|

ps2017-026-06-021-023.ana

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2019-01-30 ps2017-026-06-021-023 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

23. Návrh poslanců Jany Mračkové Vildumetzové, Ivo Vondráka, Heleny Válkové, Milana Poura, Petra Sadovského a dalších na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení), ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 129/2000 Sb., o krajích (krajské zřízení), ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 131/2000 Sb., o hlavním městě Praze, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 273/ - druhé čtení

Date2019-01-30
Meetingps2017/026
Agenda Itemps2017/026/023
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/026schuz/s026216.htm

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.


index   5 < Page 6 > 7

Místopředseda PSP Tomio OkamuraNyní pan předseda poslaneckého klubu ANO Jaroslav Faltýnek. Prosím, pane poslanče. Poslanec Jaroslav FaltýnekDěkuju za slovo. Jenom bych velmi drobně a krátce opravil Václava Klause mladšího, který tady řekl, že pan Babiš bere plat. Není to pravda. Od svého zvolení do Sněmovny v roce 2013 nikdy žádný plat nebral ani jako poslanec, ani jako vicepremiér, ani jako premiér. Místopředseda PSP Tomio OkamuraNyní pan poslanec Klaus. Prosím. Poslanec Václav KlausDěkuju panu Faltýnkovi. jsem taky nemyslel jako útok, že někdo bere plat, ale chtěl jsem to uvést jako příklad, kde dochází k velice vážné funkci poslance a zároveň majitele, nebo teď ne, ale asi, co si budeme povídat (Jaroslav Faltýnek: Bývalého!), obrovské firmy, která zaměstnává - tedy bývalého - která zaměstnává tisíce lidí, a to také většinou vyžaduje hodně práce. Když jsem zaměstnával 160 lidí, tak jsem taky tam pracoval více než osm hodin denně. Takže to byl ilustrativní příklad, kam ten zákon jakoby trošičku taky míří, na to, že lidé dělají dvě práce, a my bychom je chtěli zákonem v tom nějak komandovat. A v tom nevidím velký rozdíl, když někdo dělá starostu na vesnici třeba, proč by to nedělal. Místopředseda PSP Tomio OkamuraDěkuji. A zatím nemám další faktickou, ani nemám přihlášku do obecné rozpravy. S přednostním právem paní poslankyně Mračková do obecné ještě. Prosím. Poslankyně Jana Mračková VildumetzováDěkuji za slovo. Chtěla bych reagovat ještě teď v obecné rozpravě na svoje předřečníky. Doufám, že tím nevyvolám mnoho faktických poznámek. Chtěla bych také v úvodu poděkovat za diskusi k tomuto zákonu. Musím říct, že od některých z vás byla opravdu korektní a že určitě nad některými argumenty, které se tady říkají, samozřejmě můžeme o nich hovořit. Ale trochu mi to připadá, že my tady hovoříme o tom, bavme se o neslučitelnosti funkcí, bavme se o posunutí účinnosti tohoto zákona, a pak tady dáme návrh, aby byl ve třetím čtení tento zákon zamítnut. Takže to si trošku protiřečí. Ráda bych reagovala na předřečníka pana Benešíka, který tady několikrát řekl, že se můžete odměny vzdát. tedy nemám právní vzdělání. Působila jsem dva roky na Ministerstvu vnitra jako náměstkyně pro veřejnou správu. A to stanovisko je jasné. Odměny se vzdát prostě nemůžete. Musíte si ji převzít a poté si s samozřejmě můžete naložit. Ale není možné se odměny uvolněného ani neuvolněného zastupitele vzdát. Jaké odměny se můžete vzdát, je odměny v dozorčí radě, ve správní radě. Tady to zákon připouští a takové odměny se vzdát můžete. Takže bych byla ráda, aby se to tady stále neopakovalo, protože to pak působí, že právě ti, kteří jsou ve dvou funkcích, tak že záměrně nepředstupují před svá zastupitelstva a že se těch odměn nevzdávají. Oni se jich vzdát prostě nemůžou. Zákon to nepřipouští. Chtěla bych taky poděkovat panu Kupkovi, který tady není, protože hovořil o věcech uvolněný, neuvolněný zastupitel. Chtěla bych se zeptat, kdo z občanů rozliší, kdo je uvolněný a neuvolněný. Ten občan to vůbec nerozlišuje. A když nás volí občané do těch našich funkcí, do těch našich pozic, tak oni nás volí, ale nevolí naše odměny. A myslím si, že občanům nevadí to, pokud ten člověk kumuluje funkce, a musí být na něm vidět, že i když je kumuluje, tak že to dělá samozřejmě s maximálním nasazením. Ale myslím si a znovu to opakuji, že tento návrh je správný a spravedlivý, že pokud tedy vykonávám ty dvě funkce, tak si myslím, že pokud budu pobírat odměnu ve výši 140 %, tedy 100 % za poslankyni a 40 % za hejtmanku, tak si myslím, že to je plně dostatečné. když jsem předstupovala před své zastupitele, tak jsem jim jasně řekla, co ta kumulace funkcí přináší, jaký to dopad na osobní, rodinný život. Z druhé strany to ta pozitiva, že opravdu přenášíte sem ty praktické zkušenosti z daného kraje a můžete prostřednictvím poslance vstupovat a nějakým způsobem reagovat na jednotlivé zákony, které se tady předkládají. Také tady pan Kupka řekl prostřednictvím pana předsedajícího, že se to týká jenom několika málo lidí. Dneska tady vystupovali především zástupci ODS, těch bylo nejvíce, a zástupci KDU-ČSL. A jenom chci říct, jsem si tu statistiku udělala z hlediska Poslanecké sněmovny, protože hejtmani a starostové jsou relativně vidět, ale pak jsou náměstci, uvolnění předsedové kontrolního výboru, finančního výboru atd. Tak v Poslanecké sněmovně je to zhruba 28 poslanců. Pokud tento návrh půjde do Senátu, tak se to týká skoro poloviny senátorů, protože nejúspěšnější senátoři jsou právě komunální politici a nejvíce z řad Starostů. Pak tady bylo řečeno, že budeme vstupovat do kompetence. tedy nevím, do jaké kompetence budeme vstupovat, protože opravdu tento návrh zákona je velmi jednoduchý a velmi snadno proveditelný. To znamená, pokud by byl schválen a vešla jeho platnost a účinnost, tak budete samozřejmě od doby, kdy se stanete tím poslancem, tak budete za tu uvolněnou funkci pobírat pouze 40 %. A těch 60 % zůstane v rozpočtu kraje a města, ty finanční prostředky v tom rozpočtu zůstanou a ti zastupitelé řeknou, k jakým účelům ty finanční prostředky budou využity. Takže není v žádném případě pravda to, co tady bylo řečeno. Znovu bych se opakovala, že o neuvolněném zastupiteli musí rozhodnout zastupitelstvo a je to do výše 0,6násobku, to znamená, že pokud by ta situace nastala a někdo by nesouhlasil s tím, že to bude 40 % uvolněné, tak může předstoupit před zastupitele a může požádat, že bude neuvolněný zastupitel s tou výší násobku 0,6. Také si myslím, a nebudu to tady rozebírat, že opravdu rozdíl mezi uvolněným a neuvolněným zastupitelem je velký a není postaven do stejné roviny uvolněný a neuvolněný zastupitel. Úplně v závěru, jsem opravdu přesvědčena o tom, že pokud někdo chce sedět, jak se řekne lidově, na více židlích, tak na nich sedí, ale za to nepobírá za všechno stoprocentní odměny. A úplně v závěru bych chtěla ještě reagovat na pana Stanjuru, protože ten měl ten příspěvek první, prostřednictvím pana předsedajícího, a to jeho vystoupení úplně korektní vůči osobě nebylo. Řekl, proč jsem takovýto návrh zákona nepředložila sama, když jsem ještě byla v barvách ODS. Na to bych řekla následující. Když jsem byla v barvách ODS, byla jsem starostka, nebyla jsem poslankyní. Pan poslanec Stanjura je poslancem od roku 2010, mohl tady tento návrh předložit již dávno. Pouze tady mlží a hovoří o tom, jak bychom měli posunout účinnost, jak bychom se měli bavit o souběhu funkcí a o jiných věcech. A musím říct, a mrzí to, že když jsem tedy v ODS byla, tak ten pan Stanjura ani nepozdravil. On se se mnou vůbec nebavil. A jsem ráda, že tady tento návrh je. A budu věřit, že se ten návrh zákona schválí. A znovu říkám, že jsem přesvědčena o tom, že tento návrh zákona je správný a spravedlivý. Děkuji vám za pozornost. Místopředseda PSP Tomio OkamuraMám tady jednu faktickou poznámku, což je pan poslanec Ivan Adamec. A naskočila mi ještě další a je to pan poslanec Jan Zahradník. Takže pane poslanče Adamče, prosím, máte slovo.

Download XMLDownload textDependenciesWavesurferNamed Entities