Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2018-12-13 ps2017-025-01-001-001 [ParCzech.ana]
Agenda Item Title
1. Návrh poslanců Vladimíra Koníčka, Stanislava Grospiče a dalších na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 428/2012 Sb., o majetkovém vyrovnání s církvemi a náboženskými společnostmi a o změně některých zákonů (zákon o majetkovém vyrovnání s církvemi a náboženskými společnostmi) a zákon č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 38/ - druhé čtení
Místopředseda PSP Petr FialaDěkuji.DalšípřihlášenoujepaníposlankyněKozlová.AlepaníposlankyněKozlováseomlouvalavdoběmezi15.a.hodinou,takžejevtutochvílinepřítomna.NařadějepanposlanecJurečka.Prosím,máteslovo.Poslanec Marian JurečkaDěkuji.Váženýpanemístopředsedo,miléaváženékolegyně,kolegové,dovoltemi,abychsevesvémvystoupenívěnovalpředevšímčtyřemoblastem.Protožetadybylyvpředchozíchvystoupeníchzatěchsedmhodinzmiňoványvěci,jakojeotázka,jakazdalicírkevnabylasvůjmajetekvhistoriioprávněně,kčemuhovyužívá,jakýmzpůsobembyludělánprocesnaceněnítohovyrovnání,otázkalegitimnostizhlediskaposuzováníÚstavnímsoudemapaksamozřejměiprůběhposledníchskoropětiletfaktickéhovypořádáváníapředávánímajetkuvrámcitohotozákona,okterémtadydnesvedemediskusi,dovoltemi,abychtadyocitovalazmiňovalněkteréčásti,kteréjsouzodbornépublikaceCírkevnímajetekvproměnáchčasu.Církevnabývalamovitýanemovitýmajetekzpůsobem,kterýbylvdanédoběobvyklý,atovlastnímhospodařením,koupíadarováním.Nejčastějšímzpůsobemnabývánícírkevníhomajetkuodnejstaršíchdobbylodarování.Vdnešnímpojetíbysedalohovořitonabytínazpůsobdarovacísmlouvy.Nedásepřitommluvitocírkevnímmajetkujakoojednolitémcelkuaocírkvijakoojedinémvlastníkovi.Všechenmajetekimajetkováprávamělysvojeurčeníkzabezpečováníprovozucírkve.Konkrétnětoznamenalo,ževpřípadězaloženíbiskupství,opatstvíčikostelabylotřebapoříditpotřebnouekonomickouzákladnu,kterásloužilakzajištěnícelkovéhoprovozukonkrétníinstituce.Výživakleriků,provozaúdržbaobjektů,vširšímpojetípakprovozováníkulturních,charitativních,zdravotnickýchčivzdělávacíchčinností.Podobněpatřilyněkterépozemkykostelůmazjejichvýtěžkůseopravovalkostelajinácírkevnípříslušenství,kteráktomupatřila.Právnídokumentyilegislativavěnovanététoproblematicevrůznémdějinnémvývojipodstatucírkevníhovlastnictvídostatečněpotvrzují.Probližšípoznáníorganizacepozemkovédržbycírkevníchfeudálůsidovolímpředstavitnapř.zakládacílistinukolegiátníhokostelalitoměřickéhozroku1057.PodlenízabezpečilknížeSpytihněvkostelhmotnětím,žemudaroval14celýchvsíosazenýchsamostatnýmihospodářiašestcelýchvsíurčenýchpropoddané-oráče,sluhy,řemeslníky-převážněsevšímpříslušenstvím,totižslesyapoplužnímidvory.Dálekosteluvěnovaldvěvinicesesedmivinařiasamostatnésedlákyusazenévrůznýchosadáchaktomušestlidípovinnýchodvádětkaždoročněmedzevčelíchzahrad.PodobnějetomunapříkladvlistiněolomouckéhobiskupaJindřichaZdíkaopřeneseníbiskupskéhokostelaodsvatéhoPetrakesvatémuVáclavovidatovanévroce1141.Nacházísevnísoupismajetkupatřícíhonovémusídelnímukostelu.RovněžvdeskáchzemskýchzpanováníkrálePřemyslaOtakaraII.senacházejípísemnédokladyotom,žecírkevnísubjektyjakobiskupství,kapituly,farnostijsouvlastníkysvéhomajetku.Většinaklášterůdostalavestředověkuodpanovníkůpůdudarem.Jeovšemtřebapodotknout,žetentopanovníkůvdarnebylvžádnémpřípadězadarmonarozdíloddarůvmodernímprávnímpojetí.Veskutečnostitotižcírkevnapozemcíchdarovanýchodpanovníkamělavybudovatkláštery,kultivovathmotněkrajinuaduchovněspolečnostvnížijící.Takřádcisterciákůdostávalnejčastějinepřístupnélesníhvozdy,jakojeVyššíBrod,čibažiny,jakojeVelehrad,kterémuselnejdřívevysušitananichvybudovatklášter,hospodářskébudovyčizaložitosadu.Tojsoujasnéhistoricképrameny,kterédokumentují,jakýmzpůsobemvminulosticírkvevrůznýchetapáchnašíminulostizískávalamajetek,ajetoivhistorickýchdokumentechpoměrnědobřearchivovánoadokladováno.Samozřejmějepotřebatakéuvésttadyvýčettoho,kčemumajetekcírkvetakéslouží.Mýmpředřečníkemtadybylyzmiňoványsoučasnépotřeby,kterécírkevvespolečnostiuspokojujeazajišťuje.Nicménějepotřebasetaképodívatdominulosti.Církvestejnějakojinéinstitucenemohoupochopitelněžítzevzduchuavodyapotřebujíkesvémuživotupřiměřenýmajetek.Tenvminulostiivsoučasnostisloužínejenomkzajištěníduchovníslužby,aleplnildůležitoufunkciprorozvíjeníkulturních,vědeckýchasociálníchaktivit.Vtétosouvislostinelzezapomenout,žesnadvevšechoblastechvývojezápadnícivilizacepředstavovalycírkvejednuzhybnýchsil.Duchovnírůznýchkonfesístáliuzroduvymoženostímodernívědyatechniky,jakdosvědčujenapříkladhamrcisterciáckéhoopatstvíneboastronomickáobservatořKlementinum.Bezjejichpodnětubynevzniklamnoháskvěláarchitektonickáasochařskádílaavýtvorylidskéhoducha,jakdosvědčujíumělecképokladyrozesetépočeskémamoravskémvenkově.Dějinygenetikyjakovědníhooboru,renesančníhoabarokníhoumění,literárníhohumanismujsouobtížněmyslitelnébezcírkevníhovkladu.KoncepcerovnostipředBohem,myšlenkadůstojnostičlověka,pojetícharityjakoctnostijsourovněžneoddělitelněspojenyskřesťanstvímanositelijehotradice,tedycírkvemi.Natomneměnínicaniskutečnost,žeřaduvědomostí,znalostícírkevzprostředkovalaodpředcházejícíchkultur,např.židovské,řeckéčiřímské.Jedinečnébohatstvípředcházejícíkulturysezhrubaprvních600letstředověkulatinskéhosvětauchovávaloarozvíjeloskorovýhradněvklášterech.ObrovskývlivklášterůnarozvojkulturyvnejširšímslovasmysluodzánikuŘímskéříšepřesvrcholnýstředověkažpovědeckotechnickourevolucipočátkemnovověkujestáleobjevovánapromýšlen.Kulturoujezdemyšlenakulturaduchovníimateriální,kterávelmipozvolnapronikalamezitehdejšíobyvatelstvodíkyhustěrozvětvenésítizejménabenediktinskýchklášterů.VdoběvrcholnéhostředověkupůsobilovEvropěskoro30tisíctěchtocírkevníchinstitucí.Přínoscírkve,potažmojejíchinstitucíjetakpatrnýpředevšímvoblastikulturníahospodářské,dálejepakpřítomenvjejímnezastupitelnémposlánínapolivzdělanosti,osvěty,aleipráva,neboťkanovnicképrávoabsorbovalopodstatnéprvkyprávařímského.PankolegaposlanecLeoLuzartadyzmiňovalinapříkladotázkupřípadnénedovolenépodpory.Dovoltemitedy,abychtadyuvedl,žezákonnepřipouštíanineobsahujejednostrannéabezdůvodnézvýhodněnícírkvípředostatnímiskupinamirestituentů.Podstatouacílemnavrhovanéhozákonajenarovnánívztahumezistátemacírkvemianáboženskýmispolečnostmianastoleníkvalitativněnovýchmajetkovýchvztahůmezizmíněnýmisubjekty.Vydánípůvodníhomajetkucírkvíanáboženskýchspolečnostíjepřitompouzejednouzčástínarovnánítěchtovztahů.Jenutnézdůraznit,žezabránícírkevníhomajetkuporoce1948nebyloprimárněnamířenoprotivlastnickémuprávujednotlivýchcírkevníchsubjektů,předevšímklášterů,alehlavnímcílembylodefinitivnízničeníhospodářskénezávislosticírkvíalikvidacenáboženskésvobodyzestranytehdyvládnoucíchkomunistů.Navrhovanýzákontaksměřujenejenksamotnérestitucimajetku,alepředevšímkobnovenínezávisléhopostavenícírkví.