ps2017-028-05-003-029.ana Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2019-04-24 ps2017-028-05-003-029 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(12.40 hodin) Další věc je ohledně kvalifikace . Prosím vás , není pravda , že středoškolák nemůže vykonávat činnost makléře . Samozřejmě může . Tam se počítá praxe . Byl tady zmíněn elektrikář . Pokud ten elektrikář to dělá dvacet let , tak to samozřejmě bude moci dělat dále . Pokud někdo i se základním vzděláním by se chtěl vydat cestou makléře , pak bude muset složit zkoušku odborné způsobilosti . Co se týká úschovy , já jsem to tady na základě svého úvodního slova říkala , že skutečně očekávám tuto debatu ve výborech . Možná jenom doplnění . My na vládu , to znamená do legislativního procesu vlády , jsme to posílali s tím , že není oprávněn nabízet . To , že vlastně striktně nesmí úschovu realizovat prostřednictvím realitních kanceláří , se tam dostalo až na základě Legislativní rady vlády . Já jsem to upravovala v kontextu toho - souhlasím s tím , co tady říkal pan poslanec Klaus , že skutečně je potřeba rozlišovat velké obchody a malé obchody . Pokud je realitní makléř , který bude kvalifikovaně způsobilý atd . , působit na malé obci , kde působí dvacet let , má důvěru lidí a jde o prodeje malých věcí , jako jsou skleníky , garáže , malé zahradní domky , není žádný důvod k tomu , aby to ten realitní makléř nemohl v rámci své provize té babičce nebo tomu dědečkovi nabídnout . Pokud ale jde o velké obchody , tak tam jde samozřejmě o to , že by ti realitní makléři neměli nabízet vlastní úschovu , ale měli by naopak nabízet zprostředkování těchto větších obchodů právě u notářů , bank atd . V tomto kontextu je potřeba nesměšovat primární úschovu se zprostředkováním úschovy jako takové . Co se týká samotných smluv , tak to je jedna z dalších stěžejních věcí toho zákona . My jsme skutečně vedli několikahodinové debaty na Legislativní radě vlády právě ve vztahu k občanskému zákoníku atd . Měly by k tomu sloužit výbory . Já si vás dovolím znovu požádat o to , abychom to mohli rozdiskutovat ve výborech , protože § 19 reaguje na občanský zákoník § 2435 . Chápu obavy pana Zahradníka , ale my už to máme skutečně velmi detailně s Legislativní radou prodiskutováno . Je to spíše otázka vysvětlení . Protože kdybych tady měla jet každý ten bod samostatně , tak je to na velmi dlouhou dobu . A je velmi důležité se postavit za oblast smluvních vztahů , protože někdo prodává nebo nakupuje nemovitost jednou za život . Proto ta regulace v oblasti a úprava v oblasti smluvních vztahů je velmi důležitá . Ještě jednou moc děkuji za ty poznámky . Skutečně jsme připraveni reagovat na všechno . Myslím si , že je to skutečně potřebný nový zákon , který nejen ochrání spotřebitele , ale právě i reaguje na trh samotný . Volají po tom odborné společnosti , odborná asociace . Pojďme detaily , o kterých jsme tu hovořili , vyřešit na výboru , jak to tu bylo řečeno posledním slovem , tak aby se ten zákon co nejvíce přiblížil požadavkům všech . Děkuji . Místopředseda PSP Petr Fiala Děkuji , paní ministryně . S přednostním právem se přihlásil pan předseda Stanjura . Prosím , máte slovo . Poslanec Zbyněk Stanjura Děkuji za slovo . Nechtěl jsem vystupovat , ale paní ministryně tady použila jeden argumentační faul . Musím to uvést na pravou míru . Vy jste říkala , že podvýbor vedený mým bývalým kolegou Martinem Novotným nějak zaúkoloval vládu . Tak za prvé , podvýbory nemohou úkolovat vládu . Za druhé , že je to usnesení podvýboru , ještě nic neříká tom , jak kdo hlasoval na tom výboru . Předseda má formální povinnost to předat , já nevím , jestli to bylo jednomyslné , nebo ne . V té době jsme ještě byli v jedné politické straně , pokud se nepletu . To jste nezmínila , jako že . . . pokud , tak to byl náš společný . Ale nemá to žádnou souvislost s tím , co projednáváme . To , co říkala paní ministryně , tak kdybych to chtěl shrnout třemi slovy , tak řeknu regulace , regulace , regulace . Já třeba i těm nadějím rozumím , ale je to opakovaná snaha v mnoha oborech lidské činnosti zákonem ochránit lidi , aby nepodepsali blbou smlouvu . To se ale reálně nedá . Pak bych chtěl paní ministryni říci , že podle mě neexistují malé a velké obchody . Pro někoho 80 tisíc korun za garáž může být velký obchod , protože má třeba naspořeno těch 80 tisíc a víc nemá . A nemůžeme říci , že takový by měl mít nižší ochranu než ten , který to dělá za osm milionů . Prostě je to vždycky relativní vzhledem ke kupní síle konkrétního klienta , ať už prodává , nebo kupuje . Pan zpravodaj to vlastně zmínil jako problematický bod . Podle mě ten bod k úschově je úplně špatně . Jsou fungující instituty , které je třeba doporučovat , a každý , kdo chce , už může využít i dnes fungující instituty a nemusíme dávat žádný nový zákon . Tento návrh zákona je opravdu jenom pokusem o regulaci . Nebude to fungovat . Jediné , co se může stát těm , které někdo napálí , je to , že budou mít jistotu , že je napálil kvalifikovaný člověk . Ale to vám nepomůže . Jestli vás napálí někdo , kdo má vázanou živnost , nebo někdo , kdo má volnou živnost , výsledek je úplně stejný . Ten člověk byl podvodník a napálil některého svého klienta . Tak nevím , jestli někoho uspokojí , že ho napálil někdo , kdo má zkoušku odborné způsobilosti nebo vysokoškolské vzdělání , protože to je úplně jedno . Tímto návrhem zákona tu situaci jenom zkomplikujeme . Já bych se možná paní ministryně zeptal , kdo ten zákon vlastně podporuje z trhu . Já bych si dovolil tipnout , ale nevím , je to jenom předpoklad , že to podporují velké realitní kanceláře , nadnárodní společnosti , které říkají , že to je velmi dobrý návrh zákona . Myslím si , že to je opět další důkaz - podpora velkých na úkor malých . Místopředseda PSP Petr Fiala Děkuji , pane předsedo . S přednostním právem pan předseda Vojtěch Filip . Prosím , máte slovo . Místopředseda PSP Vojtěch Filip Děkuji , vážený pane předsedající . Členové vlády , paní a pánové , to je jeden úhel pohledu , který tady řekl předseda klubu ODS Zbyněk Stanjura . Mně to spíš připomíná takový ten levopravý pohled , který se ovšem nevyzná v tom , pro koho ty zákony děláme . Já se vždycky držím toho , že policie tady není pro policisty , ale pro občany , že novináři tady nejsou pro noviny , ale pro občany , že televize je také pro občany a ne pro zaměstnance televize , a my jsme tady kvůli tomu , abychom ty zákony dělali pro většinu občanů České republiky , tedy nikoliv pro zprostředkovatele realitních služeb . Takže já stojím na straně té většiny občanů , těch - promiňte mi - 10 , 5 milionu lidí , protože i nedospělí mohou prostřednictvím svých zástupců nakupovat nemovitosti a pro ně musí sloužit realitní makléři . A proto musí být regulováni , nikoliv kvůli tomu , jestli to je pro malou nebo pro velkou realitní kanceláři , protože my máme chránit občany a ne ty realitní kanceláře . To je přece důvod , pro který ten zákon vzniká . Jestli se tady bavíme o tom , jestli bude místo - promiňte mi - 50 tisíc realitních makléřů 70 tisíc a nebudou muset mít vzdělání , akorát z těch 10 , 5 milionu lidí připravíme mnohem více těch , kteří budou poškozeni . To je ten pohled , kdy já vidím , že náš zákon má být pro občana , ne pro realitky . Místopředseda PSP Petr Fiala Přednostní právo - pan předseda Stanjura . Poslanec Zbyněk Stanjura S obecnou větou , že zákony máme dělat pro lidi , samozřejmě souhlasím . A také jsem nevystupoval na ochranu těch , kteří provozují nekalé praktiky . Naopak jsem říkal , že si myslím , že jim nepomůže jako ochrana tento návrh zákona . Ale kdybych to měl domyslet , a to je ten rozdíl mezi levicí a pravicí - levice věří ve všemocný stát , v neustálou regulaci všeho , v neustálou kontrolu všeho . My zase máme základní důvěru v lidi , kteří tu činnost dělají , že jejich motivací není podvést klienty . To je ten základní ideový střet . Každá regulace nakonec vede k tomu , že služby jsou dražší a méně dostupné . A to je třeba také říci u návrhů dalších a dalších regulací . My tady máme v legislativním procesu náš návrh , aby každý zákon měl speciální přílohu , tabulku nových povinností . Já bych poprosil paní ministryni , pokud čirou náhodou neprojde zamítnutí , jak se těší na tu rozpravu , aby její ministerstvo zpracovalo tu tabulku nových povinností pro všechny , které tento návrh zákona přináší , aby bylo úplně konkrétně jasné , jaké další povinnosti ten zákon přináší , jaké jsou sankce a jaká bude vymahatelnost . To je přece důležité u všech regulací .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities