|

ps2017-027-06-021-053.ana

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2019-03-13 ps2017-027-06-021-053 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

53. Návrh Zastupitelstva hlavního města Prahy na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 455/1991 Sb., o živnostenském podnikání (živnostenský zákon), ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 247/ - prvé čtení

Date2019-03-13
Meetingps2017/027
Agenda Itemps2017/027/053
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/027schuz/s027224.htm

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.


index   6 < Page 7 > 8

V pozměňovacím návrhu, který najdete a který, věřím, že projde přes první čtení, protože to je norma důležitá, najdete opět návrat do živnosti volné s tím, že je tam navrhováno vydávání českého národního průkazu pro průvodce, a to ve dvou stupních - první stupeň a druhý stupeň. Jak to tady trochu naznačil pan předseda Okamura, průkaz prvního stupně by nevyžadoval žádné splnění kvalifikačních předpokladů, bude to spíš taková registrace. U druhého stupně samozřejmě bude zapotřebí splnění určitých kvalifikačních předpokladů, zejména vzdělávání, minimálně střední škola s maturitou v oblasti cestovního ruchu, a zároveň bude na Ministerstvu pro místní rozvoj seznam takových průvodců. My také předpokládáme, že budou vizuálně tyto průkazy označené různě, takže potom bude opravdu na těch turistech, aby si vybrali, jestli chtějí průvodce prvního stupně, nebo druhého stupně s tím vzděláním, a bude to také o určité prestiži této profese. Toto děláme proto, abychom právě naplnili ten cíl a nějakým způsobem elegantně, efektivně zatočili s těmi deštníkáři, takzvanými deštníkáři, ale zároveň neomezili i některé aktivity, které nejsou jenom mimo Prahu, ale jsou i v Praze. Tady my máme třeba, my jsme to nazvali takový jako segment zážitkové turistiky, kdy třeba v Praze jsou projekty, kdy provázejí třeba lidé bez domova určitými atypickými místy, a samozřejmě jsou turisty vyhledávanými právě pro tu atypičnost. Ti by samozřejmě tohleto, kdyby to byla živnost vázaná, tak ti by to nesplnili a i takováto zážitková turistika by byla velmi limitovaná. Ty průkazy, my to tak i navrhujeme, by vydávalo Ministerstvo pro místní rozvoj. Bylo by možné o žádat elektronicky. Možná do budoucna, to je otevřené, jestli i živnostenské úřady, to se ještě uvidí. Kontrola by byla samozřejmě ze strany živnostenského úřadu. Za shrnuto, podtrženo, řekl jsem, že budu stručný. podporuji, a žádám vás proto, abychom tento návrh ze Zastupitelstva hlavního města Prahy propustili do druhého čtení a abyste tam podpořili náš společný pozměňovací návrh, který řeší ten cíl a zároveň nekomplikuje situaci někde jinde. Děkuji vám za pozornost. (Tleská Robert Králíček z ANO.)Místopředseda PSP Vojtěch PikalA nyní se s přednostním právem přihlásila paní ministryně Dostálová. Prosím, paní ministryně. Ministryně pro místní rozvoj ČR Klára DostálováDěkuji za slovo, pane předsedající. Vážené kolegyně, kolegové, jenom bych se krátce vyjádřila, protože skutečně tady musím potvrdit slova pana poslance Jandy, že Ministerstvo pro místní rozvoj podporovalo vázanou živnost. Dokonce jsme dávali i dopisy na Ministerstvo průmyslu a obchodu. Na druhé straně je taky potřeba přiznat, že jsme samozřejmě seděli s mnohými aktéry, a vázaná živnost by udělala obrovské problémy v regionech. Proto Ministerstvo pro místní rozvoj podporuje a pomohlo připravit komplexní pozměňovací návrh, který je vlastně variantou legislativního řešení v rámci tzv. protected title, a to právě tou formou, aby se průvodci v cestovním ruchu prokazovali při výkonu své činnosti průkazem průvodce umístěným na viditelném místě. Je potřeba si také uvědomit, že pokud by to byla vázaná živnost a došlo k přijetí návrhu, který je teď na stole, tak je opravdu obrovský problém s faktickou vymahatelností v praxi, protože to, aby vlastně bylo prokázáno to, že ti lidé mají nějaké neoprávněné jednání, tak se musejí prokázat všechny znaky živnosti, to znamená, musí být jednoznačně prokázáno, že se jedná o soustavnou činnost a že se jedná o činnost, která vede k dosažení zisku. Naopak právě to výrazné označení průvodců, kde máme první a druhý stupeň, povede k tomu, že to bude daleko rychleji a lépe kontrolovatelné. A o to nám přece jde, abychom skutečně ten černý trh, který tady prostě kvete, abychom tomu zabránili. Pokud bychom trvali na vázané živnosti, a my jsme skutečně jako ministerstvo od tohoto návrhu ustoupili a skutečně bychom podpořili nechat to v živnosti volné, ale skutečně označit ty průvodce, tak kdybychom podpořili dnes vázanou živnost, jak je navržen ten zákon, tak se vlastně dostaneme stejně do problémů, protože kdo se bude chtít regulaci vyhnout, tak se vyhne, protože samozřejmě to budou dělat s vědomím toho, že úřady jim právě tu věcnost a všechny znaky živnosti nemohou nikdy prokázat. Chtěla bych se jenom přimluvit za to, je to komplexně připraveno jako komplexní řešení. Pokud by se zákon zamítl v prvním čtení, tak vlastně nebude proti čemu ten komplexní návrh přidat. Tak si jenom myslím, že bychom ho měli postoupit do druhého čtení, načíst komplexní návrh, tak aby se to skutečně začalo ohledně průvodcovské činnosti řešit, a to rychle. Děkuji. Místopředseda PSP Vojtěch PikalTaké děkuji. Prosím pana poslance Munzara. Prosím, máte slovo v rozpravě. Poslanec Vojtěch MunzarDěkuji, pane předsedající. Dobré odpoledne, dámy a pánové. Paní ministryně si zřejmě přečetla to, co tady chci říkat, protože na to i dopředu reagovala. Nicméně řeknu přesně to, co jsem tady chtěl říci, protože i s některými věcmi, které říkala paní ministryně, budu polemizovat. Ve vší úctě k obyvatelům Prahy, jejich zastupitelům a jejich zástupcům zde ve Sněmovně, naší slovutné Sněmovně, zákony na celou zemi nejdou dělat pouze podle problémů Prahy. Praha je hlavní město, je svým způsobem specifická, je velmi lukrativním územím, exkluzivním územím, je vyhledávaným územím. Je to bohaté město, bohaté území. A potýká se i s jinými problémy než zbytek republiky. Je to zde ve Sněmovně několikátý případ, kdy se třeba u nějakého problému argumentuje Prahou, a vůbec nevíme, nebo pouze tušíme, jaké by měly nějaké návrhy dopady v tomto případě do cestovního ruchu na celém území České republiky. Tady právě navazuji na paní ministryni, která říkala, že vázaná živnost by právě udělala problémy v regionech. rozumím předkladatelům a jejich argumentu o kvalitě služeb. Ale myslím si, že bychom měli například umožnit obcím, aby ve své samostatné působnosti mohly nějakou místní vyhláškou si některé věci samy upravit. Ale rozhodně nesouhlasím s původním záměrem zákona měnit volnou živnost na vázanou. Dnes je nahrán v systému pozměňovací návrh Patrika Nachera, který připravil ve spolupráci s Ministerstvem pro místní rozvoj, který zde před chvilkou představil a který návrh kompletně mění. Ale mně se nechce dnes hlasovat pro podporu návrhu zákona, který je předložen, který být v jiných čteních kompletně změněn. My dnes neznáme výsledek legislativního procesu u nás ve Sněmovně. Dokonce tento pozměňovací návrh, protože kompletně mění zákon a ten zákon by vypadal úplně nově, neprošel připomínkovým řízením, to znamená, neznáme ani jeho skutečné dopady. A paní ministryně tady horovala za to, abychom pustili návrh, o kterém sama říkala, že je špatný a musí být kompletně změněn, do druhého čtení, abychom to mohli nějakým pozměňovacím návrhem upravit. Ale to přece tím trochu ohýbáme ten správný legislativní proces. Když je tady nějaký vládní návrh zákona, tak by měl projít klasickým připomínkovým řízením, a předložit nám to jako samostatný návrh zákona. Komplexní pozměňovací návrh, který zákon mění od začátku do konce, je vlastně návrh nového zákona. To je připomínka formální. Ty připomínky, které mám, jsou věcné. A je to k tomu původnímu návrhu, který dnes budeme hlasovat. My dneska nerozhodujeme o budoucím pozměňovacím návrhu. My dnes rozhodujeme o tom návrhu zákona, který je dnes nahrán v systému. Tak k tomu mám věcné připomínky. Chápu hlavní argument předkladatelů, že je trápí množství průvodců načerno, těch, jak se jim říká, deštníkářů, kteří mnohdy neumějí ani česky a nabízejí zejména svým krajanům načerno průvodcovské služby. Ale opravdu zpřísněním požadavků na legální průvodcovské činnosti eliminujeme průvodce načerno? Ty černé pasažéry? Samozřejmě že nikoli. Ti to budou dělat dál. Jediné, komu to zkomplikujeme, je českým lidem, například studentům, kteří to chtějí dělat legálně, například jako brigádu. Zde je třeba podotknout, že takové jednání je již i bez úpravy zákona zcela jistě v nesouladu se zákonem, a tedy je i dnes postižitelné. Obávám se, že není postihováno řekněme z důvodu jazykové bariéry.

Download XMLDownload textDependenciesWavesurferNamed Entities