ps2017-019-10-004-007.ana Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2018-10-03 ps2017-019-10-004-007 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(11.50 hodin) Ten návrh , který byl předložen , přináší kompenzaci podnikatelům , zaměstnavatelům , raději bych říkal zaměstnavatelům , zhruba ve výši 40 % odhadovaných zvýšených nákladů a 60 % odhadovaných nákladů je k tíži zaměstnavatelů . Proto jsem říkal , že platit má někdo jiný . Pozměňovací návrh , který přednesu , ke kterému se pak přihlásím , je uveden jako sněmovní dokument 1384 , vychází z podkladů Ministerstva práce a sociálních věcí . Byl předložen tripartitě , bych řekl předkladatelům , kdyby mě poslouchali . Ten pozměňující návrh vychází z toho , co bylo předloženo tripartitě , co připravilo Ministerstvo práce a sociálních věcí , a které vlastně říká , že pokud ta karenční doba bude zavedena , že to bude plně kompenzováno zaměstnavatelům . Že se na té úhradě bude podílet stát , resp . všichni daňoví poplatníci . Tak to prostě je . Když chce zaplatit něco stát , tak to platí všichni daňoví poplatníci , ať už firmy , jednotlivci , majetkové daně , dejte si tam , co chcete . Takže my samozřejmě jsme pro zamítnutí . Kdyby to neprošlo , tak si myslíme , že tohle je mnohem spravedlivější přístup k zaměstnavatelům . Pro zaměstnance se po případném přijetí pozměňovacího návrhu nezmění vůbec nic . Bude splněn politický cíl , první tři dny budou propláceny . Otázka je , kdo ponese náklady . Já bych vám z toho pozměňujícího návrhu ocitoval část důvodové zprávy . On je zpracován velmi precizně , má i důvodovou zprávu , obecnou a konkrétní . Smyslem je dopracovat poslanecký návrh na zrušení tzv . karenční doby , což je doba , po kterou se v případě dočasné pracovní neschopnosti neposkytuje osobě v zaměstnaneckém nebo služebním poměru náhrada mzdy nebo platu , případně plat či jiný příjem , který je předmětem sněmovního tisku 109 , tak , aby lépe odpovídal - a teď vám to přečtu , poslouchejte , je to trochu komické , když to čte opoziční poslanec - aby lépe odpovídal závazku přijatému v programovém prohlášení vlády . Cituji z programového prohlášení vlády . Nyní . Začátek citace : " Od 1 . července 2019 obnovíme náhradu mzdy v prvních třech dnech pracovní neschopnosti ve výši 60 % denního vyměřovacího základu a projednáme možnosti , jak tento krok kompenzovat zaměstnavatelům . " Konec citace z vládního programového prohlášení . Tento pozměňovací návrh promítá do znění příslušných právních předpisů variantu III zpracovanou Ministerstvem práce a sociálních věcí a tato zpráva , tato varianta byla předložena jednání pléna Rady hospodářské a sociální dohody , zkráceně tripartitě , dne 9 . května 2018 . Základní parametry této varianty jsou postaveny za prvé na náhradě mzdy ve výši 60 % z vyměřovacího základu od prvního dne nemoci . To je ve shodě se stávajícím zněním sněmovního tisku 109 . A za druhé - za současné kompenzace zaměstnavatelům za komplexní zabezpečování této agendy v podobě zkrácení doby poskytování náhrady mzdy ze 14 na 11 dní . Po uplynutí této doby nastupuje stejně jako dosud dávka nemocenské vyplácená Českou správou sociálního zabezpečení . A slevy na pojistném odváděné zaměstnavateli na nemocenské pojištění o 0 , 5 procentního bodu . Snížení ze 2 , 3 na 1 , 8 , ne pouze 0 , 2 % , jak navrhují poslanci sociální demokracie , tzn . z 2 , 3 na 2 , 1 . Pak je tu v důvodové zprávě , kterých všech zákonů se týká , to je vlastně obdobné toho poslaneckého návrhu . Když se podíváte , nebudu vás zdržovat podrobnostmi , do důvodové zprávy jednotlivých variant , myslím , že není zas tak složité , aby se poslanecké kluby dostaly k materiálům , které jsou projednány na tripartitě , tak zjistíte , že tento pozměňující návrh zhruba pokrývá odhadované náklady zaměstnavatelům . Zhruba . Není to úplně , ale není to těch 40 % . Může se to blížit 100 % , praxe mi říká , že to je 90 nebo 95 % , ale určitě ne pouhých 40 , jak navrhují poslanci sociální demokracie . Taky si řekněme , co se stane , když zaměstnavatelům zvýšíte rozhodnutím ze zákona náklady . A budete kompenzovat . No sníží se prostor pro zvyšování mezd . To je přece jednoduché . Ty volné