostanou. Poskytovatelé se k těmto finančním prostředkům dostanou tak, jak to dělají dávno, a to přes kraje, které si o musí zažádat. Minulý týden Ministerstvo práce a sociálních věcí vydalo tiskovou zprávu s jasným návodem a kontaktními údaji na dotyčného pracovníka, jak nejrychleji peníze z Evropské unie čerpat. Najdete ji na webu Ministerstva práce a sociálních věcí, všechny kraje jsme proaktivně minulý týden oslovili a ráda veškeré tyto detailní informace ještě jednou nad rámec těchto informací poskytnu. (Ministryně se odmlčela vzhledem k velkému hluku v sále.)Místopředseda PSP Tomio Okamura vás poprosím o klid, aby se paní ministryně mohla v klidu vyjádřit. Prosím. Ministryně práce a sociálních věcí ČR Jana MaláčováKraje mají dvě základní možnosti, jak dodatečné finanční prostředky z evropských fondů čerpat. Jedná se o operační program Zaměstnanost a první možnost je, že buď si připraví projekt zcela nový, nebo si prodlouží projekt stávající, což je samozřejmě jednodušší způsob. Mohou si ale zvolit, jakou cestu z těchto dvou půjdou. Klíčové však je, že u nových projektů jsou uznatelné náklady již od 23. ledna tohoto roku, a to i v případě, že projekt není schválen. To znamená, pokud došlo k čerpání těchto finančních prostředků, jsou uznatelné od 23. ledna tohoto roku. V tuto chvíli mají čtyři kraje schválené projektové záměry, a to s datem od 1. ledna 2020. Jedná se o kraj Královéhradecký, Moravskoslezský, Středočeský a Ústecký. U Středočeského a Ústeckého kraje máme informaci, že budou chtít zahájit realizaci projektu dříve a upraví svoji projektovou žádost do konce tohoto týdne, to znamená, že dojde k předložení čerpání, nebo k uspíšení čerpání. Karlovarský kraj podal svůj projektový záměr včera a podstatnou změnu rozšířením projektu a možnost čerpání od 23. ledna předložil Jihočeský kraj, jehož žádost v současné době posuzuje Platforma programového partnerství. Ještě k 1,5 mld. korun, a zda to stačí nebo nestačí na tři roky. Toto je maximální délka čerpání - tři roky. Ještě jednou připomínám, že 1,5 mld. je nad rámec 8,08 mld. korun. Jsou to peníze nad rámec očekávání, nad rámec takzvané dílčí alokace, se kterou měl každý kraj po dobu celého programového období hospodařit. Mimo to, mimo tyto částky 1,5 mld. korun, již některé kraje mají tuto realokaci v rámci svých individuálních projektů schválenou. Jedná se o Prahu a Zlínský kraj. Výzva č. 5 a 6, která běží od roku 2015, to znamená, že podmínky jsou identické a nemění se, stanovuje následující mantinely, a to velmi důležité pro vyhodnocení celého systému. Uvědomuji si, že je to složité, ale je potřeba znát veškerá fakta. Žádost o podporu musí kraj podat nejpozději do 13. prosince tohoto roku. Všechny projekty musí být ukončeny k 31. 10. 2022 a projekt může trvat maximálně 48 měsíců. To je důležité vědět, že to jsou jediné mantinely čerpání těchto individuálních projektů. Podotýkám také, že od 1. ledna 2021 začít nové programové období EU s novými finančními prostředky, to znamená, že s jednoduchým výpočtem 1,5 mld. přes veškeré argumenty, které tady padly, pokrývají 900 mil. korun, a jdou dokonce nad rámec dílčích alokací, které byly stanoveny. A k tomu, co lze a nelze čerpat z evropských fondů na sociální služby. A teď dovolte, protože se to strašně plete a rozumím tomu, že to je složitá problematika. Z operačního programu Zaměstnanost je možné podpořit dostupnost a rozvoj preventivních sociálních služeb. Jedná se o služby, jako jsou azylové domy, domy na půl cesty, sociálně terapeutické dílny, intervenční centra, sociálně aktivizační služby pro rodiny s dětmi a sociální rehabilitace, dále terénní služby sociální péče, jako jsou osobní asistence a podpora samostatného bydlení. Výzva tedy není zaměřena na dofinancování všech druhů sociálních služeb, které zná zákon o sociálních službách, ale je specificky, a to již od roku 2015, kdy byla vyhlášena, a podmínky se tedy nyní nemění, zaměřena na řešení potřeb cílových skupin, jako jsou například osoby se zdravotním postižením, osoby bez přístřeší, rodiny se specifickými potřebami a tak dále. V médiích se ale tyto služby směšují společně se službami sociální péče, například se jedná o domovy pro seniory či s pečovatelskou službou. Opakuji, že pro tyto služby určené primárně pro seniory a zdravotně postižené vláda ale včera schválila dofinancování navýšení platů a zvláštních příplatků ve výši 1 mld. korun. Tak je potřeba tyto dvě věci neplést. Bavíme se o 1 mld. dofinancování výpadku platů a ještě přesněji 900 mil. jako maximální horní částce pokrytí výpadku takzvaných individuálních projektů na tento rok. A protože podmínky výzvy jsou identické od roku 2015, nerozumím argumentu... (Ministryně se opět odmlčela kvůli silnému hluku v sále.)Místopředseda PSP Tomio Okamura vás opravdu poprosím o klid. Jestli máte k projednání něco jiného, než je obsahem tohoto bodu, prosím, abyste to projednali v předsálí. tady potřetí žádám o klid a paní ministryně tedy potřetí žádá, abych uklidňoval situaci. Prosím, se může vyjádřit. Prosím, paní ministryně. Ministryně práce a sociálních věcí ČR Jana MaláčováDěkuji. A protože podmínky výzvy jsou identické od roku 2015, nerozumím argumentu, že peníze na výpadek individuálních projektů financovaných z Evropské unie nelze financovat z samé výzvy. Tomu opravdu nerozumím. Vím, že je to složitá problematika, ale když tomu prosím nerozumíte prostřednictvím pana předsedajícího, proč se nezeptáte a místo toho šíříte, pane poslanče prostřednictvím pana předsedajícího, dezinformace, protože opak je pravdou. A osm krajů z celkového počtu čtrnácti již v posledních týdnech začalo v této věci konat a si myslím, že to je nejlepší důkaz o tom, že to možné čerpat je. To je dohoda ohledně evropských peněz. Sama Asociace krajů to uzavřela tím, a bavíme se o jednání z minulého týdne, že do října vyhodnotí, jak se krajům daří tyto EU peníze čerpat, a jsem připravena poté s nimi o situaci jednat. Několikrát jsem také uvedla, že celý systém předkládání žádostí a hodnocení zkrátíme z běžných pěti a šesti měsíců na dva. A pokud nebudou kraje předkládat projekty nové, ale prodlouží si ty stávající, tak se to ještě zrychlit. Samozřejmě záleží na vzájemné součinnosti. Ale jak jsem zmínila příklady jednotlivých krajů, které v posledních dnech začaly konat, utvrzují v tom, že to bude možné maximálně uspíšit. Takže abych to shrnula. Za je situace taková, že včera vláda schválila dofinancování výpadků na platech ve výši 1 mld. korun. Taková byla dohoda s kraji. Druhá miliarda na EU projektech a nadregionálních sociálních službách je také zajištěna nadstandardně. Kraje s touto dohodou souhlasily a nikdo z hejtmanů se neozval s tím, že by na chtěl v tuto chvíli něco měnit. Jediný, kdo se ozval, jsou opoziční strany, které tady při vší úctě chtějí vařit stokrát provařené mléko, a pro je to politická hra bez jakékoliv opory ve faktech. Co si ale myslím, že skutečným problémem je, a myslím si, že to je věc, kterou musíme řešit do budoucnosti, je novela zákona o sociálních službách. jsem si tuto situaci kolem dofinancování sociálních služeb, která dle mých informací nastává každé léto, zažila poprvé a mohu vás ujistit, že pouze upevnila v tom, že je potřeba systémová změna ve financování sociálních služeb. Minulý týden jsem představila takzvaná východiska pro diskusi o novele sociálních služeb. Diskutuji ji úplně a budeme ji diskutovat se všemi aktéry. Myslím si, že je potřeba do financování sociálních služeb a do systému vnést řád a poté financování finančně stabilizovat, ale nejdříve do toho musíme vnést řád, a poté finančně stabilizovat. A víte, že v tom návrhu ministerstvo přichází s věcmi jako víceleté financování, výdaje na sociální služby jako mandatorní výdaje a tak dále.

Download XMLDownload textDependenciesWavesurferNamed Entities