ps2017-019-04-004-029.ana Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2018-09-14 ps2017-019-04-004-029 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(12.10 hodin) Jakkoli je pravdou , že evidence tržeb skutečně výrazně nerozšiřuje rozsah poskytovaných údajů , nelze současně přehlédnout , že zcela zásadní změna nastala v rychlosti poskytování , dostupnosti a centralizaci těchto informací . To ve svém důsledku vede k výraznějšímu zásahu do práva na informační sebeurčení a tím se zvyšuje i potenciální riziko jejich zneužití . Z povahy věci je totiž zřejmé , že informace mají jinou cenu v čase , takže je skutečně zcela zásadní rozdíl mezi tím , jsou - li podnikatelé povinni poskytovat informace o své činnosti třeba jen jednou ročně , při podávání přiznání k dani z příjmu , nebo on - line . V této souvislosti není úplně bez významu ani aspekt povinné mlčenlivosti spojený s výkonem některých činností a profesí - typicky lékaři , advokáti či daňoví poradci . Zavedením EET totiž dochází k paušálnímu zásahu do této povinnosti , jelikož Finanční správa bude mít on - line informace o poskytnutých platbách klientů těchto specifických profesí . Právě okolnost , že se jedná o informace on - line , totiž v některých případech může vést k odhalení identity klientů a konkrétních poskytovaných služeb . Další riziko systému EET spočívá v jeho zneužitelnosti . Prostřednictvím tohoto systému totiž dochází ke koncentraci citlivých obchodních informací na jednom místě . Ačkoli nelze vycházet z apriorní premisy nepoctivosti státní správy , nelze současně ani vycházet z toho , že koncentrované údaje o daňových poplatnících nebudou nikdy a nijak zneužity . Punkt V . Závěrem uvádíme , že ze všech shora uvedených důvodů považujeme napadený zákon za protiústavní , a podanému návrhu proto mělo být v plném rozsahu vyhověno . Pokud totiž Ústavní soud hodlá s odkazem na test racionality tolerovat i natolik razantní a nediferencované zásahy do podnikatelského prostředí a do základních práv daňových subjektů , je otázka , jakou roli v ústavním systému hodlá nadále plnit . Optika jeho přezkumu by totiž měla být opačná : nikoli setrvání na konstatování , že další regulace a omezení ještě obstojí , protože koneckonců možná přinese více peněz na vybraných daních , nýbrž zda je skutečně nezbytná . Jinak řečeno , v dané věci je ve hře nejen právo svobodně podnikat , nýbrž i práva základní - vlastnická , ochrana soukromí . Takže Ústavní soud měl namísto testu rozumnosti důsledně aplikovat test proporcionality . A poté zmáčknout knoflík , a to i vůči prvním dvěma fázím zavádění EET . V Brně 12 . prosince 2017 pět soudců Ústavního soudu : Vojtěch Šimíček - bez titulu prosím , Jaromír Jirsa , Tomáš Lichovník , Kateřina Šimáčková , David Uhlíř . Chtěl jsem vám tento text přečíst , protože ho pokládám za poměrně zásadní a shrnující všechny výhrady , které odezněly v těch opakovaných prvních , druhých , třetích čteních v celém minulém volebním období , a poukazující na to , jakým způsobem je elektronická evidence tržeb opravdu nástrojem škodlivým , který jenom zvyšuje moc státu nad všemi daňovými poplatníky . Doufal jsem , že i na základě rozhodnutí Ústavního soudu vláda znovu projde potřebu opravdu zavádět první , druhou vlnu , třetí , čtvrtou vlnu , zváží si , jestli jí to za to stojí . Ukázalo se , že jak jsem již tady několikrát citoval , ego předsedy vlády je v této situaci příliš silné a jeho snaha setrvat za každou cenu na jím prosazeném modelu zůstává . Jsem velmi překvapen , že podporovatelé , ať už ze strany sociální demokracie , nebo i možná komunistické strany , i když tam si nejsem nikdy jist , jestli oni jsou v opozici , v poloopozici nebo v koalici , že kývají vládě na to , že se takováhle věc má projednat . Sociální demokraté tady dnes , předevčírem , ve středu deklarovali , že oni by tedy byli pro to , aby se ta hranice zvýšila , ale že se jim to zdá teď takové , že to tedy pustí , ale pak budou přednášet pozměňovací návrhy . Nevím , kdo si tady pamatuje minulé volební období , kolikrát nám tady zejména představitelé lidové strany KDU - ČSL opakovaně přehlasováváni ve vládě zoufale deklarovali , že sice tedy teď ještě pro to hlasují , ale za čtrnáct dní , za tři neděle navrhnou nějaký kompromisní návrh . Já doporučuji všem koaličním partnerům , aby na toto byli nesmírně opatrní . Pan předseda vlády na žádné kompromisní návrhy nikdy nepřistupuje . Jakmile mu jednou něco dáte , už mu to nikdy z rukou nevytrhnete . Děkuji za pozornost . Místopředseda PSP Vojtěch Pikal Také děkuji . Mám tady omluvenky . Omlouvá se nám pan místopředseda Hanzel do konce jednacího dne z pracovních důvodů . A nevím , jestli to bylo načteno , takže připomínám , že se omluvil pan předseda Stanjura do konce jednacího dne ze zdravotních důvodů . Nyní prosím dalšího přihlášeného v rozpravě , kterým je pan poslanec Kupka . Poslanec Martin Kupka Děkuji za slovo , pane předsedající . Vážená paní ministryně , vážené kolegyně , vážení kolegové , já bych se rád také připojil několika argumenty do diskuse k dalším vlnám elektronické evidence tržeb . Pan kolega Marek Benda tady uvedl několik zásadních argumentů Ústavního soudu , což je nepochybně instituce , jejíž názory bychom měli poslouchat . Já k tomu přidám ještě jeden důležitý názor , který nepochybně má autoritu také , a to je názor Nejvyššího kontrolního úřadu . Kontrolní výbor měl totiž možnost v minulém týdnu se seznámit se stanoviskem k návrhu státního závěrečného účtu České republiky . Ve stanovisku Nejvyššího kontrolního úřadu stojí také několik závažných faktů ohledně elektronické evidence tržeb . Dovolím si citovat doslova z toho , co Nejvyšší kontrolní úřad ve svém stanovisku uvádí , když posuzuje , jakým způsobem se vláda vyrovnala s vyhodnocením dopadů elektronické evidence tržeb a také kontrolního hlášení . Říká doslova : " Odhadované dopady zaváděných opatření se v jednotlivých dokumentech Ministerstva financí významně lišily . Věrohodnost těchto údajů je diskutabilní , protože v materiálech jsou zveřejňovány rozdílné hodnoty , u nichž není vysvětlena metoda jejich výpočtu a nejsou podloženy ani analýzou konkrétních dat . " To je stanovisko Nejvyššího kontrolního úřadu , když se zabývá tím , jakým způsobem vyhodnocuje Ministerstvo financí skutečné dopady zavádění elektronické evidence tržeb . Ten rozptyl , jaký může být skutečný dopad , se podle dokumentů samotného Ministerstva financí liší od 3 miliard až k 5 , 5 miliardy korun . V posledních dnech jsme několikrát slyšeli pana premiéra , který hovoří o tom , že ve výsledku ten dopad za loňský rok mohl znamenat až 10 miliard korun , což je další nové číslo . Já se ale v posledních dnech pana premiéra v souvislosti s uváděním ekonomických ukazatelů dost děsím , protože například v minulém týdnu se chlubil na sněmu starostů , že v loňském roce skončil účet České republiky , hospodaření České republiky , přebytkem . Ve vládním návrhu závěrečného účtu České republiky za rok 2017 ovšem stojí , že schodek je 6 , 2 miliardy korun . Schodek je něco trochu jiného než přebytek , jak uvádí pan premiér . Tak v této souvislosti se obávám , že podobně to může být diskutabilní i s odhadem dopadů elektronické evidence tržeb . A je věru rozdíl mezi schodkem 6 , 2 miliardy korun a avizovaným přebytkem , jak to zmiňoval pan premiér . Podobně to vypadá i s těmi údaji Ministerstva financí - rozptyl od 3 miliard do 10 miliard uváděných panem premiérem představuje poměrně závažný matematický rozdíl . V okamžiku , kdy máme rozhodovat o tom , co dopadne na statisíce živnostníků a drobných podnikatelů , bych tedy očekával , že budeme mít možnost rozhodovat na základě rigorózních údajů , na základě něčeho , o co je možné se opřít a kde je metodika naprosto zřejmá , kde víme , s čím máme co do činění a jaký je tedy reálný dopad už těch prvních vln . Je to základní požadavek . Hovoří o něm Ústavní soud , když volá po tom , aby před dalším jednáním o rozšíření elektronické evidence tržeb zpracovala vláda podrobnou analýzu dopadů .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities