ps2017-028-08-004-147.ana Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2019-05-10 ps2017-028-08-004-147 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(13.10 hodin) Ale lidi tím , že jim vnutíte pokladnu , nedonutíte vydávat účtenky . To je ten základní problém . To je ten důvod , proč se vás tak dlouho snažíme přesvědčovat v téhle Sněmovně , ať to neděláte , protože víme , že to děláte jenom proto , aby se Andrej Babiš mohl chlubit v médiích , že prosadil důležitý zákon za lepším výběrem daní , i když už teď ví , že to lepší výběr daní nepřinese . A poslední část mého projevu , než se dostanu ke konkrétním pozměňovacím návrhům . Ten offline režim , případně zvláštní režim , papírový režim , návrat doby razítkové , to mohla být cesta , jak najít nějaký kompromis , který by minimálně vedl k tomu , že by opozice s tímhle zákonem neválčila . Kdybyste pro ty nejmenší živnostníky představili nějakou alternativu k EET , která dává technicky nějaký základní smysl , tak byste nás asi nepřesvědčili , abychom pro to hlasovali , ale mě byste třeba přesvědčili pro to , abych se vám to nesnažil rozmlouvat tak intenzivně , protože vláda má právo plnit svůj program . My tady vystupujeme , protože dopad na statisíce lidí podle nás je tak nepřiměřeně velký , že si to zaslouží důkladnou debatu . A ten offline režim je bohužel nastaven zcela nešťastně , kde musím poděkovat kolegům z ČSSD , prosadili poměrně rozumné kritérium pro vstup do offline režimu : 600 000 Kč hotovostních plateb . Byl to návrh pana Onderky , který to řekl v prvním čtení , že to je jeho podmínka , aby pro to hlasoval ve třetím čtení . Paní ministryně mi napovídá , že za to můžou i zásluhy hnutí ANO . Bohužel hnutí ANO , které napsalo ten návrh zákona ve vládě , tak to tam nenapsalo . Takže proto děkuji panu Onderkovi . Ano , děkuji panu Juříčkovi , který to s ním spolupředložil . Takže těch 600 000 hotovostních plateb , uznávám , že je limit , který dává nějaký smysl . Bohužel to je ta jediná pozitivní část toho papírového režimu . Papírový režim současně má několik zásadních chyb , které velmi výrazně limitují jeho použití v praxi . A já se obávám i z toho , co zaznělo na výborech , že to je záměr , protože vláda ve skutečnosti nechce těm nejmenším zjednodušit život , ale chce je donutit k tomu , aby je přes nepoužitelnost papírového režimu donutila vstoupit do EET , ale současně aby mohla říkat , že přece udělali tu výjimku pro ty nejmenší . Co jsou ty absurdní byrokratické překážky , které brání tomu , aby byl offline režim použitelný ? Zaprvé - libovůle úředníka o tom , jestli podnikatel smí do toho zvláštního režimu vstoupit . To samo o sobě já považuji za pravidlo , které je na hraně Ústavy . To , že místo toho , aby někdo splnil nějaké podmínky a automaticky mohl vstoupit do offline režimu , tak místo toho je tam stále libovůle úředníka , který to posuzuje . Ta libovůle spočívá v tom , že se posuzuje předpokládaná výše hotovostních příjmů pro příští období . Takže když úředník řekne : ale instalatéři v Praze vydělávají běžně v hotovostních platbách víc než 600 000 , tak my vám to povolení na zvláštní režim nedáme , protože ten předpoklad není naplněn . S tím já prostě nesouhlasím . Myslím si , že to pravidlo má být jednoznačné : splňujete podmínky , máte nárok na zvláštní režim EET . Místo toho je tam zachovaná libovůle úředníka . Doufám , že k tomu daňová správa přistoupí rozumně . Za extrémně nerozumné tedy považuji , že je tam lhůta 30 dnů . Takže když chce někdo teď začít podnikat a nechce řešit EET , a když začíná podnikat , tak neměl žádné příjmy , tak místo toho , aby mohl hned začít , tak teď musí čekat 30 dnů . To mi přijde úplně absurdní . Ve chvíli , kdy typicky začínají podnikat lidé , co odešli z nějakého zaměstnání , protože je to přestalo bavit , a teď jim dávají často . . . i velmi emotivně , protože se pohádali se šéfem a řekli , že toho mají dost , tak teď tam vytvářet 30 denní bariéru , než můžou začít , mi přijde velmi hloupé . Druhý problém offline režimu je , že účtenky vydává pouze úřad . Zaprvé to stojí 75 milionů ročně podle výběrového řízení , které už běží , přestože zákon ještě není schválen , takže stát za to zaplatí . Ale co je horší , ty účtenky tím pádem není možné předvyplnit , takže lidé budou úplně absurdně v roce 2023 , nebo kdy to vstoupí v platnost , budou úplně absurdně pak vyplňovat propiskou papírové účtenky , které si vyzvedli na úřadě . Vždyť je to celé padlé na hlavu . Vydejte vzor účtenky , kterou si každý může vytisknout sám i se všemi údaji , které na účtence mají být . Nenuťte lidi úplně absurdně si pořizovat razítka , kterými budou natiskávat na ty formuláře , které nafasují z Ministerstva financí , resp . z berních úřadů , natiskávat těmi razítky svoje údaje . Vždyť to je přece nesmysl . Takže to je druhá věc . Ty účtenky může vydávat pouze úřad , což vede k tomu , že je nelze předvyplnit a není možné tam tedy vyplnit všechny ty údaje , které potřebujete , takže každý stráví x minut až hodin denně vyplňováním účtenek . Poslední , za mě úplně největší nesmysl , jsou parametry toho výkazu , který bude muset podnikatel každé tři měsíce podávat . Ten výkaz , tak jak to chtějí současní úředníci Ministerstva financí , má být strukturován po dnech . Pozor - to vůbec není v tom zákoně . A laik , co čte ten zákon , si to vůbec neuvědomí . Do toho zvláštního režimu lidé vstoupí s tím , že jednou za tři měsíce pošlou na berňák souhrn svých příjmů , a pak zjistí , že ten souhrn musí dělat po jednotlivých dnech , což je taková otrava , že si nakonec to EET radši pořídí , přestože je to pro ně zbytečná zátěž . Takže tady lidem , kteří by chtěli být ve zvláštním režimu především proto , že drtivou většinu plateb mají online , ale čas od času chtějí někomu umožnit , aby jim zaplatil v hotovosti , tak místo toho , aby pak jednou za tři měsíce posčítal , kolik tedy vydělal na hotovostních platbách , a to poslal na berňák , tak je nutíte vytvářet tabulku , která bude strukturovaná tak , že pro každý den své podnikatelské činnosti musí do té tabulky podnikatel napsat souhrnnou výši svých tržeb za ten konkrétní den . Takže lidi , kteří dneska fungovali tak , že vzali účtenky a ty účtenky naházeli do krabice od bot a jednou za rok ve chvíli , kdy podávali daňové přiznání , tak je posčítali , nahlásili výši svých tržeb a měli vyřízeno - tohle jsou typicky podnikatelé , co dneska fungují na výdajový paušál , a tímhle způsobem podávali daňová přiznání dosud , prostě shromáždili účtenky za rok , posčítali je a podali daňové přiznání - tak tyhle lidi vy dneska nově nutíte , aby jednou za tři měsíce vzali ty své účtenky z té krabice od bot , roztřídili je po dnech , posčítali denní tržby , ty napsali do tabulky , tu vytiskli a doporučeně poslali na berňák , aby následně úřad s nimi vůbec nic nedělal . Vždyť přece kdo bude brát tyhle výkazy v papírové podobě a nějak s nimi nakládat ? Vždyť je to na palici !
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities