ps2017-019-09-008-010.ana Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2018-10-02 ps2017-019-09-008-010 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(18.40 hodin) Poslankyně Kateřina Valachová Vážený pane předsedající , vážení poslanci , poslankyně , Marek Benda je znamenitý rétor , tak přece jenom ty , které se mu podařilo vyděsit , se já pokusím zase uklidnit . Neděje se nic mimořádného . Druhé čtení slouží k tomu , aby všichni poslanci , tzn . dokonce i Kateřina Valachová s Klárou Dostálovou , načetli jakékoli pozměňovací návrhy . Co se týká situace , ve které jsme , ta je mimořádná pouze tím , že návrh předkládala jiná vláda , než která ho nyní dál v dalších čteních v Poslanecké sněmovně hájí . Také chci upozornit , že jsem při svých vystoupeních velmi odlišila svou úlohu zpravodajky a vystoupení mne jako místopředsedkyně poslaneckého klubu za klub sociální demokracie , který v rámci prvního čtení vznesl řadu námitek k té původní verzi . Co se týká snahy , která skutečně byla koaliční , a v tom si myslím , že je korektní a poctivé to přiznat , a myslím si , že se není za co stydět , protože takhle bychom měli pracovat , tak tu jsme popsali s tím , že se jedná o reakci na první čtení . Není tam nic zásadního nad rámec , není tam nic překvapujícího , není to překopání toho textu od A do Z . Takže tolik jenom na uklidnění těch , kteří případně byli vyděšeni . A co se týká onoho řekněme legislativně technického sporu v uvozovkách mezi ústavněprávním výborem a legislativou Sněmovny , tak jenom chci informovat kolegy , že jsem jako zpravodajka pouze z procesní opatrnosti na základě doporučení legislativy Sněmovny poučila všechny kolegy , aby z procesní opatrnosti ty pozměňovací návrhy znovu načetli , protože je samozřejmě vyšší hodnota zajistit jejich řádné projednání , než aby to bylo někdy v budoucnu zpochybněno , nebo dokonce by mohla být zpochybněna celá novelizace zákona o státní službě . Jinak s předsedou ústavněprávního výboru samozřejmě souhlasím z hlediska toho obsahu a věcnosti a budeme se snažit , nebo já budu moc ráda , pokud se s ním budu moct snažit o to , aby se tato situace neopakovala . Takže tolik stručně . Místopředseda PSP Tomio Okamura Tak čas . Takže nyní tedy požádám o vystoupení v rámci faktické poznámky pana poslance Válka a připraví se pan poslanec Marek Benda . Zatím tedy dvě přihlášky . Takže pan poslanec Válek ? Není přítomen . Takže to propadá . A nyní tedy požádám pana poslance Marka Bendu . Prosím , vaše dvě minuty , pane poslanče . Poslanec Marek Benda Vážená paní zpravodajko , vážené dámy , vážení pánové , já jsem nezpochybňoval právo žádného poslance podat pozměňovací návrhy ve druhém čtení . To je samozřejmě možné . Přesto si myslím , že je korektní vůči Sněmovně , aby zejména menšinová vláda , která je závislá na tom , je - li podpořena ještě někým jiným , která dojde k nějaké dohodě , aby tuto dohodu předložila výborům , které věc projednávají . A času na to upřímně řečeno bylo dost . Věděli jsme před prázdninami , že se rozcházíme . A vy nám to fakt dáváte v den projednávání druhého čtení . Možná že vám to přišlo tak strašně důležité a tajné , že to té opozici sdělit nesmíte , nebo nechcete , nebo něco podobného . Já to jenom pokládám za nepraktické , nešťastné . Myslím si , že tam potenciálně můžou být chyby a že my jsme pak postaveni před situaci , jako ta opozice , a upozorňoval jsem na to minule , že kdybychom chtěli ještě nějaké změny k tomu uplatňovat , např . říkat " tohle máte dobře , tohle nemáte dobře " , tak musíme studovat během dnešního dne návrhy , které byly načteny do systému . Prostě kdybyste přicházeli jako jednotlivé poslankyně - a upřímně řečeno , i ti jednotliví poslanci , co přicházejí na plénum , v drtivé většině to předtím předložili výboru . A třeba neuspěli a pak říkají : my na tom trváme a chceme . Ale ty situace , kdy se přinášejí věci až na plénum , jsou spíše výjimečné a neměly by být situacemi , kdy se vládní koalice na něčem dohodla a přichází to sdělit zbytku Sněmovny až v rámci druhého čtení . Tam si fakt myslím , že jsme skoro na hraně přílepku . Místopředseda PSP Tomio Okamura Tak děkuji . A nyní v obecné rozpravě požádám o vystoupení paní poslankyni Věru Kovářovou a připraví se pan poslanec Bartošek . Prosím , paní poslankyně , máte slovo . Poslankyně Věra Kovářová Děkuji za slovo . Vážené dámy , vážení pánové , dovolte , abych vám představila dva pozměňovací návrhy . První se týká § 15 odst . 2 , kde se doplňuje o text - cituji : " U vedoucích služebních úřadů se uvedené nevztahuje na rozhodování o věcech , o nichž se podle tohoto zákona nevede řízení ve věcech služby , s výjimkou věcí podle § 159 odst . 2 písm . a ) , j ) , k ) , l ) . " Jde o úpravu , která upřesňuje rozsah oprávnění státního tajemníka vůči vedoucím služebních úřadů , tj . odráží stejnou praxi jako u vedoucích organizačních složek státu dle zákoníku práce , je v souladu s požadavkem minimalizace administrativní náročnosti a s ekonomickými pravidly dle příslušných právních předpisů , včetně zákona o finanční kontrole . Vedoucí služebního úřadu je ten , kdo odpovídá za chod daného služebního úřadu , a to po stránce ekonomické i po stránce dané odborné agendy úřadu , nese za to i plně odpovědnost . Státní tajemník navíc dle zákona o státní službě není představeným vůči vedoucímu služebního úřadu , není oprávněn mu ukládat úkoly . V praxi je prakticky nereálné , aby např . státní tajemník určil vedoucímu služebního úřadu dovolenou , tu si určuje on sám s ohledem právě na bezvadný chod daného úřadu a reálné možnosti daného úřadu , v zásadě po dohodě se svým zástupcem . Určování dovolené se tak stává ryze formální , tzn . administrativně nadbytečné , a postrádá smysl . Obdobně služební cesty jsou vázány na finanční prostředky daného úřadu , které jsou samostatné účetní jednotky . Státní tajemník tak nikdy nemůže být dle právních předpisů tzv . příkazce operace vůči vedoucímu služebního úřadu , ale je jím vždy pověřený zaměstnanec v rámci úřadu , zpravidla zástupce vedoucího služebního úřadu . Navíc je opět zcela nereálné , aby vedoucímu služebního úřadu nebyla schválena služební cesta a bylo mu tak znemožněno vykonávat činnost , za kterou sám odpovídá , např . výjezd k nehodě za účelem jejího šetření . Návrh zároveň zachovává běžnou praxi a dosavadní úpravu , kdy si vedoucí služebního úřadu nemůže sám určit plat , přiznat odměny nebo se hodnotit . Toť první pozměňovací návrh . A druhý se také týká § 151 , kde se před slovo " 10 % " doplňuje slovo " nejméně " . Jde o úpravu , která narovnává podmínky pro výši příplatku za pohotovost u zaměstnanců v pracovním poměru dle zákoníku práce a státních zaměstnanců dle zákona o státní službě , resp . danou úpravou dochází k odstranění nesrovnalosti mezi zákoníkem práce , § 140 , a zákonem o státní službě , § 151 , tj . sjednocení úpravy v otázce odměňování služebních a pracovních pohotovostí . Děkuji za pozornost . Místopředseda PSP Tomio Okamura Tak děkuji . A nyní tedy požádám o vystoupení pana poslance Jana Bartoška , předsedu poslaneckého klubu KDU - ČSL . Jako poslední se připraví pan poslanec Ferjenčík . Tak , pane poslanče , máte slovo . Poslanec Jan Bartošek Děkuji za slovo . Po poměrně dlouhé době poté , co byl předložen tento zákon , se dostává na projednávání Poslanecké sněmovny . Pro mě je poměrně překvapením , že ho zde předkládá sociální demokracie , protože zástupci sociální demokracie byli společně s hnutím ANO a s KDU - ČSL hlavními tvůrci původního zákona , který měl za úkol stabilizovat státní správu , motivovat k tomu , aby lidi šli vykonávat a pracovat pro stát , aby tam byl kariérní růst a aby se nastavila přiměřená propustnost tohoto systému a současně to motivovalo lidi v rámci státní služby , aby mohli postupovat nahoru . Bohužel , myslel jsem si , že sociální demokracie bude ta , která bude držet tu vlajku s tím , že chceme stabilní státní správu , a přitom byla první , která porušila ducha tohoto zákona na Ministerstvu zdravotnictví . A to byl první bod , kdy vlastně jsem říkal , jestliže potom do budoucna budeme komukoli vyčítat , že účelově systemizuje pracovní místa proto , aby mohl propouštět úředníky , tak se nebudeme moct odvolávat , protože sociální demokracie byla první , která použila systemizaci jako nástroj , aby vyhodila z práce lidi , kteří jí byli nepohodlní .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities