|

ps2017-030-05-001-239.ana

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2019-06-04 ps2017-030-05-001-239 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

239. Projednání rizika možných finančních ztrát České republiky v souvislosti s předběžnou zprávou Evropské komise o šetření střetu zájmů předsedy vlády České republiky

Date2019-06-04
Meetingps2017/030
Agenda Itemps2017/030/239
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/030schuz/s030118.htm

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.


index   3 < Page 4 > 5

chápu, že vzhledem k naší mentalitě, výchově a vzdělání každý tíhneme k nějakým pojmům. Nicméně přes to přese všechno bych si vás dovolil poprosit, jestli byste našeho čestného předsedu nemohl nazývat jeho pravým jménem. Děkuji za pochopení. (Potlesk zprava.)Místopředseda PSP Vojtěch FilipDěkuji kolegovi Kalouskovi za dodržení času k faktické poznámce. Nyní s přednostním právem vystoupí pan poslanec Vít Rakušan. Přihlásil se pan předseda Petr Fiala. Poslanec Vít RakušanPane předsedající, děkuji vám za slovo. Vážené kolegyně, vážení kolegové, chtě nechtě se prostě musím vrátit k tomu, jakým způsobem tady na plénu Poslanecké sněmovny hovořil předseda vlády České republiky pan Andrej Babiš. Jednu poznámku na začátek. Chtěl bych tady v této Sněmovně opravdu jednou zažít - jsem přeci jenom začátečníkem - že tady bude stát premiér, který se stejným zápalem, stejnou vehemencí, stejnou razancí bude hovořit o zásadních problémech České republiky, bude tady rozebírat problémy naší vzdělávací soustavy, bude se bavit o naší konkurenceschopnosti v globálním světě, bude se bavit o problémech sucha, bude řešit environmentální výzvy. My tady ovšem zažíváme, a jenom a jenom z důvodu, že náš pan premiér dlouhodobý problém, který je nazýván střetem zájmů, tak tady zažíváme situaci zcela jinou. Máme tady premiéra, který mluví zvláštně, který mluví velmi razantně, který umí svým politickým oponentům vynadat, který umí poukázat na veškeré křivdy, které se mu v životě staly, který umí ukázat, jak úspěšným člověkem je, přičemž svůj úspěch poměřuje pouze vydělávanými penězi, ale mluví stále jenom o sobě a mluví stále jenom a jenom o svém problému. Dneska nám tady řekl, že celý audit, celá ta auditní zpráva je útokem na Českou republiku. To nám dokládá jediné - mentalita pana premiéra Babiše je taková: Česká republika jsem . Agrofert je Česká republika. My tady slyšíme od premiéra hnutí, které se ještě nedávno formulovalo jako hnutí proevropské, věty o tom, že Evropská unie teď útočí prostřednictvím útoku na něj a na firmu Agrofert, která vlastně není jeho - tak proč on se tak zastává? -, útočí na celou Českou republiku. Jedním z argumentů bylo, co si to vlastně ti kontroloři tady dovolují. Tak Evropská unie, která poskytuje evropské peníze, jistě bude kontrolovat, zda jsou dodržovány evropské normy a dodržována evropská pravidla při tom, jak se dotace v České republice čerpají. Zároveň Andrej Babiš neváhá poukazovat na všechny ostatní, že jsou těmi, kteří nic nedokázali. Říká: vy jste nepostavili, přátelé, ani psí boudu, vy nevíte, co to je byznys. Tady je pár obrázků (ukazuje), které ukazují projekty dotované z fondů Evropské unie. Jsou to projekty, které prošly řádnou kontrolou, a nebylo shledáno na nich nic závadného. Ty projekty vystavěli starostové ve svých městech a obcích, dodržovali veškerá pravidla v čerpání fondů z Evropské unie. A od těch starostů jsem na výzvu "ukažte nám, že jste postavili více než psí boudu", během týdne obdržel asi 300 velmi zajímavých obrázků. Pan premiér čerpá dotace na nové výrobní linky ve své chlebárně. Pan premiér čerpá dotace do svých velkých agropodniků. A samozřejmě že on je tím člověkem, který spoluurčuje pravidla čerpání. On jako premiér být dokonce zodpovědný i za to, abychom pravidla pro čerpání v příštím období měli nastavena tak, jak bude České republice vyhovovat. Lze ještě v této chvíli věřit, s tak velkým podezřením ze střetu zájmů tomu, že Andrej Babiš skutečně bude bojovat za zájmy České republiky a že Andrej Babiš skutečně bude vyjednávat pravidla pro čerpání dotací v dalším období tak, aby to bylo ku prospěchu občanů naší země? My tady od Andreje Babiše slyšíme jednu větu stále dokola: "Udělal jsem obrovskou hloupost, že jsem šel do politiky, byla to moje chyba, neměl jsem ji dělat." Ona je to možná jedna z mála vět, kde se s ním jako opozice shodneme. Ale ono to ještě jeden rozměr. Vždyť Andrej Babiš svůj problém může vyřešit okamžitě, vyřešit to jednoznačně a vyřešit to nastálo - rozhodnout se, zda je politikem, nebo byznysmenem. Proto vyzýváme Andreje Babiše k tomu, aby se rozhodl, a velmi mu doporučujeme, aby dal přednost byznysu. Děkuji za pozornost. (Potlesk zprava.)Místopředseda PSP Petr FialaDalším přihlášeným s přednostním právem jsem , proto bych poprosil pana místopředsedu Pikala, aby na chvíli vystřídal. Místopředseda PSP Vojtěch PikalAno, přebírám předsedání. Máte slovo, pane místopředsedo. Prosím. Místopředseda PSP Petr FialaVážený pane předsedající, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, v poslední době jsme si tady v České republice zvykli na to, že považujeme za normální věci, které vůbec normální nejsou, ale myslím, že je potřeba připomínat to, co je v politice normální a co překračuje ty hranice, které vždycky platily a které by demokracie překračovat neměla. Pokusím se ty věci znovu a jasně připomenout. Jsem rád, že se podařilo, byť v takové zvláštní podobě, prosadit tento bod na pořad dnešní schůze, ale musím současně říct, že důvody pro tento bod dnešní schůze by zřejmě nemohly nastat ani jinde v Evropě a určitě by nemohly nastat ani v jiné době v České republice, bohužel s výjimkou současného období. Kdyby se v této situaci, ve které je dnes Andrej Babiš, ocitl jakýkoli předseda vlády před pěti nebo patnácti lety, tak by nemohl zůstat ani 24 hodin. Bylo by to nemyslitelné. A jsem přesvědčen, že za dalších pět let to zase nemyslitelné bude. Bylo by to nemyslitelné mimo jiné proto, že by tu nebyla taková vládní většina, která by to tolerovala. A jsem přesvědčen, že dlouho po této většině, která je tu teď, tu taková většina ani nebude. Bylo by to nemyslitelné, protože dosud Česká republika neměla, a věřím, že ani v budoucnu mít nebude, předsedu vlády, který by byl podezřelý z pochybných transakcí podporujících jeho podnikatelské impérium z neoprávněných dotací a výhod, které běžný český podnikatel nemá, a který by si troufal tvrdit, že obvinění a podání obžaloby proti němu českými orgány a zjištění orgánů Evropské komise jsou mezinárodním a domácím spiknutím proti jeho osobě. Tady je zjevné, že buďto pan premiér ztratil schopnost vnímat realitu, anebo zcela vědomě klame veřejnost. A aby byl takový předseda vlády ve funkci byť jen 24 hodin, by bylo dřív v České republice nemyslitelné i proto, že by se tu nenašel novinář a komentátor, kterému by se zdálo normální a přípustné, aby orgány našeho státu vyšetřovaly, obvinily, a dokonce posuzovaly obžalobu na předsedu vlády a jeho rodinu a evropské orgány konstatovaly zásadní střet zájmů ve prospěch jeho firmy, a on by nadále zůstal ve funkci předsedy vlády. Bylo by to nemyslitelné, protože dříve by se v České republice nenašel politicky soudný člověk v této Sněmovně nebo mimo ni, který by si zcela vážně myslel, že Evropská komise, její auditoři jsou součástí nějakého obrovského mezinárodního spiknutí proti osobě předsedy vlády České republiky, spiknutí, které je řízeno ze zahraničí, z České republiky, nebo nevím odkud. A bylo by to především nemyslitelné, dámy a pánové, proto, že kdyby to náhodou nepochopil v minulosti premiér sám, tak by to pochopila jeho vlastní strana. Jeho vlastní strana by pochopila rozsah osobního problému a do vyřešení celé situace by nominovala na tuto pozici někoho jiného a vládla by dál. Ano, dámy a pánové, tak tomu bylo v minulosti a takto funguje demokracie, které předseda vlády opovržlivě říká standardní, nebo tradiční, nebo jaké označení používá. Takto fungují, dámy a pánové, politické strany, které tady předseda vlády označuje v jeho pojetí opovržlivě za tradiční nebo standardní.

Download XMLDownload textDependenciesWavesurferNamed Entities