prostředky , které by museli dát zaměstnavatelé na pokrytí nákladů zrušení karenční doby , by v přijetí tohoto pozměňujícího návrhu mohly být využity např . na zvýšení mezd nebo nějakou investici . Takhle navrhují pouhých 40 % a ještě říkají do mikrofonu , že je to spravedlivé . Já se pak přihlásím a věřím , že po debatě i v hospodářském výboru a pak na plénu - a teď se obracím k poslancům hnutí ANO , protože pokud ten pozměňovací návrh bude přijat , neporuší se text programového prohlášení vlády , kde jsem tady citoval . Neporuší se . Protože najdeme způsob kompenzace zaměstnavatelům a současně by byly propláceny první tři dny ve výši 60 % z denního vyměřovacího základu . Tak se nenechte přesvědčit tím , že tento pozměňovací návrh je v rozporu s koaliční smlouvou . Samozřejmě mnohem lepší je hlasovat pro zamítnutí zákona , tím bych své vystoupení pro dnešek ukončil . Děkuji . Místopředseda PSP Vojtěch Filip Děkuji panu poslanci Zbyňku Stanjurovi . Nyní s faktickou poznámkou paní poslankyně Kateřina Valachová . Přihlášena je paní kolegyně Šafránková řádně do rozpravy . Prosím , paní poslankyně , máte slovo k faktické poznámce . Poslankyně Kateřina Valachová Zklamu Zbyňka Stanjuru prostřednictvím předsedajícího , protože tady nebude přehlídka sociálních demokratů jako na orloji , jsem tady pouze já za předkladatele . A vyjádřím se k sociálnímu dialogu . Sociální dialog v případě obnovení placení nemocenské od prvního dne nemoci se vedl po celou dobu minulé vlády až v podstatě doposud . Návrh poslanců a poslankyň za sociální demokracii vychází z posledního největšího přiblížení zaměstnanecké a zaměstnavatelské strany v roce 2016 . A je právě odrazem v tomto poslaneckém návrhu včetně toho , že zároveň bylo dohodnuto , že bude nastartována elektronická neschopenka , která měla snížit byrokratickou zátěž zaměstnavatelů . Směrem k plénu Sněmovny : Ani v případě schválení elektronické neschopenky , ani v případě kompenzací , které jsou součástí poslaneckého návrhu sociálních demokratů , ale dokonce ani v případě kompenzací , které byly diskutovány jako vyšší v rámci sociálního dialogu , zaměstnavatelská strana nesouhlasila se zavedením znovuobnovení placení nemocenské od prvního dne . Co se týká historie , já jsem nebyla v rámci vyjednávání zaměstnavatelů a zaměstnanců v roce 2008 přítomna tomu , samozřejmě . Nicméně zazněl tady názor Pavla Juříčka , vaším prostřednictvím , pane předsedající , stran zaměstnavatelů . Já bych ale chtěla tlumočit to , co zaznělo na sociálním výboru stran odborových organizací Jaroslava Zavadila , bylo by fér , aby to tady znělo , protože zaměstnanci - Místopředseda PSP Vojtěch Filip Paní kolegyně , přihlásila jste se k faktické poznámce a já vám musím odebrat slovo , protože čas pro faktickou poznámku vypršel . Poslankyně Kateřina Valachová Přihlásím se následně do diskuse . Místopředseda PSP Vojtěch Filip Následně se přihlaste , jistě na vás dojde . Tak nyní paní poslankyně Šafránková , připraví se paní kolegyně Richterová . Prosím , paní poslankyně , máte slovo . Poslankyně Lucie Šafránková Děkuji za slovo , pane místopředsedo . Vážené kolegyně , vážení kolegové , řešíme nyní návrh zákona , který má napravit situaci , která znesnadňuje života mnoha našim občanům . Tedy situaci , kdy po první tři dny nemoci nedostávají zaměstnanci nic a až poté jim menší část vyplácí zaměstnavatel , než po 14 dnech přebere vyplácení stát . Sněmovní tisk č . 109 , který předložila ČSSD , se sice tváří , že věc napravuje , ale je to spíše iluze . Obsahuje totiž rozšíření povinnosti pro zaměstnavatele platit kromě 4 . až 14 . dne nemoci zaměstnance náhradu mzdy nebo platu výměnou za nepatrné snížení odvodů zaměstnavatele na nemocenské pojištění . Tím do budoucna pro zaměstnavatele představuje enormní finanční zátěž zhruba o 30 % , která by pro mnohé z nich mohla být likvidační , tedy by mohla vést ke snížení zaměstnanosti , nebo alespoň ke snížení objemu mezd a jiných benefitů pro zaměstnance . Návrh samotný odporuje základní logice systému sociálního zabezpečení , neboť přenáší riziko a i výplatu pojistného plnění z pojistitele na pojistníka .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities