Místopředseda PSP Tomio OkamuraNynípanministrPlagaspřednostnímprávem.Prosím,paneministře,máteslovo.Ministr školství, mládeže a tělovýchovy ČR Robert PlagaTakznovuděkujizaslovo.PanuposlanciBartoňovidlužímodpověďnaotázku,kteroupoložil.Ano,vprvnímnávrhu,kterýMinisterstvoškolství,mládežeatělovýchovypředložilovrámciprvníhoběhukprojednánísMinisterstvemfinancí,jetovsouladustoustrategiíminuléhoroku-patnáctiprocentnínárůstprorok2020anižšínárůstprorok2021.Splnýmvědomímasvědomímříkám,žepromějedůležité,abytahodnotabyladosaženavroce2020,2021.Toznamená,pokudbudepropsánodostřednědobýchrámců,jsemochotensebavitoparametrizaci,alesamozřejměbychbylrád,abychomsektěmhodnotámpřiblížiliconejdříve.Cosetýkáještějednépoznámkyzminula.Ministerstvoškolství,mládežeatělovýchovyjesivědomotoho,žejeabudevbudoucnunedostatekpedagogů.Konkrétníopatření,toznamená,jaktadypadlo,žeministerstvonekoná,taktoneníúplněpravda.Jásimyslím,žetonenívůbecpravda,protoževěc,kterouchystáme,jezměnazákonaopedagogickýchpracovnících,kterábymělanastavitkanál,abymohliproudit,nikolivpouzezpedagogickýchfakult,aleabymohliivysokoškoláci,kteřímajízájemopovoláníučitele,sedotohosystémudostat.ApřessystémDPSzajišťovanépedagogickýmifakultamibychomzajistiliaudrželinějakýstandardtéučitelsképrofese.Nenítokanálhlavní,tímvždyckybudoupedagogickéfakultyafakultyvzdělávajícíučitele,alejetověc,kterábymohlavtomnouzovémstavu,kterýpřitomnedostatkuučitelůmáme,zafungovat.To,codělámesystémově,takpodotýkám,žeodroku2015jsmejakoMinisterstvoškolství,mládežeatělovýchovynavýšilipřímoupodporupedagogickýchfakultafakultvzdělávajícíučitelepětinásobněvrámcinárodníchzdrojůze40na200milionůkorunročně,kteréjdoupřímonatyfakultyvzdělávajícíučitele,resp.pedagogickéfakulty.Konkrétnípodpora,kterájenavícještědoprovázenaspecifickýmivýzvaminapregraduálnístudiumzevropskýchfondů.Toznamená,vtétransformaci,okterémluvilpanposlanecMiholaavtécílenépodpořepedagogickýchfakult,kteréjsouklíčovéproto,abychomobstálivtébudoucívýzvěkzajištěnídostatkupedagogů,tykroky,konkrétníkrokyčinímeajsoudoprovázenypenězi.Cosetýkározpočturoku2019,takjsemříkal,žepoprvévdějináchtadynemusíme,možnánevdějinách,alevnovodobýchdějinách,senemusímevprůběhurokutvářit,žeto,cojsmepřidali,někdemusímeubrat,protožetenrozpočetbylsestavenajesestavenbezskrytýchděr.Tadynatomtofórujsemsliboval,žepůjdoupenízenapřekryvyvmateřskýchškoláchanarozšířeníprovozumateřskýchškol.Rozvojovýprogram,kterýfinálnějeza1,8miliardykorun,jepřipraven,jevypsán,jerealizován.Cosetýkádruhéboty,kteránástlačilavsouvislostisrozloženímzměnyfinancováníregionálníhoškolstvíaposunemtohoplnéhonáběhuna1.leden2020,takbylymeziregionálnírozdíly,kdykonkrétnězhrubavetřechkrajíchtozaostáváníbyloextrémníaužnešlodáleoddalovat.Nachystalijsme,vypsalijsmearozdělilijsmekrajskýmúřadůmtenprogramnavyrovnáníregionálníchdisparitapřesmiliardukorunužjerozepsánokrajům,abymohlyprávěvzávislostinazaostávánítěchprůměrnýchmezddosaturovatrozpočtytěchškol.Afinálně0,7miliardykorunjenachystánoprávěnapostupnýnáběhtěchPHmaxů,tedytoho,abyřediteléškolmělityprostředkyodzáří,kdytenkantoručí,aneažodledna,kdyrozepisujemerozpočet.Tenrozvojovýprogrambudepřipraven,jepřipravenanabíháod1.9.Acosetýkázměnyfinancováníajejípřipravenosti.Musímříct,žetakjakjsmeslíbili,ajsemrád,žemůžututochvílivyužítktomu,abychvásstímseznámil,slíbilijsmeředitelůmškol,žejimrozepíšemeaukážemejim,jaksivtomnovémsystémuodroku2020,načerstvýchdatech,tedydatechroku2018,jaksibudoustát.Toznamená,cozpůsobí,jakýbudevýpočettohoPHmaxu,kolikúvazkůpedagogůbudoumítkdispozici,abysitomohliporovnatsestávajícímstavemapřipravitsenapodzimnato,žemůževzítvíckantorůanebomusíoptimalizovatvýuku.Tojsmeudělaliaukázaloseztěchdat,kteráseseběhlaunásnaúřadě,žeřadaznichmánějakýproblém.PřestisícškoljsmevrámcijakobykonkrétníhotýmuobtelefonovalijakoMinisterstvoškolství,pobavilijsmeseotomazjistilijsme,žezhrubavetřetiněpřípadůvyplnilišpatnětyformuláře.Teďsipředstavte,cobysestalo,kdybyktomudošlonatvrdýchdatech,podlekterýchserozepisujerozpočet.Opravilijsmespolečněstěmiřediteliškol,upozornilijsmenatychybyvevykazování,abyažtobudetenostrýrozpočetroku2020,abykněmu(?)nedošlo.Zároveňudalšítřetinymateřskýchškolsetřebaukázalo,žetamjeorganizovánašpatněvýuka,takžezasetěmředitelůmbyla,pokudotomělizájem,poskytnutametodickápodporaktomu,abysiod1.9.zorganizovalivýukutak,abytosedělostím,jakvýukaorganizována,neboresp.tovzděláváníorganizovánomábýt.Toznamená,tykrokysedějí.Dějísevharmonogramu,takjakjsmesitadypřiposunuojedenrokslíbili.Anyníbudemerozepisovat,resp.budemebrátitynetarifnísložky,informovatotomřediteleanásledovatbudetenmodelpronepedagogicképracovníky.Jsemrád,žetotadypadlo,ženejenomnavyšováníplatůpedagogickýchpracovníků,aleinepedagogickýchpracovníků,kteřízajišťujífungovánítéškolyjenedílnousoučástíslibuvládyaprogramovéhoprohlášení.Děkuji.Místopředseda PSP Tomio OkamuraDěkuji.AnynísfaktickoupoznámkoupaníposlankyněPekarová.Prosím,máteslovo.Prosím.Poslankyně Markéta Pekarová AdamováDěkujizaslovo.Játímtostahujitosvojiřádnoupřihlášku,protožejsemseobávala,žeužnaměnedojdeřadavrámcijednacíhodne.Achtělabychjenomvelicestručně.Alepanministrteďnevěnujepozornost,tak...(Ministr Plaga hovoří s poslanci před řečništěm.)Místopředseda PSP Tomio OkamuraProsímvás,paneministře,tadypaníposlankyněbysipřála,abystevěnovalpozornost.Takprosím.Poslankyně Markéta Pekarová Adamová(Se smíchem.)No,přálabychsitoztohodůvodu,protožebymězajímalyodpovědi.Jájsemsechtělapřesněptátnato,jakáčást,jakýpodílbybylvěnovánnatunetarifníčástodměňování,protožepovažujizazásadní,abysezvyšovalaionavyššímtempem,nežbylodoposudtedyzvykem.Atoztohodůvodu,žesimyslím,žetojeprávěoohodnoceníkvalitnějšíchučitelůaopodpořeprávětěch,okteréřediteléstojíještěvíce,abyjimneutíkalizeškolství.Bojímsetoho,ajetoasioprávněné,kdyžvidímeteďtydebaty,kterétadyprobíhajíohlednězvyšovánídůchodů,rodičovskéhopříspěvkuatd.,abyiučitelésenakonecnestalirukojmímikoaličníhosporu,aprotosechcizeptat,protožejsemzaznamenalavčlánku,kterývyšeltedyužvlednutohotoroku,takžemůžebýtužopravduzastaralý,alenaČeskételevizineboČT24.czvyšelčlánek,kterýcitujecelouřadujaktedytéodbornéveřejnosti,učitelů,ředitelůškol,takaletakétřebapřímopaníposlankyniValachovouavás,paneministře,stím,ževlastnětadyvtétověci,právěkolikmájítnanetarifnísložku,nepanujevrámcikoalicevelkáshoda.Taksechcizeptat,jestlijsteseužodtoholednaknějakéshodědostaliajestlitedymůžeteříci,jakéjsouvašepředstavy,azdatedyjenanichopravduužnějakádohoda,anebototeprvebudepředmětemvašehojednání.Protožesamozřejmětadyvtomtosměrubybylonešťastné,kdybychomsedočkalinějakýchpůtek,ažsejichtobudetýkat.Děkuji.Místopředseda PSP Tomio OkamuraDěkuji.Teďpřečtuomluvu.PanministrAntonínStaněkseomlouváoddokoncejednacíhodnezpracovníchdůvodů.NynísdalšífaktickoupoznámkoupanposlanecMartinBaxa.Paneposlanče,vyjstezároveňpřihlášenidoobecnédebatyvestejnémpořadí,takcosivyberete?Faktickou.Takprosím,vašedvěminuty.Poslanec Martin BaxaDobrýden,panemístopředsedo.Jástahujisvojiřádnoupřihláškudorozpravy.Jábychchtělříctjenomdvěvěci.TrochureagovatnavystoupenípaníkolegyněValachové,kteránazávěrsvéhopříspěvkuzdůrazňovalapotřebupomocispeciálnímuškolství.Prostřednictvímpanamístopředsedypaníposlankyně,jámusímtroškuříct,žejakobyto,jakýmzpůsobembylozaváděno,jakábylazaváděnainkluze,myslím,ževýrazněpřispěloktomu,dojakéobtížnésituaceseprávěspeciálníškolstvídostalo.Taktomitadypřipadátroškujakonefértoříkat.Ajinaksimyslím-velicekrátce.Panministrtadyhovořilotěchzáležitostech,kteréchceudělat,jakýmzpůsobembyvjednotlivýchsegmentechsemělyplatyzvyšovat.Jásimyslím,žebyvtentookamžikmělbuďpřitétodiskusi,nebopřiněkterédalšívystoupitpřímopanpremiéraříct,žejetoopravdovávládnípriorita.Protožepaneministře,vysemůžetesnažitzevšechsilvyjednávatspaníministrynífinancíatd.,alevládamusíříct,jestlizvýšeníplatůpedagogůjejejíprioritou,takabybylonaplněnoto,comypovažujemezanášspolečnýcíl.Tedyzvýšeníplatůpedagogůatedyzlepšenísituacevčeskémškolství.Děkuji.