ps2017-028-05-002-027.ana Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2019-04-24 ps2017-028-05-002-027 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(10.20 hodin) Poslanec Martin Jiránek Jen velmi krátce k rozšiřování počtu operátorů . Reálně nedává jednoznačně žádný smysl , aby tady bylo třeba šest nebo sedm operátorů , kteří by po celé republice stavěli své sítě . Už takhle tady máme více než sto malých virtuálních operátorů , takže spíš jenom umožněme jim dobrými podmínkami vyrůst , a rázem tady máme těch operátorů velký dostatek . Aby tady bylo šest , sedm , osm velkých operátorů nedává smysl , protože bychom na každém kopci měli šest sedm věží . A komunikoval jsem to s experty i právě s Ondrou Malým , který mi přesně tohle říkal , že čtyři jsou řekněme ideální maximální číslo . Další rozšiřování počtu sítí nedává smysl . Toť vše . Děkuji . Předseda PSP Radek Vondráček Děkuji . V tuto chvíli se zdá , že jsme vyčerpali faktické poznámky . Další je do debaty přihlášen pan poslanec Nacher . Už se těší . Poslanec Patrik Nacher Vážený pane předsedo , máte pravdu . Vážená paní ministryně , kolegyně , kolegové , nejprve než se dostanu k jádru věci , tak bych si ještě dovolil stručně reagovat , protože jsme se tady dostali z tématu zákona o elektronických komunikacích k bankovnictví od kolegy Bláhy anebo k postavení Ruské federace od kolegy Valenty . Vůbec to s tím nesouvisí . Tady bych řekl , a vůbec jsem ty příspěvky nepochopil , protože principem toho je zvětšit flexibilitu , zvětšit pružnost toho trhu , který tady dneska je . Jestli to někdo nazývá kartelem nebo tacitní koluzí , to je teď věc druhá . Ale to , že to dneska je nepružné , to je . A my to chceme zvětšit . A není to jenom samospásné samo o sobě , ale je to právě i v souvislosti s tím příchodem čtvrtého operátora , jinak bych do určité míry s kolegou Bláhou souhlasil , protože kdybychom ty podmínky nezměnili , tak by příchod čtvrtého operátora toho moc nezměnil , protože jak už bylo řečeno , minimálně 70 % lidí je vázáno se svými smlouvami , takže se nemůžou jen tak volně pohybovat na trhu , takže akční rádius by byl velmi omezen . Ale teď k věci samotné . Chtěl bych poděkovat kolegovi Jiránkovi , že stáhl tisk 417 , takže se budeme bavit o té vládní novele , to jest tisk 420 , který bude nosičem všech těch změn , které očekávám mezi prvním a druhým čtením . V úvodu bych řekl jakýsi detail těch čtyř návrhů , o kterých zde již byla řeč , s tím , že bych to dal do nějakého kontextu . Všechny návrhy směřují k tomu zvětšit flexibilitu trhu a možnosti klienta , to znamená tzv . one - stop - shop , to znamená možnost změnit operátora návštěvou pouze toho nového vybraného , což vychází i z velkých zkušeností právě z toho bankovního sektoru - to je pro kolegu Bláhu - , kde funguje tzv . kodex mobilita klienta , kde to velmi výrazně pomohlo , protože klient právě v momentě , kdy ještě jde za tím původním dodavatelem služby , se dostává pod obrovský tlak a jeho energický postoj změnit dodavatele služby se vytrácí a pak to zase skončí v tom , že zůstane u toho svého původního poskytovatele , ať už je to banka , nebo operátor . Ta možnost , že by navštívil pouze toho nového a ten vlastně zařídil celý ten převod , si myslíme , že pomůže v jednoduchosti a v tom , že ten klient v případě , že bude nespokojen , ať už z hlediska ceny , nebo jiného důvodu , přejde k novému operátoru . A pro toho stávajícího operátora to znamená větší péče o všechny zákazníky , nikoli jenom o těch 10 % , kteří jsou schopni si porovnávat ceny a rozhodnout se velmi energicky . Pokud jde o tu pokutu , tak to je přesně cesta k tomu , že vlastně ten člověk je tam vázán . Dneska platí 20 % , jak bylo řečeno , živnostníci 100 % . To znamená , že v případě , že by odešel před tou dobou dva roky , tak to musí uhradit , buď 20 , nebo 100 % do konce toho období , což znamená , že ten člověk je tam vlastně připnut a flexibilita je téměř nulová . K tomu směřuje návrh , v kterém se trochu lišíme od toho , s čím přišli kolegové z pirátské strany . To znamená , my tam navrhujeme v prvních třech měsících 5 % , to je z toho důvodu , že ty první tři měsíce můžeme brát tak jakoby na zkoušku , aby ten člověk přece jenom nějaký závazek měl a něco uhradil , a po těch třech měsících až nula . Jestli i nadále budou pokračovat ty smlouvy , to je věcí druhou v této chvíli . Důležité je , že se zvětší ta flexibilita . A s tím souvisí i to rozšíření ochrany na osoby samostatně výdělečně činné , nebo fyzické osoby podnikatele , fyzické osoby podnikající , které dnes platí 100 % . To je ten důvod . Zkrácení na dva dny opět směřuje k tomu , aby ta cesta byla rychlá , jasná , dynamická , aby se tam nic neprodlužovalo a nevznikl tam nějaký časový úsek , kdy se vytváří tlak na klienta . Toto všechno by mělo vytvořit prostředí , které jednak podle mého názoru bude kultivovat to , co se děje dnes , umožní klientům častěji měnit operátora , anebo třeba tím i hrozit a tím pádem vyvíjet tlak na cenu , která skutečně v České republice je vyšší než ve většině zemí Evropské unie . Jak jsem řekl , já tam vidím určitou paralelu banky minus deset let , kdy ta flexibilita také nebyla taková a tím tlakem klientů , tou medializací tématu , což se dělo i tady , se ta situace postupně , byl to běh na dlouhou trať , mění a změnila . A není zapotřebí vytvářet nějakou cenovou regulaci . Dal bych to do kontextu dalších prospotřebitelských opatření , která se nemusejí týkat jenom mobilních dat a mobilních operátorů , kde dlouhodobě chceme posílit postavení spotřebitele ; dám například hromadné žaloby , které nás čekají , posílení mimosoudního řešení sporů apod . Není nutné oslabovat silnější stranu , v tomhle případě operátory . Ale protože není pravda to , co tady řekl kolega Valenta , že se to projednávalo narychlo , že to není projednáno a že ten trh s tím nepočítá . Zaprvé všechny čtyři změny , o nich se spekuluje už nějakou dobu , protože se přímo nabízejí k tomu , aby se s nimi pohnulo . Takže my jsme s kolegy samozřejmě jednali s asociací zastupující operátory i s jednotlivými operátory . I přesto , že to první čtení je teprve dnes , tak už proběhly dva podvýbory , které se tomu věnují a kde jsou poslanci , kteří tomu odborně rozumějí , jako je podvýbor ICT a podvýbor pro ochranu spotřebitele . A máme nějakou zpětnou vazbu , kterou jsem si ve spolupráci s Ministerstvem průmyslu a obchodu a po dohodě tady se zpravodajem dovolil vytvořit komplexní pozměňovací návrh , který některé ty věci ještě upřesňuje , precizuje , tak aby ta opatření byla efektivní a zároveň realizovatelná . Já o nich budu mluvit především ve druhém čtení . V této chvíli upřesním pouze tři základní , nebo čtyři základní věci , které se týkají těch opatření , která jsme navrhli . Pokud jde o ten one - stop - shop , tak jsme se i po dohodě s operátory dohodli , že by měl vzniknout jakýsi ověřovací kód účastníka , tak aby byl ten účastník identifikován tak , aby skutečně ta návštěva nového operátora , aby to bylo realizovatelné , ne aby to bylo na papíře , de iure to fungovalo , a de facto s tím byl problém . To zkrácení na dva dny budu upřesňovat na dva pracovní dny , tak aby se nestala situace , že někdo by to chtěl ukončit v sobotu nebo v neděli a ten stav by nenastal . Účinnost zákona budeme navrhovat tak , aby byla od 1 . ledna 2020 . A důvod je zřejmý : aby všichni , kteří se na tom podílejí , ať už zákonodárci , nebo ti , kteří se teď budou pohybovat v pozadí , měli motivaci , abychom to projednávali co nejrychleji , aby to skutečně mělo vliv nejenom na současné zákazníky a současné tři operátory , ale i na toho příchozího čtvrtého operátora . V tom případě já navrhnu zkrácení lhůty na 30 dnů poté , a to tak , aby tam byl dostatek času pro operátory na implementaci . Ale takhle budou motivováni všichni , protože budou všichni vědět , že od 1 . 1 . by to mělo začít fungovat .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities