|

ps2017-027-10-017-159.ana

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2019-03-27 ps2017-027-10-017-159 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

159. Postoj vlády k problémům s financováním sociálních služeb

Date2019-03-27
Meetingps2017/027
Agenda Itemps2017/027/159
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/027schuz/s027349.htm

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.


index   9 < Page 10 > 11

Opravdu velmi vážně na vás apeluji napříč politickým spektrem, abychom podpořili ty návrhy, aby ministryně financí našla prostředky a byly sociální služby dofinancovány. Jestli jsem někde viděl opravdu krizový stav do budoucna při stárnoucí populaci, při nárůstu demencí a při potřebě péče, tak je to tedy sociální sféra. vám děkuji za pozornost. Místopředseda PSP Tomio OkamuraDěkuji a nyní přečtu jednu omluvu. Omlouvá se pan poslanec Ivan Bartoš mezi 16. a . hodinou dnes z důvodu jednání. Takže nyní vyzývám paní poslankyni Pekarovou, aby vystoupila, a připraví se paní poslankyně Kateřina Valachová. Prosím, paní poslankyně, máte slovo a následně s přednostním právem pan předseda poslaneckého klubu ODS Stanjura, tedy po paní poslankyni Pekarové. Prosím. Poslankyně Markéta Pekarová AdamováDěkuji za slovo. Vážené dámy, vážení pánové, bych chtěla velice poděkovat panu kolegovi Vítu Kaňkovskému za zařazení, vůbec za iniciaci tohoto bodu a i za formulaci usnesení, které bych chtěla velice podpořit, abychom tady schválili. Je tady alternativní usnesení, které zřejmě představí za chvíli paní kolegyně Valachová, které jsem měla možnost tedy si přečíst, a musím říci, že je příliš měkké řekněme k tomu, co se teď v sociálních službách odehrává, a myslím si, že je fér, aby Sněmovna vyžadovala termínované - tak jak je to právě v návrhu usnesení pana Kaňkovského - body, které budou mít nějaký jasný výstup, protože jinak jsou to všechno velice obecné formulace, které nemusí vést vůbec k žádnému výsledku. Samozřejmě taktéž podporujeme, aby byly dofinancovány požadavky krajů, které tady byly mnohokrát zmíněny. tedy nechci nějak příliš se opakovat nebo opakovat ostatní kolegyně a kolegy, kteří vystupovali, protože také považuji za velice zásadní, abychom pracovníkům a pracovnicím v sociálních službách dofinancovali to, co jim náleží na základě i zvyšování platů, které si skutečně zaslouží, protože se jedná o jedny z nejhůře placených profesí vůbec. A samozřejmě kdy jindy než v dobách ekonomického růstu bychom se měli snažit i jim zvyšovat ocenění za jejich velmi nelehkou, ale velmi důležitou a společensky významnou práci. Takže v tomto směru nemohu než podpořit samozřejmě toto dofinancování. TOP 09 v době schvalování rozpočtu na rok 2019 samozřejmě podporovala i pozměňovacími návrhy, které poslanci v této oblasti předkládali a snažili se, aby k tomu, čeho jsme dneska svědky, vůbec nemuselo dojít. Žel neprošly, tak dnes tady tedy chybí víc než 2 miliardy korun, které skutečně poznamenávají fungování sociálních služeb. Vidím, že koalice v tom asi velice intenzívně jedná i v průběhu tohoto bodu, ale zajímalo by několik věcí od paní ministryně, které jsou i ohledně řekněme velice důležitých změn financování do budoucna, tak abychom konečně se oprostili od toho jenom z roku na rok financování celého sektoru, ale abychom nabídli perspektivu víceletého financování. A zajímá , kdy bude zákon, který by tuto změnu konečně zavedl, předložen, protože pokud vím, že jsme v minulém volebním období tady ty snahy zaznamenaly, ale byly neúspěšné a nestihly se změny projednat, tak se obávám, že dnes, když máme tedy dva a půl roku zhruba do voleb, tak toho času také mnoho nezbývá, protože jsou to opravdu zásadní velké změny a ty většinou přinášejí i celou řadu různých připomínek, vypořádávají se jich pak stovky a rozhodně to není jednoduchá věc, na které by se hledala snadno politická shoda, a tudíž je opravdu načase, abychom ten návrh co nejdříve měli i přímo tady možnost projednat. Obávám se také, že i systém, tak jak je nastaven díky tomu, že jsme změnili pravidla financování od roku 2016 a přešla do kompetence krajů, tak ne vždycky dobře funguje. Zpětná vazba z jednotlivých sociálních zařízení nebo zařízení, která poskytují sociální služby, z jednotlivých krajů je taková, že opravdu záleží velice na vůli toho kraje pomáhat i těm, kteří třeba nespadají, které nejsou zřizovány přímo kraji, které jsou neziskovými organizacemi atd. Potýkají se s čím dál většími problémy, ale je to samozřejmě kraj od kraje různé. Proto si myslím, že je velice důležité, abychom schválili v rámci toho usnesení bod číslo dvě, který právě vyzývá vládu, aby předložila analýzu funkčnosti tohoto současného modelu financování, a bych velice prosila o to, aby tam právě bylo pamatováno na rozdíly v jednotlivých krajích, protože opravdu zpětná vazba z terénu je taková, že byť je to třeba organizace, která funguje napříč celou republikou, tak se musí řídit 14 různými přístupy krajů, ty přístupy jsou velmi odlišné podle toho, i kdo třeba v tom daném kraji se oblasti věnuje z politických reprezentantů. Proto prosím tady o tu podporu bodu číslo dvě v rámci usnesení. Myslím si, že ta informace bude velmi důležitá i právě pro projednávání jakékoliv budoucí legislativy a že to může být i velmi důležitá zpětná vazba i pro voliče před krajskými volbami, které nás v příštím roce čekají, protože opravdu někde ten přístup k sociálním službám jako takovým je velmi na pováženou. A poslední věc, která jako pražskou poslankyni trápila v době, kdy se projednávala právě tato změna, a která, když připomenu kolegům a kolegyním, kteří tady třeba tehdy nebyli nebo se oblasti nevěnují tak detailně, byla velkým předmětem rozhovorů, a totiž právě ty jednotlivé koeficienty, jak jsou nastavena ta procenta, která jsou právě vůči Praze, která počítají s tím, že Praha je přece bohatý kraj, takže si může dovolit dofinancovávat sociální služby ze svého, a byť určitě Praha není chudá a je bohatá v rámci republiky, je to významný rozdíl například, tak ale myslím si, že by v tomto směru se neměly dělat rozdíly mezi kraji. Tehdy to bylo prostě, je férové říci, způsobeno tím, že kraje měly v čele krajů, právě na Prahu, byli všude sociální demokraté. To bylo období, kdy hejtmany byli sociální demokraté. V Praze to bylo tehdy, když vládla koalice s účastí TOP 09, s primátorem za TOP 09, a tak se prostě hodilo, aby Praha v tomto směru ostrouhala, a i politicky to takto bylo průchozí. Je to opravdu tak. Není třeba si v tomto směru nic lakovat narůžovo. A si myslím, že to je nespravedlivé vůči občanům Prahy a že tedy i tento koeficient by se do budoucna měl změnit tak, aby byl férový, protože podle počtu obyvatel je zhruba srovnatelný s Moravskoslezským krajem, ale Moravskoslezský kraj skoro 12 % v tom koeficientu, kdežto Praha skoro dejme tomu 8 %, když to zaokrouhlím, což je 4% rozdíl, což je určitě nemalá suma, když to vezmeme v absolutních číslech. Takže v tomto směru chci apelovat na to, abychom v rámci novelizace a i vyhodnocení se potom dostali k narovnání této určité nespravedlnosti. Co se týče tedy toho dofinancování, tak bych tady pouze a jenom opakovala mnohé, co tady zaznělo. velmi stojím o to, aby v těchto věcech vláda ty prostředky byla schopna jinde ušetřit a aby je bylo schopno Ministerstvo práce a sociálních věcí krajům poskytnout, abychom tedy dofinancovali tak nezbytné a důležité služby, které se týkají, se říci, skoro každého našeho spoluobčana, protože každý z nás máme ve své rodině, ve svém okolí někoho, kdo takovou službu potřebuje, využívá, a pokud ne, tak se může velice snadno stát, že takového svého blízkého budeme mít. Takže děkuji za pozornost. Místopředseda PSP Vojtěch Pikal také děkuji, paní poslankyně. Dobré odpoledne všem v tomto poklidném jednání. Jako další vystoupí s faktickou poznámkou pan poslanec Kobza, poté s přednostním právem pan předseda Stanjura. Vaše dvě minuty.

Download XMLDownload textDependenciesWavesurferNamed Entities