|

ps2017-019-08-003-029.ana

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2018-09-21 ps2017-019-08-003-029 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

29. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 112/2016 Sb., o evidenci tržeb, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 205/ - prvé čtení

Date2018-09-21
Meetingps2017/019
Agenda Itemps2017/019/029
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/019schuz/s019271.htm

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.


index   17 < Page 18 > 19

Protože v zásadě se shodneme na tom, že jsou čtyři faktory, které to mohly ovlivnit, a přeme se o to, nakolik to ovlivnily ekonomický růst, spotřeba domácností především, ta může, ale nemusí kopírovat výši růstu ekonomiky, a pak ta opatření, která zavádí vláda, například snížení daní, zavedení kontrolního hlášení, zavedení EET. A pokud chceme posuzovat výběr konkrétní daně, třeba daně z přidané hodnoty v konkrétním segmentu nebo v ekonomice jako celku, tak bychom se měli snažit udělat tak podrobnou analýzu, jak je to jen možné. Ale rozdělit a najít v těch oborech výši poptávky, výši spotřeby domácností, výši dopadů, odhadovanou výši dopadů EET a odhadovanou výši dopadů kontrolního hlášení, tak by taková analýza před spuštěním dalších vln EET měla být samozřejmostí. A my se pak samozřejmě můžeme přít nad interpretací těch čísel. A ta čísla nemáme k dispozici, takže ani se opravdu reálně nemohu úplně vážně o tu interpretaci přít. Maximálně mohu říct, že mi chybí data k tomu, abychom tu debatu, například na rozpočtovém výboru, to nemusí být vůbec na plénu, mohli vést podrobněji. Tolik první část mého vystoupení, co se týče dnešního článku v jednom nejmenovaném deníku a na jednom nejmenovaném serveru. Komentoval jsem pouze čísla, která sdělila Finanční správa. (V sále je hlučno.)Pak bych chtěl upřít vaši pozornost nejen k tomuto tisku, ale i k tiskům, které následují. Říkáme mu daňový balíček, bod číslo 30, na tabuli svítí oblast daní. Člověk by předpokládal, že daně se budou měnit v daňovém balíčku. A je tam otevřený zákon o DPH, ne že ne. Ale zřejmě jako podpůrný argument pro zavedení třetí a čtvrté vlny je navržení snížení sazeb pro některé položky v rámci zákona o EET. se v této části vystoupení budu držet pouze této daňové části, která je uvedena v tomto návrhu zákona. Začnu připomenutím výroku bývalého ministra financí, dnešního premiéra, který opakovaně říká a tváří se u toho tak smutně - Místopředseda PSP Vojtěch Pikal bych chtěl požádat poslance po své levici, nejsem schopen to přesně identifikovat, ale jde to tam z strany, aby snížili míru hluku. Děkuji... Zatím se tak nestalo, tak znovu vyzvu část sálu po levici, jestli by mohli ukončit jednání, nebo je ztišit, nebo je přesunout ven. Děkuji. Poslanec Zbyněk StanjuraPřipomenu opakované výroky pana ministra financí, dnešního pana premiéra, který říká s tím smutným výrazem: nejsem šťastný z toho, že máme tři sazby DPH, mně by se líbily dvě sazby DPH. Tento postoj zastává i paní ministryně. Slyšel jsem ji v tomto volebním období tady z tohoto místa říct: nejsem šťastná z toho, že máme tři sazby DPH, bych byla radši pro dvě sazby DPH. s tímto názorem souhlasím. Jenom na rozdíl od paní ministryně - respektive paní ministryně u toho nebyla hlasováním, ale byl tady pan premiér. My jsme z toho taky nešťastní, ale my jsme hlasovali proti. To je rozdíl vůči těm, kteří jsou z toho nešťastní, ale hlasovali pro zavedení třetí sazby. Ale tehdy jsme upozorňovali na to, že v okamžiku, kdy zavedeme druhou sníženou sazbu DPH, logicky, nepřekvapivě budou vznikat nápady tu z vlády, tu z opozice, tu profese, tu jiné profese, proč by oni nemohli také uplatňovat druhou sníženou sazbu DPH. Kdo si - směrnice je tam u toho taky, ale směrnice nám neříká, že máme mít dvě snížené sazby DPH, paní ministryně. Můžeme mít klidně jednu. Promarněná šance. Ani v bodě 29, ani v bodě 30 není návrh na návrat k dvěma sazbám DPH a mít pouze jednu sníženou sazbu DPH. Kdo si vzpomene na tu debatu, když se to zavádělo, v době byly v snížené sazbě 10 % pouze tři položky a občas jsme slyšeli z úst ministrů, že se to nerozšíří. Tento chvályhodný záměr bohužel vládě nevydržel a postupně jsme přidávali další a další položky. V této chvíli, pokud to počítám dobře - jeden, dva, tři, čtyři, pět, šest, sedm, osm, devět, deset, jedenáct dalších položek je navrženo do druhé snížené sazby s argumentem: Snižujeme daně. Co vy jako pravice proti tomu máte? vám rád odpovím. Je to málo. Není to špatně, je to málo. Kdyby to byl návrh opozice, tak jsem si jist, když si budu číst stanovisko vlády s negativním vyjádřením, že se jedná o náhodné, nesystémové řešení, které neřeší problematiku DPH jako celek. Ale mohu vás ujistit, vážení páni poslanci, vážené paní poslankyně, že vláda již zahájila intenzivní práce na tom, aby přinesla vlastní, lepší, komplexnější a systémovější změnu DPH. Dobře. Odhlédnu od toho, že je nesystémové, náhodné. Úplně náhodné to není. Kam Andrej Babiš v kampani přišel, tam slíbil nižší DPH. Byl v kadeřnictví, kadeřnické služby, koupil květinu, řezané květiny. tomu rozumím. Snažím se v tom hledat logiku a mám další konkrétní dotaz na paní ministryni k těm navrženým změnám snížení sazby DPH z 15 na 10 %. Pětiprocentní snížení DPH. Shodneme se na tom, že to nepovede ke snížení cen, ale může to pomoci těm podnikatelům, že budou mít větší zisk, mohou zvýšit platy svým zaměstnancům, případně mohou zaplatit vyšší daň z příjmu fyzických, nebo právnických osob. My jsme pro snížení daní, aby bylo úplně jasné, aby pak nebylo argumentováno, že pravice odmítá snížení daní. Točené, v závorce sudové pivo podávané jako stravovací služba. Tomu rozumím. Co s točeným sudovým pivem nepodávaným jako stravovací služba? Kolik budeme potřebovat kontrolorů, kontrolních nákupů a kolik úředníků a kolik toho chudáci vypijí, abychom zjistili, zda točené sudové pivo bylo podáváno jako stravovací služba, nebo nebylo podáváno jako stravovací služba? myslím, že si pamatujeme na ten špatný příklad, který dávno z daňového systému vypadl, že když jste si například v cukrárně koupil zákusek s sebou, nebo jste ho snědl, byly různé sazby DPH. To jsou přesně věci, které se nedají v reálném životě zkontrolovat. A co když ten, který si to koupil, si to nakonec rozmyslel a ten balíček si rozbalil a snědl to na stolku před tou provozovnou? Kdo porušil zákon o DPH? Podle nikdo. Ale máme tam dvě sazby a zkontrolovat se to nedá. A je to na libovůli konkrétního kontrolora a libovůli konkrétního úředníka Finanční správy, zda to považuje, nebo nepovažuje za porušení zákona. V tomto případě podle mého názoru, paní ministryně, hrozí něco podobného a chtěl bych znát metodiku, jak rozlišovat točená piva. Další bod, kde se snižují daně - a říkám, to podporuji: služby čištění vnitřních prostor prováděné v domácnostech. Když si nechám vyčistit fasádu, paní ministryně, tam bude jiné DPH? Služby čištění vnitřních prostor prováděné v domácnostech. Mám domácnost, mám rodinný dům, pozvu si nějakou firmu, která to umí, a mimo jiné řeknu: mám tady zaprášenou fasádu, dům je blízko komunikace, podívejte se, jak se práší. Tak mi vystaví fakturu s dvěma různými sazbami DPH.

Download XMLDownload textDependenciesWavesurferNamed Entities