|

ps2017-024-02-009-126.ana

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2018-12-05 ps2017-024-02-009-126 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

126. Návrh poslanců Lukáše Bartoně, Martina Kolovratníka, Ivany Nevludové, Jana Zahradníka a dalších na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 114/1995 Sb., o vnitrozemské plavbě, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 157/ - třetí čtení

Date2018-12-05
Meetingps2017/024
Agenda Itemps2017/024/126
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/024schuz/s024047.htm

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.


index   2 < Page 3 > 4

Místopředseda PSP Petr FialaDěkuji. Nyní budou následovat vystoupení těch, kteří mají přednostní právo, v pořadí pan ministr Ťok, pan ministr Vojtěch a pan poslanec Munzar. Pan ministr Ťok slovo. (V sále je hluk.)Ministr dopravy ČR Dan ŤokVážený pane místopředsedo, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, kolegové, Ministerstvo dopravy nadále zaujímá neměnné stanovisko, podle něhož nelze souhlasit s jakoukoli variantou prolomení nulové tolerance alkoholu a jiných návykových látek v jakékoli oblasti dopravy. Nejen Ministerstvo dopravy, ale i Státní plavební správa, Policie České republiky, Hasičský záchranný sbor České republiky a řada dalších státních i nestátních organizací vnímají požívání alkoholu vůdci jakýchkoli plavidel ze zřejmých důvodů za velmi nebezpečné jednání a zachování stávající právní úpravy považují za správné a koncepční. Rizik spojených s provozováním vodní turistiky a jiných volnočasových aktivit na vodních cestách pod vlivem jsou si zjevně vědomi i zástupci řady zájmových organizací, které podporují projekt Voda nebo alkohol, jako jsou například Svaz vodáků České republiky, Český svaz kanoistů nebo spolek Junák, Český skaut, a nelze tak mít za to, že by předložený návrh reprezentoval většinový názor dotčené skupiny lidí. V případě všeobecné poptávky, kterou však bude možno jednoznačně identifikovat v návaznosti na širší a detailní odbornou diskusi, by bylo zřejmě vhodné upřednostnit systémové řešení spočívající ve vynětí vybraných volnočasových aktivit z režimu právních předpisů v působnosti Ministerstva dopravy, a to stanovením nové obecné úpravy na úrovni zákona o ochraně veřejného zdraví, jinými slovy, aby prostě sportovní aktivity nebyly pod kuratelou, nebo v zákonech o vnitrozemské vodní dopravě. Ministerstvo dopravy nesouhlasí ani s věcně nesouvisejícím pozměňovacím návrhem pod bodem B, spočívajícím ve vypuštění říčního toku Berounky od říčního kilometru 37 po přístav Radotín ze seznamu vodních cest dopravně významných a využitelných. Je třeba si uvědomit, že samotné zařazení předmětného úseku Berounky mezi vodní cesty dopravně významné, využitelné, nezakládá samo o sobě zákonnou povinnost realizovat zde stavby plavebních stupňů, a nepředstavuje tedy automaticky ohrožení předmětů ochrany, které se na dotčené vodní cestě vyskytují. V případě budoucí výstavby plavebních stupňů, jestli k nim vůbec přijde, půjde ve smyslu zákona č. 100/2000 Sb., o posuzování vlivu na životní prostředí a o změně některých souvisejících zákonů, zákon o posuzování vlivu, ve znění pozdějších předpisů, vždy o záměr podléhající buď posouzení vlivu na životní prostředí, nebo o záměr podléhající zjišťovacímu řízení. Zájmy životního prostředí tedy byly, jsou a budou nadále chráněny bez ohledu na to, zda předmětná vodní cesta v příloze číslo 2 zákona o vnitrozemské vodní plavbě je zahrnuta, či nikoliv. Význam stávajícího zařazení vodního toku Berounka v příloze 2 tak v zásadě spočívá o možnosti financování případného budoucího využití této řeky prostřednictvím státního investora Ředitelství vodních cest z prostředků Státního fondu dopravní infrastruktury. Děkuji za pozornost. Místopředseda PSP Petr FialaDěkuji panu ministrovi. Na jeho vystoupení budou reagovat faktickou poznámkou pan předseda Stanjura a pan poslanec Bartoň. Pan předseda Stanjura slovo. Poslanec Zbyněk StanjuraDěkuji. Požádal bych pana ministra, aby nám ten projev přeložil do češtiny. Nevím, který Humphrey nebo kdo jiný vám to psal. To jsou opravdu neuvěřitelné slovní konstrukce o tom, jak (nesrozumitelné)větší veřejná poptávka. Tomu jsem fakt nerozuměl. Ale kvůli tomu jsem se nepřihlásil. Pro ty bojovníky za nulu, myslím, že to víte, ale teď budu mluvit o povoleném alkoholu pro řidiče, které sice dneska neřešíme, ale pro řidiče v Evropě... Kde je nula? U nás, na Slovensku, v Maďarsku, v Rumunsku a v Rusku. Tam to zejména preventivně působí, tam ten problém s alkoholem vyřešili. Všude jinde na západ od nás: Belgie 0,5; Bulharsko 0,5 - takže nejenom na západ; Dánsko 0,5 - i na sever; Estonsko 0,2; Finsko 0,5; Francie 0,5; Chorvatsko 0,5; Irsko 0,5; Itálie 0,5; Kypr 0,5; Lichtenštejnsko 0,5; Lotyšsko 0,5; Lucembursko 0,5; Malta a Velká Británie 0,8; Německo 0,5; Nizozemsko 0,5; Polsko 0,2; Portugalsko 0,5 - mám ještě minutu, to stihnu - Řecko 0,5; Skotsko 0,5; Španělsko 0,5; Švédsko 0,2 a to je všechno. Takže milí kolegové v hnutí ANO, kteří jste údajně liberálové, pan Vondráček fakt pobavil, jak říká, my v ANO jsme liberálové, tak tady je to vidět. Všichni na západ, na sever a někteří i na jih od nás to dělají špatně. A ten vzor vidíme v tom Rusku, na Slovensku, u nás a v Maďarsku. A dneska mluvíme jenom o vodácích. A tady varujeme. Tak možná, bude příští Rada ministrů, pane ministře, co kdybyste jednal na téma nebezpečí v zahraničí, jak to, že tam ti opilci mohou mít povolenou hranici, a u nás ne, a zkuste je přesvědčit a harmonizovat v rámci Evropské unie, že bude všude nula. Uvidíte, co vám vaši kolegové ze západu, ze severu, z jihu i z východu - viděli jsme například i některé země na východ od nás - co vám na to řeknou. Tak se tady nebalamuťme špatnými argumenty. A pro paní poslankyni Procházkovou (upozornění na čas), vím, jenom to musím říct. Fakt nemusíte pít, když ten zákon projde. Nemusíte mít jedna promile. Místopředseda PSP Petr FialaMusím všem měřit stejně, takže vás nemohu nechat dál mluvit. Pan poslanec Bartoň a jeho faktická poznámka. Poslanec Lukáš BartoňDěkuji. Rád bych reagoval na pana ministra Ťoka. Většinový názor, který nám tady přednesl, reprezentovaný Svazem vodáků, tak bych si dovolil říct, že to není většinový názor. Svaz vodáků je několik desítek lidí. A jenom za minulou sezónu u nás v Čechách na vodu vyjelo 600 tisíc lidí. 600 tisíc vodáků. Těch se týká tento zákon. Vyjmout sportovní aktivity z dopravy, pak nemusí být, jak říkáte, prolomení nulové tolerance v dopravě. Ano, zní to velice dobře. Klidně s vámi na tom budeme spolupracovat. Nicméně tento slib vidím, že přijde za mnoho let, případně navrhuji schválit nyní tuto úpravu. Jestli do sezóny navrhnete a dokážete prosadit úpravu lepší, pojďme se o tom bavit. Děkuji. Místopředseda PSP Petr FialaDěkuji. S faktickou poznámkou paní poslankyně Procházková, po pan ministr Ťok, pan poslanec Bláha, pan poslanec Feranec s faktickými poznámkami. Prosím, máte slovo. Poslankyně Věra ProcházkováVůči mým předřečníkům, kteří tady ze dělají blbce, tak bych je chtěla upozornit na to, že jsem říkala, že si myslím, že jedno promile je rizikové, že je to opilost. A mám ty zkušenosti ze záchranky s těmi opilými vodáky, které jsme tahali zpod těch jezů, kdy odvážně se pustili do něčeho, co si myslím, že dělat neměli. A jediné, co bylo v prospěch jejich díky tomu alkoholu, bylo, že ten mozek měli tím alkoholem ochráněný a byli v bezvědomí díky tomu alkoholu třeba jenom kratší dobu. To je jedna věc. A druhá věc. jsem si nevšimla, pane předsedo Stanjuro prostřednictvím pana předsedajícího, že byste řekl, že některý z těch států směrem na západ jedno promile. To jsem si fakt nevšimla. Děkuji. (Tleská ministr zdravotnictví Adam Vojtěch.)Místopředseda PSP Petr FialaPan ministr Ťok s faktickou poznámkou. Prosím, máte slovo.

Download XMLDownload textDependenciesWavesurferNamed Entities