ps2017-027-01-005-013.ana Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2019-03-05 ps2017-027-01-005-013 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(17.40 hodin) Místopředseda PSP Petr Fiala Děkuji . Pan poslanec Bartoň . Máte slovo . Poslanec Lukáš Bartoň Já musím reagovat na pana poslance Vondráka . Bohužel už opustil místnost . Děkuji , že potvrdil moje slova . Místopředseda PSP Petr Fiala Děkuji . Nyní s přednostním právem zpravodaj , pan poslanec Polanský . Máte slovo . Poslanec Ondřej Polanský Děkuji vám . Jak jsem naznačil již ve své zpravodajské řeči , návrh podle názoru Legislativní rady vlády obsahuje některé nedostatky , a to tedy nejen vady formální a věcné , ale i vady vztahující se k meritu novely . Je proto zajímavé - o tom koneckonců mluvil už můj předřečník - jak i přes tyto výhrady od vlády dostal návrh stanovisko neutrální . Zablokování devadesátky , které také přednesl můj předřečník , je tedy důležitý krok , který otevírá cestu k odstranění části těchto chyb . Rád bych se teď zmínil o některých aspektech , které považuji za problematické , a to aniž bych se dotkl obsahu té novely . Za prvé , celá novela nevychází z žádné dlouhodobé potřeby , odborné iniciativy ani diskuse . Před 20 . prosincem 2018 , kdy byl tento návrh poslancům rozeslán , žádný odborník na dopravu nemluvil o potřebě plošně zakázat kamionům užívat levý jízdní pruh . Po 20 . prosinci o tom sice také žádný odborník nemluvil , ale už hrozí , že bude opatření zavedeno . To je v případě tak vážného zásahu nejen do pravidel silničního provozu , ale do celé ekonomiky postup , který bych nazval jako suboptimální . Obávám se dokonce , že ani debata na výborech nevygeneruje dostatečně odborně fundovaný závěr a že bude nezbytné nechat zpracovat nějakou odbornou analýzu dopadu . Za druhé , chybí analýza dopadu na českou ekonomiku . Jako tranzitní země jsme z velké míry závislí na dopravě . Vzhledem k tomu , že neexistuje žádný odhad dopadu novely na silniční dopravu , dokonce je docela dobře možné to , o čem se tu zmínili moji předřečníci , že zákaz jízdy kamionů v levém pruhu může mít na spolehlivost a plynulost dopravy opačný dopad , nemůžeme nijak odhadnout , jak se taková změna projeví v české ekonomice . V těch kamionech , vážení kolegové , totiž velmi často jede to zboží , které jsme si doma objednali z e - shopu našeho oblíbeného prodejce výpočetní techniky a u kterého očekáváme , že objednám - li je ráno v Ostravě , po obědě už bude z centrálního skladu na druhém konci republiky . Za třetí , důvodová zpráva obsahuje chyby . Z těch věcných bych jako nejproblematičtější viděl to , že v části věnující se zhodnocení současného stavu zcela chybí informace o tom , že regulace jízdy kamionů v levém pruhu je možná již dnes s pomocí dopravních značek , už jsme se tady o tom dnes bavili , a že by se tedy záměru dalo dosáhnout i bez přijetí nové legislativy , a to dokonce způsobem méně problematickým a flexibilnějším . O tom , že by zákonodárce měl být zpraven o existenci alternativního mechanismu , který naplní stejný cíl , ale nevyžaduje změnu legislativy , asi není sporu . Na základě výše uvedeného tedy navrhuji vrátit novelu k dopracování . Děkuji vám za pozornost . Místopředseda PSP Petr Fiala Děkuji , pane poslanče . Zaznamenal jsem návrh na vrácení předloženého návrhu navrhovateli k dopracování . O tom budeme hlasovat po skončení obecné rozpravy . Z dnešního jednání se v době od 18 do 19 hodin ze zdravotních důvodů omlouvá paní poslankyně Markéta Adamová . Budeme pokračovat v obecné rozpravě . Vystoupí ti , kteří se přihlásili písemně . Nejprve paní poslankyně Jarošová , po ní pan poslanec Onderka . Prosím , paní poslankyně , máte slovo . Poslankyně Monika Jarošová Děkuji za slovo . Vážené dámy a pánové , vyjádřím se k poslaneckému návrhu zákona o provozu na pozemních komunikacích , tzv . zákon o silničním provozu , k jeho dodatku . Řidiči nákladního automobilu o celkové hmotnosti převyšující 3 , 5 tuny a řidiči jízdní soupravy , jejíž celková délka přesahuje 7 metrů , je na dálnici zakázána v pracovních dnech od 6 do 22 hodin jízda v levém krajním jízdním pruhu určeném pro rychle jedoucí vozidla . Vláda na své schůzi dne 11 . ledna 2019 projednala a posoudila tento návrh zákona a zaujala k němu neutrální stanovisko . Navrhovaná úprava je zřejmě reakcí na kalamitní situaci na dálnici D 1 z prosince 2018 , k níž došlo za vydatného sněžení v průběhu rozsáhlé rekonstrukce . To může vypadat i z data podání návrhu dne 20 . 12 . 2018 , tedy čtyři dny po kolapsu na dálnici D 1 , tak , že tento návrh byl podán asi proto , aby se do budoucna předešlo takovým situacím , kdy je dálnice v obou pruzích blokována kamiony a situace neumožňuje průjezd vozidel údržby dálnice a integrovaného záchranného systému . Z projevů ministra Ťoka v té době vyplývalo , že chce prosadit cokoli , jen aby to bylo . Jenže návrh ve skutečnosti tuto situaci vůbec neřeší a naopak dopadne na ty druhy vozidel , které tuto situaci nezapříčinily . V důvodové zprávě se uvádí , že tato změna zákona směřuje ke zvýšení plynulosti a bezpečnosti provozu na dálnicích . Opak je pravdou . Můžeme spíše očekávat i za běžných povětrnostních podmínek vytváření dlouhých kolon nákladních vozidel , které budou neprostupné jak pro vozidla , která z dálnice sjíždějí , tak i pro vozidla , která se na dálnici připojují , a to v celé její délce . V levém jízdním pruhu se pak vytvoří kolona těch vozidel , na která se zákaz nevztahuje , a to jedoucí rychlostí nejpomalejšího vozidla v jejím čele . Nelze očekávat , že by si řidiči pomalu jedoucích osobních automobilů , například 100 km za hodinu , čímž by výrazně snížili rychlost jízdy v levém jízdním pruhu , troufli zařadit mezi blízko za sebou jedoucí nákladní vozidla . Tyto situace budou v řidičích nepochybně vyvolávat agresivní chování a můžou způsobit celou řadu nebezpečných situací , které by se jinak nestaly . Složité zákony spojené s omezováním rychlosti , nesmyslnými zákazy předjíždění a bodovým systémem utahují stále více pomyslné šrouby s následným výběrem pokut a odebíráním řidičáků . Stanovují se nové normy , které už zasahují do schopnosti člověka mít možnost se rozhodnout . Doporučuji zde jít cestou místní úpravy provozu na pozemních komunikacích beze změny zákona . V případě kalamitních situací lze použít informační světelné tabule nebo úpravu sklopnými značkami , a to buď zákazovou dopravní značkou zákaz předjíždění pro nákladní automobily , nebo značkou omezení v jízdním pruhu , doplněné o symbol dopravní značky zákaz vjezdu nákladních automobilů , které jsou zejména pro řidiče cizí státní příslušnosti srozumitelnější . Řidič se vždy v konkrétním úseku pozemní komunikace dozví , kde levého jízdního pruhu nesmí užít . Rozhodně jsem proti tomu , aby jakékoliv novely vznikaly pod tlakem náhle vzniklých situací a po zkušenostech s nimi se v praxi tyto paskvily musely opět předělávat . Jedná se podle mě o prvotní snahu se zalíbit voličům s tím , že okamžitě podnikám příslušné kroky a na jejich důsledky nehledím . Celý tento systém totiž především obhajuje státní neschopnost utvořit natolik vyhovující dopravní infrastrukturu , aby vozidla nebyla nepřáteli , ale radostí , a zároveň se vše přizpůsobuje těm , pro které je zisk řidičského oprávnění vrcholem jejich schopností . Z automobilismu se stal celosvětově masová záležitost , a tím i dojná kráva . Za sebe rozhodně návrh nepřijmu v této podobě . Naopak je třeba ho projednat ve výborech . Pokud by byl takto přijat , jak je navrhováno , tedy ve zrychleném projednávání , potom by nežádoucí důsledky bylo velmi obtížné odstranit . Rozhodně naslouchám názorům jak zkušených řidičů , tak i odborníků a doporučovala bych vám totéž . V SPD jsme vždy podporovali návrhy rozumné , které ulehčí životy našich občanů , což si o této novele opravdu nemyslím . Děkuji .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities