Poslanec Lukáš BartoňDěkuji.Reagovalbychjaknasvojipředřečnici,taknapanaministra.Uváděljsemodhadzarok2018,kterýbyldokonceotisíckorunnižší,zčehožvyplývá,žepokudbyopravdudošlonatěch15%,jakpůvodněministerstvochtělo,jakipanpremiérvpolovinělednaplánoval,takbydošloknaplněnícíle,kterýjsmesivytyčili,atojeoněch130%uplatůpedagogů.JáseomlouvámpaníposlankyniValachovéprostřednictvímpanapředsedajícího.Četljsemprávěusnesení,kdesehovoříoprogramovémcílidostatplatyučitelůna130%,nicméněnepedagogovétamnebylitaktoexplicitněuvedeni,protojsemtotaktopřečetl.(V sále je obrovský hluk a neklid!)Reagovalbychnapanaministra.Samozřejmějedobře,žejstedostalimiliardudospeciálníhoškolství,žesedálestaráteoškolstvíjakocelek,nicméněpokudjdeoplatyučitelů,taksejednáotakovoučástku,kdetatomiliardajemálo.Bavíme-liseo15%,takmiliardyjsouvřádechdesítek.Protobychsetadyrádzeptalnato,jakvyjednávátesMinisterstvemfinancí.Plánujete,žebudouvrozpočtunarok2020zvýšenyplatyučitelůo15%?Místopředseda PSP Tomio OkamuraDalšísfaktickoupoznámkoupanposlanecJiříMihola.PřipravísepanposlanecMarekVýborný,zatímposlednífaktická.Prosím,vašedvěminuty,paneposlanče.Poslanec Jiří MiholaDobrývečer,váženýpanepředsedající,váženékolegyně,váženíkolegové.Jájsemrád,žejsmesevrátilikdiskusioplatechučitelů.Velicedůležitétéma.Astejnědůležitéapotřebnébytedybylorozvinouttémainkluze,protožemnohépolitickéklubymělynejenpředvolbami,alezdůrazňovalytotřebainedávno,potřeburevizeinkluze.Nenímožnétooddalovat,alejepotřebatořešitanenechatzajítspeciálníškolstvínaúbytě.Alenatoteďnemámčas,věřím,ženatakovýzvláštníbodpřijde.Oceňuji,žepřecejenomvesrovnání,jakřeklapaníkolegyněValachová,sminulostí,kdysepřidávaloo3%,tobyloúplnětrapné,škodaotommluvit,žalostné,takkdyžseslíbilo15nebo20%,žejetopřecejenlepšíaviditelnější.Teďjeotázka,kolikveskutečnostikučitelůmdoputuje.Odezvazterénunenírozhodnětaková,žesiprůměrněpolepšilio15%,aťužjetozjakéhokolivdůvodu.Apakjeotázka,žetostálenenídostatečně.Učitelsképovoláníprostěmusímezatraktivnit,aneabynámhrozil,ahrozívelmibrzy,nedostatekučitelůmnohaoborů.Nenítoatraktivní,nenítostáleplněkonkurenceschopnéazaplacenétak,jakbybylopotřeba,čilijenutnépřitlačitnapilu.(Hluk v sále neutichá. Velmi špatná slyšitelnost!)Apotomprosímkvámkolegům,aleinovinářům:kdyžnapíšemeprůměrnýplatučitelelonivzrostlo11%,takjetohezkáinformace-alekterýchučitelů?Prosímvás,nacírkevníchškoláchtotakhlenevzrostlo,nasoukromýchškoláchtotakhlenevzrostlo.Anavysokýchškoláchtosnadnejsouučitelé?Ztěchtovšechdělámeučiteledruhékategorie.Neuvádějmelidivomyl,protožekdyžsitopřečteběžnýčtenář,taktoberetak,žeplošněseprostěučitelůmpřidalo.(Předsedající upozorňuje na čas.)Děkuji.Místopředseda PSP Tomio OkamuraNynípožádámovystoupenípanaposlanceMarkaVýborného.PřipravísepanposlanecPetrGazdíkadálepanposlanecKarelRais-zatímtřipřihláškynafaktickou.Prosím,paneposlanče,vašedvěminuty.Poslanec Marek VýbornýDěkuji,panemístopředsedo.Váženýpaneministře,kolegyně,kolegové,určitějedobře,žesetadyvededebataoplatechučitelů.Určitějedobře,žetadyjsouvytyčenynějakécíle.Věřím,žeispodporounásposlancůsměremkMinisterstvuškolstvíadebatěorozpočtusepodaříslibskutečněsplnit.Jenombychbylvelmirád,abyslibybylyskutečněreálněplněny.Toznamená,hovořiltadyotomkolegaBartoň,pokudznípříslib,žeod1.9.budezvýšenplatučitelů,takbymělbýtpřecezvýšenplatučitelů.Myslím,žeslibjejasnědanýaslibysemajíplnit.Myslím,žeambicedostatsena130%průměrnémzdybytadyskutečněmělazůstatzachovánaaktomubyměloMinisterstvoškolstvísměřovat.Protožeto,žejsmepořádnadruhé,třetípříčceodzaduvzemíchOECD,jeskutečněhanebnéaostudné.Chtělbychtadyzmínitdvědůležitévěci.Vedlepedagogůjepotřebanezapomínatnanepedagogy,užtotadytakyzaznělo.Apotomještějednavěc.Atadybychchtělvyjádřitpodporupanuministrovi,protoževím,žeotomčastohovoří.Jedůležité,abysepokudmožnorozevíralynůžkymezitarifyanetarify.Toznamená,nechmetukompetenciapravomocředitelům,manažerůmškol,protožetinejlépevědí,kohoocenit,kdojeproněskutečnětímklíčovýmlídrempedagogickéhoprocesuunichveškolách,kdojsoutitažníkoně.Apokudtutomožnostředitelébudoumít,aředitelétamjsouproto,žesijezřizovatelvybral,amělibytedybýtnasvémmístě,takpotomtobudekuprospěchučeskéhoškolství.Inatotonezapomínejme.Nedávejmevšechnodotarifu,alenechmeconejvětšíprostorprávěředitelům,abydokázaliocenitkvalituprácesvýchučitelů.Děkuji.Místopředseda PSP Tomio OkamuraDěkuji.NynípanposlanecPetrGazdík.PřipravísepanposlanecKarelRais.Prosím.Poslanec Petr GazdíkHezkýdobrývečer,milékolegyně,milíkolegové.Jsemvelmirád,žeseotomtotématubavíme,užproto,žeusneseníSněmovnynebudejenomprázdnéplácnutídovody,aležeskutečněvyžadujemejehoplněníavedemevládukodpovědnosti.Nestávásečasto,abyseopozičníposlaneczastávalvlády,nicméněvykonávámfunkciradníhoZlínskéhokrajeproškolství,atojekraj,kterýmávzhledemkpočtuspeciálníchškol,azejménazákladníchuměleckýchškol,nejnižšíprůměrnémzdyučitelů.Vtutochvílimůžupotvrdit,atadybychvláduskutečněpochválil,ženakoncibřeznamáskutečněZlínskýkrajvrozpočtudostatečnémnožstvíprostředkůnato,abypokrylpatnáctiprocentnínavýšení.Přestožetojejedenzkroků,kterývládaučinila,avěřím,ževpříštíchletechpřijdouidalší,takskutečnětypenízevtutochvílidokrajůazkrajůpakučitelůmpřišlyaučiteléjemohoudostat.Děkuji.Místopředseda PSP Tomio OkamuraDěkuji.AnynísfaktickoupanposlanecKarelRais.SpřednostnímprávemsepřipravípanministrPlaga.Prosím,vašedvěminuty.(Neustále přetrvává hluk v sále!)Poslanec Karel RaisDěkuji.Přejidobrýden.Natomtopříkladubychchtělvpodstatěukázat,kamvedeabsencefinančníchanalýz.Kdyžjsmetadytvrdilipředtřemi,čtyřmiroky,žeinkluzejefinančněgarantovaná,žejevšeckozajištěné,žejsoulidi,žejsoupeníze.Dodnesnovýministrjenomdáváfinance.Asituacesevnejrůznějšíchpolitickýchdiskusíchoelektronickýchneschopenkáchapodobněopakuje.Čilisimyslím,žejenamístěudělataspoňnějakoutriviálnífinančníanalýzu.Jinakbychnavázalnato,cotadyříkalpankolegaMihola,protožejsemtoměltakynachystané.Bavímeseoregionálnímškolství.Tamvpodstatěkaždýrokteče16,20miliardkorun.Aletoneníjedinéškolství,kterépanministrspravuje.Samozřejměmyslímnavysokéškolství.Tamsetynůžkyotevírajíarealitajetaková,žeřadamladýchasistentekmněříká,ženežbybylynavysokéškole,takfinančněvýhodné,náročnost-prostěchtějípřejítnastředníškoly.Čilinezapomínejmenavysokéškoly,protožejinaksetoprojevívnežádoucímodlivu.Děkujivám.Místopředseda PSP Tomio OkamuraNynísfaktickoupoznámkoupaníposlankyněKateřinaValachová.Tamápřednost,takžeještěchviličku,paneministře.Zatímnemámdalšífaktickou.Prosím,dvěminutky.Poslankyně Kateřina ValachováJenomfaktická.Cosetýkázajištěnífinancovánípodpůrnýchopatření,chtělabychříct,žeimojepoznatkyzterénuazeškoljsoutakové,žefinancovánípodpůrnýchopatřenívběžnýchškoláchjedostatečnězajištěno.To,cobysipřáliředitelé,je,abysefinancovánípodpůrnýchopatřenípřeklopilodonormativníhofinancování.Aupřímněřečenotohlejeicíl,kterýdlouhodoběsledujeMinisterstvoškolství,apotřebujemektomuprávězměnyfinancováníškol,předjejichžstartemstojíme.Cosetýkápodpůrnýchopatření.Pokudněkdeučitelénebořediteléškolvidírezervy,acoradí,jetonásledujícízjištění.Říkají:Podívejtesenaotázkupomůcek,naotázkutoho,jakjsoupomůckynastaveny,koliknatomůžemezískatfinančníchprostředků,tamvidímerezervy,přesuňtetytofinančníprostředkypřípadněsměremnaopakkpersonálnípodpořeučitelůneboasistentůpedagoga.-Tojeprvníbod.Acosetýkádruhéhobodu,tadybychchtělapodpořitpanaministraškolství.Máplnoupravduvtom,žekupodivupřesfinancování,kteréjeopravduštědřejší,nežkdybylo,sispeciálníškolystálestěžujínato,ženemajídostfinancí,ony,zhlediskaténejnáročnějšípéčeudětínaasistentypedagoganebonadalšíformupéče.Atadybychpodpořilaministraškolství,abymělvětšípodporuvesvýchkolezích:ministrovizdravotnictvíaministrynipráce,protožetohlejeurčitěvěc,kterájespolečnávšemtěmtotřemresortům.Takžetolikfaktickápoznámka.