ps2017-020-05-004-006.ana Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2018-10-30 ps2017-020-05-004-006 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(15.30 hodin) Proto jsme připravili komplexní pozměňovací návrh , který administrativu zjednoduší , aniž by šel cestou , že zelenou naftu prostě zrušíme . Za takovéto zjednodušení administrativy by nám asi zemědělci příliš nepoděkovali . Návrh zemědělského výboru chce tyto cíle dosáhnout v podstatě takovými třemi kroky . Za prvé je to snížení počtu skupin osob provozujících rostlinnou výrobu a zároveň chov hospodářských zvířat ze tří současných skupin na dvě , tedy zavedení pouze dvou sazeb vratky daně . Za druhé je to zavedení možnosti prokazování spotřeby minerálních olejů úředními evidencemi a využití ročních normativů těch nejlepších podniků minimální spotřeby k určení výše nároku na vrácení daně . Za třetí je to prodloužení zdaňovacího období z jednoho měsíce na jedno čtvrtletí , respektive jeden rok u živočišné výroby . A ještě mi nyní dovolte , abych stručně ty jednotlivé tři kroky okomentoval . Takže snížení počtu skupin osob provozujících rostlinnou výrobu a zároveň chov hospodářských zvířat pro účely vracení spotřební daně dělených podle intenzity chovu hospodářských zvířat ze tří skupin na dvě je jedním ze způsobů snížení administrativní zátěže . Úprava počtu sazeb i výše vratky je navrhována tak , aby ve srovnání s rokem 2018 zůstala zachována intenzita podpory . Z návrhu proto nevyplývá snížení podpory ani zvýšení nároků na státních rozpočet . Výhodou umožnění prokazování spotřeby minerálních olejů pomocí ústředních evidencí je pro dotčené subjekty zrušení povinnosti vést evidenci o skutečné spotřebě . Na straně správce daně dojde ke zjednodušení kontrolní činnosti . Ta se omezí pouze na kontrolu správnosti údajů , které jsou vedeny v ústředních evidencích , respektive na kontrolu , zda byla daná plodina na konkrétním pozemku skutečně pěstována nebo bylo hospodářské zvíře skutečně chováno , ustájeno . Za třetí . Také prodloužením zdaňovacího období dochází ke snížení administrativní zátěže spočívající v prodloužení zdaňovacího období , a tedy snížení počtu podání při uplatňování nároků . Při prokazování spotřeby pomocí úředních evidencí bude zdaňovacím obdobím kalendářní rok , případně při prokazování evidence o skutečné spotřebě kalendářní čtvrtletí . Přijetím zákona ve znění komplexního pozměňovacího návrhu zemědělského výboru se umožní v příštích letech tak jako v původním návrhu udržet dosavadní stavy chovaných hospodářských zvířat v České republice , popřípadě i dosažení žádoucího zvýšení jejich počtu včetně jejich přínosu pro životní prostředí , což je zejména zachování kvality půdy . Při snížení administrativy dojde ke zlepšení ekonomické situace chovatelů hospodářských zvířat , zvýší se rentabilita chovu hospodářských zvířat a bude to mít i pozitivní sociální dopad do života obyvatel na venkově . Na závěr mi ještě dovolte , abych avizoval zkrácení lhůty na projednání mezi druhým a třetím čtením podle § 95 odst . 1 jednacího řádu Poslanecké sněmovny na sedm dnů . K tomuto se přihlásím v podrobné rozpravě a dovolil bych si vás požádat ve třetím čtení o podporu těchto našich pozměňovacích návrhů . Děkuji . Místopředseda PSP Vojtěch Filip Děkuji panu poslanci Kottovi . Svého stranického kolegů předběhne pan kolega Ondřej Benešík , který se přihlásil s faktickou poznámkou . Prosím , pane poslanče , máte slovo . Poslanec Ondřej Benešík Děkuji za slovo , pane předsedající . Dámy a pánové , vážená vládo , já jenom na návrh paní poslankyně Černochové . Myslím , že je to chvályhodné , zejména v České republice . Jsme přece jenom pivovarnická velmoc . Ale přece jenom jestli existuje nějaký limit na takto nezdaněné pivo , byť to , které se vyrábí v rámci výuky a praxe , anebo jestli neexistuje takový limit . . . Jestli neexistuje , tak jestli je možno vést nějakou diskuzi i třeba s odbornými kruhy , se školami , které se tím zabývají , jestli je nějaké množství , které je běžně v nějaké časové jednotce vyrobeno . Protože za určitých okolností hrozí , že i to nekomerční využití může být zneužito . Já si vzpomínám na jednu historku , která tak nějak koluje u nás po Slovácku , že jistý spolek , možná hasiči , možná myslivci , měli ve svém účetnictví položku dva tisíce za inkoust a jiné tekutiny . Takže přece jenom , jestli by se neměla vést diskuze o nějakém limitu . Místopředseda PSP Vojtěch Filip Děkuji za dodržení času k faktické poznámce . Nyní vystoupí v rozpravě pan poslanec Marian Jurečka , připraví se pan poslanec Jan Pošvář . Prosím , pane poslanče , máte slovo . Poslanec Marian Jurečka Děkuji . Já bych chtěl ještě teď v této obecné rozpravě blíže okomentovat právě ten pozměňovací návrh , který byl projednán a doporučen zemědělským výborem , protože ho považuji v dnešní době , kdy hovoříme o tom , jak vypadá naše krajina po problémech s klimatem , o tom , abychom lépe hospodařili s vodou a lépe chránili půdu proti erozi , já ten návrh považuji za velice důležitý . Protože my tím vlastně říkáme , že chceme opravdu dlouhodobě , systémově , motivovat zemědělce k tomu , aby v daleko větší míře měli pestřejší osevní postupy , aby se vraceli k plodinám , které třeba nemají úplně takovou vysokou ekonomickou přidanou hodnotu pro ně . Výčet těch plodin , já si dovolím ho ještě rozvést , je poměrně výrazný . Jsou to brambory , chmel , ovoce obou těch dvou druhů , ať už je to velmi vysoká , či vysoká pracnost . To stejné u zeleniny . Obě dvě ty kategorie zeleniny jsou zde uvedeny , cukrová řepa , a co jsem v tom svém prvním příspěvku zpravodaje zemědělského výboru nezmínil , tak jsou i bílkovinné plodiny . To znamená opravdu plodiny , které zvyšují svým kořenovým systémem absorpční kapacitu půdy , zlepšují právě půdu , která je dlouhodobě třeba utužená , mají samozřejmě také příznivý dopad na kvalitu půdy . Proto si myslím , že tito zemědělci , kteří opravdu v těch svých osevních postupech dokážou třeba i díky této motivaci začít něco měnit ve svém hospodaření , si zaslouží takovouto systémovou podporu právě i tímto nástrojem . Když jsme před třemi lety v této Poslanecké sněmovně znovu obnovovali takzvanou zelenou naftu , tak tehdy jsme ji v tom prvním roce vrátili pouze pro rostlinnou výrobu paušálně . Rok poté v návaznosti na vývoj krize v zemědělství , především v sektoru mléka a vepřového masa , jsme tehdy právě i na poslanecký návrh tehdy kolegy Šrámka zavedli odstupňování té zelené nafty právě i podle intenzity živočišné výroby . A teď si myslím , že stojí za to , když tu možnost máme , zvážit právě i podporu těch , kteří i v rámci rostlinné výroby dokážou mít zajímavý dobrý pozitivní hospodářský přístup ke krajině , tak je ocenit i touto formou . Protože z toho , řekněme , fytosanitárního hlediska ta větší diverzifikace osevních postupů i určitým způsobem nepřímo může snižovat i takové věci , jako je pesticidní zátěž , snižování nutnosti aplikace fungicidů , ale i třeba insekticidů , protože správné střídání plodin v osevním postupu , které tady tímto návrhem motivujeme , má opravdu logiku a smysl . Proto bych byl rád , abychom našli shodu na této podpoře , byť na rovinu poctivě přiznávám , že určitý výpadek do státního rozpočtu to způsobí . Ten je odhadován na základě dat Ministerstva zemědělství někde v objemu okolo 315 milionů korun . Z hlediska transparentnosti je nutno poznamenat , že evidence toho , co zemědělec dnes pěstuje , je opravdu poměrně přesná . Tam je ta chybovost prakticky vyloučena , protože zemědělec v rámci jednotné žádosti uvádí , co má v osevním postupu . Je to kontrolováno satelitními snímky . Takže i tady si troufnu říct , že i tento princip a tento návrh je opravdu v maximálně možné míře transparentní a zároveň také poměrně jednoduše administrovatelný . Takže se budu potom ještě jednou ozývat ve třetím čtení . Budu prosit o podporu tohoto návrhu . Děkuji za pozornost . Místopředseda PSP Vojtěch Filip Děkuji panu poslanci Marianu Jurečkovi za jeho vystoupení . S faktickou poznámkou paní poslankyně Jana Černochová . Připraví se kolega Pošvář . Prosím , paní poslankyně , máte slovo k faktické poznámce . Poslankyně Jana Černochová Děkuji , pane předsedající . Vaším prostřednictvím budu reagovat na kolegu Benešíka . V současné době je zákon o spotřební dani postaven tak , že kdo v příslušném kalendářním roce vyrobí více než 200 litrů piva , musí platit spotřební daň , a to bez výjimek . A ta škola , která mě vlastně na toto upozornila , škola v Podskalské ulici , vyrobí při výuce více než 200 litrů piva za rok . A toto pivo se většinou znehodnocuje při laboratorních cvičeních z chemie a mikrobiologie , ale část se použije na prezentaci školy na různých akcích . Třeba například při tom výročí 150 let bylo možné ochutnat to pivo , které tam studenti vyrábějí . Tady opravdu je jistota toho , aby to někdo nezneužíval . Ta bude v tom , že v tom mém pozměňovacím návrhu bude , že se to pivo nesmí prodávat . A skutečně tato škola neprodala ani deci piva , takže je nespravedlivé to , že vlastně z toho odvádí daň , přestože na straně příjmů má nulu .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities