ps2017-028-07-005-016.ana Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2019-05-09 ps2017-028-07-005-016 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(12.20 hodin) Pokud by úhrada konopí pro léčebné použití měla nakonec opravdu vypadat takto , bude lepší prostě projednat novelu zákona o omamných látkách z dílny pirátské strany , která kromě dostupnosti konopí řeší i problémy spojené s prohibicí psychotropních látek . A nakonec u žádného léčiva s jedinou výjimkou , kterou je konopí pro léčebné použití , není lékař omezován s ohledem na množství léčiva , které může pacientovi předepsat . Žádným standardním léčivům , ani těm silně návykovým , ani těm vysoce toxickým , a dokonce ani těm , která jsou pacienty zcela běžně nadužívána , nejsou do cesty stavěny takové překážky jako právě u konopí pro léčebné použití . Pro toto systémové omezování rozvoje léčby konopím neexistuje žádné morální zákonné či toxikologické opodstatnění . Dovolím si jen dodat , že množství konopí pro léčebné použití , které může lékař měsíčně předepsat , je již jednou omezeno ve vyhlášce Ministerstva zdravotnictví č . 236 / 2015 Sb . , a to na hodnotu 180 gramů měsíčně . Toto omezení však navrhovatelům této úhrady nestačilo a rozhodli se ještě dodatečně omezit množství předepsaného konopí , které bude hrazeno , a to na 30 gramů měsíčně . Dostáváme se tedy do situace , kde je pacient trpící například chronickou neztišitelnou bolestí , užívající vysoké dávky toxických opioidních léčiv , která jsou ze zdravotního pojištění hrazena a jejichž předepisování není nijak omezeno , donucen čelit extrémním omezením , pokud se rozhodne začít užívat konopí . Konopí , jehož toxicita je tak nízká , že dosud nebyla ani vyčíslena . Na základě těchto skutečností jsem předložil pozměňovací návrh pod číslem sněmovního dokumentu 2811 , který místo původní navrhované úhrady 90 % zavádí úhradu plnou a který místo původního omezení na zcela nedostatečných 30 gramů měsíčně ponechává pouze omezení dané vyhláškou č . 236 / 2015 Sb . , tedy 180 gramů měsíčně . Vzhledem k tomu , že ta stejná vyhláška také specifikuje , které diagnózy vykazují skutečně podloženou klinickou účinnost léčby konopím , a úhradu limituje pouze na tyto diagnózy , považuji plnou úhradu za oprávněnou a přiměřenou . Druhý pozměňovací návrh , který jsem předložil pod číslem sněmovního dokumentu 2812 , se týká maximální ceny konopí pro výpočet úhrady . Pokud totiž Ministerstvo zdravotnictví v nějaké situaci nemůže vyjít z vysoutěžené ceny v České republice , například proto , že konopí ze zadávacího řízení není dostupné nebo žádné zadávací řízení ústav neprovedl nebo zadávací řízení bylo neúspěšné , musí ministerstvo vyjít z ceny dováženého konopí - Místopředseda PSP Vojtěch Pikal Pane poslanče , já vás přeruším a požádám o větší klid v sále , roste nám tu hladina hluku , neposloucháme se a je to škoda . Prosím , abychom věnovali pozornost řečníkům . Děkuji . Poslanec Tomáš Vymazal Můj pozměňovací návrh v tomto ohledu řeší hlavně to , aby zahraniční cena byla zohledněna tak , že pokud je nižší než ta maximální nabídková cena domácí , bude maximální cena pro výpočet úhrady stanovena jako maximální nabídková cena v zadávacím řízení , které ústav už provedl . Čili jde tam o tu limitaci nejnižší možné hodnoty konopí pro následnou úhradu , aby nedošlo k tomu , že na české konopí bude úhrada 90 % , ale ve chvíli , kdy dojde a bude potřeba dovézt zahraniční konopí , které bude dražší , tak na něj ta výsledná úhrada bude třeba jenom 60 % . K oběma pozměňovacím návrhům se přihlásím v podrobné rozpravě . Děkuji . Místopředseda PSP Vojtěch Pikal Děkuji a s faktickou poznámkou je přihlášena paní poslankyně Adámková , poté pan poslanec Farhan . Prosím , máte slovo . Poslankyně Věra Adámková Děkuji za slovo , pane místopředsedo . Dámy a pánové , dovolte mi jenom kratičkou faktickou poznámku na velmi hezky přednesené návrhy . Mládí je entuziastické , já vám ho skoro závidím , protože se samozřejmě podruhé do této věkové kategorie nevrátím , nicméně musím některé věci uvést na pravou míru . Neexistuje - to , co jste řekl , bych naprosto souhlasila - ale 100 % úhrada všech léků neexistuje ani v jiných oddílech v naší republice . Připlácejí si pacienti se srdečním selháním a všichni ostatní . Vždycky mají nějakou danou cenu toho léku . To hradí pojišťovna a zbytek pak může být ta spoluúčast . Čili není pravda , že ostatní by měli 100 % hrazeno , byť samozřejmě i ten výklad , jak vy jste ho řekl , chápu , jak jste to myslel . Uvedl jste penicilin . Musím vás upozornit , že třeba penicilin pro dospělé po erysipelu , což je tedy růže , je hrazen pouze v určité míře , zbytek si pacienti platí kompletně , plně , přestože to podávají . Platí se blokátory beta - adrenergních receptorů , což jsou léky , které snižují úmrtnost na kardiovaskulární aparát o 40 % . A připlácí se na ně . A přesto také podle Listiny základních lidských práv a svobod by tam bylo tedy to bezplatné léčení . Ale domnívám se , že takový stát , který naši ekonomiku nemá , a neznám jiný na světě , který by takovou měl , možná kromě Bahrajnu . Tam nevím . Jinak vás chci upozornit , že všechny léky mají maximální dávku pro die . To znamená , nemůžeme ji přestoupit . U léků , které se dávají tak , jak vy jste uvedl třeba v případě bolesti , nemůžeme dávat dávku denní , zejména tedy u těch konopných preparátů , protože my nevíme , kdy ten pacient bude mít bolest , on to neví také . Takže bychom ho mohli omezit . Takže tam si proto myslím , že ten měsíc je správně . Jinak víceméně všechny léky , včetně těch vitamínů , mají denní dávku . Takže tam to také není beztrestné . Ale také bych si přála , abychom měli 100 % hrazené preparáty , ale ta doba tady ještě rozhodně není . Děkuji . Místopředseda PSP Vojtěch Pikal Děkuji a děkuji za dodržení času . Nyní s faktickou poznámkou pan poslanec Farhan , poté pan poslanec Vymazal . Prosím , pane poslanče , máte slovo . Poslanec Kamal Farhan Děkuji za slovo , pane předsedající . Z větší části už to řekla paní poslankyně Adámková . Já bych jenom doplnil , že ta hranice 30 gramů není fixní z toho důvodu , že revizní lékař může podle § 32 b schválit daleko vyšší množství na základě odůvodněné zprávy toho daného lékaře . A já to nebudu víc už komentovat . Děkuji . Místopředseda PSP Vojtěch Pikal Děkuji a prosím pana poslance Vymazala s faktickou poznámkou . Prosím . Poslanec Tomáš Vymazal Děkuji za slovo . Jenom velmi krátce . Ta narážka na penicilin byla z toho důvodu , že prostě všechna ostatní léčiva mají úhradu stanovenou v úhradové vyhlášce a zrovna u konopí jste se rozhodli jít tou cestou , kterou vytyčil Ústavní soud , a úhradu strčit do zákona , ačkoliv i u těch ostatních léčiv jsou omezována ta základní lidská práva . Děkuji . Místopředseda PSP Vojtěch Pikal Děkuji . To byly všechny faktické poznámky v tuto chvíli . Takže prosím pana poslance Kaňkovského , který je řádně přihlášen do obecné rozpravy , v tuto chvíli jako poslední . Prosím , pane poslanče . Poslanec Vít Kaňkovský Dobré odpoledne , vážený pane místopředsedo , vážení členové vlády , milé kolegyně , kolegové . Dovolte mi , abych se vyjádřil několika poznámkami k projednávané novele zákona o léčivech , sněmovní tisk 302 . Jak už zde mnohokrát zaznělo , hlavní matérií tohoto návrhu zákona je zřízení institutu takzvaného lékového záznamu . Já už jsem to tady říkal v prvním čtení . Já osobně jako lékař , jako poslanec , stejně jako poslanecký klub KDU - ČSL jsme dlouhodobě volali po zavedení lékového záznamu , a to zejména v souvislosti s projednáváním opakovaně vlastně diskuze ohledně eReceptů . Takže já jsem rád , že jsme se konečně dobrali k tomu , že zde už máme legislativní návrh , který lékový záznam zavádí . My máme za sebou poměrně širokou a taky poměrně náročnou diskuzi v garančním výboru pro zdravotnictví . Samozřejmě to bylo i v dalších výborech . Diskutovali jsme poměrně široce záležitosti týkající se lékového záznamu . A ta asi největší diskuze se skutečně týkala toho , zda máme jít cestou opt - out , či opt - in souhlasu pacienta . Já musím říci , že já osobně , a řekl bych , že i většina mých kolegů z našeho poslaneckého klubu jsme spíše příznivci opt - in režimu . Nicméně jsem přesvědčený o tom , a tady už to zaznělo od některých předřečníků , riziko toho , že bychom šli striktně na opt - in systém , to znamená , že by každý občan musel aktivně udělit svůj souhlas s nahlížením do lékového záznamu , tak jak znám trošičku českou populaci , tak jsem přesvědčený o tom , že bychom skutečně měli problém naplnit poslání toho lékového záznamu . To znamená , byť jsem bytostně spíš v životě příznivcem aktivního souhlasu s podobnými nástroji , tak zde jsem ochoten udělat výjimku a budu to takto předávat i jako garant tohoto tisku pro náš poslanecký klub . Přesto jsem očekával - a tu diskuzi jsme také vedli na zdravotním výboru - že ten princip vyslovení nesouhlasu pro ty , kteří se rozhodnou , že nebudou souhlasit s nahlížením do jejich lékového záznamu , že bude pro občany uživatelsky přívětivější . My jsme to hodně diskutovali na zdravotním výboru . Já se obávám , že pro občany , kteří jsou ze vzdálenějších koutů republiky , a mám na mysli zejména seniory nebo lidi , kteří mají nějaký významnější zdravotní hendikep , a také ty občany , kteří jsou v pobytových službách , respektive v pobytových službách sociálních služeb , že pro ně chodit na CzechPoint , aby mohli vyjádřit svůj nesouhlas s lékovým záznamem , není zrovna uživatelsky přívětivé .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities