ps2017-020-09-003-056.ana Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2018-11-13 ps2017-020-09-003-056 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(17.00 hodin) Když to vezmu v obecné rovině , tak tomuto poslaneckému návrhu bych rád vytkl následující . Korespondenční hlasování , jak je navrženo , je navrhováno pro každý druh voleb pro jinou skupinu voličů . V případě voleb do Poslanecké sněmovny se jedná o voliče zapsané ve zvláštním seznamu voličů u zastupitelských úřadů a voliče , kterým byl vydán voličský průkaz . V případě volby prezidenta republiky má být korespondenční hlasování umožněno pouze voličům zapsaným ve zvláštním seznamu voličů zastupitelských úřadů , tedy již ne voličům , kteří hodlají v zahraničí hlasovat na voličský průkaz , a v případě voleb do Evropského parlamentu naopak pouze voličům , kteří jsou zapsáni v seznamu voličů na území České republiky oproti předcházejícím dvěma zákonům , které neusnadňují hlasování pro krajany žijící v zahraničí . V důvodové zprávě však toto rozlišení není nijakým způsobem osvětleno . Dále , co mi vadí v návrhu zákona , je , že výčet úkolů zastupitelského úřadu a obecního úřadu ve vztahu ke korespondenčnímu hlasování je nedostatečný . Ve skutečnosti by totiž nebyl omezen jen na výdej dokumentů korespondenčního hlasování , ale zajišťoval by provedení korespondenčního hlasování jako celku . Dále by bylo nutné příslušné úkony spojené s korespondenčním hlasováním promítnout rovněž do ustanovení o okrskové volební komisi , respektive zvláštní okrskové volební komisi . Jedna věc , která je tady taky rovněž velmi důležitá , je to , že při zavedení korespondenčního hlasování by bylo zapotřebí posunout lhůty pro podání kandidátních listin , jejich registraci a následný soudní přezkum . Poslanecký návrh totiž nijak nereflektuje skutečnost , že podle stávající právní úpravy může dojít k registraci kandidátní listiny na základě rozhodnutí soudu ještě 20 dnů přede dnem voleb , což znamená , že teprve pak může být zahájen tisk hlasovacích lístků . Tento předložený návrh počítá s tím , že nejpozději do 25 dnů přede dnem voleb již musí hlasující voliči korespondenční sady obdržet i s hlasovacími lístky . Takže tam je ta časová disproporce . Dále v hlasování o hlasovacích lístcích není nijak upraven postup zajišťující , aby zastupitelské úřady a obecní úřady obdržely včas hlasovací lístky , které budou dále rozesílat voličům žádajícím o korespondenční hlasování . Z praktického hlediska se rovněž jeví žádoucí a vhodné , aby informace o případných tiskových chybách na hlasovacím lístku a o vzdání se či odvolání kandidatury byly ve vztahu k voličům hlasujícím korespondenčně zveřejňovány též způsobem umožňujícím dálkový přístup a ne pouze ve volebních místnostech , jak je tomu v tomto návrhu . Do ustanovení upravujících neplatnost hlasů nejsou promítnuty případy , kdy okrsková volební komise , respektive zvláštní okrsková volební komise , shledá důvody pro odložení doručených obálek . K takzvanému odložení obálky dojde ve chvíli , kdy zastupitelský úřad otevře obálku s korespondenčním hlasem a zjistí , že hlasující volič již hlasoval osobně ve volební místnosti . Tím se má čelit duplicitě hlasování , ale vyvstává otázka , jaká je právní povaha tohoto odloženého hlasu . Je neplatný ? Je platný ? Návrh dále nepočítá s tím , že se mohou volby , v nichž by mělo být umožněno korespondenční hlasování , konat také v souběhu . Pro tento případ by tady mělo být vyřešeno , zda je možné , aby voliči zaslali své hlasy ve společné doručovací obálce . Podle návrhu má být umožněno žádost o korespondenční hlasování učinit elektronickou cestou při podepsání zaručeným elektronickým podpisem . Takové řešení považuji za nedostatečné , neboť negarantuje adekvátní identifikaci žadatele , tedy i budoucího korespondenčně hlasujícího voliče . Dále v případě voleb do Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky a volby prezidenta republiky by návrh znamenal enormní organizační zatížení zastupitelských úřadů České republiky v zahraničí . To byly jenom takové obecné připomínky . Ještě tady mám jednu , která se týká samozřejmě státního rozpočtu . V návaznosti na to lze předpokládat , že realizace korespondenčního hlasování by znamenala výrazné navýšení finančních dopadů na státní rozpočet . Byl by to dopad na státní rozpočet , na voliče , byl by to vlastně dopad i na obecní rozpočty . Tyto náklady v tomto návrhu zákona nejsou nějakým způsobem v důvodové zprávě uvedeny . Co se týče jednotlivých druhů voleb , jak jsou v tomto návrhu uvedeny , měl bych taky několik připomínek . A sice novela zákona o volbách do Parlamentu České republiky . Vzhledem k tomu , že tento návrh dneska umožňuje korespondenční hlasování na voličský průkaz i voličům , kteří jsou zapsáni ve stálém seznamu voličů u obecního úřadu , nelze vyloučit , že někteří voliči budou využívat tento institut pro korespondenční hlasování , i když se ve skutečnosti v zahraniční nebudou nacházet . Tady se jedná totiž o to , že ten volič , který žije trvale na území České republiky a bude hlasovat mimo své trvalé bydliště , dneska může požádat o vystavení voličského průkazu , ale na tento voličský průkaz může hlasovat i směrem do zahraničí , protože v tomto zákoně není stanoveno , že by zastupitelský úřad odmítl žádost o korespondenční hlasování , pokud volič uvede jako adresu pro doručení hlasovacích lístků místo v České republice , ani že by zastupitelský úřad nezařadil do zjišťování výsledků hlasovací lístky odeslané z českého území . K čemu v podstatě může dojít ? Může dojít k tomu , že dojde k nákupu hlasů voličů a v podstatě tito budou hlasovat v zahraničí směrem do volebního vylosovaného kraje , protože při hlasování do zahraničí se losuje volební kraj a tam by tímto způsobem mohlo dojít k ovlivnění výsledků voleb v daném kraji . Dále je to ustanovení § 19 b odst . 5 upravující postup zvláštní okrskové volební komise . Při odložení doručovací obálky není promítnut případ , kdy volič , kterému byl vydán voličský průkaz obecním úřadem , jej do doručovací obálky nevložil . Ustanovení totiž pamatuje pouze na absenci identifikačního lístku . Otázka zní , jestli takovýto hlas bude platný . Pokud ano , samozřejmě se otevírá další cesta k duplicitnímu hlasování . Další případ můžu uvést v novele zákona o volbě prezidenta republiky . V návrhu není dostatečně popsán postup zastupitelského úřadu v případě hlasování ve druhém kole voleb , neboť navržená formulace zní - cituji : " Ve druhém kole volby prezidenta republiky lze korespondenčně hlasovat , pokud volič obdrží spolu s hlasovacími lístky pro první kolo i hlasovací lístky pro druhé kolo volby prezidenta . " Podle mne je to z logiky věci nevhodná formulace , neboť nelze možnost hlasovat ve druhém kole prezidentské volby vázat na podmínku , že voliči budou zaslány hlasovací lístky i na toto druhé kolo . To je absurdní , protože v podstatě vyvstává otázka , komu lístky dorazily , má právo volit , komu nedorazily , má smůlu , právo volit nemá . Dále u prezidentských voleb není dostatečně popsán postup pro případ , kdy volič chce korespondenčně hlasovat pouze v jednom kole volby prezidenta republiky , a pro případ , že chce hlasovat korespondenčně v obou kolech , případně svoji žádost o korespondenční hlasování v tomto směru nijak nespecifikuje . A konečně novela zákona o volbách do Evropského parlamentu . Zde mám následující připomínku . Jednak neexistuje dle mého názoru důvod pro to , aby byl zaveden nový systém vedení seznamu voličů oproti stávajícímu kompaktnímu systému tvorby seznamu voličů pro volby do Evropského parlamentu . Další věcí , která je v tomto poslaneckém návrhu nejasná , je to , že vlastně v dnešní době je možná volba do Evropského parlamentu pouze na území České republiky , zejména je to u krajanů , kteří žijí dlouhodobě v zahraničí , mají trvalé bydliště v zahraničí , tak ti si v podstatě v dnešní době podle stávající úpravy zákona mohou vyřídit volební lístek u zastupitelského úřadu a odjet volit do České republiky . Tento poslanecký návrh toto v podstatě neumožňuje . To znamená , že tito občané ztrácejí možnost volit , protože by si museli odhlásit trvalé bydliště , přijet do České republiky , vyřídit si tady voličský průkaz a na ten průkaz tady odvolit . Takže tady je disproporce , že chceme pomoct krajanům , ale v podstatě jim tuto možnost hlasování zamítáme . Další věc k Evropskému parlamentu , že v podstatě tento způsob zavádí i možnost korespondenčního hlasování do Evropského parlamentu v České republice . To znamená , že umožňuje korespondenční hlasování na voličský průkaz těm voličům , kteří jsou zapsáni v seznamu voličů obecního úřadu , a nelze potom vyloučit , že někteří voliči budou využívat tento institut pro korespondenční hlasování , i když se ve skutečnosti v zahraničí vůbec nebudou nacházet . De facto se tak zavádí korespondenční hlasování na území České republiky , dle mého názoru zbytečně , protože si myslím , že v České republice je hlasovacích místností dostatek , takže se může klidně hlasovat ve volebních místnostech .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities