ps2017-019-10-012-005.ana Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2018-10-03 ps2017-019-10-012-005 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(17.30 hodin) Pak jsou tady další věci typu např . zde už ležícího tisku na omezení reklamy na spotřebitelské úvěry , finanční gramotnost atd . , ale to jsou věci doprovodné . Já tím chci jenom říci , že ta novela insolvenčního zákona sama o sobě samospasitelná není a musí ji doprovázet další kroky . Na závěr mi dovolte jenom stručně představit dva pozměňovací návrhy , které dávám samostatně mimo komplexní návrh z ústavněprávního výboru . Ten jeden je jediným bodem z asi 18 , kde jsme se s ministerstvem nakonec neshodli . Tento pozměňovací návrh bude potom načten v podrobné rozpravě . Jedná se vlastně o to , co má být součástí návrhu na povolení oddlužení . Protože chceme - li to opravdu zjednodušit a měníme ten systém na vstupu , tak jsem přesvědčen o tom , že je zbytečné , aby součástí návrhu byly předpokládané příjmy na příštích 6 nebo 12 měsíců , protože to stejně bude věštění z křišťálové koule . Proto navrhuji , aby v tom návrhu byly pouze údaje o aktuálních příjmech dlužníka a očekávaných příjmech . I to bude číslo , které bude skutečně jakýmsi předpokladem . Ale to , jakou výši příjmu případně by uvedl dlužník , které předpokládá , nebude mít stejně vůbec žádný vliv na to , zda mu bude nebo nebude to oddlužení povoleno . Čili já se domnívám , že je zbytečné to tímto zatěžovat . Navrhujeme tam i to , aby údaje o příjmech dlužníka stačily za posledních 6 měsíců , nikoliv za posledních 12 měsíců a aby nebylo potřeba k tomu dokládat listiny , protože dlužníci jsou často ve velmi prekérní situaci , pak to někde tahají z krabic od bot pod postelí , nemohou najít doklady o příjmech apod . , je zbytečné asi tímto jim bránit v rychlém vyřízení návrhu na povolení oddlužení . Takže to je jeden návrh , který se týká procesní ekonomie , který bude potom načten v podrobné rozpravě . Druhá věc , řekněme , je už zásadnější . Je to věc trochu politické povahy . Je to pozměňovací návrh , který předkládám společně s panem poslancem Petrem Sadovským z klubu ANO , a týká se té druhé varianty , tedy možnosti oddlužení za tři roky v případě , že dlužník splatí 50 % dluhu . My se osobně domníváme , a tak jsme to konzultovali právě i s kolegou Sadovským , že tato možnost je poměrně nebezpečná . Protože pokud někdo je schopen za tři roky splatit 50 % , tak jsem přesvědčen , že za uváděných pět let je schopen splatit možná dokonce celých 100 % nebo podstatně více . Rozumíme té ambici ministerstva , které samozřejmě vychází i z nějakých zahraničních zkušeností , přestože se domníváme , že směrem k věřitelům by bylo velmi vhodné tuto hranici navýšit . Po poměrně komplikovaných jednáních s předkladateli jsme došli ke kompromisnímu řešení ve výši 60 % . Tedy budeme navrhovat , aby splnění oddlužení bylo schváleno v případě , že dlužník v době tří let od schválení oddlužení splatí nezajištěným věřitelům alespoň 60 % jejich pohledávek . Říkám , je to kompromis , ke kterému jsme nějakým způsobem dospěli . A já vám předem děkuji za jeho podporu , protože myslím , že to je právě jedna z cest a jeden ze symbolů , jak dospět k rozumnému kompromisnímu řešení . Znovu říkám , nebude tady vítězů , a věřím , že tady nebude ani poražených . Díky za podporu celé novele , protože ta skutečně pomůže řešit zoufalou situaci dluhových pastí a zároveň i velmi špatnou situaci věřitelů v České republice . Děkuji . Místopředseda PSP Tomio Okamura Děkuji . To byl pan poslanec Výborný a jako dalšího do obecné rozpravy vyzývám pana poslance Petra Sadovského a připraví se paní poslankyně Zuzana Ožanová . Prosím , máte slovo . Poslanec Petr Sadovský Děkuji . Dobrý den , pane předsedající , vládo , kolegyně , kolegové . Můj předřečník pan poslanec Výborný už skoro všechno řekl za mě . Já bych se k tomu jenom krátce snad vyjádřil . Jedná se o vztah , kdy na ústavněprávním výboru samozřejmě v té základní novele bylo navrženo 50 % za tři roky . Potom bylo pozměňovacím návrhem navrženo 75 % za tři roky , 70 a 66 . Po konzultaci i s ministerstvem a vysvětlení nám bylo jasné , že ve chvíli , kdy dlužník musí zaplatit prioritní splátky a zastaví se mu i nárůst dluhů , že to je neúnosné , protože ho to úplně nemotivuje a mohl by spadnout zpátky do šedé zóny . Šedesát procent , která jsme připravili , tak to je varianta , která se nám zdá kompromisní . Myslím si , že je přijatelná jak pro většinu Sněmovny , tak si myslím , že není úplně negativní pro ministerstvo . Chtěl jsem vás tímto poprosit o podporu tohoto návrhu , kdy jsem i já , nebo hnutí ANO , strůjcem , a budu rád , když ve třetím čtení tomuto návrhu dáte podporu . Děkuji . Místopředseda PSP Tomio Okamura Děkuji a nyní vyzývám paní poslankyni Zuzanu Ožanovou a připraví se pan poslanec . . . Pardon , já tady mám jednu faktickou poznámku , omlouvám se . Tak paní profesorko , máte možnost vystoupit . Tak já se omlouvám , paní poslankyně , teď mi to tady naskočilo . Ano , máte dvě minuty . Poslankyně Helena Válková Děkuju , pane místopředsedo , já jsem jenom chtěla upřesnit , že jsem poslouchala projev svého kolegy pana poslance Sadovského , že v podstatě tento návrh vzešel z dílny hnutí ANO . Tak jenom aby nebylo mýlky . Tento návrh byl společným návrhem , na kterém se dohodl i s panem poslancem Výborným . Já mám ráda spravedlivá vyjádření . A já ho sama také , i když jsem byla překvapená , že jsme zrovna se shodli na té částce 60 % , považuji za lepší i z hlediska té výzvy , kterou v sobě nese , že přece jenom dluhy se mají plnit . Čili je to společná snaha obou těchto subjektů . Místopředseda PSP Tomio Okamura Děkuji . Takže paní poslankyně Zuzana Ožanová a připraví se pan poslanec Jan Farský . Prosím , paní poslankyně . Poslankyně Zuzana Ožanová Dámy a pánové , významným opatřením proti zneužívání oddlužení má být dohled insolvenčního správce . Aby však role insolvenčního správce byla vykonávána tak , jak insolvenční zákon předvídá , je třeba mít postaveno najisto , že osoby , jejichž prostřednictvím může insolvenční správce při výkonu funkce jednat , jsou osobami , u nichž existují záruky profesionálního výkonu svěřených činností . Navrhuji tedy ve svém pozměňovacím návrhu číslo 1389 , k němuž se přihlásím v podrobné rozpravě , vyloučení možnosti , aby jeden zaměstnanec podílející se na výkonu funkce insolvenčního správce mohl být zároveň zaměstnán také jiným insolvenčním správcem , a to z důvodu vyloučení střetu zájmů . Dále je třeba mít postaveno najisto , že osoby , jejichž prostřednictvím může insolvenční správce při výkonu funkce jednat , jsou osobami dostatečně kvalifikovanými a že u nich existují záruky profesionálního výkonu svěřených činností . Proto navrhuji ve svém pozměňovacím návrhu číslo 1390 úpravu mířící k odstranění přetrvávajících výkladových nejasností odborné veřejnosti o tom , jakým způsobem insolvenční správce vykonává svoji funkci . Insolvenční správce má vykonávat svou funkci osobně , prostřednictvím svého zaměstnance nebo zaměstnance dlužníka . Ve zvlášť odůvodněných případech může insolvenční správce funkci vykonávat také prostřednictvím jiných osob , mezi které lze typicky zařadit specializované odborníky z právních , ekonomických a dalších oborů . Obdobně jako například u notářů se také vylučuje široké zastoupení insolvenčního správce třetími osobami na základě smlouvy . Pokud pak jde o využití třetích osob pro některé vedlejší činnosti při výkonu funkce insolvenčního správce , např . při přípravě podkladů a návrhů jednání insolvenčního správce , mělo by být nyní z právní úpravy nepochybné , že je v insolvenčním řízení přípustné toliko výjimečně ve zvlášť odůvodněných případech . Navrhovaná změna rovněž upřesňuje odpovědnost insolvenčního správce za škodu nebo jinou újmu způsobenou osobami , jichž může využít pro výkon své funkce . Navrhuje se také ukotvit výslovnou povinnost insolvenčního správce využívat pro činnosti při výkonu funkce insolvenčního správce pouze zaměstnanců disponujících minimálním vzděláním a odbornou praxí . Pro řádný výkon činnosti a funkce insolvenčního správce je totiž vzhledem k jejich specifickému postavení v insolvenčním řízení nutné bezvýhradně vyžadovat zaměstnávání pouze kvalifikovaných zaměstnanců , má - li jich insolvenční správce používat pro plnění úkolů při výkonu své funkce . Požadovaná odborná praxe se potom podobá odborné praxi vyžadované pro insolvenčního správce samotného . Liší se však významně kratší délkou .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities