ps2017-019-02-006-025.ana Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2018-09-12 ps2017-019-02-006-025 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(15.00 hodin) Nicméně je tam ještě další námitka , a to je , že podle názoru Evropské komise , což nám vyčítá , tyto nedostatky v transpozici , zákon dostatečně nezakotvuje směrnicí garantovaná práva nevládních organizací usilujících o ochranu životního prostředí , to je oprávnění předložit příslušnému orgánu jakákoli vyjádření související s případy škod na životním prostředí a dále oprávnění požadovat po příslušném orgánu , aby přijal preventivní nebo nápravná opatření . Takhle je to skutečně přímo definováno ve výtkách . A to je zároveň i odpověď na to , co by se stalo , kdyby tam ten druhý odstavec nebyl . No , jsem si jist , že by zůstalo to , že by nám prostě stále trvali na tom , že jsme dostatečně tuto směrnici nepřevedli do českého právního řádu . Ještě dodávám , další výtka - opět cituji - že podle českých právních předpisů není nevládním organizacím usilujícím o ochranu životního prostředí dostatečně garantováno právo na informace o zahájení řízení o uložení preventivních nebo nápravných opatření . To cituji konkrétně z výtek Evropské komise . K vaší druhé otázce , obecnější . Máte určitě pravdu v tom , že na první pohled je naše výchozí pozice podobná s výchozí pozicí Slovenska nebo Polska , ale určitě není stejná . My jsme se o tom bavili . Za prvé , to řetězení procesů , které dobře známe a které také bylo hlavní příčinou , nebo je doteď hlavní příčinou mnoha zdržení v rámci stavební přípravy projektů , to znamená EIA , ať už ukončená ve zjišťovacím řízení , nebo velká EIA , územní řízení , stavební řízení , tak bylo vlastně unikátní minimálně třeba ve srovnání s Polskem . Já chci dneska říci , a to je něco , co jsem tady říkal už opakovaně a mohu to na mnoha příkladech jasně dokázat , že minimálně ty poslední roky už EIA není tím hlavním problémem z hlediska zdržení . My už se dnes standardně u procesů EIA dostáváme na stejnou úroveň , jako je to v Německu , v Rakousku a v dalších zemích , to znamená standardní EIA je třeba pět šest měsíců a to už není rozdíl . Problém je ten , co se stane potom , resp . po vydání EIA , jaké jsou pak řekněme schopnosti rozhodnout o tom ve správním soudnictví , jak rychle ty procesy trvají . A to je něco , co jsme se snažili - a já mohu říci na základě celé řady konkrétních případů - úspěšně v uplynulých letech , byť nám byly vyčítány některé novely EIA , ale ty znamenaly také v řadě případů skutečně zkrácení , a máme na to dobrý ohlas stavební veřejnosti , Asociace podnikatelů ve stavebnictví , která , jak víte , nebyla zrovna nakloněna některým změnám legislativy a dnes uznává po aplikaci , že přinesly svůj efekt . Ale všichni , jak tady sedíme , a samozřejmě pan předseda Stanjura velmi dobře ví , že je to komplex , že my v té rekodifikaci stavebního práva , na které intenzivně pracuje Ministerstvo pro místní rozvoj a kde my jsme toho také účastni , včetně právě fikce souhlasu , musíme postihnout všechny ty věci . To znamená nejenom dílčí procesy a možnosti sjednocení těch procesů , tedy jednotného nebo koordinovaného řízení , což je v těch případech možné už dnes , ale samozřejmě zasáhnout i do struktury stavebních úřadů , do jejich rozhodování , do lhůt a také do správního soudnictví . Já jsem přesvědčen o tom , že jestliže jsme udělali dílčí kroky , které už přinesly efekt , tak jsme určitě připraveni . Mohu mluvit za sebe , nechci mluvit za paní ministryni Dostálovou , ale jsem si téměř jist , že můžu mluvit i jejím jménem , když řeknu , že velmi přivítáme tak jako v případě 416 , a je dokonce nezbytná shoda celé slovutné Poslanecké sněmovny i Senátu nad takto zásadní úpravou stavebního zákona a určitě konsenzus se bude hledat napříč . Já myslím , že to je jasné . Já bych se jenom vrátil k tomu , co ještě říkal kolega Zahradník , a to že skutečně v tomto případě nehrozí žádné blokování staveb , protože ta ekologická újma , nebo tento zákon , tato směrnice , resp . tato novela , nějakým způsobem nesouvisí s dopravními stavbami a s možností blokování dopravních staveb . Nechci říci , že to je formalita . Není to formalita , ale prostě jsou to úpravy , o kterých jsem hluboce přesvědčen , že pokud je neuděláme , tak nezablokujeme žádné stavby a neumožníme tím nějaké prodloužení , jakkoli se shodneme na tom , že v některých případech skutečně i já jsem dalek toho , abych nad některými konkrétními aktivitami některých organizací mohl říci , že to je opravdu ve prospěch životního prostředí , ty jejich kroky . Ale jsou to jednotlivosti a já si myslím , že ty je potřeba postihovat a proti nim určitě bojovat , protože ony mimo jiné jsou kontraproduktivní i z hlediska těch pro mě skutečně seriózních nevládních organizací , protože i to jim kazí jméno . Já bych chtěl požádat Sněmovnu , aby toto zohlednila a poslala tuto novelu do druhého čtení , nejenom proto , že nám skutečně reálně hrozí v rámci infringementu toho řízení poměrně zásadní nebezpečí sankcí Evropské unie , ale nevyhrožuji tím , abych vydíral . Jenom říkám stávající stav . Jsem přesvědčen , že když to takto transponujeme , tak to upravíme , tak rozhodně nezabrzdíme žádnou stavbu . Věřím , že jsme schopni to ve výborech projednat i v rámci třiceti dnů . Děkuji vám . Místopředseda PSP Tomio Okamura Děkuji , pane ministře . Nyní přečtu omluvu . Dnes se od 17 hodin do konce pracovního dne z osobních důvodů omlouvá pan poslanec Marian Jurečka . Dále se omlouvá zároveň touto omluvou 13 . září , zítra , z celého jednacího dne . Nyní tu mám tři faktické poznámky . Jako prvního vyzývám k vystoupení pana poslance Zahradníka , připraví se pan poslanec Václav Klaus a pak pan poslanec Zbyněk Stanjura . Vaše dvě minuty , prosím . Poslanec Jan Zahradník Pane předsedající , děkuji . Já bych chtěl reagovat na to , co říkala paní zpravodajka v úvodu svého vystoupení . Pojímala to jako technickou nebo faktickou poznámku . Ona říkala , že to je zákon , který se příliš netýká ekologických organizací nevládních , ale týká se předcházení ekologické újmě . Já musím říci , že ten zákon se velmi týká nevládních ekologických organizací . Totiž všechny ty Děti Země , páni Patrikové , Hnutí DUHA , Calla , Arnika a já nevím co všechno , cítí , jako by nějakými rozumnými zákony , jako je třeba ten zmíněný stavební , mohli být odstaveni ze své pozice , kterou ve veřejném prostoru , který je pro povolování všech možných aktivit vymezen , a že by jaksi nikomu nescházeli . A tak podle mne museli uvítat tento zákon vycházející ze směrnice Evropské komise jako dar z nebe . Oni třeba tady budou mít právo podle § 8 odst . 6 , oni mohou požádat příslušný orgán , aby byli po dobu jednoho roku ode dne podání žádosti bez zbytečného odkladu písemně informováni o každém zahájeném řízení , o uložení preventivních opatření a nápravných opatření . Tato žádost musí být specifikována a lze ji podávat opakovaně . No to je přece jakási paralelní struktura všech těch AOPK , České inspekce , ministerstva , oni budou prostě moci studovat , vyjadřovat se k tomu , chtít další vyjádření , znovu to opakovaně podávat a samozřejmě tím všechny ty procesy patřičně zdržovat . Takže další důvod , proč ten zákon zamítnout . Místopředseda PSP Tomio Okamura Děkuji i za dodržení času . Nyní bych tedy požádal o vystoupení pana poslance Václava Klause s faktickou poznámkou dvě minuty a následně se připraví pan poslanec Stanjura . Prosím .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities