ps2017-019-02-001-105.ana Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2018-09-12 ps2017-019-02-001-105 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(9.20 hodin) Druhý faktor je , že na úrovni Evropské unie v tuto chvíli probíhá vyjednávání o navýšení povinnosti , od jaké částky musí být někdo povinný plátce . Piráti podporují snížení byrokracie , to znamená , podporujeme , aby povinní plátci byli od vyšší částky . Takže pokud se v budoucnu podaří sladit výdajové paušály a povinné plátce DPH , tak dojde ještě k razantnějšímu úbytku byrokracie pro tuto skupinu živnostníků . To jsou důvody , proč my tento tisk podporujeme . Předseda PSP Radek Vondráček Děkuji vám . Dovolte mi přečíst omluvu . Omlouvá se paní poslankyně Markéta Pekarová Adamová z dnešního dne ze zdravotních důvodů . S přednostním právem mě požádala paní ministryně , poté s přednostním právem pan předseda Farský . Ministryně financí ČR Alena Schillerová Děkuji , pane předsedo , za slovo . Dobrý den , dámy a pánové . Dovolte , abych se vyjádřila . Pokusím se neopakovat svoje argumenty z prvního a druhého čtení , ale spíše na ně navázat . Před rokem jste schválili změnu , která zastropovala takzvané výdajové paušály , neboli prostě možnost uplatnit výdaje procentem z příjmů , které nota bene - prosím zavnímejte - máme nejvyšší v Evropě , 40 , 60 , 80 procent , a nic na tom nehodláme měnit . Zastropovali jste je částkou milion korun a bylo to kompenzováno tím , že tito takzvaní paušalisté , jak jim lidově říkáme , mohou uplatnit nově slevu na manželku a děti . Přitom v době , kdy se tato úprava přijímala , bylo ještě v běhu řízení u Ústavního soudu , zda to , že se tato sleva v minulosti paušalistům odňala , není protiústavní - Předseda PSP Radek Vondráček Paní ministryně , já se omlouvám , já vás na chviličku přeruším . Mám pocit , že hladina hluku je vyšší , než je vhodné , zvlášť z levé strany . Děkuji . Prosím . Ministryně financí ČR Alena Schillerová Děkuji , pane předsedo . Čili přestože Ústavní soud dnes řekl , že to protiústavní nebylo . To znamená , že se zastropovalo částkou milion korun , ale současně se vrátila možnost uplatnit slevu na manželku a děti , s tím , že jsme tam ponechali rok přechodného období , kdy se mohl paušalista rozhodnout pro tu či onu variantu . Já jsem měla spočítaných x případů - ještě jako náměstkyně jsem připravovala legislativní úpravu - , kdy výhodnější bylo použití v podstatě nižšího limitu milion korun s tím , že se uplatnila sleva na manželku a děti . To je první argument , že po roce zase děláme legislativně - zase zavádíme změnu něčeho , co teprve před rokem s nějakým zpožděním ještě možnosti přechodného ustanovení doznělo . Jenom bych opravila pana předkladatele v tom směru , že základním argumentem , proč jsme to snížili na milion korun , bylo právě snížení , to , že vlastně kdo dosáhne těchto příjmů milion korun , resp . obratu , tak se stává povinně plátcem a dopadá na něj určitá administrativa spojená se zákonem o dani z přidané hodnoty , takže zjednodušení administrativní náročnosti tady padá . Já bych si dovolila ho opravit ještě v tom směru , že i podnikatel s příjmy vyššími například než 1 , 2 milionu může využívat tyto výdajové paušály , ale samozřejmě jsou tou částkou zastropovány . Dále bych si ho dovolila opravit v tom , že údaje Světové banky o administrativní náročnosti měl staré . Je potřeba se podívat na ty poslední , ty nás posunuly v té příčce podstatně výše a dostali jsme se i před Slovensko , takže to není tak , jak tady uvádí . Já bych samozřejmě neměla s tímto návrhem problém , kdyby skutečně cílil tam , jak říká pan předkladatel , to znamená , cílem bylo zjednodušit a ulevit administrativě drobných a malých podnikatelů . Mám ale poměrně podrobnou analýzu , kdo vlastně využívá tyto takzvané výdajové paušály . Aniž bych to chtěla jakkoli hodnotit , tak to necílí právě na drobné řemeslníky , na drobné podnikatele , protože oni podle souhrnné analýzy , kterou jsem dostala , agregovaná data z Finanční správy , využívají skutečné výdaje , nikoli výdaje procentem z příjmů . Takže cílíme do skupiny právně účetnické činnosti , ti využívají téměř přes 70 % výdajové paušály , tvůrčí umělecká zábavní činnost , činnosti vedení podniků , poradenství v oblasti řízení , administrativní , kancelářské a jiné podpůrné činnosti , činnosti v oblasti informačních technologií . Takže to skutečně necílí na tu nejmenší skupinu . Byla bych ráda , aby tu zazněla další věc , že výdajové paušály dnes představují v řadě případů určitou daňovou výhodu . O tom není pochyb . My to takto vnímáme . To je nesporné . Ona se pak projevuje určitým způsobem mezi jednotlivými podnikateli , to znamená , typicky ta odvětví , jako je třeba maloobchod , paušály vůbec nevyužívají . Naopak odvětví , která nepotřebují výrazně materiální zabezpečení , což byla třeba ta , co jsem tady citovala , tak ta právě v tomto případě mají tu daňovou výhodu , protože by nikdy nedosáhla skutečných výdajů v té výši , v jaké jich dosáhnou , pokud uplatní procentem z příjmů . Další argument , který tady zazněl , zazněl od pana poslance Ferjenčíka ze strany Pirátů , a ten byl v tom směru , že na úrovni Evropské komise , a já jsem o tom mluvila na rozpočtovém výboru , když se tento tisk projednával , se jedná velice intenzivně už od prosince předloňského roku - souvisí to s takzvaným definitivním režimem DPH - o zvýšení povinného plátcovství DPH . A to je ten moment , kdy se musíme zamyslet nad dopady , pokud dojde k tomuto návrhu , protože DPH je harmonizovaná daň , tak se musíme zamyslet nad celkovou koncepcí , protože se nám to promítne i do této oblasti , a to samozřejmě zohledníme zejména v připravovaném zákoně o dani z příjmů , to znamená , komplexně se opět na tento krok podíváme . V tuto chvíli je ale velmi krátká doba , my nejsme schopni spočítat ani přesné dopady . Pan předkladatel uvedl 1 , 2 miliardy , my tipujeme , že to je minimální dopad , který toto opatření bude mít , může to být 1 , 5 mld . , ale hlavně v tuto chvíli opět nesystémově vytrhneme jakýsi kus , nesystémově , aniž by ten návrh obsahoval nějakou analýzu , aniž by konkrétně uvedl , proč máme zase vrátit zastropování na 2 miliony , tu já tam absolutně postrádám . Navíc - ještě poslední větu , kterou si dovolím říci - my jsme dlouhodobě kritizováni ze strany OECD a Evropské komise za situaci , že jsou rozdíly mezi zdaněním příjmů zaměstnanců a podnikatelů , a tímto ty nůžky budeme dále rozevírat . Děkuji vám za pozornost . Předseda PSP Radek Vondráček Děkuji vám . S faktickou poznámkou pan poslanec Ferjenčík . Pak tady registruji tři přednostní práva - pan předseda Farský , za navrhovatele pan poslanec Munzar a poté pan předseda Stanjura . Poslanec Mikuláš Ferjenčík Děkuji za slovo . Já bych chtěl reagovat stručně na paní ministryni . Chtěl bych říci , že to , že podpoříme drobné podnikatele v oblasti IT , považujeme za pozitivní věc , protože to je sektor s vysokou přidanou hodnotou , který má pro naše hospodářství velmi velký dopad , a je pozitivní tento sektor podpořit . Rozhodně bych z toho , že podpoříme sektor informačních technologií , nevyvozoval , že to kvůli tomu nemáme přijímat . Předseda PSP Radek Vondráček Děkuji . Nyní tedy pan předseda Farský . Poslanec Jan Farský Dobrý den . Vážený pane předsedající , vážené kolegyně , vážení kolegové , jenom za klub Starostů a nezávislých . My tento návrh podporujeme . Podporujeme ho , protože výdajové paušály chápeme jako jistou dohodu mezi státem a podnikatelem , která je výhodná pro obě strany v tom nastavení , ve kterém je . Podnikatel má více prostoru na základ své činnosti , na podnikání , na tvorbu hodnot i na tvorbu zisku , a tím pádem i tvorbu hodnot , ze kterých pak odvádí daně , a zároveň státu na druhé straně u těchto malých podnikatelů odpadá práce s tím , že musí kontrolovat jednotlivé nalepené doklady a vykazovat složité deníky , a uspoří na té druhé straně i stát .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities