ps2017-019-04-004-029.ana Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2018-09-14 ps2017-019-04-004-029 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(13.10 hodin) Takových formulací je tam více . Stejně jako při slevových akcích , takto je nám dáván podklad pro rozhodování . Všichni víme , že je to daleko víc , jen na papíře se uměle , papírově snižují náklady , stejně jako se uměle zvyšují výnosy . A to nemluvě o nákladech státu . Ne těch , které máme v podkladech , ty stamiliony na celý systém a jeho údržbu , ale kolik nás stojí všichni ti úředníci přijatí na kontrolu EET , kolik nás stojí jejich platy , vybavení kanceláří . Tam se totiž neříká , kolik nás to nás bude stát , zavedení třetí a čtvrté vlny . Přečtu vám to : Náklady na straně státu . V rámci závěrečné zprávy zhodnocení dopadu regulace k návrhu zákona o evidenci tržeb byly předpokládány náklady na vybudování systému a náklady spojené s jeho bezproblémovým náběhem - hardware , software , infrastruktura , modul pro účtenkovou loterii a podobně - ve výši 370 milionů Kč . Provozní náklady po spuštění IT systému , údržba systému , náklady na certifikační autoritu , na provoz servis (nesrozumitelné) , zabezpečení a další standardní provozně technické náklady byly odhadovány ve výši 170 milionů ročně . Ostatní náklady spojené s provozem systému evidence tržeb , volitelné vyšší zabezpečení systému pro uživatele atd . měly činit cca 70 milionů ročně . V souvislosti se zavedení systému evidence tržeb byly pro první dva roky očekávány také náklady na služby pro veřejnost , především na PR a call centrum okolo 60 milionů Kč ročně . Dále se odhadoval vznik nákladů v oblasti administrativního zázemí , náklady na zajištění dodatečných personálních zdrojů participujících na vyřizování té agendy založené zákonem o evidenci tržeb , která nebude probíhat prostřednictvím automatických systémů . Dle odhadů se mělo jednat o cca 400 pracovníků Finanční a Celní správy pro kontrolní činnost v terénu , která je pro efektivitu evidence tržeb klíčovým prvkem . Takže my v podkladech dostáváme , kolik byl výběr za první rok , ale v podkladech nedostáváme , kolik byl náklad . Dostáváme pouze informaci , kolik byl předtím odhad toho nákladu , nikoliv jaký byl skutečný náklad za rok 2017 . Samé formulace typu - byly odhadovány , měly činit , byly očekávány . Jaké jsou ale ty skutečné náklady , které byly za rok 2017 , a skutečné náklady na zavedení systému EET , to se v podkladech nedočteme . Takže já bych chtěl požádat paní ministryni o odpověď na tyto otázky : Kolik byly ty skutečné , nikoli odhadované náklady na zavedení EET . Kolik byly dosavadní náklady na jeho provoz . Kolik státních zaměstnanců nejenom se muselo přijmout kvůli EET , ale kolik celkem státních zaměstnanců se zabývá vůbec problematikou EET . Jaké jsou jejich mzdové náklady . A jaké jsou náklady na jejich vybavení , náklady na jejich kanceláře a podobně . A to jsem mluvil pouze o první a druhé vlně . Teď k těm 300 tisícům nových poplatníků . Všichni je potkáváme , protože jejich služby všichni potřebujeme , všechny ty kadeřníky , opraváře , řemeslníky , zahradníky a i ty kancelářské profese . A teď je zatížíme kontrolou , kterou si zaplatíme s odůvodněním , že jim stát přece nevěří , a pokud jsou slušní , tak jim přece nemůže vadit , že jsou on - line sledováni . To můžeme být sledováni všichni prostřednictvím odposlouchávání nebo sledování od rána do večera , protože všichni jsme přece slušní , takže nám žádné on - line nebude vadit . Těch neslušných , jak tady řekl pan kolega Ferjenčík , se to nedotkne . Pokud k vám přijde opravář na melouch a dnes vám udělal nějakou práci , nějakou opravu a domluvíte se s ním bez faktury , respektive on vám to nabídne , po zavedení EET se toto skutečně nezmění . Nezačne zázračně dávat účtenku z elektronické evidence tržeb . Takže na to doplatí pouze ten poctivý daňový poplatník , ten řemeslník , který dneska už ty účtenky vydává , a jenom si zase zaplatí náklad na dodatečnou kontrolu . Šedou ekonomiku to významně nepostihne . Já vám přečtu jenom jedno číslo . Systém je totiž zacílen jenom na opravdu malou část daňových úniků . Podle zprávy Nejvyššího kontrolního úřadu je pouze 7 % výpadku DPH zaviněno těmi malými podnikateli a živnostníky . Místo aby tady byla úporná snaha on - line kontrolovat a buzerovat tu aktivní vrstvu střední třídy , která je solí naší ekonomiky , tak by se stát měl zaměřit spíše na ty velké , kde k těm únikům dochází v daleko větší míře . Nicméně ono je to složité , ono je to problematické , protože ty velké firmy nedělají samy na sebe , mají za sebou týmy právníků , týmy účetních , takže ony si cestu najdou . Proto je pro stát jednodušší zaměřovat se bohužel na ty nejmenší . A je to chyba . Je to chyba , protože skutečně malý živnostník , aktivní člověk je pro nás , pro naši ekonomiku jedním z nejdůležitějších prvků . Protože až přijde ekonomická recese , a ten ekonomický růst skutečně nebude trvat navždy , tak budeme rádi za každého člověka , který vydělává , dokáže vydělávat sám na sebe , dokáže nám platit daně a dokáže přispívat do sociálního systému . Ale proti nim , proti takovýmto lidem se podobnými opatřeními bojuje . Teď k tomu konkrétnímu návrhu , ulehčení pro ty nejmenší . Já si skutečně myslím , že ta možnost dvou set tisíc , za prvé ta hranice je velmi nízká , a možnost chodit na finanční úřad vyzvedávat si jednotné formuláře , formuláře účtenek , a pak vozit krabice na finanční úřad - jakou očekáváte výnosnost z takovéto činnosti ? Nebylo by lepší pro ty nejmenší to opravdu zrušit ? Jaký bude výnos tohoto opatření ? Kolik to bude miliard ? A kolik na to bude náklad ? Protože to někdo na tom finančním úřadě , ty krabice s těmi účtenkami , bude přijímat , bude je kontrolovat , bude je archivovat a bude se tím zabývat . Tak jaký bude náklad na toto opatření pro ty nejmenší ? Protože to není o zmenšení nějaké byrokracie . To je nahrazení elektronického systému papírovou byrokracií . Ta čísla , o která jsem tady požádal paní ministryni , ta naše podklady pro naše rozhodování neobsahují . Ten přínos je skutečně diskutabilní . Ale aby to tak nebylo , tak se stejným zákonem snižuje DPH u některých služeb . Já jsem zastáncem nízkých daní a jsem rád , pokud se můžeme bavit o nízkých daních . Ale když se podívám , jaké DPH se snižuje , u jakých činností , tak ty jsou přímo dotčeny rozšiřováním EET . A já to vnímám spíše jako marketingový tah vymyšlený někde v nějaké PR centrále než skutečně systémový přístup k daňovým otázkám . Nicméně co se týká snižování daní , já jsem jejich zastáncem jednoznačně . Takže když to nějakým způsobem pomalu shrnu , systém je z mého pohledu zbytečný , protože je zacílen právě jenom na malou část daňových úniků , protože ti malí podnikatelé a živnostníci , ti nepoctiví , způsobí pouze 7 % výpadku DPH podle zprávy Nejvyššího kontrolního úřadu . Finanční správa již před zavedením elektronické evidence tržeb měla a u té třetí a čtvrté vlny stále má všechny informace , které potřebuje k tomu , aby identifikovala , kdo případně daně neplatí , kdo krátí DPH , kdo se chová nestandardně . Akorát ten přístup by byl složitější než zmáčknutí tlačítka za náklad toho poplatníka . Systém přenáší povinnosti státu na podnikatele a nutí je , aby kontrolovali sami sebe , a to za jejich vlastní peníze . Systém je jednoznačně restriktivní . Prostřednictvím EET získá stát velmi cenné informace , které mohou být velmi snadno zneužitelné . Informace o odběratelských vztazích . Můžeme se podívat , jestli se nějakým způsobem mění struktura sortimentu v některých supermarketech po zavedení EET . Zavedení systému zvedlo ceny některých živnostníků . To je jednoznačně fakt . Systém zvyšuje náklady , které jsem tady vyjmenoval , zejména drobným a středním podnikatelům . EET jednoznačně komplikuje život podnikatelům při problémech například s datovým připojením , on to tady říkal pan kolega Bláha , ale místo tohoto jim to zkomplikujeme tak , že budou muset pravidelně jezdit na úřad předávat krabice s účtenkami .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities