ps2017-020-06-003-065.ana Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2018-10-31 ps2017-020-06-003-065 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(17.00 hodin) Já mohu říct , není to tak dávno , když se podívám , bývalá ministryně školství paní kolegyně Valachová vlastně rezignovala na svůj mandát jenom na základě toho , že jeden z činitelů ve sportu navštívil její náměstkyni . Říkám to správně ? Určitě , prostřednictvím pana předsedajícího jsem se nyní obrátil na kolegyni Valachovou . Tohle je hrubé porušení povinností předsedy agentury ? Já bych řekl , že nikoliv . Ale dokud je to na ministerstvu , tak ano , toto můžeme vnímat . Je to přímý vliv nějakého subjektu , kterému je přidělována dotace , a tento subjekt se snažil lobbovat přímo na ministerstvu . Což vidím tady , že předseda Národní sportovní agentury by byl tímto úplně nepostižen . Takže tohle vidím , že ten předseda je vlastně nedotknutelný , rozhoduje o Národní sportovní agentuře , má pod sebou rozpočet , diktuje , jaká budou pravidla . Z mého pohledu se vlastně předsedou Národní sportovní agentury stane takový sportovní diktátor v naší zemi , který bude neomezený ve svém působení . Zejména také to , že si jmenuje dva své místopředsedy , aniž by vůbec nějaké výběrové řízení probíhalo , aniž by zohledňoval jakékoliv další standardní postupy . Co je zajímavé , tak je vyjmutí předsedy ze zákona o střetu zájmů . Nechci předjímat , asi je tady jediný poslanec , který má ambice na to býti předsedou Národní sportovní agentury , ale varoval bych před tím , aby poslanec nebo senátor byl vyjmut ze střetu zájmů právě v tomhle . Asi ačkoliv si pana předkladatele dost vážím , tak rozhodně bych protestoval proti tomu , aby byl poslanec předsedou Národní sportovní agentury , aby byl v tomto jasném střetu zájmů . Přistupuji k tomu i tak , že netušíme do budoucna , kdo to bude . Takže mluvím obecně a hodně se zabývám i tím , jak může být toto zneužito . Další věc , co je nestandardní na této sportovní agentuře , tak to je ojedinělý dozorový orgán agentury , který bude tvořen vlastně z pěti poslanců , z pěti zástupců vlády , dá se říci . A zde bych zase upozornil , je to naprosto nestandardní řešení , kdy nic podobného nemáme . Když už , tak aby dozorový orgán byl jmenován Poslaneckou sněmovnou , ale ne aby to bylo přímo pět poslanců opět vyjmutých ze zákona o střetu zájmů . Takže myslím , že tam je , že pokud poslanec vykonává někde dozorovou činnost , tak za tuto činnost nebere odměnu . V tomto případě by to tak bylo . Co beru jako pozitivum tohoto návrhu , je rejstřík a snaha o digitalizaci . Ten rejstřík není nic nového , ten už v zákoně o podpoře sportu máme nyní . Už nyní by měl být rozběhlý , už by měl fungovat půl roku . Už půl roku bychom měli vědět a měli bychom být digitalizováni a měli bychom mít představu o tom , jaká máme sportoviště , jaké máme kluby , kdo je tam trenérem , kolik členů tam sportuje . Měli bychom mít přehled o tom , kolik je jich přihlášeno v jakém sportu , jestli se duplikují , nebo jestli je jich přihlášeno ještě víc . To už by mělo fungovat nyní . Nicméně jsem rád tomu , že pokud Národní sportovní agentura projde , že si toto vzalo za své , právě díky digitalizaci může být snadnější a jednodušší přidělování dotací pro sport . Protože už přesně víme , kdo kde sportuje , kdo si kde zaslouží větší , nebo dotaci vůbec na činnost . Víme , máme přehled o tom , kde jsou potřeba vůbec nová sportoviště . Podle toho , kde kdo sportuje , kde se kdo hlásí k tomu . Takže závěrem bych uvedl , že vítám snahu o to , že se bude dít něco v oblasti sportu , zejména v oblasti sportu amatérského , nikoliv sportovní zábavy , která je bohužel pro mnoho lidí důležitější . Ale v návrhu vidím tak moc problémů , že je snad nebude možné ani řešit v druhém čtení . Proto , a přihlásím se pravděpodobně k tomu i v podrobné rozpravě , bych dal návrh na vrácení k přepracování , a zejména s tím důrazem , aby byly odstraněny všechny výjimky , aby zákon o podpoře sportu byl v souladu se zákonem o střetu zájmů , se služebním zákonem . Aby byly odstraněny veškeré nestandardnosti jak v řízení , tak v kontrole agentury . To je velice důležité . A jako zásadní bod , aby bylo přepracováno to , že Národní sportovní agentura bude ústředním orgánem státní správy . Nejlépe , pokud by zůstala na úrovni v gesci ministerstva . Nebo pokud nemá být v gesci ministerstva , aby zůstala na úrovni vlády . Aby vláda měla odpovědnost za tuto agenturu a my jako kontrolní orgán , který má hlídat vládu , abychom mohli kontrolovat i vládu , že má politiku v oblasti sportu a tuto politiku naplňuje . Děkuji . Místopředseda PSP Vojtěch Pikal Já také děkuji . Dovolím si podotknout , že v prvém čtení podrobná rozprava není , takže registruji váš návrh na vrácení k dopracování , protože podrobná rozprava není v prvém čtení . A nyní prosím , jsou tady dvě faktické poznámky , takže jako první pan poslanec Adamec , poté pan poslanec Nacher . Poté s přednostním právem pan zpravodaj Klaus . Prosím . Poslanec Ivan Adamec Děkuji , vážený pane předsedající . Kolegyně , kolegové , já teď zareaguji na to , co tady říkal kolega Bartoň . Já s ním víceméně souhlasím , až na drobné výjimky . Zarazila mě tam ta sportovní zábava versus sport a kontrola těch peněz na úrovni měst a krajů . Musím říct , že města dneska jsou hlavním garantem financování sportu jako takového a kraje samozřejmě přispívají také , abych byl spravedlivý . Ale my na městech dneska máme ty systémy vypracovány tak , že víme opravdu o poslední koruně , která jde do sportu , ať do investic , nebo na provoz sportovních klubů . Ale proč jsem vystoupil se svou faktickou poznámkou ? Víte , já chápu předkladatele , kteří chtějí řešit financování sportu po těch malérech , jak to tady bylo . Vlastně ono to začalo pádem Sazky , kdy vlastně sportovní bafuňáři si nechali ukrást zlatou slepici . To si řekněme , že tehdy ty peníze nějakým způsobem chodily , nebylo to ideální , ale rozhodně bylo víc peněz do sportu , než je teď . Dneska je tíha na obcích a krajích . Ale na druhou stranu musím říct , že všechny dobré úmysly nemusejí vést ke zdárnému konci . Myslím si , že cesta do pekel je dlážděna samými dobrými úmysly , a tento návrh zákona mně tak trochu připadá . . . Ať se na mě předkladatelé nezlobí , protože když jsem četl stanoviska ministerstev k tomuto návrhu zákona , tak nejsou negativní jenom proto , že to jsou vládní ministerstva . A je to de facto návrh vládních poslanců . Skutečně si vůbec nemyslím , že jsme schopni tento návrh zákona opravit ve druhém čtení , dát takové kvalitní pozměňující návrhy , aby ten zákon měl smysl . Já si myslím , že takhle to nejde . Že všichni cítíme , že je potřeba s tím financováním něco udělat , ale tato cesta touto formou mně připadá opravdu velmi podivná . Myslím si , že vláda by si měla vzít za své financování sportu , vláda by nám měla předložit kvalitní návrh tak , aby byl v souladu s evropskou legislativou a se vším právem České republiky , tak abychom to tady nemuseli lopotně upravovat . (Upozornění na čas.) Také se připojím k návrhu vrátit k přepracování . Děkuji za pozornost . Místopředseda PSP Vojtěch Pikal Také děkuji a nyní prosím s faktickou poznámkou pana poslance Nachera . Poslanec Patrik Nacher Děkuji za slovo . Dámy a pánové , já jsem pozorně poslouchal kolegu Bartoně a já tam vidím určitý rozpor . Napsal jsem si to , abych byl úplně přesný . On zároveň řekl , a já s ním do jisté míry souhlasím , že prostředí sportu je prostředí , kde je největší - kdyby mě poslouchal - největší , abych tak řekl , shluk klientelismu , nejvíce klientelistické prostředí je kolem sportu . Zároveň ale ovšem označil předsedu té budoucí agentury jako sportovního diktátora , jak jsem si napsal , což si myslím , že je příliš silný výraz , ale řekl , že je téměř neodvolatelný .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities