ps2017-030-05-001-239.ana Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2019-06-04 ps2017-030-05-001-239 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(17.10 hodin) Naším problémem , a to je potřeba říct a to je potřeba pojmenovat a to je potřeba si přiznat , totiž není jenom to , že předseda vlády má problémy , to se prostě stává a nestalo se to poprvé . Naším problémem je , že předseda vlády ztratil zdravý úsudek , nebo vědomě neříká pravdu a jeho hnutí ANO se tváří , že žádný problém neexistuje . Jenže on existuje a mohu vás ujistit , že dlouhodobě před ním nikdo nestrčí hlavu do písku . Veřejná politická debata v České republice kolem osobních problémů předsedy vlády se často stočí k procentům popularity , k politickému marketingu atp . My jsme tu ale Parlament ČR , Poslanecká sněmovna , my se nemůžeme vymlouvat na procenta podpory tomu nebo onomu politikovi nebo politické straně . My tady máme dělat rozhodnutí , která obstojí před požadavky na kvalitu demokracie , politickou morálku , ano , která obstojí i před zdravým rozumem . Vážené paní poslankyně , vážení páni poslanci , loni na podzim jsme v této Sněmovně byli nuceni navrhnout vyslovení nedůvěry předsedovi vlády . Ukázalo se tehdy , že předseda vlády nedisponuje osobně většinovou podporou v této Sněmovně , ale ani se nenašlo dost hlasů pro jeho odvolání . Ústavně tedy tehdy předseda vlády obhájil svou pozici , ale nezískal osobní politickou podporu . Jsem přesvědčen , Občanská demokratická strana je přesvědčena , že nastal čas , aby předseda vlády požádal Poslaneckou sněmovnu o důvěru a aby při tomto vyslovování nebo nevyslovování důvěry si každý poslanec musel sám před sebou a před svými voliči odpovědět na otázky , zda předseda vlády skutečně čelí mezinárodnímu spiknutí , anebo si přiznáme , že předseda vlády je podezřelý z obcházení českých zákonů a závazných evropských legislativních pravidel ; na otázky , zda si přejeme , aby český daňový poplatník dotoval podnikání a zisky předsedy vlády ; na otázku , jestli si myslíme , že předseda vlády silně podezřelý z neoprávněného čerpání evropských dotací může za této situace také silně hájit české národní zájmy . Ano , na tyto otázky by měl každý poslanec při hlasování o důvěře odpovědět sám sobě a odpovědět na ně i svým voličům . A já jsem přesvědčen , že si to vlastně nikdo z lidí v této Poslanecké sněmovně opravdu nemyslí . Ale nejsem přesvědčen , a to přiznávám , nejsem přesvědčen , že to každý v této Sněmovně dokáže potvrdit i hlasováním . Je to politicky patová situace , známe ji z minulého podzimu . Jenomže dnes máme oproti tomu podzimu ještě jeden problém navíc a ten problém má dva rozměry . Jeden rozměr je stamilionový , zatím , a může být i miliardový , víme to všichni . A ten druhý rozměr je stejně vážný . Totiž i kdyby se ukázalo , že pan Babiš a jeho firma formálně zaparkovaná v tzv . svěřeneckém fondu dokáže vyvrátit některé formální postupy při přidělování dotací , tak určitě nedokáže vyvrátit silné , jasné , dalo by se říct tvrdé a nekompromisní argumenty o tom , že celý svěřenecký fond je ve skutečnosti jedna bezvýznamná formalita , což všichni , jak tu sedíme , vlastně víme ; že se zde přijal zákon , který měl politicky zdůvodnit setrvání Andreje Babiše v exekutivě , ale ve skutečnosti se nakonec nezměnilo nic . Majitelem je reálně Andrej Babiš a je pochopitelné - je pochopitelné , pokud jedná ve prospěch svého podnikání a jeho podnikání zase koná v jeho prospěch . Já jsem , dámy a pánové , tady na podzim řekl , že je lidsky pochopitelné , že předseda vlády nedokáže oddělit své osobní zájmy a osobní problémy od výkonu funkce předsedy vlády , a proto nemá vykonávat funkci předsedy vlády , že i kdyby chtěl , tak se musí snažit o vyvinění před zákonem , a že to je i jeho ústavní právo občana , a jistě se bude snažit v tomto případě zase , aby neutrpělo jeho podnikatelské impérium . Je to vcelku přirozený instinkt . Je vcelku přirozené a pochopitelné , že své osobní zájmy a zájmy své rodiny bude chránit tvrdě a nekompromisně . Je to pochopitelné . Ale právě proto , právě z těchto důvodů nemá být předsedou vlády a právě z těchto důvodů je potřeba , aby požádal Poslaneckou sněmovnu znovu o důvěru . A jestliže bude předseda vlády tvrdě a nekompromisně hájit své osobní zájmy a zájmy své rodiny , tak my jsme tady proto , abychom tvrdě a nekompromisně chránili zájmy občanů a zájmy českých daňových poplatníků . Proto pokud předseda vlády nepožádá o důvěru , je naší povinností tvrdě a nekompromisně chránit zájmy lidí před zájmy předsedy vlády a chránit české zájmy před osobními zájmy předsedy vlády ! Dámy a pánové , a podle toho bude Občanská demokratická strana také postupovat ! (Potlesk poslanců ODS.) Místopředseda PSP Vojtěch Pikal Děkuji panu místopředsedovi a nyní prosím pana předsedu klubu SPD Radima Fialu , který je další s přednostním právem . Pak zde mám ještě dvě přednostní práva . Připraví se pan předseda Výborný . Prosím . Poslanec Radim Fiala Děkuji za slovo . Vážené kolegyně , kolegové , vážená vládo , k případu zprávy Evropské komise je třeba přistupovat věcně a s jasným cílem chránit zájmy České republiky . To proto jsme i tento bod tímto způsobem nazvali . Je nutné podtrhnout , že naše hnutí SPD nebude nikdy podporovat porušování našich zákonů a vždy budeme trvat na náhradě škod , pokud této zemi z porušení zákona vzniknou . Nyní k celému případu . Dovolte mi pár poznámek . Za prvé . Případ není došetřen a zde jednáme na základě neoficiálních úniků informací do médií . Přesto je důležité si říct , že to neznamená neexistenci rizika pro Českou republiku . V tuto chvíli je nutné , aby především Ministerstvo financí se ke zprávě odpovědně vyjádřilo a řeklo , jaké kroky může učinit a učiní k eliminaci možných rizik . My je rozhodně vůbec nepodceňujeme . Ministerstvo financí nás musí seznámit se svým hodnocením obsahu zprávy a musí nám říct , zda mohlo dojít k porušení zákona . Za druhé . Nejde jinak , než znovu opakovat , že systém evropských dotací je neefektivním socialistickým nástrojem ekonomického řízení , který ničí tržní prostředí . Do podnikatelského prostředí systémově nepatří . Vytváří zde korupční prostředí . Prostředí ke zneužívání vlivu vlivných , ale také prostředí k nátlaku na příjemce pomocí byrokracie a subjektivních kontrol . Tisíce příjemců dotací mají zkušenosti z kontrolních závěrů , řešení námitek a dobře vědí , že je podstatné vyčkat na definitivní uzavření případu . Dnes jsme tady už slyšeli , kolik starostů postavilo různé potřebné věci z těchto dotací , já to chápu , ale také mnoho z nich se potýkalo právě s těmi subjektivními kontrolami a s problémy , které museli řešit tak , že do těch dotací v poslední době už ani nejdou . Za třetí . Naše hnutí není součástí této vlády a tuto vládu jsme nikdy nepodporovali . Pokud by se prokázalo porušování zákona v souvislosti se získáváním evropských dotací pro skupinu Agrofert , šlo by o megapodraz na podnikatelské prostředí v České republice a politika této vlády by byla redukována na soukromý obchodní případ , kde ztráty hradí daňoví poplatník . Byl by to také zásadní podraz na voliče této země . V takovém případě platí to , co jsem v úvodu zdůraznil - zájmy naší země jsou na prvním místě .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities