ps2017-025-01-001-001.ana Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2018-12-13 ps2017-025-01-001-001 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(12.00 hodin) Ten základní problém - a já se nebudu zabývat právními výklady ani cenami zemědělské půdy , protože to je debata , která vlastně mate celou tu věc . Ten základní problém je v tom , že to vaše tehdejší vyrovnání s církvemi šlo proti celé restituční legislativě v této zemi . Chápete , ono skutečně . . . Ono šlo proti tomu způsobu , jak se tady napravovaly křivdy . A vždycky to bylo jenom částečné odškodnění , byla to částečná náprava křivd , protože bylo zřejmé , že nejsme schopni skutečně zjednávat spravedlnost . A ten rozdíl mezi těmi majetky církví a mezi těmi fyzickými osobami byl v tom , že jestliže tam jsme prováděli pouze zmírňování křivd , tak tady jsme u těchto právnických osob provedli vyrovnání , takže jsme vlastně akceptovali všechno , co ony uplatnily . Nikdo jiný takovýto postup , takovouto výhodu neměl . Chápete , to je ta neférovost . To je to , že se šlo proti obecné spravedlnosti . Tady se zvolil postup , který se nezvolil u nikoho jiného . A mně připadá fenomenální , když tady pan Marek Benda řekl větu , že u církví je nejjasnější , že to bylo spravedlivé . Chápete , to mě fascinuje . U církví to bylo nejjasnější . A já vám řeknu - proboha proč ? To znamená , tam , kde se v roce 1948 zlikvidovaly zboží , podniky , živnostníci , tam , kde se jim vzalo všechno bez náhrady , stroje , zařízení , všechno , tak tam to bylo - tam to nebylo tak nespravedlivé jako u těch církví ? Jako na základě jaké spravedlnosti , na základě jaké pozice si může dovolit tady někdo říci , že u těchto to bylo spravedlivější ? Nic proti církvím . Já naprosto respektuji jejich roli ve společnosti . Ale nezlobte se na mě , historie církví je složitá historie v této zemi . Já si pamatuji v roce 1968 slavného britského spisovatele Grahama Greena , který prochází Chrámem svatého Víta - já jsem toho spisovatele vždycky miloval , tak to mám před očima . On tam říká : My katolíci i vy komunisté máte na rukou krev . Přiznejme si to . Ale aspoň nemáme na rukou vodu , jako Pontský Pilát . To je krásné . Rozumím tomu dodnes . Ale chápete , ten vtip je v tom , přece historie církví je složitá historie , také plná krve , upalování kacířů , dostávání se k majetku velmi sporným způsobem . Kdekoho to může naštvat , když čte české dějiny , jakým způsobem se tam budovaly majetky . Všichni víte , že s tím majetkem církvím to bylo složité , že vlastně nikdy nebyl úplně jejich . Ani za Marie Terezie , ani za Josefa II . Nikdy to nebylo tak , že byly úplně ve vzduchu , že to byla úplně samostatná instituce . Takhle to přece nikdy nebylo . To nepřinesli až komunisté . Vezměte si Masarykovy názory na katolickou církev . To všechno je součástí té historie . A vy pak přijdete a zjednáváte spravedlnost tímto způsobem , že řeknete , tady je to spravedlivější než u těch ostatních . Tohle , pane Bendo , nikdy nevysvětlíte , tuhle větu . Tuhle nikdy neobhájíte . Ano , prostřednictvím předsedajícího pane Marku Bendo , tuhle větu nikdy nevysvětlíte ! Nikdy ji neobhájíte . Je nesmyslná . Neexistuje žádná taková spravedlnost , protože žádná retribuční spravedlnost , jak jsem řekl , nemůže být skutečným nastolením spravedlnosti v této zemi . Jediná šance byla , že najdeme rozumnou dohodu . Ale ta tehdy , když si vzpomenu na tu noc , jak to tady probíhalo , tehdy nebyl vůbec zájem takovouto rozumnou dohodu najít , protože , chápete ? , vůči minulosti nejsme schopni zjednávat spravedlnost . Vůči těm mrtvým , které nikdo neodškodní , nejsme schopni zjednat . . . vůči těm lidem , kterým se rozbily jejich životy , nikdo spravedlnost dnes nespraví . A jediné , co můžeme udělat , to nějakým způsobem přiměřeně zmírnit . To je jediné , na co máme sílu jako Sněmovna . Ale tohle jste si řekli vy ne . Vy jste provedli takový postup a takový přístup , který byl svévolný , ve kterém jste celou tu debatu vlastně uťali , dali jste najevo , že se zčásti nebudete bavit a šli jste proti velké části společnosti . Ale nikdo nemá právo v této zemi zjednávat spravedlnost v takovéto oblasti , která se týká historie , aniž nebuduje dohodu s tou společností . A když to nedělá , tak se nemůže divit , že se mu to tady do té Sněmovny takto vrátí ! (Potlesk zleva.) Ten chybějící pan Kalousek tady často mluví o hodnotách . A ta debata o restitucích často se stává debatou o morálce a hodnotách a tom , že co bylo ukradeno , má být vráceno . Chápete , v této zemi , ve které , já už jsem to tady kdysi říkal , když se něco ukradne , tak v této zemi se vrátí těm , kteří jsou okradeni , ani ne pět procent . Pět procent je těch , kterým se vrátí to , co se ukradne . Takhle se v této zemi dodržuje princip co je ukradeno , to je vráceno . To vás nezajímá , když chcete vracet to , co je ukradeno ? Chápete ? Tady je spousta nespravedlností , spousta křivd . Ale vy jste se rozhodli , a to byste měli vysvětlit , proč zrovna tady je to tak spravedlivé . Proč všichni ti ostatní ukřivdění , dokonce dnešní , ani nemusíme jít do minulosti , proč ti všichni tedy zůstanou ? A vy se nedivíte tomu , že ti lidé z toho mají divný pocit ? Že takovýto zákon prostě nikdo nemůže podpořit ? Protože je svévolný . A víte , když vy takhle se tady oháníte těmi hodnotami a těmi principy , a jak vám jde o to si na tu spravedlnost , vy tím lidi akorát naštvete . Tohle je způsob , jak vyrábět populismus v této zemi . Jak pomáhat těm , kteří půjdou a postaví se za ty , kteří cítí tu nespravedlnost , a řeknou : Tihle politici jsou k ničemu . Tihle nám vnucují svou spravedlnost , tak jak se jim zrovna hodí , a tvrdí , že to jsou ty jejich hodnoty . Vy odcizujete politiku . Vy jste tehdy tím rozhodováním odcizovali politiku normálním lidem . Takže já bych byl rád , kdybyste dneska omezili ty své moralizující kazatelské projevy , kdybyste přestali mluvit o tom , že toto jednání je trapné , protože to všechno jste skutečně vytvořili tehdy , tou neochotou se rozumně bavit o tom , že spravedlnost je pouze v našich rukách velmi improvizovaná a křehká věc a že má šanci jenom , když se dohodneme . Když se rozumně dohodneme . A ne tehdy , když jste se v podstatě zachovali velice arogantně v této Sněmovně . Dávali jste nám najevo , že se s námi nebudete bavit . Nerespektovali jste vůbec , že jsme říkali : tohle je názor lidí a měli byste si to vzít v potaz . A dneska stejně arogantně říkáte , že to je trapné , fuj , já se tím musím tady zabývat . Vždyť přece tady ta spravedlnost je jasnější než kdekoliv jinde . Takže není . A tohle jste si nadrobili sami . To byla otázka času , kdy se vám to vrátí ! Protože , chápete ? , v tom je spravedlnost , že skutečně , v tomhle se spravedlnost , spravedlivě vám vrací to , co jste si nadrobili . Proto to tady máte znovu . A řeknu vám další argument . Teď tady docházejí . Jak to lidé sledují , tak tady docházejí . Říkají , my tady , Praha - západ , církve zablokovaly pozemky , není možné se s nimi bavit . Není možné s nimi jednat . Konkrétní problémy , které z toho vznikají . Já si pamatuji , že církve slíbily , že budou předávat výroční zprávy . Předávají je ? Ne . Nemůžeme se k nim jako poslanci dostat . Církve slíbily , že nebudou podávat žaloby . Pamatuju se , jak se to slibovalo . Stovky žalob podaly ! Takže to opravdu nefunguje , tak jak vy jste tvrdili . Ty sliby , které byly dány , prostě neplní se . Takže jenom ten váš takto neférově , nespravedlivě přijatý zákon jenom plodí další křivdy a nespravedlnosti . To je to , co jste vyprodukovali . A žádnými pěknými řečmi tohle prostě nenapravíte dneska . (Potlesk zleva.) Jak se tady docela arogantně říká , jak si tady člověk vůbec může dovolit při něčem takovém sedět ? Chápete ? Ano , také mám pocit trapnosti a smutku . Ale z toho , že tady tyhle kolotoče musíme dělat ve Sněmovně , že prostě když má někdo právo a moc a má zrovna hlasy , tak přijme zákon , který platí jenom po určitou dobu , protože jakmile on o ni přijde , tak se prostě projeví to , že to nebyla tehdy žádná dohoda . Že nebylo nic prostě , na čem bychom se tehdy slušně shodli , když se týká to právě historie , kde je to téměř povinnost se shodnout . Takže já naprosto podporuji v této situaci to , abychom se zabývali tím , jestli není možné to , co se tehdy takto přijalo , učinit spravedlivějším . A proto souhlasím s touto debatou . Ano , teď se o tom můžeme bavit . Bohužel až teď ! Proč jsme nemohli tehdy . Bavit se o něčem , co jsme schopni veřejně hájit . Všichni všude , v různých prostředích , vůči různým ukřivděným lidem , vůči různým těm , kteří trpěli nespravedlivě díky režimu , který tady byl . Takže já se za to nestydím , že to tady říkám . A vadí mi ty samozřejmé výroky , které tady padají , a sebejistota , se kterou jsou pronášeny . Například ještě jeden výrok mě napadá , že přece odluka církve od státu , to je přece pro nás požehnání . To bychom měli chtít . To vlastně není zákon o vyrovnání s církvemi . To je zákon o odluce církve od státu . Ani nevím , že by o tom proběhla nějaká veřejná debata předtím , že bychom si vyjasnili , co tím myslíme . Vy jste to měli ve svých programech , že provedete odluku církve od státu ? Nepamatuji si to . A tu debatu jste vůbec ani tehdy neotevřeli , když vám o tohle šlo . Ne o vyrovnání , ale odluku církve od státu .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities