ps2017-027-01-005-013.ana Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2019-03-05 ps2017-027-01-005-013 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(18.40 hodin) A teď mi dovolte osobní poznámku pro pana poslance Vondráka . Já tomu rozumím . Jsem ze stejného regionu , ale já trávím život ve vlaku , ne po D 1 . To je správná cesta , jak se D 1 vyhnout , protože zrovna je to dobrá trať Ostrava - Praha . Já myslím , že všichni z mého kraje to potvrdí . Ten vlak jede tak co půl hodiny . Můžete si vybrat ze tří dopravců . Nebudu propagovat ani jednoho . A to je nejlepší cesta . A druhá cesta , jak pomoct D 1 , je udělat D 35 , protože my jedeme nesmyslně dolů k Brnu , abychom se zase vraceli . Pro kolegy z Prahy vždycky říkám - co u vás na severu , tak říkám , že Praha je severněji než Opava , ale takhle nelogicky ta D 1 vede . Pokud chceme ulehčit D 1 , tak nejlepší cesta je D 35 . Teď se tam už začal nebo začne stavět úsek . To je správná cesta , jak ulehčit D 1 . Ale co si v tom druhém čtení , co tím uděláme , co vymyslíme ? Nic . Máme jenom dvě možnosti . Buď bude plošný zákaz - a my mnozí říkáme (upozornění na čas) , že to je nesmyslné . Omlouvám se . Místopředseda PSP Tomio Okamura Nyní další faktickou nemám , takže v obecné rozpravě pan poslanec Kolovratník . Prosím , máte slovo . A zatím poslední přihláška . Poslanec Martin Kolovratník Děkuji za slovo . Avizoval jsem , že ještě povím svoji prosbu nebo apel na vás . Prosbu v tom smyslu , abyste ten zákon propustili do dalšího čtení a zkusili jsme to . Kolegové z ODS říkají , že nevymyslíme nic . Já si myslím , že máme šanci něco vymyslet . A povím ilustračně jeden z možných příkladů , jedno z možných řešení . My jsme si tu analýzu dělali a nějaké materiály , podklady máme . Konkrétně v mém případě ze slovenského Autoklubu , jak funguje ta situace na Slovensku . Tam ten zákaz mají zhruba deset let . Oni šli tou cestou , když zakázali předjíždění , tak zároveň nabídli dopravcům zvýšení té minimální rychlosti . V současné době tam kamiony jezdí devadesátkou a to předjíždění je zakázáno . Je to v jejich zákoně č . 8 / 2009 . A taková zajímavost . Slováci dodnes mají ten zákon č . 24 / 7 , tedy nonstop , a nyní připravují novelu , kde ho chtějí zmírnit a chtějí ho dát právě od těch šesti , v jejich případě pěti hodin ráno do deseti hodin večer , jak je to navrženo už v tuto chvíli v tom našem návrhu , a zároveň chtějí exaktně říci , že předjíždění ve stoupání se třemi a více pruhy je možné . A ty obavy , které tady zazněly , že bude nějaká dlouhá , nekonečná kolona kamionů a podobně , tak Slováci je mají opět - a to jsem tady už dneska říkal - exaktně pojmenované . Nemají tam jenom obecně řečeno , že se nemá předjíždět , pokud není dostatečná rychlost a podobně . Je to paragraf 35 odstavec 1 toho jejich zákona - říkají , že vozidlo , které jede méně než 80 kilometrů v hodině , je překážkou v silničním provozu a má tu dálnici opustit . A tady dávám v dalším argumentu kolegům za pravdu . Z praxe máme ověřeno - jsou to zprávy ze Slovenska - že slovenská policie to případné vybočení kamionu nebo blokování velmi striktně pokutuje a dává za ně taky mnohem vyšší pokuty , než je v to v našem případě . A tady tedy v tom , co říkáte k dopravní policii , kolegové , máte pravdu . Já to říkám jako ilustrační příklad , jako jednu z možných cest . Neříkám , že zrovna na ní se nakonec můžeme shodnout , ale chci tím ilustrovat to , že jsem přesvědčen , pokud ten zákon propustíme do výboru , do hospodářského - teď tu mluvím i jako předseda podvýboru pro dopravu , který rád , i na několik kol , mohu svolat , jak se zástupci Ministerstva vnitra , dopravní policie , dopravců - jsem přesvědčen o tom , že to řešení můžeme najít . Suma sumárum to , o co chci , kolegyně , kolegové , poprosit - dejme tomu návrhu šanci . Propusťme ho do standardního procesu . Pochopitelně nezkracujme lhůty . Můžeme se pobavit naopak o prodloužení těch lhůt , je před námi jaro , léto , do těch zimních kalamit teď máme dlouho . Věřím , že to řešení můžeme najít . Děkuji za pochopení . Místopředseda PSP Tomio Okamura To je zatím poslední přihláška do obecné rozpravy . Ano . Předseda poslaneckého klubu ODS Zbyněk Stanjura . Prosím . Poslanec Zbyněk Stanjura Ne , neřekl jsem všechno . Došel mi čas . Byl jsem disciplinovaný , poděkoval jsem za upozornění . Já se k tomu vrátím . Co tedy v tom druhém čtení můžeme vymyslet ? Tak buď plošný zákaz - my jsme proti - anebo inteligentní dopravní značky a ty už můžeme dělat dneska . Můžeme debatovat . Já jsem pro . Udělejme k tomu seminář , ale k tomu nepotřebujeme žádný legislativní paskvil ve druhém čtení . To té debatě nijak neprospěje . Jenom to zbytečně uspíšíme , protože řekneme , že už musíme . A jestli je šedesát nebo osmdesát dnů na podle mne bezvýchodnou debatu nad tímhle návrhem zákona , tak je to skutečně jedno . Pan ministr mi říkal , že yetti už je v meziresortu - bodový systém . Uvidíme , co z toho přijde a co s tím udělá Poslanecká sněmovna . Já jsem k tomu poměrně skeptický , ale zrovna si myslím , že tohle je přestupek , který by se měl trestat opravdu přísně . Ale to chce - pořád tady není ministr vnitra , nevím , kde zase je - protože mluvím o dopravě a jen tak jeden za druhým tady říkáme vlastní zkušenost a konstatujeme pravdivou věc , že to policie vlastně nevymáhá . A souhlasím s tím , že to jsou velmi nebezpečné situace , že ten velký ohrožuje ty malé . Já myslím , že každý z nás to aspoň jednou zažil , že na dálnici vám někdo , ať už hodí blinkr , nebo nehodí a najednou se před vás nacpe a vy brzdíte jako blázen a jste rádi někdy , že tam máte ještě nějaký prostor mezi svodidly a že jste nějakým způsobem tu situaci přežil . Ale to naše dopravní policie prostě neřeší . Zato je schopna neustále měřit rychlost . To je samozřejmě mnohem jednodušší , takové ty snímky a deset tisíc přestupků za den , a slyšeli jsme tiskovou konferenci , jak měřili tam na těch uzávěrkách . Pan ministr dopravy mi to ještě potvrdí , kolik řidičů jelo více než osmdesát tam , kde je osmdesátka . Ale tohle policie nevymáhá . První krok by měl být : důsledný tlak ministra vnitra na policii . Nový policejní prezident , jestli jste si všimli , jako jednu z priorit říkal " bezpečnost na silnici " , když vstupoval do funkce . Já s tím v zásadě souhlasím , ale potřebuji vidět nějaká fakta , nějakou činnost . A mnohem bezpečnější a mnohem účinnější je ta policie přímo na té silnici . To je největší prevence . Kdo vidí zdálky policejní vůz , už automaticky kontroluje tachometr , sundavá nohu z plynu . Je to mnohem lepší než ty kamery , které jenom produkují fotky . Možná to plní nějaké pokladny , ale k zlepšení bezpečnosti silničního provozu to nijak nevede . A ještě když ten proces je hrozně dlouhý . To znamená - a mám případy z našeho klubu , nebudu jmenovat , v lednu dostane obsílku , že v květnu jel rychle . Tak to jestli má působit preventivně , když si ani člověk nevzpomene , kde v tom květnu jel - tak takhle to prostě nefunguje . Jestli k něčemu je ta debata dobrá , tak podle mě k tomu , aby ministr vnitra tlačil na policii , aby vymáhali dodržování současně platných zákonů . To je podle mě klíč k tomu . A pak se můžeme bavit , potenciálně se můžeme bavit , když se ukáže , že ten zákon potřebujeme změnit . Já si to nemyslím . Já říkám , ty inteligentní dopravní značky jsou mnohem lepší řešení . A pokud chceme toto trestat , řešení bude ve změnách bodového systému . Nevím , pro strojvůdce , to mě dneska překvapil pan ministr , ale zejména tady v téhle oblasti si myslím , že to je opravdu nebezpečné chování . A ti lidé nepřekračují maximální rychlost . Není problém to , že by jeli 140 s tím kamionem , ale jsou opravdu nebezpeční , a protože jsou velcí , ohrožují nejenom sebe , ale ohrožují další účastníky silničního provozu . Místopředseda PSP Tomio Okamura Naskočily mi tady faktické poznámky . Tři . Čtyři . Nejdříve paní poslankyně a navrhovatelka Barbora Kořanová a připraví se pan poslanec Leo Luzar . Prosím , vaše dvě minuty . Poslankyně Barbora Kořanová Děkuji za slovo . Pane předsedo Stanjuro , vaším prostřednictvím , pane předsedající - ono to není , že policie nevymáhá . Ona nemůže vymáhat . A to z toho prostého důvodu - řeknu vám situaci z praxe . Policejní vůz zastaví předjíždějící kamion . Klasická situace . Zeptá se : Pane řidiči - jak já nesnáším to oslovení - paní , nebo slečno řidičko . Tak se zeptá : Kolik jste jel ? On řekne : Osmdesát pět . On řekne : Jaká je vaše povolená rychlost ? A on řekne : Nevím , asi osmdesát něco . Protože řidiči ani nevědí , kolik mají povolenou rychlost . Dobře . On mu vypíše blokovou pokutu , předá mu to . Říká : Nemám hotovost . Není tady tohle , není tady tohle a už ho nikdy nikdo , pokud je to cizí státní příslušník , nedohledá . Dnes to dálniční policie nebo Policie České republiky řeší kaucemi . Jestli to funguje , nebo nefunguje , nevím . Pokusím se to zjistit , ale není , že nevymáhá . Ona opravdu nemůže vymáhat . Děkuji . Místopředseda PSP Tomio Okamura Další faktickou poznámku , pan poslanec Leo Luzar , připraví se pan poslanec Běhounek . Prosím . Poslanec Leo Luzar Pane předsedající , děkuji za slovo . Pokusím se být krátký . Toto není první debata na toto téma . Již jednou tato Sněmovna zažila tuto debatu a tehdy jsme se všichni nechali ukolébat tím , že prostě je to o řidičích , o apelu , o tom , že policisté mají pracovat . A organizace zastupující řidiče říkaly : Neblázněte , vždyť to bude stát a ti řidiči , zkusíme s nimi promluvit a budeme jednat . Nestalo se nic . Kamiony jezdí ještě hůř . Ono to souvisí s tím , že taky dneska povolání řidiče již není to , které bychom oceňovali , a oceňovali , kteří najezdí milion bez nehod a podobně . Ale bereme ty lidi jako : Nechceš náhodou jezdit ? Všude máte inzeráty : Pojďte . Taky samozřejmě kvalita těch řidičů prudce klesá . To si řekněme . A to způsobuje taky nějaké problémy .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities