ps2017-028-02-010-009.ana Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2019-04-17 ps2017-028-02-010-009 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(16.20 hodin) Celkově je vládní návrh řešením nešťastným . Namísto výjimečnosti a mimořádnosti totiž v případě splnění určitých podmínek vznikne nárok . Nárok na to neadekvátně podnikat na vedlejšák a možnost melouchařit příslušníkům bezpečnostních sborů . Služební funkcionář pak bude muset prokazovat , že v daném případě dochází ke střetu zájmů , ohrožení dobré pověsti bezpečnostního sboru nebo důležitého zájmu služby . Jestliže to služební funkcionář nedokáže , musí činnost povolit . A tohle všechno nebude mít vliv na státní rozpočet , jak uvádí důvodová zpráva ? Přitom by to mělo jít jako dosud naopak . Příslušník by měl doložit , že jeho jinou výdělečnou činností k predikovaným negativním následkům nedojde . Toto v případě přijetí bude první norma od vzniku Policie ČR , která staví na hlavu nedílnou velitelskou pravomoc . Těch rizik je ale daleko více a dovolím si je zde v krátkosti nastínit . Jak jsem již zmínil , o povolení výdělečné činnosti konkrétnímu příslušníkovi bude rozhodovat příslušný služební funkcionář , přičemž delegace personální pravomoci záleží na rozhodnutí šéfa bezpečnostního sboru . Může to tedy být krajský ředitel , vedoucí územního odboru , ale dokonce i vedoucí oddělení , přičemž jednotlivá služební rozhodnutí funkcionáře budou muset ctít obdobný názor na to , co lze za střet se zájmem služby považovat , což na ně bude klást daleko vyšší nároky . Zatímco v mnoha případech je pravdou opak . Nároky na vzdělání se snižují , o koordinovaném řízení nemůže být řeči . V zájmu sjednocování aplikační praxe by o tom měli rozhodovat minimálně krajští ředitelé . Jistě se s řadou vás shodnu na tom , že řeči o jakémsi krajském právu jsou nepřijatelné , obzvláště když zazní od některých čelných představitelů bezpečnostních sborů - zde odkazuji na naši diskusi s tehdy nastávajícím ředitelem GIBSu panem Dragounem při jednání výboru pro bezpečnost - , a přesto toto krajské právo novela nepřímo podporuje . Pokud něco takového v praxi existuje , má se proti tomu bojovat a ne jít naopak další změnou podobné negativní praxi naproti . Co bylo do současnosti zákonem výslovně zakázáno a nešlo legálním způsobem obejít , však bude moci býti nyní služebním funkcionářem povoleno , nenajde - li pádné argumenty pro nepovolení takové jiné výdělečné činnosti , nemluvě o absenci judikatury , a byť jen metodiky , kterou by se mohl a měl služební funkcionář řídit . Ačkoliv na jednání výboru zaznělo , že by byl vydán jakýsi sjednocující pokyn , nebyl by závazný , neboť návrh novely nepředpokládá žádné blanketní ustanovení . Odkazování na něj je tedy čirý alibismus . Nově v rámci povolování podnikání bude proti rozhodnutí v řízení ve věcech služebního poměru přípustné odvolání , o kterém bude rozhodovat nadřízený služební funkcionář . Následně lze podat správní žalobu ke správnímu senátu krajského soudu , pak i kasační stížnost k Nejvyššímu správnímu soudu . Než budeme znát první judikáty , uběhne cca pět let a do té doby zde někteří příslušníci bezpečnostních sborů budou klidně podnikat , ačkoliv budou ve střetu zájmů . Navíc opět budeme čekat na rozhodnutí Ústavního soudu , abychom se dozvěděli , že to takto opravdu dělat nelze ? K tomu odkazuji na důvodovou zprávu k tomuto návrhu novely a její údajně nulový dopad na státní rozpočet . Nezapomínejme ani na velmi vážné riziko privatizace bezpečnosti . Dokážu si představit situaci , kdy reálně hrozí využití příslušníků bezpečnostních sborů v rámci komerční bezpečnostní služby či jiného participování na zajišťování místních záležitostí veřejného pořádku , jako by tomu bylo v případě strážníků obecní policie . Ano , příslušník by tak mohl eventuálně na částečný úvazek vykonávat na vedlejšák třeba i obecního strážníka , nebo dokonce ochranku , detektiva a jiné činnosti pro soukromé bezpečnostní agentury . Troufám si tvrdit , že tohle není cíl , kterého , kolegové , chceme dosáhnout . Nebo ano ? Pro někoho to bude jistě překvapivé , ale zákon o služebním poměru umožňuje příslušníkům pracovat i na zkrácený úvazek . To zcela otáčí smysl výkonu služby v bezpečnostním sboru . Mohlo by nakonec dojít k tomu , že policistou bude někdo skutečně jenom na vedlejšák a bezpečnost bude zajišťovat jako melouch . To je cíl vlády ? Je to ta deklarovaná atraktivita práce v bezpečnostních sborech , po které volá ? Jinými slovy , občane , vstup do bezpečnostního sboru a kromě služebních jistot budeš moct i podnikat . To chceme ? U některých bezpečnostních sborů , zejména Policie ČR , je v poslední době velmi patrná snaha opět přijímat do služebního poměru již dříve takzvaně zcivilněné příslušníky z řad personalistů , informatiků , ekonomů , právníků a dalších obslužných profesí mimo přímý výkon služby . Pravděpodobně pro vykázání úspěšnosti buď z náboru staronových příslušníků , či pro utrácení náborových příspěvků . Ale prokazování , že jejich soukromá personalistická , ekonomistická , právnická či informatická činnost je ve střetu se zájmy služby , natož že kvůli ní chodí do služby nepřijatelně unaveni , bude složitější . Pro obhajobu potřeby služebního zákona pro příslušníky je tento trend přímo smrticí . Opakuji , důvodová zpráva neuvádí žádný dopad na státní rozpočet . Takové tvrzení nelze přijmout . Bude jen otázkou času , než vypukne nespočet dvojinstančních služebních řízení včetně případného soudního přezkumu . Množství individuálních úvah služebních funkcionářů zároveň nepovede ke snížení korupčního rizika . A nakonec i tak klíčová figura v oblasti dozoru nad bezpečnostními sbory , jako je ředitel GIBSu například , bude muset povolovat to , co povolí kdokoliv například na okrese . Často lze slyšet proklamace o zatraktivnění služebního poměru , konkurenceschopnosti a podobně , a nechám na vašem úsudku , kolegové , zda za ni považujete zrovna tuto cestu , kdy atraktivita služebního poměru se zvýší tím víc , čím víc mimoslužebních aktivit bude povolováno služebními funkcionáři . O kvalitě výkonu služby však bude zcela logicky platit přesně pravý opak . Když už jsme u kvality výkonu , řeknu to zcela lidově . Hasič , policista či příslušník vězeňské služby , dozorce , strážný a tak dále , nemůže přijít do práce unavený z jiné činnosti za žádnou cenu . Jinak nemusí být ve služebním poměru . Přesto podle vládou předloženého návrhu asi žádný služební funkcionář nebude zakazovat práci dřevorubce , výškové práce či řidiče čehokoliv , protože nebude podle služebního funkcionáře ve střetu zájmů . Je zapotřebí jasně definovat , co je ten střet zájmů , a uvědomit si , že v případě služby příslušníků sborů to může být i únava . Dovolte mi uvést některé modelové příklady . Policista , který kdysi pracoval u bezpečnostního sboru jako účetní či personalista , byl už dávno logicky zcivilněn , neboť uniformu ani zbraň či jiná oprávnění nepotřeboval . Ale pak minulá vláda ČSSD , ANO přišla s náborovým příspěvkem a neschopností plnit nábory , a tak dotyčný bývalý příslušník pomohl a vrátil se opět do služebního poměru . Vzal si náborový příspěvek a následně si po této novele zákona požádá o podnikání , protože účetní ani personalista přece žádný střet mít nemůže , a ještě se při té příležitosti přestěhuje do Prahy , protože příspěvek na bydlení se blíží . Minimálně debata o něm existuje už několik let . Když už bude bydlet v Praze , tak i to riziko bude pro účetního nepochybně vyšší , a tak i na takzvaném rizikovém příspěvku půjde o něco výše . A přitom stejný účetní , personalista a podobně může být v civilu někde u počítače na Modravě celý rok a může být sboru třeba i daleko prospěšnější . Únava je pro příslušníky bezpečnostních sborů flagrantním a nepřijatelným střetem zájmů . Je nepřijatelné , aby služební funkcionáři povolovali činnosti jako například řidič sanitky , obecní strážník , pořadatel či vyhazovač , taxikář , lesník , strojvůdce a tak dále . Co způsobuje únava , jsme mohli vidět v nedávné době při nehodách na železnici . Dejme tomu , že takzvaný pořadatel z nočního klubu či taxikář skončí na své brigádě v šest hodin ráno a od sedmi nastoupí do služby . A jsme si jisti , že v takovýchto případech nedostane příslušník povolení ? Že naopak v jakýchkoliv případech podnikání bude každý služební funkcionář vyžadovat nástup do služby po minimálně například dvanáctihodinovém odpočinku ? Určitě o tom zmínka v nějakých rozhodnutích nebude . A je to tak správně ? Provést služební zákrok je příslušník bezpečnostních sborů povinen i v době svého volna . Policista je de facto policistou 24 hodin sedm dní v týdnu . Takže jak to bude vypadat , když bude povoleno příslušníkům podnikat například jako řidič taxi ? Co když uvidí příslušník - taxikář nějakou protiprávní činnost ? Jak bude vystupovat proti nějaké osobě ? Jako taxikář , nebo jako policista ? Budeme tu mít něco jako hlídky taxikářů ? Hlídky tesařů ? Hlídky řidičů sanitek či MHD ? Obrátil jsem se písemně na ministra vnitra , také na ředitele bezpečnostních sborů , ale ti mi nestihli požadované informace poskytnout , a to i z důvodu zkrácení lhůty pro projednání předlohy ve výborech , aby mi doplnili některé informace , které jsme nestihli projednat na výboru pro bezpečnost . Bohužel včerejší odpověď pana ministra mě nemohla uspokojit , protože na některé problémy nebylo odpovězeno . Jsem proto nucen zde tyto otázky položit znovu . Nikdo po vás , pane ministře , nechce hrubě paušalizovat , ale měl byste mít jako předkladatel jasno v tom , co chcete . Bude policistům povolována jiná výdělečná činnost v podobě personalista , účetní , strážník obecní policie , pořadatel společenských akcí , přísedící u soudu , správce střelnice , zkušební komisař , autoškola , získání zbrojního průkazu či řidič taxi ? Bude hasičům povolována jiná výdělečná činnost v podobě řidič sanitky , účetní , personalista , řidič taxi , řidič MHD , lesník , osoba provádějící výškové práce ? Co a které jiné výdělečné činnosti považujete za ohrožení dobré pověsti bezpečnostního sboru ?
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities