ps2017-019-02-001-105.ana Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2018-09-12 ps2017-019-02-001-105 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(10.40 hodin) Současně bych ale chtěla říct , že máme zákon o náhradě škody způsobené nesprávným úředním postupem anebo nesprávným rozhodnutím orgánů veřejné správy . Takže stala - li se křivda - takových případů se projednává napříč veřejnou správou x , tak nechť se podle tohoto zákona projedná , případně o tom rozhodne soud . To má samozřejmě regresivní dopady na jednotlivé pracovníky . Ale neházejme prosím 16 , 5 tisíce mých bývalých kolegů z Finanční správy do jednoho pytle . Ti lidé pracují . Jsou to převážně srdcaři . Vyplňují v období daňových přiznání celou řadu , pomáhají lidem , kteří neznají , radí atd . A vykonávají svou práci po většinu dobře . Takže prosím , odlišujme to . A věřte , že já v rámci svých kompetencí si pořádek ve svém rezortu umím udělat sama . Děkuji . Místopředseda PSP Vojtěch Filip Děkuji paní ministryni financí vlády ČR Aleně Schillerové . Nyní dvě faktické poznámky . Pan kolega Skopeček a pan kolega Stanjura . Nejdříve pan kolega Skopeček . Prosím , pane poslanče , máte slovo k faktické poznámce . Poslanec Jan Skopeček Děkuji za slovo . Já bych rád na paní ministryni zareagoval . Kdybychom se více poslouchali , tak bychom možná na sebe tolikrát nemuseli reagovat . Ale paní ministryně , já jsem v tom svém příspěvku explicitně zmínil , že udávám data náročnosti nebo počtu hodin , které potřebují firmy na vyplnění nebo plnění daňových povinností . Explicitně jsem to při té argumentaci zmínil , že to je výpočet pro platbu firemních daní . Respektive nejenom firemních daní , ale daní , se kterými se potýkají firmy . Nicméně odvozuji z toho , a myslím si , že tak nedělám chybně , že pokud máme jeden z nejsložitějších daňových systémů pro firmy , tak zároveň platí , že máme jeden z nejsložitějších daňových systémů i pro malé a střední podnikatele a pro živnostníky . Přece není pravda , že pokud jsme u firemních daní nebo u daní , se kterými se potýkají firmy na 26 . místě z 32 zkoumaných , že u živnostníků budeme první , druhý , třetí , čtvrtí , do první desítky . Tak bych se vás zeptal , jestli opravdu si myslíte , že zatímco u firemních daní jsme na tom tak špatně podprůměrně , tak u živnostníků jsme na tom naopak velmi dobře a mají u nás velmi jednoduché daňové prostředí . Jedno z nejlepších v rámci těch zkoumaných zemí . To bych se vás tedy chtěl zeptat . Děkuji . Místopředseda PSP Vojtěch Filip Děkuji za dodržení času k faktické poznámce . Nyní faktická poznámka pana předsedy Stanjury . Prosím , pane předsedo , máte slovo . Poslanec Zbyněk Stanjura Já jsem se ptal paní ministryně , jaké personální důsledky nesou nezákonná rozhodnutí Finanční správy . Je úplně jasné , že ta nezákonná rozhodnutí dělají jednotlivci a ne 16 tisíc zaměstnanců Finanční správy . Je taková oblíbená politická figura a paní ministryně už ji zná brilantně . Ona vyvrací něco , co nikdo netvrdí . Já nevím , jestli někdo po vás chtěl , my jako občanští demokraté tedy určitě ne , abyste zasahovala do konkrétních kauz jednotlivých daňových poplatníků . To je možné . Ale přece jednu personální povinnost , pravomoc , máte . Ta Finanční správa má někoho v čele . A vy můžete iniciovat výměnu šéfa Finanční správy . Kdo jiný nese politickou odpovědnost za nezákonná rozhodnutí Finanční správy ? Kdo jiný ? Vždyť to přece byla Finanční správa pod vedením stávajícího ředitele , která - já jsem to už říkal jednou na rozpočtovém výboru . Víte , jak nazval generální ředitel Finanční správy kontrolní akci pro malé a drobné podnikatele ? Kombajn ! Kombajn . To podle mě říká všechno . A k tomu , co říkala paní ministryně . Ano , úředníci daňové správy , mnozí , pomáhají daňovým poplatníkům a je to tak správně , protože daňoví poplatníci si platí . Neoceňujme to , že někdo udělá práce . . . Nebo oceňujme to , ale je to přece normální . Daňoví poplatníci si platí veřejnou správu jako celek včetně Finanční správy a je správné , pokud pracovníci finančního úřadu . . . Vím , že mnohde se to děje , mnohde ne . To je zase od přístupu , protože velmi oblíbená věta , a vy to víte sama - my vám poradit nemůžeme , protože my o tom budeme rozhodovat . Teď nemluvím o tom , co napsat do které kolonky . A když se někdo zeptá s nějakým dotazem , někdo z těch , který nemá na daňového poradce a nemá týmy ekonomů . Ale je to tak v pořádku . Tak bavme se o konkrétním problému . Nezákonná rozhodnutí Finanční správy nesouvisí vůbec s komunálními volbami . Souvisí to s tím bodem . Nevím , jak by komunální volby mohly ovlivnit zajišťovací příkazy . Místopředseda PSP Vojtěch Filip Pane předsedo , skončil čas k faktické poznámce . Děkuji . Nyní jsme vyčerpali rozpravu . Ptám se , jestli se někdo další hlásí do rozpravy . Není tomu tak . Mohu rozpravu ukončit . A závěrečná slova zástupce navrhovatelů - pan kolega Munzar . Prosím , pane poslanče , máte závěrečné slovo . Poslanec Vojtěch Munzar Děkuji , pane předsedající . Dámy a pánové , v závěrečném slově se pokusím znovu soustředit vaši pozornost na ten bod , který projednáváme , který si klade za cíl vrátit snížené limity pro uplatnění výdajových paušálů u příjmů u osob samostatně výdělečně činných na úroveň 2 miliony korun . Gros toho návrhu je , že se jedná o ulehčení životů těch , kteří si vydělávají sami na sebe . To je základ toho našeho návrhu . Je to o snížení administrativní zátěže . Já mohu chápat úpornou snahu paní ministryně financí o to hájit každou desetinku příjmu státního rozpočtu . Nicméně rozhodování o ekonomice státu nemůže být pouze z čistého účetního hlediska příjmů a výdajů státního rozpočtu , ale také z makro - a mikroekonomických dopadů a také z podmínek pro ekonomický rozvoj a pro podnikání . Ty peníze totiž z ekonomiky nikam nezmizí . Naopak . Ti lidé je využijí na rozvoj svého podnikání , budou je investovat a budou je spotřebovávat . Nebavíme se tady totiž o tom , že takový podnikatel , když využije tuto možnost , bude mít nulovou nebo zápornou daňovou povinnost . Naopak , lidé s příjmy mezi jedním a dvěma miliony korun vždy zaplatí v systému výdajových paušálů pozitivní daň , a stát má tudíž své jisté . Bavíme se tady o lidech , kteří vydělávají sami na sebe . O osobách samostatně výdělečně činných . A až přijdou horší časy , až přijde např . ekonomická recese a stagnace , tak budeme rádi za každého člověka , který se dokáže sám o sebe postarat a přispívat do sociální systému a také do státního rozpočtu . Takových lidí bychom si měli vážit a podporovat je , nikoliv jim házet klacky pod nohy a ztěžovat jim podmínky podnikání , k čemuž vedlo to snížení výdajového limitu . Paní ministryně zde opakovaně rozděluje podnikatele na ty s nízkou přidanou hodnotou a s vysokou přidanou hodnotou , to znamená s těmi nižšími náklady . Na ty IT specialisty , architekty , špičkové lékaře . Já si myslím , že musíme podporovat všechny skupiny podnikatelů , kteří se snaží vydělávat sami na sebe . V zahraničí , jak jsem tady už řekl v rozpravě , těmto špičkovým oborům nabízejí vyšší příjmy . Co jim nabízíme my jako stát ? Co můžeme mít jako konkurenční výhodu ? Nemůžeme jim nabídnout jednoduché podnikání s jednoduchými podmínkami ? Protože o tom jsou výdajové paušály . O jednoduchých podmínkách a jednoduchém podnikání . Já znám spoustu drobných řemeslníků a osob samostatně výdělečně činných , kteří chtějí podnikat , nechtějí být zaměstnanci , ale nesnášejí papírování . Chceme je nechat v klidu pracovat ? Protože tento návrh vede k tomu , abychom je nechali v klidu pracovat . Proto prosím o jeho podporu . Proč nechtít , aby měli možnost využít možnosti daňových výdajových paušálů ? Aby svůj čas , který je skutečně tím nejdůležitějším výrobním prostředkem , který potřebují pro to , aby si mohli sehnat práci , a na činnost jako takovou , na činnost pro ostatní , na činnost pro nás a nemuseli se zabývat administrativou spojenou s daní . Protože to je to , o čem dnes v rámci tohoto návrhu rozhodujeme . Je to o snížení byrokracie , o snížení administrativní zátěže a pomoci lidem , těm , kteří se starají sami o sebe . Stát by tady neměl být od toho , aby každého živnostníka , každého člověka sedřel z kůže a zatížil ho nesmyslnou byrokracií a házel mu klacky pod nohy . Jako trest třeba za samostatnost . Jako trest za to , že se mu daří . Trest za úspěch . Naopak , my si musíme takových lidí , kteří to opravdu dokážou a od státu toho moc nepotřebují , takových lidí bychom si měli napříč politickým spektrem vážit . Shrnu - li , co nám přinášejí výdajové paušály . Stát vždy u těchto lidí mezi jedním a dvěma miliony korun vybere pozitivní daň . Nehledě na to , že platí sociální a zdravotní pojištění . Systém výdajových paušálů za druhé nenutí do daňových optimalizací . Vykážou se příjmy , z toho se procentem odečtou náklady a ze zbytku se zaplatí daň . Jednoduché , efektivní , čisté i pro kontrolu ze strany státních úřadů . Osoby samostatně výdělečně činné mohou svůj čas a energii věnovat plně rozvoji svého podnikání a činnosti pro ostatní , a nikoliv byrokracii . Snižuje se tím tedy byrokracie . To vše za cenu , která nedosahuje desetiny příjmů státního rozpočtu .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities