Řeknuvámčísla.Kdyžsrovnámeposlednídvaroky,taknárůstpeněz,kterédaňovípoplatnícipumpujídoresortuškolství,regionálníhoškolství,vzrostlze103na144miliardkorun.Toje40%,obrovskéčíslo.Kladuotázku,jakjsmevůbecmohlipřežít,myvresortu,předtěmidesetilety,kdyžtačíslabylatakhlemalá.Apřitomtenhleobrovskýnárůstnebudemítanemážádnýreálnýdopad.Pročtedynemajío40%víctiučitelé?Kdetypenízejsou?Vytojenomvšechnoutopítevtzv.reforměfinancováníregionálníhoškolství,PHmaxech,protožejsteznějakéhomněnepochopitelnéhodůvoduustoupilikoaličnímupartnerovi,abytoproběhlovplatnost.Takžejávásžádám,udělejteještěschůzkusministrynífinancí,asiisministremškolství,ještěsenadtímjednouzamyslete,protožejsteotevřeliobrovskoučernoudíru,kamtypenízervete,jenabystemohlobcházetškoly,každémutomuučitelipřidávat,sbíratnatompolitickébody,abysteotevřeldveřetétověci,kterásebudestrašnětěžkonapravovat.Jájsemtadystímneuspěl,stímzákonnýmřešením,akorátsetoodložilo.Aleskutečně,podívejtesenatačíslajakomanažer,vyhodnoťte,cotoskutečněpřináší,třebaipoliticky,aťtoaspoňtedymajítiučitelé.Alevytoskutečněnasypetenasanacineúspěšnýchpoloprázdnýchškolpodkuratelounějakébývalévládyabývaléhokoaličníhopartnera,ojehožvýznamusamozřejměmůžemedostpochybovat.Takžeototovásprosím,abystenatoreagovalazačalsituaciřešit,abysevtomresortuneřešilyjenomtakovéopravdudrobnéptákoviny.Tohlejeskutečněfatálnívěc.(Upozornění na čas.)Místopředseda PSP Vojtěch PikalDěkujiaprosímpanapremiéraoodpověď.Předseda vlády ČR Andrej BabišJásvámisouhlasím,žesoučasnýsystémfinancovánímá,řekněme,plnoobjektivníchspecifikaneumízohlednittahlespecifikavjednotlivýchkrajích,např.rozdílnouvelikostnístrukturumateřskýchazákladníchškol,rozdílnouoborovoustrukturustředníhoavyššíhoodbornéhoškolství,rozdílnéprocentnízastoupenížákůvzájmovémvzdělávání.Jásipamatuji,tennejnižšíprůměrnýplatvlastněbylveZlínskémkraji,nejvyššívLiberci.Takžejetopostavenopouzenaprincipufinancovánínažáka,jinýparametrneberevúvahu.Umožňujevelkérozdílyvevýšikrajskýchnormativů,tojerozdílyvevýšistátnífinančnípodporynavzdělávánížákavestejnémoboruvzdělávánímezijednotlivýmikraji.Výšenormativůnenídlouhodoběpředvídatelná.Nezohledňujerozdílnouúroveňnárokovýchsložekplatůpedagogůvkonkrétníchškolách.Tarifníplatovéstupněpodledélkyvykonávanépraxe.Tomázanásledek,žeškolysestaršímipedagogymajíčastonedostatekpeněznanenárokovésložky.Voblastifinancovánínepedagogicképrácesystémneodůvodněnězvýhodňuješkolysvyššínaplněnostítřídoprotistejnězorganizovanéškole,tojesestejnýmpočtemtříd,snaplněnostítřídnižší.(nesrozumitelné)vpočtechžákůškolymajíproškoluzásadnídůsledkyvodměňováníjejichzaměstnanců.Voblastistředníhovzdělávánísmaturitnízkouškousystémnegativněpůsobínakvalituinaekonomickouefektivnostvzdělávání.Školyvzájmuzískáváníavzískánížáků,tedyprostředkůstátníhorozpočtu,snižujínárokynakvalitunavstupudovzdělávání,ižákysvelmimaloupravděpodobnostíúspěšnostinavýstupuvzdělávánídržívevzděláváníconejdéle.Základníprincipynovéhosystémufinancováníbymělybýtvětšímíracentralizacepřifinancováníregionálníhoškolství,náhradačástisystémustávajícíchrepublikovýchakrajskýchnormativůsystémemnormativůstanovenýchcentrálnězúrovněMinisterstvaškolství,zajištěnírovnostifinancovánívpřípadech,kdyrozdílybylynedůvodné.Zavedenízcelaodlišnéhosystémunormativníhofinancovánípedagogicképrácevevybranýchdruzíchškol,mateřskéškoly,základníškoly,středníškoly,konzervatoře,typechškolskýchzařízení,školnídružinyzřizovanéúzemněsprávnímicelky.Právnípředpisyproněstanovímaximálnímožnýrozsahvzdělávánínebomaximálnímožnýrozsahpřímépedagogickéčinnostihrazenézestátníhorozpočtu.Tozajistívětšítransparentnostapředvídatelnostprořediteleškol.Velkýdůrazbudekladennapravdivost,úplnostasprávnostvykazovanýchúdajů,kterébudoupřímosloužitprostanoveníčástirozpočtuškolyneboškolskéhozařízení.Přípravynahladkýnáběhtétoreformyvpříštímroce.Rozvojovýprogramnavyrovnávánímezikrajovýchrozdílůvplatechučitelů.Programstartujevlednu2019abudefungovatpocelýrok.Krajemohouužnynípodávatžádostiodotaci;natytoúčelyjevyčleněna1053000korun.Penízejsouurčenynaodměňovánípedagogůmateřských,základníchastředníchškol,konzervatoříadružin.Penízejsouurčenynapohyblivousložkuplatů,tedyodměnyaosobnípříplatky,atopropedagogymateřských,základních,středníchškol,konzervatoříadružin.Cílemje,abypedagogovénastejnýchtypechškoldostávalisrovnatelnémotivačnísložkyplatuvevšechkrajích.Současnýsystémfinancování,kdyškolydostávajípenízepodlepočtužáků,mátotižzanásledekto,žeodměnyučitelůvjednotlivýchkrajíchsevelmirůzní.Odroku2020pakbudemezikrajovérozdílyvplatechsystémověřešitreformafinancováníregionálníhoškolství.Školybudoudostávatpenízeprimárněpodleodučenýchhodin,budesetedyjednatotzv.financovánínapedagoga.VrámcipřípravnazavedeníreformyfinancovánítakéMinisterstvoškolstvívyčlenípropříštírok1,8mld.korunpromateřskéškoly.Tytofinancebudouurčenyzejménanazaplacenípřekryvůučitelekpřivýuceatakénanezbytnérozšířenídélkyprovozu.Odzáří2019pakškolydostanoupenízenanavýšeníhodinvýuky.Využítjemohouzejménapřiděleníhodin,takabysenapř.přivýucejazykůučiližácivmenšíchskupinkách.Cílemvyhlášenírozvojovéhoprogramunaobdobízáří-prosinec2019jedofinancováníúvazkupedagogickýchpracovníků,kterénověvznikneod1.září2019vsouvislostispřipravovanouzměnoufinancováníregionálníhoškolství,kdyškolybudoupřipravovatorganizacivýukyvsouladusnařízenímvládyčíslo123/2018Sb.Finančníprostředkybudouurčenyškolám,kterébudoumítvytvořenydostatečnémateriálnívybaveníapersonálnízabezpečení.(Upozornění na čas.)Místopředseda PSP Vojtěch PikalDěkuji.Panposlanecmázájemodoplňujícídotaz.Tak,prosím.Poslanec Václav KlausNezlobtese,panepremiére,vyjstemivůbecneodpovědělnaotázku.Buďjsteměnepochopil.Vyjstetadypřečetlnějakýprefabrikovanýdokumentnějakýchúředníků.Mnětopřijde,jakkdybyčlensprávníradyměkritizoval,žemirostounákladyveškoleo44%amámehoršívýsledky,ajábychreagoval,žemutambudučístpůlhodinovénějakécitacezeškolníhořádu.Jájsemsivásprostědovolilupozornit,žejsteotevřeličernoudírustoureformoufinancováníaraketověvámrostounákladyaakorátbudetesanovatpoloprázdnéškolyanedosahujetežádnýchvýsledků.Nerostoutymzdyotěch40%,covámtonarůstá,atd.Ažádaljsemvás,abystetomudalpolitickouprioritu,protožejábýtministrynífinancí,takztohozešedivím.Abýtministremškolstvízatétosituace,takabdikuji.ProtožeskutečněotevírátečernoudírutohofinancovánítadypodtlakempanaGazdíkaapaníValachové.Takževásprosím,abystemilidskyodpovědělazahodiltenpapírodtěchúředníků,covámtadyránopodstrčili.Děkuji.(Upozornění na čas.)Místopředseda PSP Vojtěch PikalProsímpanapremiéra.Předseda vlády ČR Andrej BabišJásedivím,žeměvůbecinterpelujete,kdyžjájsemsvámijednalavlastněnamůjpopudbylvytvořentakovýporadníorgánpanaministraPlagy.Jánejsemministrškolství.Jávím,žerozpočet2019,největšínárůstjsoudůchody,38miliard.Adruhýješkolství.Apročjsmenabralitolikučitelů?Noprotožejsmeneměliučitele.Amymámecíl,abyměliprůměrnoumzdu45tisícvroce2021,pokudsitodobřepamatujizprogramu.AkvůlitomujsemjelidoFinskanaoficiálnínávštěvu,kdyjsemzjistil,žeučiteljenejprestižnějšíprofeseveFinsku.DesetFinůsehlásínatupozici.Ajetamplnověcí,kterésemůžemenaučit.Nemajíaniinspekci,vetřídějsoučtyřiučitelé,jetoúplnějinouformou.Takžemypotřebujemereformu.Ano,mypotřebujemereformuškolství,potřebujemereformuvzdělávání,jednoznačněano.Aletakováreformasedělánadlouhoamyvprvnífázisamozřejmějsmenavyšovalimzdy,řešilijsmepočtyučitelů,samozřejmějetofinancováníprostřednictvímkrajů.Takžedobřevíte,žepostupněsetosnažímeřešit,ajepotřebanejenomřešitplaty,aleimotivacitěchučitelů,abymělizázemíatd.